درد مفصل فکی، گیجگاهی، درد مفصل تمپورو، ماندیبولر، مشکلات و علل درد مفصل فکی، گیجگاهی

درد مفصل فکی، گیجگاهی یا درد مفصل تمپورو، ماندیبولر ازجمله مشکلاتی است که در این مقاله به علل بروز و روش های درمان این بیماری می پردازیم. اختلالات عضلات و مفصل فکی گیجگاهی که معمولا به عنوان مفصل تمپورومندیبولار شناخته می شود، گروهی از وضعیت هایی هستند که باعث درد و اختلالات کارکردی در مفصل فک و عضلاتی می شوند که حرکت فک را کنترل می کنند. ما به طور قطعی نمی دانیم که چه تعدادی از افراد به اختلالات مفصل فکی – گیجگاهی مبتلا هستند. این وضعیت در زنان از مردان شایع تر است.

 

درد مفصل فکی، گیجگاهی

در اکثر افراد، درد در نواحی مفصل فک و یا عضلات این ناحیه، مشکل جدی ایجاد نمی کند. معمولا در برخی موارد، ناراحتی ناشی از این اختلال رخ می دهد و البته گذرا است و اغلب به صورت دوره ای رخ می دهد. در نهایت این درد با کمی درمان و یا حتی بدون درمان هم از بین می رود. برخی افراد، علائم مشخص و طولانی مدتی را تجربه می کنند.

شما تنها نیستید که در مورد اختلالات مفصل فکی – گیجگاهی سوالاتی دارید. محققین، به دنبال دلایل این اختلالات هستند و اینکه کدام درمان در این اختلالات، بهتر است. تا زمانی که ما برای ایمنی و اثربخشی این درمان ها شواهد علمی داشته باشیم، مهم اینست که در صورت امکان، از روش هایی که می تواند باعث تغییرات دائمی در فک شود، پرهیز کنیم.

 

مفصل فکی – گیجگاهی چیست؟

مفصل فکی – گیجگاهی به فک تحتانی که مندیبل (mandible) نام دارد و به استخوانی که در کنار سر قرار دارد به نام استخوان تمپورال (گیجگاهی) متصل می شود. اگر شما انگشتان خود را درست در جلوی گوش هایتان قرار دهید و دهانتان را باز کنید، شما می توانید این مفاصل را حس کنید. به علت آن که این مفاصل منعطف هستند، فک می تواند به آرامی به بالا و پائین و طرفین جابجا شود، همینطور امکان صحبت و تکلم را به ما می دهد، و باعث جویدن و خمیازه کشیدن می شود. عضلاتی که به مفصل فک و اطراف آن متصلند، وضعیت و حرکات آن را کنترل می کنند.

هنگامی که ما دهانمان را باز می کنیم، انتهاهای گرد فک تحتانی، به نام کندیل (condyles) در طول مفصل کاسه ای استخوان گیجگاهی سر می خورد. هنگامی که ما دهانمان را می بندیم، کندیل ها به محل اصلی خود بر می گردند. برای حفظ این حرکت ملایم، دیسک نرمی بین کندیل و استخوان گیجگاهی قرار می گیرد. این دیسک، شوک ها و ضربات وارده به مفصل فک را بر اثر جویدن و دیگر حرکات جذب می کند و مانع وارد شدن آسیب به آن می شود.

مفصل فکی – گیجگاهی با سایر مفاصل بدن تفاوت دارد. ترکیب حرکات لولایی و کشویی باعث می شود تا این مفصل در بدن بسیار پیچیده عمل کند. همچنین، بافت هایی که مفصل تمپورومندیبولار را ایجاد می کنند، با دیگر مفاصل تحمل کننده وزن، همانند زانو و لگن متفاوت می باشند. به علت حرکت پیچیده و ساختار منحصر به فرد آن، مفصل فک و عضلات کنترل کننده آن می توانند چالش فوق العاده ای برای بیماران و مسئولین مراقبت های سلامتی (هنگام افزایش مشکلات مربوطه) باشند.

 

درد مفصل تمپورو، ماندیبولر

 

اختلالات مفصل تمپورومندیبولار چه نوع مشکلاتی هستند؟

اختلالات مفصل فک و عضلات جونده – و اینکه چگونه افراد به آن ها پاسخ می دهند – بسیار متنوع هستند. معمولا محققین بر این باور اتفاق نظر دارند که این وضعیت ها در سه دسته اصلی قرار می گیرند:

درد میوفاشیال که شامل ناراحتی و یا درد در عضلاتی است که عملکرد فک را کنترل می کنند.

