خارپاشنه چیست و باید با خار پاشنه چکار کرد؟ علت بروز خارپاشنه و روش های درمان خارپاشنه

خارپاشنه چیست و با خار پاشنه باید چکار کرد؟ یک متخصص ارتوپد گفت: اصطلاح خار پاشنه اشتباهی مصطلح است چراکه منظور از خار پاشنه التهاب عضلات کف پا و نه قسمت استخوانی پاست، از این رو باید در استفاده از این واژه بازنگری شود.

خارپاشنه چیست؟

احمدعلی احسانی متخصص ارتوپد در گفت وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه زنجان گفت: اصطلاح خار پاشنه اشتباهی مصطلح است، چراکه منظور از خار پاشنه التهاب عضلات کف پا و نه قسمت استخوانی پاست، از این رو باید در استفاده از این واژه بازنگری شود.

خارپاشنه چطور ایجاد می شود؟

دکتر احمدعلی احسانی اظهار کرد: خار پاشنه در اثر التهاب فاسیای کف پا ایجاد می شود. فاسیای کف پا، یک باند پهن است که در کف پا از پاشنه تا انگشتان پا کشیده می شود. اگر به هر علت، فاسیا ملتهب شود و این التهاب طول بکشد، می تواند باعث رسوب کلسیم در محل اتصال فاسیا به پاشنه پا شود. این رسوب غیرطبیعی کلسیم به شکل یک زائده کوچک خار مانند است که به آن خار پاشنه گفته می شود. خار پاشنه به خودی خود دردناک نیست بلکه درد، ناشی از کشیدگی فاسیا است.

علت بروز خارپاشنه چیست؟

وی با اشاره به عوامل تاثیرگذار در این امر، افزود: علت بروز این بیماری، وارد آمدن فشار یا آسیب به بافت پاشنه پاست که به التهاب فاسیای کف پا و استخوانی شدن بست های کف پا منجر می شود. عوامل متعددی می توانند این مسئله را موجب شوند که به طور عمده عبارتند از اضافه وزن، افزایش ناگهانی وزن در دوران بارداری، صاف بودن کف پا، پوشیدن کفش نامناسب و ایستادن به مدت طولانی.

احسانی در خصوص علائم این عارضه، یادآور شد: خار پاشنه، عموما خود را با درد نشان می دهد. درد خار پاشنه، به صورت دردی مبهم است اما گاهی هم به صورت دردی تیز حس می شود و فرد احساس می کند که چیزی همچون سوزن درون پاشنه پا است که براثر فشارهایی مثل راه رفتن، درد ایجاد می کند. محل احساس درد در مرکز پاشنه یا لبه داخلی آن است، شدت درد خار پاشنه در ابتدای صبح، بعد از بیدار شدن و نیز بعد از استراحت، بیشتر است و با راه رفتن کم می شود.

روش های درمان خارپاشنه

این متخصص با اشاره به روش های درمانی این عارضه، یادآور شد: فرد مبتلا، بر اثر درد به هنگام راه رفتن، سعی می کند فشار زیادی به پای مبتلا وارد نکند، در نتیجه لنگان لنگان راه می رود و همین امر به مرور زمان و در صورت عدم درمان، موجب پیدایش ناراحتی هایی در قسمت تحتانی کمر و زانو می شود. بنابراین خار پاشنه را باید حتما مداوا کرد که روش های درمانی شامل استراحت، کاهش وزن، استفاده از پد پاشنه و استفاده از یخ می شود.

منبع: ایسنا

خارپاشنه

خارپاشنه , خار پاشنه , علت خارپاشنه , علل خارپاشنه , درمان خارپاشنه , درمان های خارپاشنه , علت خار پاشنه , علل خار پاشنه , درمان خار پاشنه , درمان های خار پاشنه , دکتر احمدعلی احسانی , درمان فوری خارپاشنه , درمان خار پاشنه دکتر روازاده , درمان خار پاشنه دکتر خیراندیش , چسب خار پاشنه , پد خار پاشنه چیست , درمان سنتی خار پاشنه , امپول خارپاشنه چیست , امپول خار پاشنه چیست , درمان خار پاشنه دکتر روازاده , درمان خار پاشنه دکتر خیراندیش , چسب خار پاشنه , درمان خار پاشنه با صابون , درمان خار پاشنه با ابغوره , درمان خانگی خار پاشنه با سرکه سیب , درمان سنتی خار پاشنه

2 دیدگاه در “خارپاشنه

• سلام آقای دکتر
    از مطالب مفید سایتتون تشکر میکنم عالیه

پاشنه پام چند وقته درد میکنه پرسیدم میگن خار پاشنه هست
    کفی طبی کفش ژله ای هم که مناسب خار پاشنه هست استفاده کردم اما خوب نشده، انگار یه چیزی داخل پاشنه پا هست

درد و کمی التهاب داره

لطفا بفرمایید باید چکار کنم بهتر بشه؟
    آیا پماد یا دارویی داره که بشه استفاده کرد تاثیر کنه؟
    تشکر

1. سلام.
      شما احتمالا دچار التهاب پاشنه پا هستید. چون پوست کف پاشنه ضخیم است، درمان‌های موضعی مثل پماد تاثیری ندارد. لازم است تزریق پاشنه توسط متخصص طب فیزیکی انجام شود.