دردهای غیر قلبی قفسه سینه / انواع دردهای عصبی قفسه سینه

دردهای غیر قلبی قفسه سینه یا انواع دردهای عصبی قفسه سینه باعث می شود که سالانه ۷ میلیون نفر به اورژانس مراجعه کنند. هر نوع دردی که در قفسه سینه حس شود می تواند غیر قابل تحمل باشد. اما این که در قفسه سینه درد داشته باشید لزوما به این معنا نیست که در خطر بزرگی هستید.

 

دردهای غیر قلبی قفسه سینه / انواع دردهای عصبی قفسه سینه

بیماری های قلبی عروقی می توانند افراد سالم و جوان را تحت تاثیر قرار دهند، و بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر زنان در ایالات متحده آمریکا است اما بسیاری از مشکلات قفسه سینه و درد ناشی از آن ها زندگی فرد را به خطر نمی اندازند. خیلی از این مشکلات دلیل جسمی ای ندارند و به سلامت ذهن وابسته اند. ادامه این مطلب ار بخش مقالات پزشکی دکتر سلام را دنبال کنید تا در مورد انواع و علل درد قفسه سینه اطلاعاتی کسب کنید.

 

درد قفسه سینه و آسیب عصبی

سیستم عصبی در هر آن چه بدن انجام می دهد (از تنظیم تنفس گرفته تا کنترل عضلات و احساس سرما و گرما) نقش دارد.

 

سه نوع عصب در بدن وجود دارد که عبارتند از:

۱- عصب های خودکار یا اتونومیک

این عصب ها به کنترل فعالیت های غیرارادی و برخی از فعالیت های ارادی بدن کمک می کنند. از جمله فعالیت های این عصب ها می توان به نقش آن ها در ضربان قلب، فشار خون، گوارش و تنظیم دمای بدن اشاره کرد.

 

۲- عصب های حرکتی

این عصب ها با انتقال اطلاعات از مغز و طناب نخاعی به عضلات، حرکات و فعالیت های بدن را کنترل می کنند.

 

۳- عصب های حسی

این عصب ها اطلاعات را از پوست و عضلات به تارهای صوتی و مغز می فرستند. این اطلاعات سپس پردازش می شوند تا فرد بتواند احساس درد و سایر احساس ها را حس کند.

 

از آن جایی که عصب ها برای هر آن چه که انجام می دهیم ضروری هستند، آسیب و درد عصبی می تواند روی کیفیت زندگی تاثیر جدی بگذارد.
علائم درد عصبی و آسیب عصبی چه هستند؟

آسیب عصبی می تواند همراه با گروهی از علائم باشد. علائم افراد با توجه به محل عصب و نوع عصبی که تحت تاثیر قرار گرفته متفاوتند. آسیب می تواند عصب های مغز و طناب نخاعی را تحت تاثیر قرار دهد. گاهی نیز آسیب روی عصب های جانبی که در بقیه بدن هستند تاثیر می گذارد.

 

علائم آسیب عصبی (آسیب به عصب های خودکار، حسی و حرکتی) عبارتند از:

درد
حساسیت
بی حسی
احساس تیر کشیدن و سوزش
مشکلات مربوط به هوشیاری

 

در برخی موارد، افرادی که آسیب عصبی را تجربه کرده اند علائمی خواهند داشت که نشان دهنده آسیب به دو یا حتی سه نوع عصب مختلف هستند. برای مثال، ممکن است که به طور همزمان احساس ضعیف شدن و سوزش پا را تجربه کنید.

 

چه چیزی سبب آسیب عصبی و درد عصبی می شود؟

بیش از ۱۰۰ نوع آسیب عصبی وجود دارد که هر نوع آن علائم متفاوتی دارد و ممکن است که به درمان متفاوتی نیاز داشته باشد. تخمین زده شده که حدود ۲۰ میلیون آمریکایی از آسیب عصبی جانبی رنج می برند. احتمال بروز آسیب عصبی با بالا رفتن سن افزایش میابد. حدود ۷۰% از افرادی که دیابت دارند آسیب عصبی را تجربه می کنند.

 

موارد زیر برخی از دلایل ممکن آسیب عصبی و درد عصبی هستند:

بیماری های خود ایمنی

برخی از انواع بیماری های خودایمنی می توانند سبب بروز علائم مربوط به درد عصبی یا آسیب عصبی شوند. این بیماری های خودایمنی عبارتند از مولتیپل اسکلروزیس (MS)، سندرم گیلن باره (اختلال نادری است که در آن سیستم ایمنی عصب های جانبی را مورد حمله قرار می دهد)، میاستنی گراویس، لوپوس و بیماری التهابی روده.

