استرس کرونا علایم بیماران فیبرومیالژیا را تشدید می کند به گفته دکتر کامران آزما متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

استرس کرونا علایم بیماران فیبرومیالژیا را تشدید می کند ، دکتر کامران آزما متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: فیبرومیالژیا مهمترین علت درد به خصوص در بین زنان است، برخی علایم این بیماری با کرونا مشترک است. استرس کرونا علایم بیماری آنان را تشدید و سیستم ایمنی آنان را تضعیف می کند.

استرس کرونا علایم بیماران فیبرومیالژیا را تشدید می‌کند

کامران آزما روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: فیبرومیالژیا از شایع ترین علل دردهای مزمن است و افراد مبتلا علاوه بر دردهای منتشر و حساسیت عضلانی معمولا از اختلال خواب و خستگی هم رنج می برند، در تعداد زیادی هم نشانه هایی از افسردگی یا اضطراب مشاهده می شود. عمده این بیماران خانم های بین سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی هستند که نسبت به حس درد حساسیت بیشتری دارند.

وی ادامه داد: بحران کرونا می تواند نگرانی هایی را برای این افراد ایجاد کند. از یک طرف بسیاری از علایم و نشانه هایی که بیماران فیبرومیالژیک دارند نظیر بدن درد، سردرد، بی حالی و خستگی شبیه علایمی است که ممکن است بیماران مبتلا به کرونا هم تجربه کنند. از طرف دیگر نگرانی از احتمال ابتلا به کرونا استرس زا و اضطراب آور است و این استرس می تواند باعث اختلال خواب و شعله ور شدن و افزایش علایم فیبرومیالژیا شود.

عضو هیئت مدیره انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: اینکه آیا در بحران کرونا این افراد در معرض خطر بیشتری هستند و علایم کرونا هم در آنها شدیدتر هست یا نه و چه مراقبت هایی نیاز هست، پرسش های دیگری است که ذهن این افراد را درگیر می کند.
وی افزود: گرچه فیبرومیالژی جزو بیماری های خود ایمنی نیست و معمولا داروهایی هم که در درمان فیبرومیالژی به کار می رود سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار نمی دهد اما بسیاری از آنها همزمان به بیماری های خود ایمنی مثل لوپوس، روماتوئید آرتریت و بیماری های التهابی روده مبتلا هستند و معمولا داروهایی که برای کنترل بیمای های همراه استفاده می کنند، سیستم ایمنی را ضعیف کرده و شانس عفونت ویروسی کرونا در این افراد بالاتر از دیگران و احتمال شدیدتر بودن بیماری بیشتر است بنابراین در صورت همراهی با این بیماری ها و داشتن فیبرومیالژی ثانویه باید رعایت پروتکل های بهداشتی و پیشگیری از کووید ۱۹ را جدی تر بگیرند.

آزما گفت: این بیماران نباید به دلیل ترس از کرونا به صورت خودسرانه تغییری در نوع و مقدار داروهای خود بدهند تنها نکته ای که توصیه می شود این است که بهتر است به جای داروهای ضد التهاب غیر استروییدی برای کاهش درد از مسکن هایی نظیر استامینوفن استفاده کنند. حتی تغییر و کم کردن خودسرانه داروهای دیگری که برای بیماری های همزمان و به عنوان مثال برای روماتویید ارتریت استفاده می کنند باعث برگشت و فعال شدن بیماری زمینه ای می شود مگر اینکه به تجویز پزشک معالج باشد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی افزود: توجه به علائم بیماری به دلیل مشابهت بسیاری از شکایات در کرونا و فیبرومیالژی و افتراق دادن این ها از هم مهم است این بیماران باید به کیفیت و شدت علایمی نظیر بدن درد، بی حالی و خستگی که از قبل داشته اند، دقت کنند و در صورت هر گونه تغییر در شدت و کیفیت علایم به خصوص همراه شدن با احساس تنگی نفس یا درد حاد سینه پزشک خود را در جریان بگذارند.

وی گفت: همچنین به رغم اینکه مصرف بعضی از داروها در این بیماران ممکن است تب را مخفی نگه دارد یا بعضی داروها تب خفیفی را ایجاد کند ولی بیماران باد در خصوص بروز تب، لرز، سرفه خشک هوشیار باشند و در صورت شک به کووید ۱۹ به پزشک مراجعه کنند.

آزما افزود: کاهش استرس و نگرانی از احتمال ابتلا هم در این افراد اهمیت بیشتری دارد بنابراین در ایام بحرانی کرونا، توصیه کلی به داشتن آرامش و توجه به تکنیک های ریلکسیشن نظیر مدیتیشن و تنفس های عمیق و خواب کافی در جهت جلوگیری از شعله ور شدن علائم فیبرومیالژی است.

وی گفت: همچنین این بیماران باید توجه و دقت بیشتری به مواردی که درد های فیبرومیالژی را کاهش می دهد، داشته باشند بنابراین توجه به رژیم غذایی و محدود کردن مصرف قند و چربی و هله هوله و مصرف بیشتر سبزیجات و میوه های تازه، توجه به بهداشت خواب و رفتن به رختحواب در وقت معین و گرفتن دوش آب گرم قبل از خواب و فعالیت ورزشی متعادل مهم است و کنترل و کاهش علائم فیبرومیالژی موثر است.

فیبرومیالژیا (fibromyalgia) یک بیماری مزمن طولانی مدت است و باعث بروز مشکلات نظیر درد در ماهیچه ها و استخوان ها، مناطق تحریک پذیر و حساس به درد، خستگی عمومی و اختلالات خواب و اختلالات شناختی می شود.

منبع: ایرنا

استرس کرونا علایم بیماران فیبرومیالژیا را تشدید می کند

استرس کرونا علایم بیماران فیبرومیالژیا را تشدید می کند , کرونا , ویروس کرونا , طب فیزیکی و توانبخشی , coronavirus , corona virus , corona

استرس کرونا علایم بیماران فیبرومیالژیا را تشدید می‌کند