آرتروز و علائم و تشخیص و درمان

آرتروز پرهزینه ترین بیماری مفصلی و شایعترین بیماری سیستم عضلانی اسکلتی است.دهه اول قرن ۲۱ به نام این بیماری نامگذاری شد تا بر اهمیت تحقیقات بنیادی و کاربردی که با هدف شناخت مکانیسم، عوامل مستعد کننده و روش های درمان یا تخفیف علایم آن در حال انجام است تاکید شود.

آرتروز

این بیماری جز ۱۰ عامل اصلی ناتوانی است که بعد از بیماری های قلبی و عروقی از مهم ترین علل ازکارافتادگی در دنیا محسوب می شود. هزینه های این بیماری جدا از هزینه های قابل ملاحظه دارویی، توانبخشی و جراحی به دلیل مرخصی های استعلاجی، از کارافتادگی زودهنگام، غیبت از کار به دلیل مشکل خود فرد یا یکی از بستگان و… فشار زیادی بر اقتصاد کشورهای پیشرفته وارد می کند.

در هر مفصل بدن، دو استخوان بر روی هم قرار گرفته اند. برای اینکه این دو استخوان بتوانند به راحتی روی هم حرکت کنند، بین آنها غضروف قرار گرفته است. به دلایلی ممکن است این غضروف دچار فرسایش و سائیدگی شود که آرتروز نامیده می شود.

مقایسه ستون فقرات سالم( شکل بالا) و دچار آرتروز( شکل پایین )

علائم آرتروز:

علائم آرتروز در هر مفصلی متفاوت است اما شایعترین علامت آن درد است. در ابتدای بیماری درد خفیف بوده و فقط در هنگام استفاده از آن مفصل احساس می شود ولی بتدریج درد شدیدتر شده و دائمی می شود و حتی ممکن است در استراحت نیز درد وجود داشته باشد. خشکی صبحگاهی مفصل، کم شدن دامنه حرکتی و ناتوانی از سایر علائم آرتروز در مراحل بعدی است.

تشخیص آرتروز:

تشخیص آرتروز با شرح حال، معاینه بالینی و در صورت لزوم با عکس رادیولوژی داده می شود.

درمان آرتروز:

علی رغم ساده انگاری در تشخیص و درمان این بیماری (خیلی اوقات هر درد مفصلی مزمن را به این بیماری نسبت می دهیم و به بیمار گفته می شود جدا از استفاده از داروها مسکن کار چندانی نمی توان برای این مشکل کرد)، مداخلات توانبخشی موثری برای کاهش روند پیشرفت بیماری و به حداقل رساندن ناتوانی ناشی از آن وجود دارد . هدف از درمان آرتروز، کاهش درد، حفظ و افزایش عملکرد، بهبود کیفیت زندگی بیمار و جلوگیری از پیشرفت بیماری است.

اقدامات درمانی در آرتروز شامل دو قسمت است:

الف- کارهائی که خود بیمار باید انجام دهد
ب- اقداماتی که پزشک معالج انجام می دهد

الف: بیمار نقش مهمی در روند درمان آرتروز ایفا می کند. هر فعالیتی که باعث فشار بر مفصل و ایجاد درد می شود باید کنار گذاشته شود یا به حداقل برسد. فعالیت های فیزیکی روزمره و شغلی و نیز فعالیت های ورزشی براساس مفصل درگیر باید اصلاح شود. کاهش وزن از موارد بسیار مهم بویژه در آرتروز زانو است. رژیم غذایی خاصی که اثر ثابت شده علمی برای آرتروز داشته باشد توصیه نشده است.

ب: درمانهای بسیارمتعددی برای آرتروز در دسترس هستند که شامل درمانهای داروئی و غیر داروئی میباشد. درمانهای داروئی عمدتا برای کاهش درد استفاده می شود. داروهائی از قبیل گلوکوزامین-کندروئیتین به جز کاهش درد، اثر ثابت شده دیگری از جمله ساخت غضروف ندارند. تزریق ژل و پی آر پی نیز برای کاهش درد استفاده می شود و معمولا نیاز به تکرار دارند. در موارد خاص، تزریق کورتن توسط پزشک معالج قابل توصیه است. تعویض مفصل در موارد پیشرفته بیماری، گزینه درمانی آخر است.

درمان آرتروز به دلیل پاتولوژی غضروف به عنوان یک بافت نیمه سخت فاقد خون رسانی و ترمیم مناسب، یک چالش بین المللی است که سالانه میلیونها دلار هزینه تحقیقاتی در سراسر دنیا را به خود اختصاص داده است.

آرتروز

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و استادیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

کانال تلگرام مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

@drsharifnajafi

آرتروز , آرتروز زانو و درمان آن , آرتروز پا , درمان گیاهی آرتروز , آرتروز دست , آرتروز گردن چیست , پیشگیری از آرتروز , انواع آرتروز , آرتروز کمر , آرتروز گردن , آرتروز زانو , آرتروز فکری , آرتروز شانه , آرتروز گردن و درمان آن , آرتروز چیست , آرتروز دست , آرتروز گردن چیست , آرتروز انگشتان دست , آرتروز ستون فقرات , ارتروز , ارتروز انگشت شست پا , ارتروز انگشتان چیست , ارتروز انگشتان پا , ارتروز انگشت , ارتروز انگشت پا , ارتروز انگشت دست , ارتروز انگشتان , ارتروز التهابی , ارتروز استخوان , ارتروز به انگلیسی , ارتروز به زبان انگلیسی , ارتروز بازو , ارتروز بند انگشتان دست , ارتروز بیضه , ارتروز بند انگشتان , ارتروز بیماری ستون فقرات , ارتروز بیمارى , ارتروز بیماری , برای ارتروز چی خوبه , ارتروز پا چیست , ارتروز پا , ارتروز پا و درمان آن , ارتروز پشت , ارتروز پاشنه پا , ارتروز پاها , ارتروز پنجه پا , ارتروز پیشرفته زانو , ارتروز پسوریازیس , ارتروز پیشرفته , ارتروز پ , ارتروز تبیان , ارتروز و تاندونیت , تفاوت ارتروز و روماتیسم , تشخیص ارتروز , تشخیص ارتروز گردن , تشخیص ارتروز زانو , تفاوت ارتروز با آرتریت , تفاوت ارتروز و رماتیسم , تشخیص ارتروز , تحقیق ارتروز , دوچرخه ثابت ارتروز زانو , ارتروز ثانویه , دوچرخه ثابت ارتروز , ارتروز اولیه و ثانویه , ارتروز و دوچرخه ثابت , ارتروز جوانی , ارتروز جوانی زانو , ارتروز چیست , ارتروز دیجی دی , جراحی ارتروز گردن , جراحی ارتروز زانو , ارتروز در جوانان , درمان ارتروز جدید , چگونه از ارتروز جلوگیری کنیم , ارتروز چگونه بیماری است , ارتروز چشم , ارتروز چه نوع بیماری است , چگونه ارتروز را درمان کنیم , چرا ارتروز می گیریم , ارتروز زانو چیست , ارتروز فک چیست , ارتروز چ ست , راه حل ارتروز گردن , ارتروز حاد , ارتروز حنجره , حجامت ارتروز , درمان ارتروز حاد , درمان ارتروز حکیم تهرانی , ارتروز خفیف زانو , ارتروز خفیف گردن , خطرات ارتروز گردن , خطرات ارتروز , درمان ارتروز خفیف زانو , درمان ارتروز خفیف گردن , ارتروز لگن خاصره , درمان خانگی ارتروز زانو , درمان خانگی ارتروز , درمان خانگی ارتروز گردن , ارتروز دست و انگشتان , ارتروز دست چیست , ارتروز دست و گردن , ارتروز در ستون فقرات , ارتروز درمان , ارتروز در طب سنتی , ارتروز دست و پا , ارتروز درمان گیاهی , درمان ارتروز گردن , درمان ارتروز , د مان ارتروز , ذرمان ارتروز , ارتروز رماتوئید , ارتروز روماتوئید , ارتروز روماتیسمی , ارتروز ران , ارتروز روی پا , ارتروز را چگونه درمان کنیم , ارتروز رماتیسمی , درمان آرتریت روماتوئید , ارتروز و روماتیسم , رفع ارتروز زانو , ارتروز زانو و درمان گیاهی , ارتروز زانو و درمان آن , ارتروز زانو و پیاده روی , ارتروز زانو+علائم , ارتروز زانو و ورزش , ارتروز زانو و درمان , ارتروز زودرس , ارتروز زانو درمان , تزریق ژل ارتروز , تزریق ژل ارتروز زانو , ژلاتین ارتروز , ارتروز ستون فقرات چه نام دارد , ارتروز ستون فقرات نام دیگر , ارتروز ستون فقرات چیست , ارتروز ساق پا , ارتروز سرشانه , ارتروز ساپورت , سنجد ارتروز , سردرد ارتروز گردن , نام ارتروز ستون فقرات , ارتروز شست پا , ارتروز شانه و گردن , ارتروز شدید زانو , ارتروز شدید مفاصل زانو , ارتروز شست