اختلالات داخلی مفصل شامل جابجایی دیسک، جابجا شدن فک (در رفتن فک) و یا آسیب به کندیل

آرتریت (التهاب مفصل) (Arthritis)، به گروهی از اختلالات دژنراتیو (تخریبی) / التهابی مفصلی اشاره دارد که می توانند بر روی مفصل تمپورومندیبولار اثرگذار باشند.

یک فرد ممکن است یکی و یا تعداد بیشتری از این وضعیت ها را در یک زمان داشته باشد. برخی افراد مشکلات دیگری هم دارند که با اختلالات مفصل فکی – گیجگاهی همراه می باشد، از جمله سندرم (نشانگان) خستگی مزمن (chronic fatigue syndrome)، اختلالات خواب و یا فیبرومیالژیا (fibromyalgia) (دردی است که در عضلات و تاندون ها وجود دارد )، وضعیت دردناکی که بر روی عضلات و سایر بافت های نرم تمام بدن اثرگذار است. برخی علائم شایع در این اختلالات مشترک می باشد و مطرح می کند که آن ها ممکن است مکانیسم های زمینه ای مشابهی برای ایجاد بیماری داشته باشند. در حالی که، مشخص نشده آیا علت شایعی دارند.

 

بیماری روماتوئیدی (روماتیسمی)، از جمله آرتریت، هم ممکن است به صورت یک وضعیت ثانویه بر روی مفصل تمپورومندیبولار اثر گذار باشد. بیماری های روماتوئیدی به گروه بزرگی از اختلالات اشاره دارد که موجب درد، التهاب و خشکی مفاصل، عضلات و استخوان می شوند. آرتریت و برخی اختلالات مفصل فکی – گیجگاهی شامل التهاب بافت هایی است که در مفصل قرار دارند. ارتباط کامل و صحیحی مابین این وضعیت ها مشخص نشده است.

اینکه اختلالات مفصل فک و عضلات چگونه ایجاد می شوند و پیشرفت می کنند، واضح نمی باشد. در طول زمان علائم بهتر و بدتر می شوند، ولی علل این تغییرات مشخص نیست. اکثر افراد، اشکال نسبتا خفیفی از این اختلال را تجربه می کنند. علائم آن ها در طی هفته ها و یا ماه ها مشخصا بهبود می یابد و یا خود به خود ناپدید می شود. در سایر موارد، این وضعیت باعث ایجاد درد پایدار، طولانی مدت و ناتوان کننده می شود.

 

علل ایجاد اختلالات مفصل فکی، گیجگاهی چیست؟

تروما (ضربه) وارده به فک و یا مفصل تمپورومندیبولار نقش مهمی در برخی از اختلالات این مفصل بازی می کند. ولی در اکثر مشکلات مربوط به عضلات و مفصل فک، دانشمندان علت زمینه ای آن را نمی دانند. به علت آن که این وضعیت در زنان از مردان شایع تر می باشد، دانشمندان در حال بررسی ارتباط احتمالی بین هورمون های زنانه و اختلالات مفصل تمپورومندیبولار هستند.

در بسیاری از افراد، علائم این اختلالات به نظر بدون علت مشخصی شروع می شوند. تحقیقات بر روی این عقیده عمومی بحث می کند که جویدن و گازگرفتن نامناسب و یا بریس های ارتودنسی می توانند باعث تحریک اختلالات مفصل تمپورومندیبولار شوند. اثبات علمی برای صداهایی – از جمله کلیک – از نظر ایجاد مشکلات جدی در مفصل فک وجود ندارد. در واقع، وجود صداهای فک در جمعیت عمومی شایع است. سر و صداهای فک به تنهایی، بدون درد و یا محدودیت حرکت، نشانه اختلال مفصل فکی – گیجگاهی نمی باشد و نیازمند درمان هم نیست.

 

 

 

 

 

درد مفصل فکی، گیجگاهی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

درد مفصل فکی، گیجگاهی , درد مفصل تمپورو، ماندیبولر

درد مفصل فکی، گیجگاهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+