درد، گرفتگی و اسپاسم عضله پشت ساق پا ، عوامل، علل، علائم و روش های درمان درد، گرفتگی و اسپاسم عضله پشت ساق پا

درد، گرفتگی و اسپاسم عضله پشت ساق پا را در این مقاله بررسی می کنیم. منظور از گرفتگی و خشکی عضلات ران پا، دردی است که از عضلات پا ناشی می شود.

 

درد، گرفتگی و اسپاسم عضله پشت ساق پا

درد، گرفتگی و اسپاسم عضله پشت ساق پا بر اثر اسپاسم عضلانی است که در واقع زمانی رخ می دهد که عضله به شدت منقبض می شود. این گرفتگی معمولا در عضلات ساق پا، زیر زانو و پشت زانو ایجاد می شود. عضلات کوچک کف پا نیز گاهی دچار گرفتگی می شوند. درد ناشی از گرفتگی عضلات پا معمولا برای چند دقیقه است . در مواردی این درد تنها چند ثانیه طول می کشد و در مواردی نیز ممکن است تا ۱۰ دقیقه ادامه داشته باشد. شدت این درد در افراد مختلف متفاوت است. بعد از برطرف شدن گرفتگی و درد شدید عضله، تا ۲۴ ساعت عضله همچنان به لمس کردن حساس است. گرفتگی عضلات پا معمولا زمانی که شما در حال استراحت هستید (اغلب شب ها هنگام خواب) رخ می دهند و ممکن است شما را از خواب بیدار کنند. در صورتی که این مشکل مرتبا برای شما پیش بیاید و خواب شما به هم بریزد، به وضعیت بسیار آزاردهنده ای تبدیل می شود.

 

روش درمان گرفتگی عضلات پا به علت اصلی و زمینه آن بستگی دارد. در صورتی که گرفتگی عضله مرتبط با فعالیت ورزشی باشد، انجام حرکات کششی ساده و ماساژ دادن می تواند موجب شل شدن عضله و رفع انقباض شدید آن شود. استفاده از کمپرس گرم می تواند روند شل شدن و آزادسازی عضله را تسریع بخشد و از طرف دیگر، کمپرس سرد به تسکین درد پا کمک می کند.

در صورتی که عضلات شما بر اثر گرفتکی همچنان درد دارند، متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی ما در کلینیک قصر ممکن است داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی را برای شما تجویز کنند. برای پیشگیری از بروز مجدد گرفتگی عضلات پا نیز به درمان های جدی تری نیاز است. رو های درمانی فیزیوتراپی برای رفع مشکل گرفتگی عضلات پا عبارتند از ماساژتراپی، الکتروتراپی و تجویز ورزش های مخصوص. متخصصین ما می توانند به شما کمک کنند که با شکل گرفتگی عضلات پا کنار بیایید و از بروز مجدد اسپاسم عضلانی و عوارض ناشی از آن پیشگیری کنید.

 

مواردیکه در مقاله درد، گرفتگی و اسپاسم عضله پشت ساق پا بررسی می کنیم:

۱ علل گرفتگی عضلات پا
۱٫۱ علت نامشخص (اسپاسم ایدیوپاتیک)
۱٫۲ علل ثانویه

۲ عوامل که احتمال بروز گرفتگی عضلات پا را افزایش می دهند

۳ علائم و نشانه ها

۴ درمان گرفتگی عضلات پا
۴٫۱ گرمادرمانی
۴٫۲ دارودرمانی
۴٫۳ فیزیوتراپی برای درمان گرفتگی عضلات پا
۴٫۴ ورزش برای رفع گرفتگی عضلات پا
۴٫۴٫۱ کشش ران
۴٫۴٫۲ کشش ران (سولئوس)
۴٫۴٫۳ کشش ران با کمک حوله

۵ پیشگیری
۵٫۱ آبرسانی کافی به بدن
۵٫۲ داشتن استراحت کافی
۵٫۳ ورزش منظم

 

علل گرفتگی عضلات پا

علت نامشخص (اسپاسم ایدیوپاتیک)

در اغلب موارد، علت گرفتگی عضلات ران پا نامعلوم است. یکی از نظریه هایی که در این مورد وجود دارد این است که عضله ای که از ابتدا در حالت کوتاه شده قرار دارد، تحریک شده و منقبض می شود و از آنجایی که عضله در حالت کوتاه شده و منقبض بوده و مجددا سیگنال انقباض بیشتر به آن منتقل می شود، حالت اسپاسم رخ می دهد. این اتفاق معمولا شب ها هنگام خواب می افتد، چرا که ما معمولا با پاهای نیمه خمیده می خوابیم و در این حالت انگشتان پا کمی به سمت پایین هستند. در این حالت عضله ی ساق پا نسبتا در حالت کوتاه شده است و درنتیجه احتمالا بیشتر در معرض بروز اسپاسم و گرفتگی می باشد.

