آرتروز زانو چیست،علائم آرتروز در زانو، تشخیص آرتروز زانو، درمان آرتروز زانو

آرتروز به فرسایش و ساییدگی غضروف بین دو استخوان هر مفصل از بدن، ازجمله زانوها گفته می شود و معمولا بعد از سن چهل سالگی شروع می شود.

آرتروز زانو

علایم:

شایعترین علامت آرتروز در زانو، درد است. در ابتدای بیماری درد خفیف بوده و فقط در هنگام فعالیتهای فیزیکی مثل بالارفتن از پله، ورزش و پیاده روی احساس میشود ولی بتدریج درد دایمی شده و حتی در استراحت نیز ممکن است وجود داشته باشد . خشکی صبحگاهی مفصل زانو که در عرض چند دقیقه از بین میرود، صدای مفصل زانو و کاهش قدرت عضلات اطراف زانو، از دیگر علایم آرتروز در زانو است. با پیشرفت آرتروز در زانو، پاها پرانتزی شده و با تخریب کامل غضروف زانو، درد شدید و مداوم شده و راه رفتن مشکل میشود. شروع آرتروز زانو ممکن است از یک زانو باشد ولی به تدریج هر دو زانو گرفتار میشود.

تشخیص:                                                                                                                                                                                      www.dr-najafi.com

تشخیص آرتروز زانو با شرح حال و معاینه بالینی و در صورت نیاز با رادیوگرافی از زانو صورت میگیرد. رادیوگرافی زانو، علاوه برتایید تشخیص به رد کردن بیماریهای مشابه و نیز تعیین شدت آرتروز زانو کمک میکند. بر اساس گرافی، آرتروز زانو بر حسب شدت به چهار گروه تقسیم میشود. در بیماران مبتلا به آرتروز زانو اگر بیماری همراه وجود نداشته باشد، آزمایش خون نرمال خواهد بود. برای تشخیص آرتروز زانو نیاز به MRI نیست، مگر آنکه همراه با آرتروز زانو، آسیب بافتهای نرم مثل منیسک، تاندون،رباط و…وجود داشته باشد. گاهی شدت علایم بالینی آرتروز زانو با یافته های رادیوگرافی همسان نیست، مثلا ممکن است بیمار درد شدید داشته باشد ولی در رادیوگرافی، آرتروز خفیف نشان دهد وبرعکس بیمارانی هستند که در رادیوگرافی آرتروز پیشرفته نشان میدهند بدون اینکه درد و ناتوانی قابل ملاحظه ای داشته باشند.

image02   درمان:

هدف از درمان آرتروز در زانو ، کاهش درد، افزایش عملکرد زانو، بهبود کیفیت زندگی بیمار و جلوگیری از آسیب بیشتر به زانو است.

اقدامات درمانی در آرتروز در زانو شامل دو قسمت است:

الف- کارهایی که خود بیمار باید برای درمان ارتروز زانو انجام دهد

ب- اقداماتی که پزشک برای درمان ارتروز زانو انجام میدهد

الف- بیمار نقش مهمی در روند درمان آرتروز دارد. هر فعالیتی که باعث فشار و ایجاد درد در زانو گردد باید کنار گذاشته شود یا به حداقل برسد مثل دوزانو-چهار زانو نشستن، استفاده ازپله و سرویس بهداشتی ایرانی، ورزشهای  پر برخورد مثل فوتبال، طولانی ایستادن، و راه رفتن طولانی. کاهش وزن از موارد بسیار مهم در روند درمانی آرتروز زانو است. بهترین ورزش، ورزشهای آبی مثل راه رفتن در استخر میباشد. رژیم غذایی خاصی که اثر ثابت شده علمی برای آرتروز زانو داشته باشد توصیه نشده است.

