سیستم اسکلتی کودکان و مراقبت از سیستم اسکلتی کودکان

سیستم اسکلتی کودکان ، آسیب پذیرتر از بالغان است زیرا استخوان های کودکان از تراکم کمتری برخوردار بوده و در حال رشد هستند.

دکتر حسین فراهینی، رییس بخش آموزشی ارتوپدی بیمارستان رسول اکرم(ص) با مقایسه سیستم اسکلتی کودکان و بزرگسالان به سیناپرس گفت: سیستم اسکلتی کودکان آسیب پذیرتر از بالغان است ، زیرا استخوان های کودکان از تراکم کمتری برخوردار بوده و در حال رشد هستند؛ در دو انتهای استخوان های بلند کودکان، صفحات رشد وجود دارد که ضعیف تر از بقیه قسمت های استخوان است. مراقب سیستم اسکلتی کودکان باشید.

سیستم اسکلتی کودکان

این متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو افزود: شکستگی های صفحه رشد باید به طور دقیق جا اندازی شوند تا از ایجاد تغییر شکل بعدی جلوگیری شود زیرا آسیب سلول های رشد سبب رشد غیر یکنواخت و غیر قرینه در صفحه رشد شده و در نتیجه منجر به زاویه دار شدن اندام می شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهارداشت: اگر تمام سلول های رشد آسیب ببینند، رشدی صورت نمی گیرد و اندام کوتاه می شود بنابراین تمام کودکانی که دچار آسیب به صفحه رشد می شوند باید تا زمان بلوغ اسکلتی تحت نظر باشند.

به گفته وی، هم اکنون بیماری هایی مانند اسگود شلاتر، وسیویر(severe)، لارسن جانسون، فرایبرگ و پارنر قسمت های انتهایی استخوان های در حال رشد را درگیر می کنند.

وی درباره هریک از بیماری ها گفت: بیماری اسگود شاتر به علت کشش رباط کشککی روی محل اتصالش یعنی برآمدگی فوقانی استخوان درشت نی ایجاد شده و بیشتر در کودکان یازده تا سیزده ساله دیده می شود.

وی تصریح کرد: در این افراد، درد و حساسیت روی برآمدگی زیر زانو بعد از انجام فعالیت ایجاد می شود. هنگام معاینه نیز در این قسمت تورم دیده می شود.

فراهینی خاطرنشان کرد: این بیماری درمان خاصی لازم ندارد، فقط والدین باید نسبت به این قضیه آگاهی داشته باشند. این علایم ممکن است دوازده تا هجده ماه طول بکشد. درد این افراد با استحرات ساکت می شود اما با فعالیت ها بیشتر شده اما هیچ خطری برای آنها ندارد.

وی ادامه داد: گاهی تکه ایی از استخوان جدا شده و به طور آزاد در داخل رباط کشکک می ماند که در زمان بلوغ و بعد از آن سبب درد در هنگام دو زانو نشستن می شود که نیاز به عمل جراحی و خارج کردن این تکه استخوان دارند.

رییس بخش آموزشی ارتوپدی بیمارستان رسول اکرم(ص) درباره بیماری لارسن جانسون نیز گفت: علایم این بیماری هم مانند اسگود شلاتر است. فقط درد در قسمت تحتانی کشکک ( به علت کشش رباط کشککی) وجود دارد.

وی درباره بیماری وسیویر اظهارداشت:علایم این بیماری نیز مانند بیماری های فوق است اما درد در ناحیه پاشنه کمی پایین تر از محل اتصال تاندون آشیل حس می شود؛ این بیماری استخوان پاشنه را درگیر می کند.

وی بیان کرد: بیماری فرایبرگ نیز شامل تخریب و فرو رفتگی سطح مفصلی سر استخوان های دوم و سوم کف پا است که بیشتر در دختران دوازده تا پانزده ساله دیده می شود. اغلب این کودکان هنگام راه رفتن درد دارند. در معاینه مبتلایان به این بیماری، تورم و حساسیت موضعی مشاهده می شود.

این متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو به راه های درمان بیماری فرایبرگ اشاره کرد و افزود: درمان غیر جراحی این بیماری شامل استراحت و استفاده از کفی های مخصوص است. درمان جراحی نیز شامل برداشتن نسوج تخریب شده است به طوری که حرکت مفصل راحت تر صورت پذیرد.

فراهینی در پایان گفت: بیماری پارنر نیز با درگیری لقمه استخوان بازو در مفصل آرنج ایجاد می شود. این بیماری ها به علت فشار به سطح مفصلی یا محل اتصال رباط به استخوان ایجاد می شوند.

منبع: سیناپرس

نویسنده: فرزانه صدقی

سیستم اسکلتی کودکان

سیستم اسکلتی کودکان , مراقبت از سیستم اسکلتی کودکان , مراکز طرح غربالگری اسکلتی عضلانی , بیماری های اسکلتی , مرکز درمانی سلامت نسخه , طرح غربالگری استخوان , غربالگری کودکان