دردهای مکانیکال عضلانی اسکلتی (سندروم دردهای عضلانی)

دردهای مکانیکال عضلانی اسکلتی (سندروم دردهای عضلانی) را در این مقاله بررسی کرده ایم. خیلی از مردم به محض این که گردنشان درد می گیرد یا دچار دردهای پراکنده در ناحیه شانه ها، لگن و کمر می شوند، به فکر روش های تشخیصی دقیق می افتند و به دنبال راهی می گردند که بیماری شان را زودتر تشخیص دهند.

 

دردهای مکانیکال عضلانی اسکلتی

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، البته بیشتر این افراد پیش از هر آزمایش و معاینه ای به بیماری های جدی فکر می کنند و اغلب حتی احتمال نمی دهند که شاید چنین دردی ناشی از مسائلی مانند گرفتگی عضلاتشان باشد. بعضی ها نیز هر دردی را در اندام های مختلف بدن به استخوان ها مربوط می دانند یا می گویند آرتروز دارند و همه دردها ناشی از آن است. این در حالی است که متخصصان می گویند دردهای عضلانی، مشکلی شایع بوده و نباید به اشتباه هر دردی را به استخوان ها مربوط دانست.

دکتر فرزانه ترکان با اشاره به این موضوع، در گفت وگو با جام جم چنین توضیح می دهد: سندرم دردهای عضلانی طیف گسترده ای از بیماری ها را در برمی گیرد و به یک تشخیص خاص یا درد در یک ناحیه مشخص محدود نمی شود.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با تاکید بر این که در عصر حاضر سندرم دردهای عضلانی، بسیار شایع است و در جامعه ما نیز افراد زیادی با آن روبه رو هستند، ادامه می دهد: این سندرم بخصوص در خانم ها شیوع بسیار بالایی دارد و ممکن است به صورت دردهای عمومی یا موضعی در نواحی مختلف بدن نمایان شود.

 

خستگی همراه با دردهای عضلانی

خیلی وقت ها من و شما از دردهای اسکلتی عضلانی شکایت می کنیم؛ بدون این که علتی برایشان پیدا شود یا بدانیم چرا این دردها ایجاد شده است. نتیجه این می شود که فکر می کنیم این مشکل هیچ راه حلی ندارد و فقط باید آنها را تحمل کنیم؛ در صورتی که با این کار، علت اصلی را نادیده می گیریم و اصلا به فکرش هم نمی افتیم.

دکتر ترکان با اشاره به این موضوع یادآور می شود: به عنوان مثال «فیبرومیالژیا» یکی از مشکلات شایع و یکی از بیماری های سندرم دردهای عضلانی است که در افراد مختلف دیده می شود. طی این بیماری، فرد در تمام قسمت های بدن، دچار دردهای عضلانی خواهد بود و این درد را در نواحی بالا و پایین کمر و سمت راست و چپ بدن همراه با خستگی ای که باعث تشدید ناراحتی بیمار می شود، احساس می کند.

 

به گفته این پزشک متخصص، این بیماری به شکل حاد بروز نمی کند و بیماری مزمنی است که علائم آن بیش از سه ماه ادامه می یابد.

وی می افزاید: این بیماران معمولا با اختلالات خواب نیز روبه رو هستند و برخی مشکلات روانپزشکی مانند افسردگی و اضطراب نیز در آنها مشاهده خواهد شد. البته هنوز علت اصلی بیماری و زمینه اولیه آن مشخص نشده و به طور دقیق نمی دانند افسردگی و اضطراب باعث بروز این بیماری می شود یا بیمار به دلیل دردهایی که دارد، احساس ناراحتی و اضطراب می کند.

با این حال می توان گفت سندرم دردهای عضلانی در مورد بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا با ترکیبی از این علائم نمایان می شود و همین موضوع می تواند عاملی برای مراجعه آنها به پزشکان مختلف باشد.

دکتر ترکان اما درباره درمان این بیماری می گوید: اولین کاری که پزشک باید انجام دهد اطمینان بخشی به بیمار است تا او مطمئن شود بیماری اش خطرناک نیست، اما درمانی طولانی مدت دارد که در طول این زمان بیمار باید با پزشک همکاری لازم را داشته باشد.

وی در ادامه توضیح می دهد: برخی از متخصصان اعتقاد دارند انباشته شدن استرس های کوچک و جزئی در زندگی باعث بروز دردها و گرفتگی های عضلانی می شود و عده دیگری هم استرس های سنگین و اساسی را عامل اصلی بروز این بیماری می دانند. از طرف دیگر متخصصان، عوامل ژنتیکی را نیز در ایجاد این بیماری موثر می دانند و علاوه بر این، می گویند اختلالات سیستم ایمنی بدن هم می تواند یکی از عوامل زمینه ساز بروز این بیماری باشد.

اختلالات ساختاری هم به گفته دکتر ترکان می تواند به بروز این بیماری منجر شود؛ به طوری که می گویند کسانی که دچار اختلالات ساختاری هستند، مانند افرادی که شکم بزرگی دارند و گودی کمرشان زیاد است، آنهایی که گردن خمیده به سمت جلو دارند یا دچار ضعف عضلات اندام تحتانی و پاها هستند نیز ممکن است دردها و بیماری های عضلانی مشابه فیبرومیالژیا را تجربه کنند.