ب- درمانهای بسیار متعددی برای آرتروز در زانو توصیه شده است که شامل درمانهای دارویی و غیر دارویی میباشد. درمانهای دارویی عمدتا برای کاهش درد استفاده میشود. داروهایی ازقبیل گلوکوزامین-کندرویتین به جزءکاهش درد، اثر ثابت شده دیگری از جمله ساخت غضروف ندارند. تزریق ژل و PRP نیز برای کاهش درد استفاده میشود و معمولا نیاز به تکرار دارند. در موارد خاص تزریق کورتن در زانو با نظر پزشک معالج قابل توصیه است. تعویض مفصل زانو در موارد پیشرفته بیماری گزینه مناسبی است.

آرتروز زانو

موبایل کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

آرتروز زانو , ساییدگی زانو , زانو درد , درمان آرتروز چیست , علت ساییدگی زانو , درمان آرتروز زانو با داروهای گیاهی , درمان آرتروز زانو با ورزش , آرتروز زانو چیست , درمان گیاهی ساییدگی زانو , ورزش برای ساییدگی زانو , قرص آرتروز زانو , درمان گیاهی ساییدگی زانو , درمان ساییدگی زانو , ورزش برای ساییدگی زانو , درمان ساییدگی زانو در طب سنتی , درمان ساییدگی کشکک زانو , علائم سائیدگی زانو , علائم آرتروز زانو , داروی مفصل ساز , درمان گیاهی زانو درد , ورزش زانو درد , درمان زانو درد در طب سنتی , زانو درد در جوانی , علت درد کنار زانو , انواع زانو درد , صدای زانو , دردپشت زانو , درمان خانگی ساییدگی زانو , ورزش برای ساییدگی زانو , درمان ساییدگی زانو در طب سنتی , ساییدگی غضروف زانو , درمان ساییدگی کشکک زانو , درمان آرتروز زانو با داروهای گیاهی , علائم آرتروز زانو , قرص آرتروز زانو , درمان آرتروز چیست , علت ساییدگی زانو , درمان آرتروز زانو با داروهای گیاهی , درمان آرتروز زانو با ورزش , آرتروز پا , آرتروز زانو و درمان آن , آرتروز دست , پیشگیری از آرتروز , درمان گیاهی آرتروز , آرتروز زانو و درمان آن , آرتروز پا , آرتروز دست , آرتروز گردن چیست , انواع آرتروز , آرتروز کمر , داروی آرتروز , درمان گیاهی ساییدگی زانو , ورزش برای ساییدگی زانو , درمان ساییدگی زانو در طب سنتی , درمان ساییدگی کشکک زانو , علائم سائیدگی زانو , داروی مفصل ساز , پیاده روی و ساییدگی زانو , علائم آرتروز زانو, طب فیزیکی چیست؟ , بهترین متخصص طب فیزیکی در تهران , فوق تخصص طب فیزیکی , متخصص طب فیزیکی شرق تهران , متخصص طب فیزیکی تهران , متخصص طب فیزیکی خوب در تهران , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران , بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران , متخصص طب فیزیکی خوب در تهران , فوق تخصص طب فیزیکی , بهترین متخصص طب فیزیکی , معرفی رشته طب فیزیکی , طب فیزیکی دیسک کمر , فوق تخصص طب فیزیکی , دکتر شریف نجفی, متخصص طب فیزیکی و توانبخشی استان تهران, فوق تخصص طب فیزیکی , متخصص طب فیزیکی خوب در تهران , متخصص طب فیزیکی شرق تهران , متخصص طب فیزیکی غرب تهران , متخصص طب فیزیکی تهران , دکتر شریف نجفی متخصص طب فیزیکی, متخصص طب فیزیکی , فوق تخصص طب فیزیکی , متخصص طب فیزیکی شرق تهران , درمان دیسک کمر با لیزر , آیا دیسک کمر قابل درمان است , درمان دیسک کمر با ورزش , درمان دیسک کمر با داروهای گیاهی , علایم دیسک کمر شدید , آیا دیسک کمر درمان قطعی دارد, عوارض جراحی دیسک کمر

آرتروز زانو چیست،علائم آرتروز در زانو، تشخیص آرتروز زانو، درمان آرتروز زانو