آب درمانی بیرون از آب و توصیه های پزشکان و روش های جایگزین آب درمانی

آب درمانی بیرون از آب برای افرادیکه از آب درمانی در استخر برای درمان بیماری های مختلف استفاده می کردند و در زمان شیوع ویروس کرونا نمی توانند آب درمانی را به دلیل تعطیلی استخر ها در دوران شیوع کووید-۱۹ ادامه دهند روش های جایگزین را معرفی می کند که از آب درمانی بیرون از آب استفاده کنند.

 

آب درمانی بیرون از آب

آسیب های اسکلتی عضلانی از جمله مشکلات و بیماری هایی هستند که در بیشتر موارد درمان دارویی قطعی ندارد. استفاده از روش های درمانی مکمل و انجام تمرینات فیزیکی مهم ترین ابزار هایی است که برای درمان این دسته از بیماران تجویز می شود. در میان این ابزارها، آب درمانی از رایج ترین روش های کمک درمانی برای بسیاری از بیماران با مشکلات مفاصل پا و همچنین برخی از درد های ناحیه کمر است.

متأسفانه درپی شیوع ویروس کووید-۱۹ در ماه های گذشته و به دنبال آن بسته شدن برخی اماکن عمومی مانند استخر ها و چشمه های آبگرم، بسیاری از افرادی که پیش از این به توصیه پزشک معالج خود از این روش کمک درمانی استفاده می کردند، قادر به ادامه تمرین های خود نشدند.

از این رو، نظر دکتر سید منصور رایگانی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و رئیس مرکز تحقیقات طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه شهید بهشتی و دکتر مرتضی مقیمی اسکویی، متخصص طب ورزشی بیمارستان بهبود تبریز را در رابطه با وقفه ایجادشده در آب درمانی بیماران، تبعات احتمالی آن و همچنین راهکار های جایگزین برای روز هایی که نمی توان از این روش کمک درمانی برای کاهش مشکلات اسکلتی- عضلانی بهره برد را جویا شدیم.

 

آب درمانی تنها راه حل نیست!

دکتر سید منصور رایگانی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

آب درمانی یا هیدروتراپی سابقه چند صدساله در درمان بیماران با مشکلاتی از جمله درد های عضلانی و استخوانی، برخی از بیماری های پوستی و حتی برخی از مشکلات روحی داشته است. استفاده از چشمه های آب گرم، آب های معدنی و آب های گوگردی از رایج ترین روش های استفاده از آب برای بهبود برخی از بیماری ها به شمار می رود که هنوز هم بسیاری از افراد را برای استفاده از خواص و املاح آب های گرم به پای این چشمه ها می کشاند.

استفاده از آب درمانی به عنوان روشی مدرن در حوزه طب فیزیکی و فیزیوتراپی از اوایل قرن بیستم وارد متون پزشکی دنیا شد و تا امروز نیز به عنوان درمان مکمل مورد استفاده قرار گرفته است. گرچه این روش درمانی از روش های رایج طب فیزیکی برای کمک به درمان برخی از بیماری های اسکلتی – عضلانی به شمار می رود، با این وجود باید در نظر داشته باشیم که این روش صرفا روشی مکمل است و برای هیچ بیماری ای به عنوان روش درمان اصلی و غیرقابل جایگزین به شمار نمی رود. این روش فقط زمانی توصیه می شود که بیمار دسترسی و امکان استفاده از آن را داشته باشد؛ بنابراین حتی پیش از شیوع بیماری کرونا نیز، اگر فرد بیمار به هر دلیلی شرایط استفاده از آب درمانی را نداشت، برای مثال نگرانی بابت بهداشت، توان فیزیکی، دوری مسافت و دسترسی، هزینه و… اجباری برای استفاده از این روش وجود نداشت.

به همین علت اگر به هر دلیلی مانند شرایط کنونی امکان آب درمانی برای بیماران فراهم نباشد، درمان بیمار متوقف نخواهد شد و از روش های جایگزین برای ادامه مسیر درمان استفاده خواهد شد. توصیه ما به افراد این است که اگر در منزل یا محیط های خصوصی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی امکانات لازم برای ادامه آب درمانی خود را دارند، روش آب درمانی را ادامه دهند. اما از آنجا که این توصیه تنها برای عده بسیار کمی کاربردی خواهد بود، بهتر است که ورزش های تخصصی خشکی از سوی پزشک معالج یا درمانگر جایگزین آب درمانی شود. اما بیماران باید بدانند این جایگزینی به معنای کندشدن روش درمان یا کارآمدی کمتر آن نیست. برای مثال افراد دارای مشکل کمردرد از جمله بیمارانی هستند که به آن ها توصیه اکید برای آب درمانی می شود. اما در جریان تحقیقات مشخص شده است که در بیشتر موارد تفاوت معناداری میان کارایی روش های درمانی با آب با روش های طب فیزیکی در خشکی وجود ندارد.

راه رفتن، انجام ورزش های درمانی در منزل یا مراکز توانبخشی، استفاده از وسایل کمکی و وزنه های مخصوص طب فیزیکی و نرمش های کششی از جمله راهکار هایی است که در چنین مواردی بنا به شرایط بیمار می تواند جایگزین آب درمانی باشد؛ بنابراین بیماران نباید به دلیل مشکلاتی که برای استفاده از روش آب درمانی وجود دارد، در مسیر درمان خود وقفه ایجاد کنند و باید با روش های جایگزین مسیر درمانی خود را حتی در این شرایط نیز ادامه دهند.

در شرایط فعلی با توجه به محدودیت های به وجود آمده در فعالیت های فیزیکی، به ویژه برای افراد سالمند و دارای بیماری های زمینه ای که امکان تردد زیاد در خارج از منزل را ندارند، توجه به شرایط فیزیکی بدن و انجام تحرک و نرمش در منزل بیش از پیش اهمیت یافته است. راه رفتن در محیط خانه یا محیط های کم تجمع، انجام حرکات کششی و نرمشی دوبار در روز و هر مرتبه به مدت ده دقیقه، جلوگیری از نشستن های طولانی مدت تا حد زیادی می تواند از آسیب های ناشی از تحرک کم دوران شیوع کرونا بکاهد.

در این خصوص استفاده از منابع معتبر فضای مجازی برای یادگیری روش صحیح حرکات کششی اصولی و نکات اصلاحی فیزیکی می تواند بسیار کاربردی باشد. یادمان باشد در مورد بیماری های اسکلتی- عضلانی قطعا پیشگیری بهتر از درمان است؛ بنابراین ورزش مناسب، تغذیه سالم، کاهش استرس و انجام کار های روزمره به روش های بدون آسیب و صحیح می تواند از بروز بسیاری از مشکلات استخوان ها و عضلات بکاهد.

 

۳ راهکار جایگزین آب درمانی

دکتر مرتضی مقیمی اسکویی، متخصص طب ورزشی بیمارستان بهبود تبریز
حرکت و تمرین در آب یک روش درمانی تخصصی است که هدف از آن کاهش درد بیمار و افزایش دامنه حرکات مفاصل و قدرت اندام ها با استفاده از فشار هیدرواستاتیک آب است.

برخلاف بیشتر روش های فیزیوتراپی و کاردرمانی دیگر، آب درمانی یکی از بهترین روش های ورزشی و درمانی مناسب برای رفع خستگی عضلات، کاهش کمردرد، ضایعات استخوانی، آرتروز، کاهش وزن، کنترل و پیشگیری از بیماری های متابولیک، افزایش کارکرد قلبی – عروقی و تنفسی، سوخت وساز سلولی، تعادل هورمونی و سایر فواید مهم دیگر را به همراه احساس رضایتمندی و خشنودی افراد به همراه دارد.

یکی از بهترین راهکار های مناسب و جایگزین در دوران شیوع کرونا به جای آب درمانی استفاده از روش آب درمانی در وان حمام یا آب درمانی با استفاده از وان حمام پلی اتیلن (وان پلاستیکی) است. کافی است با تهیه این وان از فواید این نوع آب درمانی بهره مند شوید.

