تخصص طب فیزیکی و توانبخشی

 

تخصص طب فیزیکی و توانبخشی : ایران جزو اولین کشورهایی است که دارای تخصص طب فیزیکی و توانبخشی شده و اولین کشور خاورمیانه می باشد که متخصص طب فیزیکی داشته است.

 

03a

ایران جزوشش کشور دنیا و اولین کشور خاورمیانه است که به دانشجویان پزشکی آموزش طب فیزیکی و توانبخشی می داده است.

آموزش طب فیزیکی به دانشجویان پزشکی جزو بایدهای آموزش پزشکی است. در تمام برنامه های آموزشی و فدراسیون جهانی آموزش پزشکی بر این امر تاکید شده، اما در حال حاضر تنها در چند دانشکده، طب فیزیکی آموزش داده می شود و اکثر دانشجویان پزشکی و پزشکان عمومی حتی نام این رشته رانشنیده اند.

 

ایران اولین بیمارستان توانبخشی خاورمیانه را داشته (بیمارستان توانبخشی شفایحیائیان) و بیمارستان میلاد را با ۱۰۰۰ تخت برای توانبخشی طراحی نموده است.

در حال حاضر نیاز ایران به حداقل ۲۵۰۰ متخصص طب فیزیکی و ۶۰۰۰ تخت توانبخشی است که تنها ۳۰ تخت عمومی بصورت پراکنده دارد (ترکیه در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰ متخصص توانبخشی دارد).

 

اما استفاده از وسایل و مواد فیزیکی در درمان بیماریها ریشه در تاریخ بشر دارد توجه روز افزون به این نوع درمان و گسترش اطلاعات علمی در این زمینه باعث شد از سال ۱۹۴۷ بورد تخصصی رشته طب فیزیکی و توانبخشی در آمریکا تصویب شود. در حال حاضر طب فیزیکی و توانبخشی شامل سه بخش طب توانبخشی، طب فیزیکی و الکترودیاگنوز است. این رشته بصورت مختصر “فیزیاتری” Physiatry و متخصصین این رشته “فیزیاتریست” Physiatrist نام دارند که از لغت یونانی physikos به معنای “فیزیک” و iatreia به معنای “هنر درمان” گرفته شده است. فیزیاتریست از درمانهای غیر داروئی در کنار سایر درمانهای متداول در درمان بیماریها استفاده میکند و علاوه بر درمان بیماری در جهت رسیدن به حداکثر عملکرد بیمار و بهبود کیفیت زندگی تلاش مینماید.

 

طب فیزیکی یا استفاده از روشهای فیزیکی شامل گرما، سرما، آب درمانی، ماساژ ، مانیپولاسیون و جریانهای الکتریکی از گذشته دور مورد استفاده بشر بوده و در نوشته های بقراط در ۴۰۰ سال قبل از میلاد به آنها اشاره شده است. طب توانبخشی به معنی حفظ حداکثر عملکرد جسمی ، روحی و اجتماعی فرد است.

 

در طی جنگ جهانی اول به درمانهای فیزیکی در درمان بیماریها توجه شد و پزشکان برای بهبود عملکرد بیماران به این درمانها روی آوردند. در سال ۱۹۲۰ پزشکانی که فیزیوتراپی نیز بکار میبردند انجمن جداگانه ای تشکیل دادند و سپس با تلاش این افراد انجمن طب فیزیکی تشکیل شد. در حال حاضر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی آمریکا، انجمن فیزیاتریستهای آکادمیک و بورد طب فیزیکی و توانبخشی آمریکا وارث هفتادسال تلاش متخصصین این رشته اند. آموزش رسمی طب فیزیکی در سال ۱۹۲۶ توسط دکتر کولتر Dr. John Stanley Coulter در دانشگاه Northwestern آغاز شد. دکتر کولتر برای دو دهه پیشگام آموزش طب فیزیکی و توانبخشی بود. دوره های اولیه برای پزشکان در حال طبابت برگزار میشد که ابتدا سه تا شش ماه بود و سپس به یکسال رسید. دهه ۱۹۳۰ شاهد توسعه بیشتر طب فیزیکی بود و دکتر فرانک کروزن در سال ۱۹۳۶ دوره تخصصی سه ساله این رشته را در مایو کلینیک بنیاد نهاد. در ۱۹۳۸ دکتر کولتر و کروزن آکادمی طب فیزیکی را بنیاد نهادند. دکتر کروزن نام “فیزیاتریست” را بر روی متخصصین این رشته نهاد و اولین کتاب طب فیزیکی را در سال ۱۹۴۱ نوشت. دکتر کروزن بعنوان پدر طب فیزیکی معرفی می شود.

