آرتروز و علائم و تشخیص و درمان

آرتروز پرهزینه ترین بیماری مفصلی و شایعترین بیماری سیستم عضلانی اسکلتی است.دهه اول قرن ۲۱ به نام این بیماری نامگذاری شد تا بر اهمیت تحقیقات بنیادی و کاربردی که با هدف شناخت مکانیسم، عوامل مستعد کننده و روش های درمان یا تخفیف علایم آن در حال انجام است تاکید شود.

آرتروز

این بیماری جز ۱۰ عامل اصلی ناتوانی است که بعد از بیماری های قلبی و عروقی از مهم ترین علل ازکارافتادگی در دنیا محسوب می شود. هزینه های این بیماری جدا از هزینه های قابل ملاحظه دارویی، توانبخشی و جراحی به دلیل مرخصی های استعلاجی، از کارافتادگی زودهنگام، غیبت از کار به دلیل مشکل خود فرد یا یکی از بستگان و… فشار زیادی بر اقتصاد کشورهای پیشرفته وارد می کند.

در هر مفصل بدن، دو استخوان بر روی هم قرار گرفته اند. برای اینکه این دو استخوان بتوانند به راحتی روی هم حرکت کنند، بین آنها غضروف قرار گرفته است. به دلایلی ممکن است این غضروف دچار فرسایش و سائیدگی شود که آرتروز نامیده می شود.

مقایسه ستون فقرات سالم( شکل بالا) و دچار آرتروز( شکل پایین )

علائم آرتروز:

علائم آرتروز در هر مفصلی متفاوت است اما شایعترین علامت آن درد است. در ابتدای بیماری درد خفیف بوده و فقط در هنگام استفاده از آن مفصل احساس می شود ولی بتدریج درد شدیدتر شده و دائمی می شود و حتی ممکن است در استراحت نیز درد وجود داشته باشد. خشکی صبحگاهی مفصل، کم شدن دامنه حرکتی و ناتوانی از سایر علائم آرتروز در مراحل بعدی است.

تشخیص آرتروز:

تشخیص آرتروز با شرح حال، معاینه بالینی و در صورت لزوم با عکس رادیولوژی داده می شود.

درمان آرتروز:

علی رغم ساده انگاری در تشخیص و درمان این بیماری (خیلی اوقات هر درد مفصلی مزمن را به این بیماری نسبت می دهیم و به بیمار گفته می شود جدا از استفاده از داروها مسکن کار چندانی نمی توان برای این مشکل کرد)، مداخلات توانبخشی موثری برای کاهش روند پیشرفت بیماری و به حداقل رساندن ناتوانی ناشی از آن وجود دارد . هدف از درمان آرتروز، کاهش درد، حفظ و افزایش عملکرد، بهبود کیفیت زندگی بیمار و جلوگیری از پیشرفت بیماری است.

اقدامات درمانی در آرتروز شامل دو قسمت است:

الف- کارهائی که خود بیمار باید انجام دهد
ب- اقداماتی که پزشک معالج انجام می دهد

الف: بیمار نقش مهمی در روند درمان آرتروز ایفا می کند. هر فعالیتی که باعث فشار بر مفصل و ایجاد درد می شود باید کنار گذاشته شود یا به حداقل برسد. فعالیت های فیزیکی روزمره و شغلی و نیز فعالیت های ورزشی براساس مفصل درگیر باید اصلاح شود. کاهش وزن از موارد بسیار مهم بویژه در آرتروز زانو است. رژیم غذایی خاصی که اثر ثابت شده علمی برای آرتروز داشته باشد توصیه نشده است.

ب: درمانهای بسیارمتعددی برای آرتروز در دسترس هستند که شامل درمانهای داروئی و غیر داروئی میباشد. درمانهای داروئی عمدتا برای کاهش درد استفاده می شود. داروهائی از قبیل گلوکوزامین-کندروئیتین به جز کاهش درد، اثر ثابت شده دیگری از جمله ساخت غضروف ندارند. تزریق ژل و پی آر پی نیز برای کاهش درد استفاده می شود و معمولا نیاز به تکرار دارند. در موارد خاص، تزریق کورتن توسط پزشک معالج قابل توصیه است. تعویض مفصل در موارد پیشرفته بیماری، گزینه درمانی آخر است.

درمان آرتروز به دلیل پاتولوژی غضروف به عنوان یک بافت نیمه سخت فاقد خون رسانی و ترمیم مناسب، یک چالش بین المللی است که سالانه میلیونها دلار هزینه تحقیقاتی در سراسر دنیا را به خود اختصاص داده است.