به این صورت که با قرار دادن کل بدن یا عضو آسیب دیده در داخل آب گرم با درجه حرارت ۳۵ تا ۳۶ درجه سانتی گراد در حمام با محیطی گرم یا آب گرم حداکثر ۵/۳۷ درجه در حمامی با محیطی سرد، به طور فیزیولوژیک این کار باعث می شود دمای آب از طریق پوست به بدن منتقل شده و بالا رفتن درجه حرارت بدن می تواند تاثیرات زیادی بر عملکرد بدن انسان داشته باشد.

بالارفتن دمای بدن میزان خون رسانی به بافت های آسیب دیده را افزایش می دهد و به این ترتیب مواد لازم برای ترمیم بافت آسیب دیده سریع تر و به میزان بیشتری به محل آسیب دیدگی خواهد رسید و در نتیجه روند درمان تسریع می شود. پیشنهاد می شود از این روش در هر جلسه حداکثر تا ۳۰ دقیقه و سه بار در هفته به صورت یک روز در میان استفاده شود.

دومین روشی که می توان از آن به جای روش جایگزین آب درمانی از آن نام برد، استفاده از پاشویه با آب نمک است. مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد از آنجا که اهمیت پا به حدی است که لقب قلب دوم انسان را به آن می دهند، رسیدگی به آن می تواند بسیاری از درد ها را درمان کند.

برای پاشویه در آب نمک فقط به یک وان پلاستیکی پنج لیتری، یک قاشق مرباخوری نمک و یک حوله حمام نیاز خواهید داشت. باید وان پلاستیکی را با آب گرم (نه داغ) با دمای ۳۶ تا ۳۸ درجه سانتی گراد پر کنید.

به محض این که شروع به پرکردن وان کردید، نمک را مستقیما در وان بریزید و مطمئن شوید به طور کامل حل می شود. سپس پاهای تان را به مدت حداکثر ۱۵ دقیقه در آب قرار داده و سپس بشویید و خشک کنید. این کار را می توانید سه مرتبه در هفته و یک روز در میان انجام دهید.

سومین روش جایگزین، استفاده از آب درمانی زیر دوش آب گرم است. درجه حرارت دوش حمام را آن قدر افزایش دهید که قابل تحمل باشد (بین ۴۰ تا ۴۶ درجه سانتی گراد) و محل درد یا آسیب را به مدت ۱۰ دقیقه زیر دوش با فشار متوسط قرار دهید تا درد موضع کم شود. این فرآیند را می توانید روزانه تا قطع کامل درد و ترمیم محل آسیب انجام دهید.

لازم به ذکر است در کنار روش های معرفی شده، می توانید از فواید ورزش های یوگا، حرکات پیلاتس، حرکات بدون وزن یا فشار حداقل زیر نظر یک متخصص یا مربی مجرب انجام دهید.

نکات قابل توجه: ممکن است در شرایط خاص، هیدروتراپی گزینه مناسبی برای شما نباشد. برخی از بیماری ها و شرایطی که استفاده از آب درمانی برای آن توصیه نمی شود عبارتند از:

ابتلا به بیماری قلبی عروقی یا فشار خون بالا
بالا بودن درجه حرارت بدن و وجود تب
ابتلا به بیماری های کلیوی
ابتلا به انواع سرطان ها و در حال طی کردن دوره مداوا با شیمی درمانی
بارداری و وجود بیماری های پوستی
سخن آخر این که توصیه می شود پیش از آب درمانی با هر روشی حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

 

منبع: روزنامه جام جم

 

 

 

 

آب درمانی بیرون از آب

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

آب درمانی بیرون از آب , تاثیر آب درمانی , انواع آب درمانی و مزایای آن , استخر آب درمانی , آب درمانی چیست و انواع آن , آب درمانی چگونه انجام میشود , آب درمانی در منزل , آب درمانی خوراکی , آب درمانی برای لاغری , کرونا , ویروس کرونا , طب فیزیکی و توانبخشی , coronavirus , corona virus , corona

آب درمانی بیرون از آب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+