 

تا جنگ جهانی دوم جامعه توجه زیادی به مشائل افراد معلول نداشت. در این سالها تعداد زیاد معلولین ناشی از جنگ و همچنین اپیدمی فلج اطفال که باعث هراس عمومی شد توجه به طب توانبخشی را به خود جلب نمود. توانبخشی رئیس جمهور آمریکا، روزولت، و اثرات آن در بازگشت به کار توجه به این مسئله را بیشتر نمود. ۵۸۰۰۰ بیمار مبتلا به فلج اطفال باعث احساس نیاز شدید به فیزیاتریستها شد تا با احاطه بر مسائل درمانی در کنار توانبخشی و توجه به عملکرد فرد، به درمان همه جانبه این بیماران بپردازند و به بازگشت این افراد به عنوان عضو موثر جامعه کمک نمایند.

 

از سوی دیگر پزشک متخصص داخلی بنام دکتر راسک Howard A. Rusk, MD به ناتوانی سربازان بدنبال بستری طولانی مدت در طی جنگ جهانی دوم توجه نمود. بسیاری از سربازان پس از دوران نقاهت قادر به بازگشت به خدمت نبودند. او به سختی موافقت مسئولین برای ارائه یک برنامه توانبخشی را به گروهی از بیماران در دوره نقاهت ارائه کرد و نتایج را با گروهی که دوره نقاهت خود را بدون توانبخشی میگذراندند مقایسه نمود. نتایج بقدری خوب بود که در مدت کوتاهی ارتش تمام مراکز خود را به مراکز طب توانبخشی مجهز نمود. همچنین این روش را به مراکز درمانی جامعه معرفی کرد. بعد از جنگ دکتر راسک محل کار خود در میسوری را ترک کرد و برای سی سال در نیویورک به کار مشغول شد و انستیتو طب توانبخشی در نیویورک را بنیاد نهاد. با جذب بودجه برای توسعه طب توانبخشی در سرتاسر دنیا، توانست صدها متخصص طب توانبخشی را در کشورهای مختلف دنیا تربیت نماید. دکتر راسک توانبخشی تهاجمی را معرفی نمود که در حال حاضر به طور وسیعی بکار میرود. او بر این نکته تکیه داشت که بیماران نباید در دوره نقاهت غیر فعال بمانند. دکتر راسک بعنوان پدر طب توانبخشی معرفی میگردد.

 

پس از جنگ جهانی دوم سازمان سربازان سابق The Veterans Administration با توجه به تجارب فراوان خود در برخورد با سربازان دچار معلولیت دوره نوین طب فیزیکی و توانبخشی را بنیاد نهاد و درحال حاضر این رشته در تمام ۱۷۱ مرکز آن تدریس میشود. در سال ۱۹۴۷ بورد تخصصی طب فیزیکی تصویب شد و دوسال بعد با نظر دکتر راسک، طب توانبخشی نیز به آن افزوده شد. در ۱۹۵۰ خانم سواتزر که برای بهبود کیفیت زندگی افراد دچار ناتوانی و معلولیت فعالیت مینمود تحت تاثیر نتایج توانبخشی بیماران تحت نظر متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی قرار گرفت و تلاشهای او باعث جذب بودجه فراوانی جهت آموزش متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی شد و مراکز متعدد تحقیقات توانبخشی در آمریکا گشایش یافت. در دهه ۱۹۵۰ الکترومیوگرافی نیز در کنار طب فیزیکی و توانبخشی قرار گرفت تا به تشخیص بیماریهای نروماسکولار که عمده کار فیزیاتری را تشکیل میدهد کمک نماید. از نظر درمانی با آشنا شدن جامعه با طب فیزیکی و توانبخشی مراکز متعددی در سرتاسر آمریکا شروع به کار نمود و از دهه ۱۹۶۰ تحقیقات طب توانبخشی در مرکز توجه قرار گرفت و با گسترش دانش بتدریج فلوشیپهای متعددی دراین رشته تشکیل شد که شامل طب ورزش، آسیب مغزی، توانبخشی قلبی، بیماریهای نوروماسکولار، نوروفیزیولوژی بالینی، الکترومیوگرافی، آسیب نخاع، سکته مغزی، تحقیقات توانبخشی، توانبخشی بیماریهای اعصاب، طب درد، طب توانبخشی اطفال، درمانهای تهاجمی و ستون فقرات است. تاکنون رشته های فوق تخصصی طب آسیب نخاع(۱۹۹۵)، درمان درد(۱۹۹۸)، طب توانبخشی اطفال(۱۹۹۹) مورد تائید قرار گرفته اند.