 

علل ثانویه

در برخی از موارد، گرفتگی عضلات پا علامت ثانویه ی مشکل دیگری است، برای مثال:

مصرف برخی داروها می تواند (به عنوان عارضه ی جانبی) گرفتگی عضلات پا را به دنبال داشته باشد و یا موجب شود که این مشکل بیشتر برای شخص رخ دهد. این داروها عبارتند از داروهای مدر مانند یورتیک های تیازیدی و دیورتیک های لوپ، نیفدیپین، سایمتیدین، سالبوتامول، استاتین، تربوتالین، لیتیوم، پنیسیلامین و فنوتیازینها (پروکلرپرازین، پرفنازین، کلرپرومازین).

 

استفاده بیش از حد از عضلات

کم آبی بدن

بیماری هایی که موجب برهم خوردن تعادل الکترولیت های موجود در خون می شود (مانند بالا یا پایین رفتن سدیم یا پتاسیم خون)
برخی افرادی که تحت دیالیز کلیوی قرار می گیرند، دچار گرفتگی عضلات پا می شوند.
بارداری – خصوصا در ماه های آخر
کم کاری تیروئید که تحت درمان قرار نگرفته
بیماری عروق محیطی. در این بیماری رگ های پا دچار گرفتگی می شوند و در نتیجه گردش خون در پا با اختلال مواجه می شود.
مصرف زیاد الکل
برخی از بیماری های سیستم عصبی که کمتر شایع هستند
علل نادر گرفتگی عضلات پا عبارتند از سیروز یا زخم کبد، مسمومیت با سر و یک بیماری التهابی به نام سارکوئیدوز

در صورتی که شخص یکی از شرایط بالا را داشته باشد، در این صورت گرفتگی عضلات پای او تنها نشانه و علامت یک مشکل زمینه ای دیگر است. در صورتی که هیچ یک از این شرایط را ندارید و در سلامت کامل به سر می برید، احتمالا گرفتگی پای شما از نوع ایدیوپتیک (با علت نامشخص) است.

 

گرفتگی عضلات پا ممکن است در هر سن و برای هر کسی و یا در هر زمانی از طول روز و شب رخ دهد، اما احتمال بروز این مشکل در افراد زیر بیشتر است:

ورزشکاران
نوزادان
افراد مسن
افراد دارای اضافه وزن
افرادی که داروهای خاص مانند داروی دیورتیک (مانند استاتین) مصرف می کنند
افرادی که سیگار می کشند

 

علائم و نشانه های درد، گرفتگی و اسپاسم عضله پشت ساق پا

افرادی که دچار گرفتگی عضلات پا می شوند، به طور ناگهانی، انقباض شدید و غیر ارادی عضلات پا را حس می کنند. این گرفتگی معمولا با درد شدید و احساس کشیدگی در عضله همراه است که به صورت موقت باعث ناتوانی فیزیکی فرد می شود.

گرفتگی عضلات پا اغلب به طور خود به خود و به سرعت برطرف می شوند، خصوصا اگر کشش های مناسب روی عضلات پا انجام شود.

 

درمان گرفتگی عضلات پا

گرمادرمانی

گرمادرمانی می تواند برای رفع گرفتگی عضلات موثر باشد. کمپرس گرم را با دمایی که با آن احسا راحتی می کنید روی قسمت دردناک پا قرار دهید.

 

دارودرمانی

داروهای مسکن معمولا برای درمان گرفتگی عضلات پا موثر نیستند چراکه به اندازه ی کافی سریع عمل نمی کنند. با این حال، داروهای مسکنی مانند پاراستامول (استامینوفن) می توانند در کاهش درد عضلانی و حالت حساسیت به لمس که تا ۲۴ ساعت پس از گرفتگی عضله وجود دارد، موثر باشند

 

فیزیوتراپی برای درمان گرفتگی عضلات پا

برای افرادی که مکررا از گرفتگی عضلات پا رنج می برند، مراجعه به فیزیوتراپی می تواند به تشخیص علت اصلی گرفتگی عضلات پا، درمان این مشکل، کمک کند. فیزیوتراپیست همچنین به شما کمک می کند که عواملی که منجر به گرفتگی عضلات پا می شود را شناسایی و اصلاح کرده و درنتیجه احتمال بروز مجدد این مشکل را کاهش دهید. روش های درمانی مرتبط با فیزیوتراپی عبارتند از:

ماساژ بافت های عمقی
انجام کشش
جااندازی مفصل
گرمادرمانی
الکتروتراپی (مانند اولتراسوند)
ورزش برای بهبود قدرت عضلانی، انعطاف پذیری، تعادل و آمادگی جسمانی
آموزش به بیمار
توصیه برای اصلاح و بهبود فعالیت ها
اصلاح بیومکانیکال
توصیه در مورد پوشیدن کفش مناسب
کمک به بازگشت تدریجی به روند قبلی فعالیت ها

