روزهای کرونایی چطور ورزش کنیم

روزهای کرونایی چطور ورزش کنیم

روزهای کرونایی چطور ورزش کنیم؟ در گفتگو با دکتر خاموشیان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به پاسخ این سوال پرداخته ایم

روزهای کرونایی چطور ورزش کنیم؟ از سوالات مهمی است که در زمان شیوع کرونا مطرح می شود و علاقه مندان به ورزش کردن می خواهند پاسخ سوال روزهای کرونایی چطور ورزش کنیم را بدانند. در این مقاله در گفتگو با دکتر کامبیز خاموشیان، متخصص طب فیزیکی به تشریح چگونگی ورزش کردن در روزهای کرونایی پرداخته ایم.

روزهای کرونایی چطور ورزش کنیم

دکتر کامبیز خاموشیان در گفت وگو با ایسنا با اشاره به ضرورت انجام ورزش در روزهای شیوع کرونا، گفت: ورزش تاثیرات بسیاری در پیشگیری از بیماری های جسمی و روحی دارد و در روزهای شیوع کرونا که به دلیل کم تحرکی احتمال ابتلا به بیماری های جسمی و حرکتی افزایش پیدا کرده، نیاز به ورزش بیش از پیش اهمیت می یابد.

دکتر خاموشیان افزود: از طرفی این روزها عمده افراد با استرس و اضطراب ناشی از ترس از ابتلا به این بیماری مواجه هستند و مشکلات اقتصادی ناشی از این بیماری هم استرس و اضطراب جامعه را دوچندان کرده و همین امر اهمیت انجام ورزش را با توجه به تاثیرات شناخته شده آن در پیشگیری از بیماریهای روحی و روانی آشکار می کند.

این متخصص طب فیزیکی در خصوص طریقه انجام ورزش در این روزهای کرونایی، گفت: توصیه ها در این زمینه به سه دسته تقسیم می شود. یک دسته برای افراد عادی و سالم، یک دسته برای افراد مبتلا به بیماریهای زمینه ای و دسته سوم هم برای افرادی که به عنوان ورزشکار حرفه ای فعالیت دارند.

وی افزود: افراد سالم و عادی می توانند در خانه به راحتی ورزش های سبک از جمله پیاده روی رفت و برگشتی در یک محیط کوچک را انجام دهند، به این صورت که رو به جلو در اتاق پیاده روی کرده و بعد بدون اینکه روبرگردانند همانطور عقب عقب مسیر رفته را برگردند.

خاموشیان تصریح کرد: همچنین انجام ورزش های هوازی مانند ایروبیک برای افراد عادی در محیط خانه بسیار مناسب است و توصیه بر این است ورزش های بالاتنه و قفسه سینه که حجم تنفسی را افزایش می دهد در این روزهای شیوع کرونا بصورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

این متخصص طب فیزیکی در خصوص نحوه ورزش کردن افراد مبتلا به بیماریهای زمینه ای هم گفت: بیمارانی که بدحال بوده و تحت نظر پزشک هستند، هرگونه فعالیت را باید تحت نظر پزشک خود انجام دهند و برنامه ورزشی تجویزی پزشک را دنبال کنند، اما آن دسته از بیمارانی که حال مساعدتری دارند می توانند همین ورزش های افراد عادی را با شدت کمتری انجام دهند.

وی افزود: این دسته از افراد باید ورزش را تا حدی انجام دهند که احساس خستگی نکنند و به محض خستگی باید ورزش را قطع کرده و ادامه حرکات را به زمان دیگری موکول کنند.

خاموشیان توصیه کرد: این دسته از بیماران بهتر است در مقاطع زمانی کوتاه مدت ۱۰ دقیقه یا ۱۵ دقیقه ای ورزش کرده و مابین آن استراحت کنند.

این متخصص طب فیزیکی تصریح کرد: ورزش برای این بیماران حیاتی است، چرا که می تواند بدن آنها را در مقابل کرونا مقاوم کند. ورزش های تنفسی و بالاتنه و ورزش هایی که به افزایش حجم ریه ها کمک می کند باید در اولویت قرار گیرد.

خاموشیان در ادامه در خصوص نحوه ورزش کردن ورزشکاران حرفه ای گفت: این دسته از افراد باید ورزش را در خانه در روزهای کرونایی بطور جد دنبال کنند، چرا که با تعطیلی باشگاه ها احتمال افت آمادگی جسمانی آنها وجود دارد.

وی افزود: ورزشکار حرفه ای که شش ماه ورزش نکند، عملا به وضعیت جسمانی مشابه یک فرد عادی می رسد، بنابراین ورزشکاران حرفه ای باید در هر محیطی که می توانند ورزش حرفه ای خود را دنبال کنند.

وی تصریح کرد: اگر برای این افراد مقدور است می توانند وسایل ورزشی آمادگی جسمانی را در خانه مستقر کرده و یا به اماکن و محیط های خلوت برای ورزش مراجعه کنند.

خاموشیان تصریح کرد: انجام ورزش حرفه ای در منزل هم لزوما نیازمند تامین وسیله نیست. بطور مثال می توانند از وسایل کوچک و سنگین به جای دمبل استفاده کرده و با درازکشیدن روی زمین و حرکت دادن پاها به حالت رکاب زدن، حرکت مشابه دوچرخه را انجام دهند.

 

منبع: ایسنا

 

 

 

 

روزهای کرونایی چطور ورزش کنیم

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

روزهای کرونایی چطور ورزش کنیم , کرونا , ویروس کرونا , طب فیزیکی و توانبخشی , coronavirus , corona virus , corona

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question