 

با افزایش سن جامعه و درمان بیماران مزمن در کنار کنترل بیماریهای عفونی توجه به طب فیزیکی و توانبخشی به طور روزافزونی در حال گسترش است تا در کنار درمان بیماری به کیفیت زندگی نیز توجه کافی شود.

“توانبخشی باید کلمه اصلی در طب باشد.” ویلیام مایو ۱۹۲۵

 

بهترین جمله ای که بیانگر طب فیزیکی و توانبخشی است، شاید جمله ای است که دکتر کروزن در هنگام تصویب این رشته در هیئت بورد بیان کرد:

” ما به سالهای عمر افزوده ایم، حال بگذارید عمر را به این سالها بیفزائیم”.

 

طب فیزیکی و توانبخشی با محوریت قرار دادن انسان بجای بیماری و تلاش برای افزایش کیفیت زندگی و بهبود عملکرد فرد، با کمک انواع روشهای درمانی دیدگاه نوینی به طب عرضه داشته است. همکاری با سایر اعضای تیم توانبخشی و رهبری چنین تیمی با مرکزیت “انسان” با هر درجه از ناتوانی که خواه یک قهرمان المپیک باشد و یا فرد در حالت کما، خواه کودک باشد یا سالمند، این رشته را بصورت تخصصی با تنوع فراوان وحرفهای تازه در طب در آورده که روز به روز بر اهمیت و گسترش آن در جهان و ایران افزوده میگردد.

تخصص طب فیزیکی و توانبخشی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

   

کلمات کلیدی:

تخصص طب فیزیکی و توانبخشی , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی , رزیدنتی طب فیزیکی و توانبخشی , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران , طب فیزیکی اصفهان , بهترین متخصص طب فیزیکی , متخصص طب فیزیکی در مشهد , طب فیزیکی دیسک کمر , فوق تخصص طب فیزیکی , طب فیزیکی در کرج , رزیدنتی طب فیزیکی و توانبخشی , درآمد رشته طب فیزیکی , آخرین رتبه قبولی طب فیزیکی , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران , طب فیزیکی اصفهان , درامد رشته طب فیزیکی , بهترین متخصص طب فیزیکی , دستیاری طب فیزیکی , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی , متخصص طب فیزیکی وتوانبخشی در مشهد , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تبریز , متخصص طب فیزیکی وتوانبخشی در رشت , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در کرج , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تهران , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شیراز , تخصص طب فیزیکی و توانبخشی , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اهواز , فوق تخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در ارومیه , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در اراک , متخصص طب فیزیک و توانبخشی در اصفهان , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در خرم اباد , ادرس متخصص طب فیزیکی و توانبخشی , بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در اهواز , بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی , بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در مشهد , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در بندرعباس , بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران , متخصص طب فیزیک و توانبخشی در تهران , فوق تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در غرب تهران , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی چیست , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در ساری , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در قم , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی رشت , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی زنجان , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در زنجان , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در بندر عباس , فوق تخصص طب فیزیکی و توانبخشی , دکتر فوق تخصص طب فیزیکی و توانبخشی , فوق تخصص طب فیزیکی و توانبخشی اهواز , فوق تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در مشهد , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در قزوین , کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی کرمان , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی کرج , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در کرمان , کار متخصص طب فیزیکی و توانبخشی , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گرگان , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در گرگان , لیست متخصص طب فیزیکی و توانبخشی , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مشهد , متخصص طب فیزیک و توانبخشی در مشهد , آدرس متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در مشهد , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در مشهد , وظایف متخصص طب فیزیکی و توانبخشی , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی همدان , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در یزد

تخصص طب فیزیکی و توانبخشی
برچسب ها:                                                                                                                                                                                                                                                                

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+