 

سرطان

سرطان می تواند به روش های گوناگونی سبب درد عصبی و آسیب عصبی شود. در برخی موارد، توده های سرطانی به عصب ها فشار وارد می کنند. در برخی شرایط دیگر، انواع خاصی از سرطان می توانند سبب کمبود مواد مغذی شوند که این موضوع می تواند روی عملکرد عصب ها تاثیر بگذارد. علاوه بر این، بعضی از انواع شیمی درمانی و پرتو درمانی سبب بروز درد و آسیب عصبی در برخی از افراد می شوند.

 

فشردگی و آسیب به عصب ها

هر چیزی که سبب فشردگی و آسیب به عصب ها شود می تواند به درد و آسیب عصبی منجر شود. این موارد عبارتند از آسیب به عصب های گردن، فشار به عصب ها و سندرم تونل کارپال.

 

دیابت

بیش از ۷۰% افرادی که دیابت دارند از آسیب عصبی رنج می برند و با پیشرفت بیماری دیابت احتمال وقوع آسیب عصبی بیشتر می شود. نوروپاتی دیابتی عارضه ای جدی است و ممکن است روی هر سه دسته عصب ها تاثیر بگذارد. در این موارد عصب های حسی بیش از سایر عصب ها تحت تاثیر قرار می گیرند و فرد علائمی همچون سوزش و بیحسی را تجربه خواهد کرد. اگر دیابت دارید و علائم آسیب یا درد عصبی را تجربه می کنید، هر چه زودتر به متخصص مراجعه کنید.

 

عوارض جانبی داروها و مواد سمی

برخی از موادی که از روی عمد یا غیر عمد وارد بدن می شوند می توانند سبب آسیب یا درد عصبی شوند. این موارد عبارتند از داروها (همچون داروهای شیمی درمانی استفاده شده برای سرطان و داروهای درمان HIV). مواد سمی که ممکن است به طور اتفاقی بلعیده شوند و سبب آسیب به عصب ها شوند، عبارتند از سرب، آرسنیک، جیوه.

 

بیماری های مربوط به عصب های حرکتی

عصب های حرکتی نوعی از عصب در مغز و ستون فقرات هستند که با عضلات سرتاسر بدن در ارتباط هستند. بیماری هایی که روی این عصب ها تاثیر می گذارند عبارتند از بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) که به آن بیماری لو گهریگ هم می گویند و می تواند سبب تشدید آسیب به عصب ها شود.

 

کمبود مواد مغذی

کمبود مواد مغذی خاص همچون ویتامین B6 و B12، سبب بروز علائم درد عصبی و آسیب عصبی همچون احساس ضعیف شدن و سوزش می شود. کمبود مواد مغذی که سبب آسیب عصبی می شود می تواند پس از جراحی معده یا به علت مصرف زیاد از حد الکل هم اتفاق بیفتد.

 

بیماری های عفونتی

برخی از انواع بیماری های عفونتی قادرند که روی عصب ها در سرتاسر بدن تاثیر بگذارند. این اختلالات عفونتی عبارتند از بیماری لایم، ویروس هرپس، HIV و هپاتیت C.

 

درد قفسه سینه به چه معناست؟

درد قفسه سینه شامل احساس درد یا اذیت شدنی است که از گردن فرد تا قسمت بالای شکم او امتداد دارد.

 

این درد یا اذیت شدن را این گونه توصیف می کنند:

سفتی بدن
احساس فشار
احساس پارگی
زخم
سوزش
درد شدید
احساس کسل بودن
تپش قلب (احساس درد و اذیت شدن در قفسه سینه به علت ضربان تند قلب)
درد ثابت و مداوم
درد متناوب

 

آیا درد قفسه سینه تان جسمی است یا ذهنی؟

درد قفسه سینه برای هر کسی متفاوت است و هیچ راهی وجود ندارد که خودتان بتوانید به صورت قطعی بفهمید که علت دردتان جسمی است یا ذهنی. اما راه هایی وجود دارند که می توانید بین درد قفسه سینه جسمی و ذهنی تمایز قائل شوید.

 

نشانه های رایج درد جسمی قفسه سینه عبارتند از:

۱- اگر به تازگی چیز سنگینی را بلند کرده اید یا حرکت داده اید

قفسه سینه، عضلات بین دنده ها و جایی که دنده ها به کمر و استخوان سینه متصل می شوند نسبت به آسیب خیلی حساس هستند. خیلی از افراد دائما به قفسه سینه خود فشار وارد می کنند و متوجه این موضوع نمی شوند. برای مثال اگر بدون گرم کردن درست بدن، وزنه سنگین بلند کنید دچار کشیدگی عضلات یا تاندون ها در قفسه سینه خواهید شد. حتی اگر برای تغییر دکوراسیون منزل تان مبل ها را هل بدهید، احتمال بروز آسیب در قفسه سینه وجود دارد. به طور کلی اگر به تازگی از قسمت بالا تنه تان خیلی استفاده کرده اید، این می تواند دلیل درد قفسه سینه تان باشد.

 

۲- اگر از زیر چانه تا ناف یا حتی پایین تر احساس درد دارید

ممکن است مبهم به نظر برسد اما باید بدانید که طبق نظر برخی از پزشکان اندام های زیادی در قفسه سینه (همچون قلب، ریه ها و مری) منبع عصبی یکسانی دارند. هر چیزی که در آن قسمت ملتهب شود یا آسیب ببیند می تواند سبب درد در قسمت های زیادی از بدن شود. برای مثال آمبولی ریه (هنگامی که منابع خون به ریه ها توسط یک لخته خون مسدود می شوند)، می تواند سبب درد در قفسه سینه شود.

برخی از علائم درد قفسه سینه عبارتند از: تنگی نفس (تلاش برای تنفس عمیق ممکن است که درد قفسه سینه را تشدید کند)، احساس گیجی، نبض تند، خون سرفه کردن و ضعف. (گاهی یک لخته خون آزار دهنده در پاها ایجاد می شود که علائم آن عبارتند از درد، ورم، تغییر رنگ پوست و احساس گرما در قسمت آسیب دیده).

یکی دیگر از دلایل رایج درد قفسه سینه رفلاکس اسید یا حالت شدیدتر آن رفلاکس اسید معده به مری (GERD) است. رفلاکس اسید معده به مری هنگامی اتفاق می افتد که اسید معده به سمت مری بر می گردد و سبب ایجاد علائمی همچون درد قفسه سینه، سوزش معده، مشکلات بلع، برآمدگی در گلو و غیره می شود. اگر نوع خفیفی از این علائم را حداقل دوبار در هفته و نوع متوسط تا شدید آن ها را حداقل یکبار در هفته تجربه می کنید، می توان گفت که رفلاکس اسید معده از نوع GERD است.

 

۳- اگر نزدیک دوره قاعدگی هستید

گاهی مشکل فرد، درد دوره ای در قفسه سینه است. این اتفاق ۲ هفته قبل از دوران قاعدگی فرد می افتد و علت آن نوسانات هورمونی است. در این شرایط فرد درد زیاد و شدیدی در هر دو سینه احساس می کند، ممکن است فرد در کل قفسه سینه احساس درد کند. به علاوه ممکن است به این درد که هر ماه قبل از قاعدگی شروع می شود عادت کنید. این درد به عنوان نشانه ای از شروع قاعدگی برای افراد تصور می شود.

 

۴- اگر درد قفسه سینه تان هنگامی که در برابر محرک های خاصی قرار می گیرید اتفاق می افتد

هنگامی که به علائم آسم فکر می کنید ممکن است فورا یاد کسی بیفتید که برای نفس کشیدن تلاش می کند و بریده بریده نفس می کشد. آسم می تواند به علت التهاب مجاری هوا سبب احساس درد و سفتی در قفسه سینه شود. محرک های رایج آسم عبارتند از دانه گرده، ذرات گرد و غبار، موی حیوانات، هوای سرد، دود، ورزش و سایر موارد.

ممکن است حس کنید افرادی که آسم دارند از وجود این اختلال آگاهند اما خیلی از افرادی که آسم دارند نمی دانند که این بیماری را دارند. پس اگر هر بار که در معرض گرد و غبار قرار می گیرید یا سگ دوستتان را نوازش می کنید، علائمی همچون درد قفسه سینه و تنگی نفس دارید، ممکن علت این مشکلات آسم باشد.

 

۵- اگر در معرض عوامل مخاطره آمیز بیماری قلبی قرار دارید

افرادی که در معرض عوامل مخاطره آمیز بیماری قلبی قرار دارند بیشتر در معرض درد قفسه سینه ناشی از مشکلات قلبی هستند. این عوامل مخاطره آمیز عبارتند از فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، عادت سیگار کشیدن، چاقی مفرط یا اضافه وزن، ورزش نکردن، زنان بالای ۵۵ سال (و مردان بالای ۴۵ سال) و سابقه خانوادگی در بیماری قلبی.

 

۶- اگر تنها هنگامی که از نظر جسمی خیلی کار می کنید، درد قفسه سینه خواهید داشت

این حالت از خصوصیات آنژین است. آنژین یکی از علائم بیماری های قلبی همچون بیماری کرونری قلب است و هنگامی اتفاق می افتد که قلب به میزان کافی خون سرشار از اکسیژن دریافت نمی کند. درد مربوط به آنژین با فشار، سنگینی و احساس سوزش همراه است. به علاوه ممکن است که در گردن، فک، گلو، شکم و کمر هم احساس اذیت شدن کنید یا دچار تنگی نفس و حالت تهوع شوید.