آرتروز

آرتروز , آرتروز زانو و درمان آن , آرتروز پا , درمان گیاهی آرتروز , آرتروز دست , آرتروز گردن چیست , پیشگیری از آرتروز , انواع آرتروز , آرتروز کمر , آرتروز گردن , آرتروز زانو , آرتروز فکری , آرتروز شانه , آرتروز گردن و درمان آن , آرتروز چیست , آرتروز دست , آرتروز گردن چیست , آرتروز انگشتان دست , آرتروز ستون فقرات , آرتروز , آرتروز انگشت شست پا , آرتروز انگشتان چیست , آرتروز انگشتان پا , آرتروز انگشت , آرتروز انگشت پا , آرتروز انگشت دست , آرتروز انگشتان , آرتروز التهابی , آرتروز استخوان , آرتروز به انگلیسی , آرتروز به زبان انگلیسی , آرتروز بازو , آرتروز بند انگشتان دست , آرتروز بیضه , آرتروز بند انگشتان , آرتروز بیماری ستون فقرات , آرتروز بیمارى , آرتروز بیماری , برای آرتروز چی خوبه , آرتروز پا چیست , آرتروز پا , آرتروز پا و درمان آن , آرتروز پشت , آرتروز پاشنه پا , آرتروز پاها , آرتروز پنجه پا , آرتروز پیشرفته زانو , آرتروز پسوریازیس , آرتروز پیشرفته , آرتروز پ , آرتروز تبیان , آرتروز و تاندونیت , تفاوت آرتروز و روماتیسم , تشخیص آرتروز , تشخیص آرتروز گردن , تشخیص آرتروز زانو , تفاوت آرتروز با آرتریت , تفاوت آرتروز و رماتیسم , تشخیص آرتروز , تحقیق آرتروز , دوچرخه ثابت آرتروز زانو , آرتروز ثانویه , دوچرخه ثابت آرتروز , آرتروز اولیه و ثانویه , آرتروز و دوچرخه ثابت , آرتروز جوانی , آرتروز جوانی زانو , آرتروز چیست , آرتروز دیجی دی , جراحی آرتروز گردن , جراحی آرتروز زانو , آرتروز در جوانان , درمان آرتروز جدید , چگونه از آرتروز جلوگیری کنیم , آرتروز چگونه بیماری است , آرتروز چشم , آرتروز چه نوع بیماری است , چگونه آرتروز را درمان کنیم , چرا آرتروز می گیریم , آرتروز زانو چیست , آرتروز فک چیست , آرتروز چ ست , راه حل آرتروز گردن , آرتروز حاد , آرتروز حنجره , حجامت آرتروز , درمان آرتروز حاد , درمان آرتروز حکیم تهرانی , آرتروز خفیف زانو , آرتروز خفیف گردن , خطرات آرتروز گردن , خطرات آرتروز , درمان آرتروز خفیف زانو , درمان آرتروز خفیف گردن , آرتروز لگن خاصره , درمان خانگی آرتروز زانو , درمان خانگی آرتروز , درمان خانگی آرتروز گردن , آرتروز دست و انگشتان , آرتروز دست چیست , آرتروز دست و گردن , آرتروز در ستون فقرات , آرتروز درمان , آرتروز در طب سنتی , آرتروز دست و پا , آرتروز درمان گیاهی , درمان آرتروز گردن , درمان آرتروز , د مان آرتروز , ذرمان آرتروز , آرتروز رماتوئید , آرتروز روماتوئید , آرتروز روماتیسمی , آرتروز ران , آرتروز روی پا , آرتروز را چگونه درمان کنیم , آرتروز رماتیسمی , درمان آرتریت روماتوئید , آرتروز و روماتیسم , رفع آرتروز زانو , آرتروز زانو و درمان گیاهی , آرتروز زانو و درمان آن , آرتروز زانو و پیاده روی , آرتروز زانو+علائم , آرتروز زانو و ورزش , آرتروز زانو و درمان , آرتروز زودرس , آرتروز زانو درمان , تزریق ژل آرتروز , تزریق ژل آرتروز زانو , ژلاتین آرتروز , آرتروز ستون فقرات چه نام دارد , آرتروز ستون فقرات نام دیگر , آرتروز ستون فقرات چیست , آرتروز ساق پا , آرتروز سرشانه , آرتروز ساپورت , سنجد آرتروز , سردرد آرتروز گردن , نام آرتروز ستون فقرات , آرتروز شست پا , آرتروز شانه و گردن , آرتروز شدید زانو , آرتروز شدید مفاصل زانو , آرتروز شست دست , آرتروز شدید گردن , آرتروز شانه و دست , آرتروز شانه چیست , آرتروز شانه چپ , آرتروز صورت , داروهای ضد آرتروز , داروی ضد آرتروز , قرص ضد آرتروز , گیاهان ضد آرتروز , غذاهای ضد آرتروز , آرتروز ضیائی , آرتروز ضیایی , قرصهای ضد آرتروز , بالش طبی آرتروز ضد خروپف , بالش ضد آرتروز , داروهای گیاهی ضد آرتروز , رژیم غذایی ضد آرتروز , بالش طبی ضد آرتروز , رژیم غذایی ضد آرتروز , ضد آرتروز , داروی گیاهی ضد آرتروز , آرتروز طب سنتی , آرتروز طب اسلامی , آرتروز طب سنتی , آرتروز طبی , آرتروز و طب سنتی , درمان آرتروز طب سنتی , آرتروز گردن طب سنتی , آرتروز زانو+طب سنتی , آرتروز و طب سوزنی , آرتروز علائم , آرتروز علت , آرتروز علل , علائم آرتروز گردن , علائم آرتروز زانو , علائم آرتروز گردن چیست ؟ , علایم آرتروز زانو , علائم آرتروز دست , عوارض آرتروز گردن , علائم آرتروز دست و گردن , آرتروز غذا , غذای آرتروز , رژیم غذایی آرتروز , درمان غذایی آرتروز , رژیم غذایی آرتروز گردن , درمان غذایی آرتروز زانو , مواد غذایی آرتروز , آرتروز و رژیم غذایی , رژیم غذایی آرتروز زانو , آرتروز غضروف , آرتروز فک , آرتروز فقرات , فرق آرتروز با دیسک گردن , فرق آرتروز و روماتیسم , فرق آرتروز با پوکی استخوان , فیزیوتراپی آرتروز زانو , فرق آرتروز با دیسک , فیزیوتراپی آرتروز گردن , آرتروز قوزک پا , آرتروز قلبی , آرتروز قلب , قرص آرتروز , قرص آرتروز زانو , قرص آرتروز گردن , قرص آرتروز استاپ , قرص آرتروز ساپورت , آیا آرتروز قابل درمان است , آرتروز درمان قطعی دارد , آرتروز کمر , آرتروز کمر و بارداری , آرتروز کتف , آرتروز کمر و درمان , آرتروز کف پا , آرتروز کمر و درمان آن , آرتروز کمر ورزش , آرتروز کپی , آرتروز کل بدن , آرتروز کشکک زانو , آرتروز گردن و سردرد , آرتروز گردن به انگلیسی , آرتروز گردن و علائم آن , آرتروز گردن درمان , آرتروز گردن و سرگیجه , آرتروز گردن و عوارض آن , آرتروز گردن و درد دست , آرتروز لگن , آرتروز لگن چیست , علایم آرتروز لگن , لیزر آرتروز زانو , درمان آرتروز لگن , علائم آرتروز لگن , آرتروز مفصل لگن , علایم آرتروز لگن , عوارض آرتروز لگن , آرتروز مچ پا , آرتروز مچ دست , آرتروز مفاصل , آرتروز مفصل ران , آرتروز مفصلی , آرتروز مهره های کمر , آرتروز مفصل زانو , آرتروز مهره های کمر , آرتروز مفصل شانه , علا م آرتروز گردن , علا م آرتروز , ورزش آرتروز گردن , نشانه آرتروز گردن , نرمشهای آرتروز گردن , نرمش آرتروز زانو , نرمشهای آرتروز زانو , نشانهای آرتروز , نرمشهای آرتروز کمر , آرتروز در نوجوانان , درما ن آرتروز گردن , درما ن آرتروز , درما ن آرتروز زانو , آرتروز و سیاتیک , آرتروز و درمان آن , آرتروز و درمان , آرتروز و پوکی استخوان , آرتروز و پیاده روی , آرتروز و راههای درمان آن , آرتروز ویکی پدیا , آرتروز و تغذیه , آرتروز و ورزش , آرتروززانو و درمان آن , آرتروز هیپ , نشانه های آرتروز , هیدر آرتروز , هیدر آرتروز مزمن , هیدرو آرتروز , آرتروز مهره های گردن , آرتروز مفصل هیپ , آرتروز یعنی چه , روماتیسم یا آرتروز , آرتروز یا التهاب مفصل , آرتروز یا ساییدگی مچ دست , آرتروز یا ساییدگی زانو , آرتروز یعنی چی , آرتروز یعنی , آرتروز یا ساییدگی مفاصل , آرتروز یخی , آرتروز ستون فقرات یا , تحقیق درباره آرتروز , نشانه آرتروز زانو , بیماری آرتروز , مقاله درباره آرتروز , درباره آرتروز , نشانه آرتروز , درباره آرتروز گردن , نشانه آرتروز گردن , امگا ۳ و آرتروز , ۶ ورزش ضد آرتروز

برچسب ها: