دررفتگی مکرر شانه و تفاوت آن با نیمه دررفتگی شانه، روش های جراحی و درمان دررفتگی مکرر شانه

Frequent dislocation of shoulder and its difference with shoulder dislocation, surgical methods and treatment of repeated dislodging of shoulder

دررفتگی مکرر شانه یکی از بیماری هایی است که ممکن است به دلایل مختلفی بوجود بیاید. شانه ها یکی از متحرک ترین مفاصل بدن انسان هستند. مفاصل شانه قادر به چرخش، تقریبا در هر جهت و هر زاویه می باشند، انعطاف پذیری قابل توجه و قدرت را برای هر گونه استفاده مناسب از بازو، از سخت ترین فعالیت ها گرفته تا حرکات ظریف و ملایم فراهم می کنند. غلبه آزادی حرکت بر ثبات، چیزی است که شانه را به دررفتگی، بسیار حساس و آسیب پذیر می سازد. بیش از نیمی از تمام دررفتگی های مفصلی که در سراسر کشور درمان می شوند در مورد شانه هستند. با توجه به اهمیت موضوع، مصاحبه ای از روزنامه آفتاب یزد در این باره که با دکتر مرتضی نخعی امرودی، متخصص ارتوپدی و جراح شانه و آرنج انجام شده است را در این مقاله آورده ایم.

 

دررفتگی مکرر شانه

براساس گزارش آفتاب یزد، دکتر نخعی امرودی در رابطه با دررفتگی مکرر شانه می گوید: یکی ازمفاصلی که در بدن به طور شایع دچار دررفتگی می شود ، مفصل شانه است که علت آن نیز داشتن دامنه حرکتی بسیار و کم بودن پایداری استخوانی می باشد.

دکتر نخعی امرودی ادامه داد: در حقیقت مفصل شانه از یک حفره مفصلی کم عمق و کوچک به نام ” گلنوئید ” و یک سر بازوی بزرگ که توسط چند رباط و کپسول مفصلی یه یکدیگر متصل می شوند تشکیل شده است، به کمک عضلات اطراف آن ، حرکت می کند و این عضلات به پایداری مفصل نیز کمک می کنند.

این متخصص ارتوپدی اظهار کرد : مفصل شانه در مجموع نسبت به سایر مفاصل بزرگ بدن مانند مفصل ران یا زانو از پایداری کمتری برخوردار است و زودتر دچار دررفتگی می شود.

 

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: مشکل دررفتگی شانه در افراد جوان شایع تر است و هر چه انعطاف پذیری مفصل بدن ( شلی رباط ) در فرد بیشتر باشد، احتمال در رفتگی در شانه نیز افزایش می یابد.

 

وی خاطرنشان کرد: در افرادی که ورزش های سنگین انجام می دهند و در حین انجام آنها بخصوص دست ها خود را مرتب بالای سرمی برند مانند وزنه برداری، بدن سازی، شنا (بخصوص شنای کرال)، والیبال، بسکتبال و بدمینتون، مشکل دررفتگی شانه بیشتر مشاهده می شود.

 

دکتر نخعی امرودی عنوان کرد: در صورتی که برای اولین بار شانه شخصی دچار در رفتگی می شود باید توسط پزشک متخصص و ترجیحا زیر بیهوشی عمومی که همراه با تزریق داروهای شل کننده عضلات می باشد، جا اندازی صورت گیرد . وی افزود : بیهوشی جهت جااندازی شانه، در حد چند دقیقه بوده و معمولا شانه به راحتی جا می رود و هرگز نباید جااندازی دررفتگی مفصل شانه توسط افراد غیرمتخصص و بدون بیهوشی انجام شود چون در این شرایط امکان شکستگی استخوان و ایجاد ضایعات غیر قابل جبران وجود دارد.

این جراح شانه و آرنج بیان کرد : وقتی جااندازی مفصل شانه برای اولین بار توسط پزشک متخصص صورت گرفت، شانه باید به مدت یک الی سه هفته به صورت آویزان به گردن بی حرکت باشد و بی حرکتی بیشتر از این زمان بخصوص در افراد مسن ، باعث ایجاد عارضه خشکی درمفصل شانه خواهد شد که خود درمان های بعدی را طلب و فرد را بیشتر دچار مشکل می کند.

 

دررفتگی مکرر شانه چیست؟

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد : در صورتی که مفصل شانه ، بیشتر از یک بار دچار دررفتگی گردد، به آن دررفتگی مکرر شانه می گویند و افرادی که سن آنها پایین است و شلی رباط در مفصل آنها مشاهده می شود یا ورزش های رزمی انجام می دهند یا در کسانی که حین ورزش دست آنها بالای سرقرار می گیرد، بیشتر مشاهده می شود.

هربار که مفصل شانه دچار دررفتگی می شود و جااندازی صورت می گیرد، ضایعاتی در سر استخوان های بازو به صورت فرو رفتگی استخوان و همچنین ضایعاتی در حفره گلنوئید و رباط ها و کپسول های مفصل ایجاد می شود که با در رفتن مجدد ، این ضایعات شدیدتر می شوند.

در صورتی که مفصل شانه بیشتر از یک بار دچار دررفتگی شود ، دیگر امکان ترمیم خود به خودی مفصل شانه وجود ندارد و تقریبا قطعی می توان گفت در ماه ها یا سال های آینده، تعداد این در رفتگی ها بیشتر خواهد شد.