دست , ارتروز شدید گردن , ارتروز شانه و دست , ارتروز شانه چیست , ارتروز شانه چپ , ارتروز صورت , داروهای ضد ارتروز , داروی ضد ارتروز , قرص ضد ارتروز , گیاهان ضد ارتروز , غذاهای ضد ارتروز , ارتروز ضیائی , ارتروز ضیایی , قرصهای ضد ارتروز , بالش طبی ارتروز ضد خروپف , بالش ضد ارتروز , داروهای گیاهی ضد ارتروز , رژیم غذایی ضد ارتروز , بالش طبی ضد ارتروز , رژیم غذایی ضد ارتروز , ضد ارتروز , داروی گیاهی ضد ارتروز , ارتروز طب سنتی , ارتروز طب اسلامی , ارتروز طب سنتی , ارتروز طبی , ارتروز و طب سنتی , درمان ارتروز طب سنتی , ارتروز گردن طب سنتی , ارتروز زانو+طب سنتی , ارتروز و طب سوزنی , ارتروز علائم , ارتروز علت , ارتروز علل , علائم ارتروز گردن , علائم ارتروز زانو , علائم ارتروز گردن چیست ؟ , علایم ارتروز زانو , علائم ارتروز دست , عوارض ارتروز گردن , علائم ارتروز دست و گردن , ارتروز غذا , غذای ارتروز , رژیم غذایی ارتروز , درمان غذایی ارتروز , رژیم غذایی ارتروز گردن , درمان غذایی ارتروز زانو , مواد غذایی ارتروز , ارتروز و رژیم غذایی , رژیم غذایی ارتروز زانو , ارتروز غضروف , ارتروز فک , ارتروز فقرات , فرق ارتروز با دیسک گردن , فرق ارتروز و روماتیسم , فرق ارتروز با پوکی استخوان , فیزیوتراپی ارتروز زانو , فرق ارتروز با دیسک , فیزیوتراپی ارتروز گردن , ارتروز قوزک پا , ارتروز قلبی , ارتروز قلب , قرص ارتروز , قرص ارتروز زانو , قرص ارتروز گردن , قرص ارتروز استاپ , قرص ارتروز ساپورت , آیا ارتروز قابل درمان است , ارتروز درمان قطعی دارد , ارتروز کمر , ارتروز کمر و بارداری , ارتروز کتف , ارتروز کمر و درمان , ارتروز کف پا , ارتروز کمر و درمان آن , ارتروز کمر ورزش , ارتروز کپی , ارتروز کل بدن , ارتروز کشکک زانو , ارتروز گردن و سردرد , ارتروز گردن به انگلیسی , ارتروز گردن و علائم آن , ارتروز گردن درمان , ارتروز گردن و سرگیجه , ارتروز گردن و عوارض آن , ارتروز گردن و درد دست , ارتروز لگن , ارتروز لگن چیست , علایم ارتروز لگن , لیزر ارتروز زانو , درمان ارتروز لگن , علائم ارتروز لگن , ارتروز مفصل لگن , علایم ارتروز لگن , عوارض ارتروز لگن , ارتروز مچ پا , ارتروز مچ دست , ارتروز مفاصل , ارتروز مفصل ران , ارتروز مفصلی , ارتروز مهره های کمر , ارتروز مفصل زانو , ارتروز مهره های کمر , ارتروز مفصل شانه , علا م ارتروز گردن , علا م ارتروز , ورزش ارتروز گردن , نشانه ارتروز گردن , نرمشهای ارتروز گردن , نرمش ارتروز زانو , نرمشهای ارتروز زانو , نشانهای ارتروز , نرمشهای ارتروز کمر , ارتروز در نوجوانان , درما ن ارتروز گردن , درما ن ارتروز , درما ن ارتروز زانو , ارتروز و سیاتیک , ارتروز و درمان آن , ارتروز و درمان , ارتروز و پوکی استخوان , ارتروز و پیاده روی , ارتروز و راههای درمان آن , ارتروز ویکی پدیا , ارتروز و تغذیه , ارتروز و ورزش , ارتروززانو و درمان آن , ارتروز هیپ , نشانه های ارتروز , هیدر ارتروز , هیدر ارتروز مزمن , هیدرو ارتروز , ارتروز مهره های گردن , ارتروز مفصل هیپ , ارتروز یعنی چه , روماتیسم یا ارتروز , ارتروز یا التهاب مفصل , ارتروز یا ساییدگی مچ دست , ارتروز یا ساییدگی زانو , ارتروز یعنی چی , ارتروز یعنی , ارتروز یا ساییدگی مفاصل , ارتروز یخی , ارتروز ستون فقرات یا , تحقیق درباره ارتروز , نشانه ارتروز زانو , بیماری ارتروز , مقاله درباره ارتروز , درباره ارتروز , نشانه ارتروز , درباره ارتروز گردن , نشانه ارتروز گردن , امگا ۳ و ارتروز , ۶ ورزش ضد ارتروز

برچسب ها:

هفت + چهار =