 

ورزش برای رفع گرفتگی عضلات پا

ورزش هایی که در ادامه آورده شده اند معمولا برای بیماران مبتلا به این مشمل تجویز می شوند. لازم است که شما قبل از انجام این حرکات، در مورد مناسب بودن آن ها برای شرایط خودتان، با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید و نظر او را بخواهید. به طور کلی این حرکات باید۳ بار در روز انجام شود و تنها در صوتی انجام شوند که موجب افزایش درد و ناراحتی شما نمی شوند. این تمرینات را می توان بلافاصله پس از بروز گرفتگی عضله نیز انجام داد.

 

کشش ران

دستان خود را به دیوار تکیه دهید و مانند تصویر یکی از پاها را جلوتر از پای دیگر قرار دهید تا پشت پا کشیده شود. هر دو پاشنه ی پای شما باید با زمین در تماس باشد، زانوها صاف و انگشتان پا کاملا به طرف جلو باشند. به آرامی به سمت جلو متمایل شوید تا جایی که کشش ملایمی را در پشت ران و زانوی خود حس کنید. این حالت را برای ۱۵ ثانیه نگه دارید و سپس عضلات را شل کنید. این حرکت را ۴ بار و در حد کشش ملایم تا متوسط انجام دهید.

 

کشش ران

 

کشش ران (سولئوس)

دستان خود را به دیوار تکیه دهید و مانند تصویر یکی از پاها را جلوتر از پای دیگر قرار دهید. هر دو پاشنه ی پای شما باید با زمین در تماس باشد. به آرامی زانوی خود را به سمت جلو حرکت دهید تا جایی که کشش را درپشت پا یا تاندون آشیل حس کنید. این حالت را برای ۱۵ ثانیه نگه دارید و سپس عضلات را شل کنید. این حرکت را ۴ بار و در حد کشش ملایم تا متوسط انجام دهید.

 

کشش ران (سولئوس)

 

کشش ران با کمک حوله

روی زمین بنشینید و مانند تصویر حوله را دور پای خود قرار داده و با هر دو دست دوسر حوله را بگیرید. زانوی خود را صاف نگه دارید و به آرامی و با کمک حوله، انگشتان پای خود را به سمت خودتان بکشید تا جایی که کشش ملایم تا متوسطی را در پای خود حس کنید. این حالت را برای ۱۵ ثانیه نگه دارید و سپس عضلات را شل کنید. این حرکت را ۴ بار تکرار کنید.

 

کشش ران با کمک حوله

 

پیشگیری از درد، گرفتگی و اسپاسم عضله پشت ساق پا

آبرسانی کافی به بدن

بسیار مهم است که عواملی که می توانند منجر به گرفتگی عضلات پا شوند را شناسایی کنید و سپس با اصلاح آن ها از بروز مجدد گرفتگی عضلات پا پیشگیری کنید. برای مثال ممکن است لازم باشد به آبرسانی کافی به بدن خود توجه کنید و مطمئن شوید که میزان مصرف سدیم، پتاسیم و کربوهیدرات در رژیم غذایی شما کافی است. بهتر است از خوردن نوشیدنی های مدر (مثل چایی، قهوه، نوشیدنی های کافئین دار، نوشیدنی انرژی زا) خودداری کنید.

 

داشتن استراحت کافی

همچنین لازم است مطمئن شوید که به اندازه کافی استراحت می کنید و در بین جلسات تمرینی یا مسابقات خود به طور کامل ریکاوری می شوید. داشتن خواب کافی نیز بسیار مهم است.

 

ورزش منظم

لازم است که به طور منظم حرکات کششی پا را انجام دهید تا عضلات شما انعطاف پذیری لازم را داشته باشند. افرادی که به خاطر تمرین شدید یا فعالیت فیزیکی زیاد دچار گرفتگی عضلات پا می شوند، لازم است که در فعالیت و تمرینات خود اصلاحاتی انجام دهند تا از بروز مجدد این مشکل پیشگیری کنند.

 

منبع: کلینیک طب فیزیکی قصر

 

 

 

 

درد، گرفتگی و اسپاسم عضله پشت ساق پا

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

درد، گرفتگی و اسپاسم عضله پشت ساق پا , گرفتگی رگ پشت ساق پا , گرفتگی عضلات پا , درمان گرفتگی عضلات ران پا , علت گرفتگی ماهیچه ساق پا , برای گرفتگی عضلات چه بخوریم , قرص گرفتگی عضلات پا , علت سفت شدن ماهیچه پشت ساق پا در خواب , علت سفت شدن ماهیچه ران پا

درد، گرفتگی و اسپاسم عضله پشت ساق پا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+