 

خطر دررفتگی مکرر شانه در شنا کردن:

این متخصص ارتوپدی بیان کرد: افرادی که به طور مکرر دچار دررفتگی شانه می شوند باید به این نکته توجه داشته باشند که تا این بیماری به طور کامل درمان نشده، در آب های عمیق شنا نکنند بدین خاطر که اگر در لحظه شنا کردن، مفصل شانه دچار دررفتگی شود ، فرد نمی تواند خود را نجات داده و در آب غرق می شود.

 

نیمه دررفتگی شانه چیست؟

دکتر نخعی امرودی تصریح کرد: در برخی از افراد ما شاهد درجات خفیفی از دررفتگی شانه هستیم که به آن، نیمه دررفتگی شانه می گویند.

وی افزود: در صورتی که شانه به طور کامل دچار دررفتگی شود، سر استخوان بازو به طور کامل از حفره گلنوئید خارج و قفل می گردد که باید توسط پزشک یا با انجام حرکات خاصی توسط خود بیمار جا اندازی صورت گیرد اما در صورتی که مفصل شانه دچار نیمه دررفتگی شود سر استخوان بازو به طور کامل از حفره مفصل خارج نمی شود بلکه تا لبه مفصل می آید و مجددا به جای خود باز می گردد که امثال این موارد در ورزشکاران وقتی پرس سر شانه ،پرس سینه انجام می دهند یا در والیبال سرویس می زنند، مشاهده می شود که شانه کمی لق می زند و دچار درد می گردد و دوباره به جای خود برمی گردد که باید گفت این افراد اکثرا توانایی کامل خود را برای انجام حرکات بالای سر مانند پرس سینه ، پرتاپ توپ و… از دست می دهند.

تمامی ضایعاتی که در شانه بر اثر دررفتگی مکرر شانه رخ می دهد را در نیمه رفتگی نیز شاهد هستیم و درمان هر دوی آنها نیز به یک روش صورت می گیرد.

 

این پزشک متخصص ادامه داد: دررفتگی مکرر شانه به هیچ وجه با دارو و تزریق مفصلی التیام نمی یابد و انجام فیزیوتراپی هم کمکی به از بین رفتن این مشکل در افراد نمی کند و فقط ممکن است برای یک مدت کوتاه علایم را کاهش دهد. درمان دررفتگی مکرر شانه جراحی است.

دکتر نخعی امرودی خاطرنشان کرد : تشخیص دررفتگی شانه توسط پزشک متخصص ارتوپد انجام می گیرد بدین گونه که ابتدا پزشک با گرفتن شرح حال کامل از وضعیت بیمار و لحظه و چگونگی در رفتگی شانه سوال می کند و سپس بیمار باید به طور کامل معاینه شود و عکس ساده از شانه گرفته شود و معمولا پس از آن، در صورت صلاحدید پزشک، از ام آر آی و سی تی اسکن جهت تشخیص و دادن راهکار نهایی استفاده می گردد.

 

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این نکته که ” در صورت دررفتگی مفصل شانه، جراحی به دو صورت انجام می شود”، اضافه کرد:

روش اول،که قدیمی نیز می باشد به صورت جراحی باز انجام می گیرد و روش دیگر که جدیدتر و کم عارضه تر نیز می باشد به صورت آرتروسکوپی می باشد که این روش را به صورت غلط مصطلح، روش لیزری نیز می گویند.

 

جراحی دررفتگی مکرر شانه:

این جراح شانه و آرنج افزود: در روش جراحی آرتروسکوپی پس از بیهوشی، چند سوراخ در اطراف شانه ایجاد شده و یک دوربین که شبیه خودکار می باشد وارد مفصل می شود که از داخل مفصل تصاویر را گرفته و روی نمایشگر نشان می دهد؛ سپس سوراخ های دیگری ایجاد و از داخل آنها وسایلی جهت ترمیم مفصل به مفصل وارد می گردد که به کمک آنها پزشک متخصص می تواند پارگی های صورت گرفته در مفصل شانه را ترمیم نماید.

دکتر نخعی امرودی اشاره کرد: امروزه روش جراحی بار برای در رفتگی مفصل شانه، روی افرادی انجام می شود که تعداد در رفتگی در آنها بالا است و این امر باعث شده که ضایعات استخوانی بزرگ در مفصل شانه ایجاد شود ولی در اغلب افراد درمان دررفتگی مکرر مفصل شانه به روش آرتروسکوپی صورت می گیرد.

 

مزایای جراحی به آرتروسکوپی نسبت به روش جراحی باز:

در روش جراحی آرتروسکوپی نسبت به جراحی باز، از برش های کوچک تر استفاده می شود، عضلات کمتر آسیب می بینند، درد کمتری را بیمار بعد از عمل دارد و زودتر می تواند به انجام کارهای روزمره خود بپردازد.

 

دکتر نخعی امرودی در پایان گفت: با توجه به این نکته که در هیچ درمان پزشکی صد درصد تضمین وجود ندارد ، درمان دررفتگی مکرر شانه نیز در بهترین شرایط ، حداکثر ۹۵ درصد پاسخ می دهد.

 

 

 

 

دررفتگی مکرر شانه

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

دررفتگی مکرر شانه , در رفتگی کتف و بدنسازی , درمان گیاهی دررفتگی کتف , درمان در رفتگی کتف در طب سنتی , دررفتگی شانه راست , عکس در رفتگی کتف , در رفتگی استخوان ترقوه , مراقبت بعد از دررفتگی کتف , دررفتگی مکرر کتف معافیت , Frequent dislocation of shoulder and its difference with shoulder dislocation, surgical methods and treatment of repeated dislodging of shoulder

دررفتگی مکرر شانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+