وی می افزاید: این بیماری معمولا در سنین بالاتر از ۲۵ سال اتفاق می افتد و می تواند کیفیت زندگی بیمار را دستخوش تغییر کند، زیرا چنین بیمارانی اغلب افسرده هستند و از اختلالات خواب و احساس خستگی نیز رنج می برند.

زمانی که این گروه به پزشک مراجعه می کنند، حتما ابتدا با معاینات و آزمایش ها باید احتمال ابتلا به دیگر بیماری ها رد شود و پس از آن به بیمار اطمینان داد بیماری اش خطرناک نیست. دکتر ترکان با اشاره به این مطلب، ادامه می دهد: برای بهبود شرایط بیمار می توانیم از درمان های دارویی و داروهای ضد درد و کاهش دهنده التهاب نیز استفاده کنیم، اما درمان مکمل، همان تغییر نوع زندگی بیمار برای بهبود کیفیت زندگی است. زمانی که درد موضعی است، می توان از روش های دیگری مانند فیزیوتراپی و ماساژ هم کمک گرفت.

البته زمانی که به این بیماران می گوییم بیماری شان خطرناک نیست و جای نگرانی ندارد، گاهی خانواده ها به اشتباه تصور می کنند بیمار در حال تمارض کردن است و همین طرز فکر باعث می شود حمایت خوبی از او نداشته باشند. در صورتی که اعضای خانواده بیمار باید بدانند در این شرایط او واقعا درد دارد و به حمایتشان نیاز خواهد داشت، اما بیماری زمینه خطرناک و جدی ندارد.

 

استراحت بیش از حد ممنوع

درست است که این بیماری باعث ایجاد احساس خستگی می شود ولی استراحت، راه حل خوبی برای درمان آن نیست. دکتر ترکان با بیان این مطلب، یادآور می شود: استراحت در این بیماری می تواند مشکلات فرد را تشدید کند و به همین دلیل توصیه می کنیم بیماران استراحت بیش از حد را کنار بگذارند و به فعالیت های عادی زندگی برگردند.

وی ادامه می دهد: آب درمانی و استفاده از حوضچه های آب گرم و پس از آن انجام ورزش های هوازی می تواند به بهبود شرایط این بیماران کمک کند. البته نباید فراموش کنیم ورزش باید بتدریج آغاز شود و ادامه پیدا کند. در این مرحله از بیماری، فرد بیمار هم باید صبور باشد و با پزشک همکاری کند تا مراحل درمان بخوبی پیش برود و ادامه یابد.

 

دردهای عضلانی موضعی

گاهی سندرم دردهای عضلانی به صورت موضعی خود را نشان می دهد و بیمار با احساس درد در ناحیه خاصی از بدن مانند لگن یا شانه به پزشک مراجعه می کند. در این مواقع، متاسفانه اغلب بیماران به فکر دردهای مفصلی هستند و می خواهند با انجام آزمایش های دقیق تر و عکسبرداری، عامل اصلی بیماری را پیدا کنند. در صورتی که این دردها در بسیاری موارد به عضلات ارتباط پیدا می کند و به گفته دکتر ترکان، نیازی به عکسبرداری و پیگیری های دقیق تر نیست.

این متخصص طب فیزیکی ادامه می دهد: متاسفانه در اغلب موارد، عضلات را نادیده می گیریم و دردهای موضعی را ناشی از مشکلات دیگر می دانیم. در صورتی که دردهای عضلانی موضعی معمولا ناشی از کشیدگی های عضلات و به کار گرفتن بیش از حد عضله ای خاص است.

در این زمینه قانونی وجود دارد که براساس آن می گویند هر فردی باید متناسب با توانش از عضلات کار بکشد. بنابراین زمانی که توان عضله کمتر از میزان و شدت فعالیتی خاص باشد، طبیعی است که فرد دچار دردهای عضلانی شود. دکتر ترکان به این موضوع اشاره می کند و می گوید: برهمین اساس به افراد توصیه می شود توان عضلاتشان را افزایش دهند تا تعادل میان شدت کار و قدرت عضلات برقرار شده و احتمال بروز چنین دردهایی کاهش یابد.

بنابراین گاهی ممکن است دردهای عضلانی در اندام های مختلف بدن احساس شود که به گفته دکتر ترکان در این مواقع، افراد نباید خودشان کار تشخیص را انجام داده یا به اشتباه این دردها را به پوکی استخوان و آرتروز ارتباط دهند؛ بلکه توصیه می شود با مراجعه به پزشک به او فرصت دهید شرح حال دقیقی از شما بگیرد تا به کمک شرح حال و معاینه بالینی، علت اصلی درد را تشخیص دهد و فراموش نکنید سندرم دردهای عضلانی بسیار شایع تر از مشکلات دیگری است که فکر می کنید در مفاصل و استخوان ها اتفاق می افتد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

 

 

 

دردهای مکانیکال عضلانی اسکلتی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

دردهای مکانیکال عضلانی اسکلتی , درمان دردهای عصبی عضلانی , دارو برای درد عضلانی , دردهای پراکنده عصبی , علت دردهای چرخشی در بدن , قرص دردهای عصبی عضلانی , برای درد عضلات چه بخوریم , علت دردهای ناگهانی در بدن , درد های مزمن عصبی

دردهای مکانیکال عضلانی اسکلتی (سندروم دردهای عضلانی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+