این موقعیت مثل زمانی به نظر می رسد که برای دویدن بیرون می روید و هنگامی که شروع به دویدن می کنید احساس اذیت شدن می کنید اما با توقف دویدن، می بینید که احساس اذیت شدن از بین رفته است. هنگام داشتن فعالیت جسمی، کمی اذیت شدن عادی است اما صحبت ما درباره شرایطی است که فرد درد غیرمعمول، سنگینی یا سوزش را احساس می کند و هنگام تجربه این موارد خود فرد هم می داند که آن ها عادی نیستند.

 

۷- در قسمت چپ قفسه سینه احساس اذیت شدن می کنید

دردی را تجربه می کنید که به سایر قسمت های بدن منتشر می شود. قلب در سمت چپ بدن قرار دارد پس درد در قسمت چپ بدن می تواند با مشکلات قلبی عروقی همچون حمله قلبی در ارتباط باشد. درد در قسمت چپ قفسه سینه احساسی همچون فشار و سنگینی را به فرد می دهد.

اما حمله قلبی می تواند سبب بروز این علائم در مرکز قفسه سینه شود. گاهی درد قفسه سینه برای بیش از چند دقیقه ادامه دارد، قطع می شود و دوباره بر می گردد. اگر چه درد قفسه سینه رایج ترین علامت حمله قلبی در مردان و زنان است اما زنان بیشتر علائمی همچون درد منتشر شونده به کمر و شانه ها و فک، تنگی نفس، استفراغ، حالت تهوع و خستگی را تجربه خواهند کرد.

 

نشانه های رایج درد ذهنی قفسه سینه عبارتند از:

۱- اگر درد همراه با ترس و اضطراب فراوان (پانیک) است

ترس و اضطراب شدید (پانیک) می تواند سبب ایجاد احساس درد در قفسه سینه شود. دردی که این افراد حس می کنند واقعی است و واقعا آن را حس می کنند. در حقیقت برخی از تحقیقات نشان داده اند که اختلالات پانیک (حملات اضطرابی مکرر که سبب ترس و سایر موارد می شوند) اصلی ترین دلیل این هستند که افراد به خاطر درد قفسه سینه ای که منشاء قلبی ندارد به اورژانس مراجعه می کنند.

 

۲- اگر درد قفسه سینه با سایر علائم حملات پانیک همراه است

وقتی حمله قلبی به کسی دست می دهد ممکن است که احساس ترس و اضطراب شدیدی به سراغش بیاید پس تجربه ترس شدید در طول درد قفسه سینه نمی تواند دلیلی بر این باشد که لزوما حمله پانیک داشته اید.

 

بلکه حملات پانیک با هجوم ترس شدیدی همراه هستند و حداقل ۴ مورد از علائم زیر را دارند:

احساس درد یا اذیت شدن در قفسه سینه
تپش قلب یا ضربان تند قلب
تعریق
لرز
احساس تنگی نفس یا خفگی
احساسی مثل این که نمی توانید نفس بکشید
حالت تهوع و دل درد
احساس سرگیجه، عدم ثبات، گیجی یا ضعف
احساس لرز یا تب خیلی زیاد
احساس بیحسی یا سوزش
مسخ واقعیت (احساس این که واقعیت گیج کننده است و دیگر وجود ندارد) یا مسخ شخصیت (جدا شدن از افکار، احساسات و بدن خود)
ترس از دست دادن کنترل یا دیوانه شدن!
ترس از مرگ

اگر درد قفسه سینه ای که احساس می کنید با این علائم همراه است، احتمالا مشکل شما پانیک است.

 

۳- درد قفسه سینه تان بعد از مدت خیلی کوتاهی به خودی خود برطرف می شود

از آن جایی که حملات پانیک در ۱۰ دقیقه به اوج می رسند، درد قفسه سینه که در ارتباط با آن است معمولا سریع اتفاق می افتد. گاهی این حالات قبل از این که موقعیت این را داشته باشید که درخواست کمک کنید از بین می روند. درد قفسه سینه که ناشی از دلایل جسمی همچون حمله قلبی و آنژین است نیز پس از چند دقیقه از بین می رود. به یاد داشتن علائم این اختلالات می تواند کمک کند که ببینید آیا درد قفسه سینه تان جسمی است یا ذهنی.

اگر با درد دائم و شدید قفسه سینه دست و پنجه نرم می کنید و این موضوع شما را نگران کرده، به پزشک مراجعه کنید. اگر این علائم را تجربه می کنید حتی به پزشک مراجعه کنید حتی اگر فکر می کنید که علائمتان تنها به علت اضطراب هستند. نباید اجازه دهید که این علائم اذیت تان کنند.

وقتی به پزشک مراجعه می کنید، او با انجام آزمایش هایی همچون آزمایش خون یا نوار قلب (EKG) سعی در یافتن مشکلات جسمی می کند. اگر پزشکان فکر کنند که حمله پانیک داشته اید، روی بررسی روانشناسی مشکل تمرکز می کنند تا بتوانند به طور دقیق تری تشخیص دهند. به هر حال، هنگامی که پزشکان منشاء درد قفسه سینه را پیدا کردند، درمان هایی را ارائه می دهند که از نظر جسمی وضعیت بهتری داشته باشید و از نظر ذهنی هم آرامش داشته باشید.

 

دلایل درد قفسه سینه

درد قفسه سینه می تواند به علت مشکلات زیادی اتفاق بیفتد. اگر چه بسیاری از افراد فکر می کنند که درد قفسه سینه تنها به علت مشکلات قلبی است اما این درست نیست. درد قفسه سینه می تواند به علت مشکلاتی اتفاق بیفتد که از گردن تا قسمت بالایی شکم را تحت تاثیر قرار می دهند.

 

در ذیل به اندام ها و بافت هایی اشاره می کنیم که هنگام وجود بیماری می توانند سبب درد در قفسه سینه شوند:

قلب
ریه ها
عضلات قفسه سینه
استخوان (برای مثال دنده ها، جناغ، ترقوه)
مری
عصب ها
شکم
پانکراس
مجرای معده و روده
پوست

 

برخی از دلایل درد قفسه سینه اورژانسی در نظر گرفته می شوند (برای مثال بیماری قلبی) و باید فورا به پزشک مراجعه کرد. اگر در قسمت قفسه سینه درد دارید و از دلیل آن مطمئن نیستید، فورا به پزشک مراجعه کنید تا معاینه شوید و دلیل درد قفسه سینه مشخص شود.

 

در ذیل به دلایل اساسی درد قفسه سینه اشاره می کنیم که از اختلالات متفاوتی ریشه گرفته اند:

بیماری شریان کرونری
انفارکتوس میوکارد (سکته قلبی)
عفونت ویروسی بافت قلب
میوکاردیت
تپش قلب
رفلاکس اسید معده به مری (GERD)
فتق هیاتال
پارگی، سوراخ شدن و التهاب مری
التهاب کیسه صفرا (کله سیستیت)
سنگ کیسه صفرا
پانکراتیت
مسدود شدن مجرای پانکراس
سرطان پانکراس
آمبولی ریه
فشار خون ریوی
پلورزی یا التهاب پرده جنب
کلاپس ریه
ذات الریه
ضربه
التهاب در اثر استفاده بیش از حد از عضلات قفسه سینه
آسیب عصبی ایجاد شده توسط ضربه
آسیب عصبی ناشی از بیماری زونا یا سایر عفونت هایی که سبب بروز آسیب می شوند
شکستگی دنده ها
سرطان استخوان در دنده ها یا استخوان جناغ
کاستوکندریت
اضطراب
حملات پانیک
استرس ذهنی
بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)
آسم
التهاب دیافراگم
پرولاپس دریچه میترال

 

درد قفسه سینه عصبی؛ نورالژی اینترکوستال (بین دنده ای)

نورالژی اینترکوستال نوعی درد عصبی است که روی اعصاب بین دنده ای تاثیر می گذارد. این عصب ها از طناب نخاعی بلند می شوند و تا زیر دنده ها ادامه دارند. نورالژی اینترکوستال سبب بروز درد در قفسه سینه می شود و روی دیواره قفسه سینه تاثیر می گذارد. علائم اصلی نورالژی اینترکوستال شامل احساس سوزش و درد شدید هستند.

 

ممکن است در این قسمت ها احساس درد کنید:

نزدیک دنده ها
قسمت بالای قفسه سینه
قسمت بالای کمر

 

علائمی که در این قسمت ها مشاهده می شوند شامل این مواردند:

نوعی احساس فشار که از سمت جلو به عقب دور قفسه سینه را می پوشاند.
سوزش
بیحسی

 

حتی هنگام انجام فعالیت های فیزیکی سبک همچون تنفس عمیق و حرکات کششی هم درد بدتر می شود. به علاوه هنگام خنده، سرفه یا عطسه درد تشدید می شود. برخی از افراد در کتف و لگن هم احساس درد می کنند. نورالژی اینترکوستال که توسط ویروس زونا ایجاد می شود می تواند سبب حساسیت بیش از حد پوست و خارش پوست شود.

 

علائم موارد شدیدتر نورالژی اینترکوستال عبارتند از:

انقباض غیر ارادی عضلات
از دست دادن اشتها
فلج شدن
آتروفی عضلانی
درد

نورالژی اینترکوستال توسط تحریک ، التهاب یا فشردگی اعصاب بین دنده ای ایجاد می شود.

 

شماری از مواردی که سبب تحریک، التهاب یا فشردگی اعصاب بین دنده ای می شوند عبارتند از:

آسیب به قفسه سینه
عفونت های ویروسی همچون زونا
فشار
آسیب ناشی از پروسه های جراحی که قفسه سینه را باز می کنند تا به گلو، ریه ها، قلب و دیافراگم دسترسی پیدا کنند.

 

گاهی نورالژی اینترکوستال دلیل مشخصی ندارد، در چنین شرایطی به آن نورالژی اینترکوستال ناشناخته می گویند. قبل از تشخیص نورالژی اینترکوستال، پزشک سایر دلایل درد را بررسی می کند. در طول یک آزمایش فیزیکی پزشک قسمت بین دنده هایتان را فشار می دهد و از شما می خواهد که نفس عمیق بکشید.

 

اگر هر یک از این موارد برای شما دردناک باشد می توان گفت که مشکل تان نورالژی اینترکوستال است. بسته به علائمی که دارید ممکن است نیاز باشد که آزمایش های نورولوژیک را انجام دهید تا مشکلاتی که در سیستم عصبی تان وجود دارند بررسی شوند. ممکن است که پزشک از آزمایش اشعه ایکس، سونوگرافی، سی تی اسکن و MRI استفاده کند تا هر گونه علائمی از آسیب را بررسی کند. چندین گزینه برای رهایی از نورالژی اینترکوستال وجود دارند و ترکیبی از درمان های مختلف برای بسیاری از افراد گزینه مناسبی است.

 

گزینه های بدون نیاز به تجویز

برخی از درمان های بدون نیاز به تجویز می توانند سبب رهایی موقت از درد نورالژی اینترکوستال شوند.

 

داروها

داروهای ضد افسردگی معمولا برای درمان دردهای مربوط به عصب استفاده می شوند.

 

برخی از انواع این داروها عبارتند از:

آمی تریپتیلین
دزیپرامین (نورپرامین)
دولوکستین (سیمبالتا)
ایمی پرامین (توفرانیل)
نورتریپتیلین (اونتیل، پاملور)
ونلافاکسین

 

ممکن است پزشک پیشنهاد دهد که از داروهای ضد صرع همچون این موارد استفاده کنید:

کاربامازپین (کارباترول، اپیتول، تگرتول)
گاباپنتین (گرالیز، نورونتینز، هوریزانت)
اکس کاربازپین (اکستلار، تریلپتال)
پرگابالین (لایریکا)

 

در موارد شدید، ممکن است که پزشک آسپرین-اپیوئید یا استامینوفن-اپیوئید را تجویز کند تا به کاهش درد کمک کند. این داروها همه قوی هستند و عوارض جانبی زیادی دارند پس معمولا آخرین گزینه ای هستند که به فرد پیشنهاد می شوند.

 

آیا هیچ حرکت کششی ای هست که در کاهش درد نورالژی اینترکوستال مفید باشد؟

۱- صاف بایستید در حالی که کمر و گردن صاف هستند. سپس نفس عمیق بکشید. پنج بار این کار را تکرار کنید.

۲- بازوهایتان را بالای سرتان ببرید و دستان تان را محکم بگیرید. به یک سمت خم شوید، تا ۱۰ بشمارید و در این حالت بمانید. استراحت کنید و دوباره این حرکت را برای جهت دیگر بدن انجام دهید.

۳- صاف بایستید در حالی که بازوهایتان کنارتان قرار دارند و آرنج هایتان در زاویه ۹۰ درجه خم شده اند. دستان خود را به سمت عقب ببرید و سعی کنید کتف ها را به هم نزدیک کنید. تا ۱۰ بشمارید و در این حالت بمانید و این حرکت را چند بار تکرار کنید.

 

پروسه

بلوک عصب بین دنده ای نوعی تزریق است که داروی بیحسی موضعی را با کورتیکواستروئیدها ترکیب می کند تا از التهاب و درد بکاهد. گاهی پزشک از اشعه ایکس برای هدایت تزریق به محل مورد نظر یعنی زیر قفسه سینه استفاده می کند. اگر چه بعد از این تزریق از سرگیری دوباره کارها می تواند چند روز طول بکشد اما تاثیر بلوک عصب بین دنده ای می تواند تا چندین ماه بماند.

گاهی پزشک تزریق اپیدورال در قفسه سینه را پیشنهاد می دهد که شامل تزریق داروهای ضد التهاب در قسمت های اطراف طناب نخاعی است. علاوه بر این می توانید رادیوفرکانس پالس را امتحان کنید، که یک پروسه کم تهاجمی است و از یک سرنگ الکترود استفاده می کند تا سبب رهایی موقت از درد شود.

 

سایر درمان های ممکن عبارتند از:

فیزیکال تراپی و کاردرمانی
درمان شناختی و رفتاری
ریلکسیشن تراپی

 

صرف نظر از گزینه درمانی که انتخاب می کنید، سعی کنید که از نظر جسمی تا حد ممکن فعال بمانید تا عضلات تان را سالم و قوی نگه دارید. نورالژی اینترکوستال می تواند در روش های متفاوتی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. پزشک با توجه به علائمی که دارید به شما خواهد گفت که چه انتظاراتی می توانید داشته باشید و تا چه حد می توانید به درمان پاسخ دهید.

درد مزمن درمان نشده می تواند سبب بروز عوارض جانبی زیادی همچون بیخوابی، اشتهای کم، اضطراب و افسردگی شود. اگر در انتخاب درمان مناسب مشکل دارید از پزشک تان بخواهید که شما را به متخصص کنترل درد ارجاع دهد. متخصصان کنترل درد می توانند برنامه درمانی ای را در نظر بگیرند که هم بی خطر است و هم موثر.

 

آیا می توانید عصب ها را درمان کنید و مثل گذشته شوید؟

حل مشکلات مربوط به عصب ها همچون حل مکعب روبیک است. مشکلات مربوط به عصب ها گاهی واقعا پیچیده هستند و علم نمی تواند پاسخ مناسبی را ارائه دهد. اما با ایجاد تغییرات درست ممکن است که از نتیجه آن ها سورپرایز شوید.

 

بهتر است که برای بررسی این موضوع موارد زیر را در نظر داشته باشید:

چه چیزی سبب نوروپاتی می شود؟

نوروپاتی در مواردی ایجاد می شود که قند خون بالا روی عملکرد عصب ها برای انتقال پیام تاثیر می گذارد. علاوه بر این، نوروپاتی دیواره رگ های خونی کوچک را ضعیف می کند. این رگ های خونی اکسیژن و مواد مغذی را به عصب ها می رسانند و بدون اکسیژن و مواد مغذی، عصب دیگر نمی تواند عملکرد درست خود را حفظ کند.

 

سایر عواملی که می توانند سبب نوروپاتی شوند عبارتند از:

التهاب عصب ها:

به طور ساده، نوروپاتی به معنای التهاب عصب ها است. التهاب نیز با ورم، قرمزی، گرما و درد همراه است.

 

کمبود ویتامین:

کمبود ویتامین B12 سبب بروز شمار زیادی از اختلالات هماتولوژیک، معده و روده ای، روانپزشکی و نورولوژیک می شود.

 

مصرف الکل:

مصرف زیاد الکل (در یک روز یا در طول زمان) می تواند سبب بروز مشکلات جدی برای سلامتی تان شود. مصرف زیاد الکل می تواند سیستم ایمنی تان را ضعیف کند و بدن تان را هدف آسانی برای بیماری ها قرار دهد.

 

حالا که می دانیم چه اتفاقاتی برای عصب ها می افتد، تفکر درباره این که چرا نوروپاتی سبب احساس سوزن سوزن شدن، بیحسی و درد می شود آسان است. احساس سوزن سوزن شدن به علت عدم تغذیه مناسب عصب ها اتفاق می افتد، علت بیحسی گروهی از عصب ها هستند که جریان خون کافی به سمت آن ها وجود ندارد، و علت درد این است که بدن در حال هشدار این موضوع است که مشکلی وجود دارد.

 

درمان نوروپاتی چگونه است؟

درمان های موجود برای نوروپاتی روی کاهش علائم نوروپاتی تمرکز می کنند. این درمان ها به قابل تحمل تر کردن علائم و درد کمک می کنند و معمولا مشکلات عصبی را درمان نمی کنند.

 

متاسفانه این درمان ها گران قیمت هستند و عوارض جانبی زیادی هم دارند:

داروهای ضد افسردگی:

از داروهای ضد افسردگی به طور گسترده در درمان نوروپاتی استفاده می شود. از داروهای ضد افسردگی تری سیکلیک و مهار کننده بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین نیز در درمان نوروپاتی استفاده می شود.

 

داروهای ضد صرع یا ضد تشنج:

از داروهای ضد صرع در کلینیک ها برای رهایی از درد نوروپاتی استفاده می شود. سابقه استفاده از این داروها به زمان های گذشته بر می گردد. برای مثال از فنی توئین در اوایل ۱۹۴۰ برای درمان نورالژی تری ژمینال استفاده می شد. از این داروها برای برطرف کردن سایر دردهای مربوط به نوروپاتی همچون درد پس از سکته، درد اندام خیالی یا درد فانتوم و درد ناشی از آسیب ستون فقرات نیز استفاده می شود. اما شواهد موجود برای استفاده از آن ها خیلی قوی نیست.

 

مسکن:

از داروهای مسکن برای کنترل و درمان درد نوروپاتی استفاده می شود. استفاده از داروهای مسکن در طولانی مدت سبب می شود که فرد به آن ها پاسخ ندهد و برای کاهش درد مجبور به افزایش دوز آن ها شود. مسکن ها گاهی اعتیاد آور هستند و حتی می توانند زندگی فرد را به هم خطر بیندازند.

 

تمام این گزینه های درمانی چه نقطه مشترکی دارند؟

این داروها همگی غیر طبیعی و ساختگی هستند.
گران قیمت هستند.
سبب سلامت عصب ها نمی شوند.
عوارض جانبی زیادی دارند.

 

چگونه محصولات خوب و موثر را از محصولات مضر تشخیص دهیم؟

همه ما آرزوی سلامتی را داریم و خیلی از ما از مشکلات مربوط به عصب ها رنج می بریم. به همین خاطر است که همیشه دنبال پیدا کردن محصولات طبیعی هستیم تا ببینیم چه محصولاتی واقعا موثرند و چه محصولاتی به درد انداختن در سطل آشغال می خورند!
هر آن چه که از این محصولات انتظار می رود

متخصصان با سال ها تحقیق، بررسی تحقیقات پزشکی، گزارشات مصرف کنندگان و مطالعه روی این که ویتامین ها و گیاهان خاص چگونه به کاهش درد عصبی و بازسازی عصب های سالم کمک می کنند به این نتیجه رسیده اند که چه موادی مفیدند.

لیست پایین شامل موادی است که تمام محصولاتی که برای درمان عصب ها استفاده می شوند باید شامل آن ها باشند:

 

آلفا لیپوئیک اسید (ALA):

آلفا لیپوئیک اسید (ALA) نوعی ترکیب ارگانو سولفور است که از اکتانوئیک اسید گرفته می شود. آلفا لیپوئیک اسید شامل دو اتم گوگرد است که از طریق یک پیوند دی سولفید به هم متصل شده اند. ALA ماده منحصر به فردی است چون هم حالت آب است و هم محلول در چربی است.

 

ویتامین های B:

ویتامین B12 نوعی ویتامین محلول در آب است که برای متیونین سنتاز یک کوفاکتور محسوب می شود و برای تشکیل درست گلبول های قرمز خون، عملکرد نورولوژیکی و سنتز یا همانند سازی DNA ضروری است.

 

اسیدهای چرب امگا۳:

اسیدهای چرب امگا۳ نوعی از اسیدهای چرب چندغیراشباع هستند که دو سر دارند. یک سر آن را کربوکسیلیک اسید می گویند که در ابتدای زنجیره است و دیگری را متیل گویند که انتهای زنجیره تصور می شود.

 

زردچوبه:

زردچوبه نوعی گیاه چند ساله با ساقه های زیر زمینی است و از خانواده زنجبیل است. استفاده از زردچوبه در هند و جنوب شرقی آسیا رواج دارد.

 

فرمول های مایع و شربت ها:

مصرف مایعات راحت است. وقتی صحبت از قرص و کپسول و شربت می شود خیلی از افراد شربت را ترجیح می دهند. قرص و کپسول باید هضم شوند اما مایعات این گونه نیستند. مواد موجود در شربت ها و فرمول های مایع عملکرد سریع تری خواهند داشت. برای مصرف شربت به آب نیازی نیست، هضم آن آسان است و برای معده مشکل ساز نیست.

 

انتظاراتی که باید از محصولات داشته باشید:

ضمانت برگشت پول:

ضمانت برگشت پول نشان می دهد که تولید کنندگان به محصول تولیدی اطمینان دارند و در صورت عدم رضایت پولتان را پس می دهند. پس بهتر است هنگامی که دنبال محصولات و مکمل های مناسب می گردید این نکته را هم به خاطر بسپارید.

 

خدمات ۲۴ ساعته:

خدمات ۲۴ ساعته به مشتریان نشان می دهد که تولید کنندگان در مقابل آن ها احساس مسئولیت می کنند چون ارائه خدمات ۲۴ ساعته هزینه بر است. خدمات ۲۴ ساعته به سوالاتتان در هر ساعت از شبانه روز پاسخ می دهند و این به مشتریان اطمینان خاطر می دهد.

 

هر آن چه که یاد گرفتیم:

یاد گرفتیم که گزینه های مناسبی برای درمان طبیعی عصب ها وجود دارد و برخی از این گزینه ها بهتر از بقیه بودند.

 

منبع: دکتر سلام

 

 

 

 

دردهای غیر قلبی قفسه سینه

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

دردهای غیر قلبی قفسه سینه , درد قفسه سینه , درد قفسه سینه و پشت سمت راست , تشخیص درد قلبی از غیر قلبی , درد قفسه سینه ناشی از استرس , درد اسکلتی قفسه سینه , درد عصبی قفسه سینه , درمان گیاهی قلب درد عصبی , درد اسکلتی قفسه سینه سمت چپ , برای درد قفسه سینه به چه دکتری مراجعه کنیم , درد قفسه سینه ناشی از استرس نی نی سایت , درمان درد قفسه سینه ناشی از استرس , درد قفسه سینه ناشی از معده , علائم قلب درد عصبی

دردهای غیر قلبی قفسه سینه / انواع دردهای عصبی قفسه سینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+