التهاب پاشنه پا (پلانتار فاشییت) و علائم و علل و عوارض و تشخیص و درمان

التهاب پاشنه پا (پلانتار فاشییت) یکی از علل شایع درد در پاشنه پا است و در سن ۴۰ تا۶۰ سال شایعتر است. بافتی محکم به نام فاسیای کف پایی استخوان پاشنه پا را به انگشتان وصل میکند. این فاسیا ممکن است در محل اتصال به استخوان پاشنه دچار التهاب شود . در همین نقطه گاهی خار استخوانی به نام خار پاشنه نیز تشکیل میگردد که اغلب بی علامت است در واقع آنچه به عنوان خار پاشنه عنوان میشود همان التهاب پاشنه است.

eltehabe pashne

علایم التهاب پاشنه پا (پلانتار فاشییت):

التهاب پاشنه پا ایجاد یک درد تیز در قسمت داخلی-جلویی پاشنه پا می کند. این درد بویژه در صبح وهنگام برخاستن از خواب شدیدتر است. در واقع اولین قدم بعد ازبلند شدن از رختخواب بدترین قدم است و بعد به تدریج با راه رفتن درد کمتر میشود. البته بعد از راهپیمایی یا ایستادن طولانی و بعد از نشستن طولانی مدت نیز درد ایجاد میشود.

علل التهاب پاشنه پا (پلانتار فاشییت):

در حالت معمول فاسیای کف پایی بعنوان یک بافت حمایت کننده از قوس کف پا عمل میکند. هر عاملی که باعث اعمال فشار بیش از حد به این بافت شود میتواند باعث کشیدگی و پارگی میکروسکپی در محل اتصال فاسیا به استخوان پاشنه پا شود. تکرار این آسیبها منجر به التهاب فاسیای پلانتار میگردد. عواملی که احتمال ابتلا به پلانتار فاشییت را افزایش میدهد: بعضی از ورزشها مثل دویدن ،رقص،اختلالات بیومکانیک قوس کف پا ،بد راه رفتن،چاقی،بعضی مشاغل که ایستادن طولانی مدت دارند یا فشار به پاها زیاد است،کفش نامناسب و…

عوارض التهاب پاشنه پا (پلانتار فاشییت):

درصورتی که پلانتار فاشییت درمان نشود بیمار به صورت غیر ارادی شیوه راه رفتن خود را تغییر میدهد تا فشاراز پاشنه پا برداشته شود و این کار منجر به اعمال نیروی غیرمعمول به زانو وکمر میگردد که در دراز مدت باعث بیماری در نواحی فوق میشودوعوارضی مثل آرتروز زانو،لگن، دیسکوپاتی کمر و…را در پی خواهد داشت بنابراین نباید این درد را تحمل کرد بلکه هر چه سریعتر باید درمان قطعی انجام شود .

eltehabe pashne2

تشخیص التهاب پاشنه پا (پلانتار فاشییت):

تشخیص علت درد پاشنه پا با شرح حال و معاینه بالینی است. در موارد معمول نیازی به آزمایش خون یا گرافی نیست. وجود یا عدم وجود خارپاشنه در گرافی تاثیری در تشخیص و درمان درد پاشنه ندارد. بنابراین معمولا پزشک درخواست گرافی از پاشنه پا نمیکند مگر در مواردی که احتمال بیماری دیگری در پاشنه پا وجود داشته باشد ویا درد پاشنه به درمان پاسخ ندهد.

درمان التهاب پاشنه پا (پلانتار فاشییت):

مهمترین قسمت درمان آنست که مشخص شود چرا پلانتار فاشییت ایجاد شده است. اصلاح عوامل زمینه ساز بیماری گام اساسی درد پاشنه است. موارد خفیف بیماری با اصلاح کفش،تجویز کفی پاشنه،ماساژ و کشش فاسیای کف پایی و عضله گاستروکنمیوس ،داروهای ضد التهابی درمان میشود. در صورت موارد شدید بیماری تزریق داروی ضدالتهاب به کف پاشنه یکی از درمانهای مناسب است. در صورتیکه تزریق امکان پذیر نبوده یا پاسخ مناسب همراه نباشد استفاده از شاک ویو کمک کننده است. ندرتا ممکن است نیاز به درمان جراحی باشد.

التهاب پاشنه پا (پلانتار فاشییت)

التهاب پاشنه پا , پلانتار فاشییت , درمان گیاهی درد پاشنه پا , درمان درد پشت پاشنه پا , سوزش پاشنه پا , درد پاشنه پا بعد از خواب , علت درد پاشنه پا هنگام صبح , درد پشت پاشنه پای چپ , درد پاشنه پا و چربی خون , علت درد پشت پا , درمان التهاب پاشنه پا , علت التهاب پاشنه پا , التهاب تاندون پاشنه پا , التهاب پشت پاشنه پا , درمان التهاب پشت پاشنه پا , التهاب پاشنه ی پا , التهاب مفصل پشت پاشنه پا , علت التهاب پشت پاشنه پا , دارو برای التهاب پاشنه پا , درمان التهاب کف پا با طب سنتی , التهاب کف پا چیست , علت التهاب کف پا چیست , التهاب فاشیای کف پا چیست , التهاب مفصل پاشنه پا , درد و التهاب کف پا , التهاب پشت پاشنه , التهاب پاشنه ی پا , التهاب تاندون پاشنه , التهاب خار پاشنه , التهاب مفصل پشت پاشنه پا , التهاب پاشنه , التهاب استخوان پاشنه , دارو برای التهاب پاشنه پا , درمان التهاب پشت پاشنه پا , علت التهاب پشت پاشنه پا , درمان التهاب خار پاشنه , فاشیست , درمان التهاب پاشنه , علت التهاب پاشنه , التهاب مفصل پاشنه پا , علائم التهاب پاشنه پا , علل التهاب پاشنه پا , عوارض التهاب پاشنه پا , تشخیص التهاب پاشنه پا , درمان التهاب پاشنه پا , علائم پلانتار فاشییت , علل پلانتار فاشییت , عوارض پلانتار فاشییت , تشخیص پلانتار فاشییت , درمان پلانتار فاشییت , التهاب پاشنه , درد پاشنه , خار پاشنه

التهاب پاشنه پا (پلانتار فاشییت)
برچسب ها: