ورزشهای مناسب برای تنگی کانال نخاعی کمر و ستون فقرات به گفته دکتر باقری مقدم متخصص پزشکی ورزشی

ورزشهای مناسب برای تنگی کانال نخاعی کمر و ستون فقرات از بهترین روش های پیشگیری و درمان انواع بیماری هستند. پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا سه روز در هفته به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، مناسب ترین ورزش برای رفع دردهای ناشی از تنگی کانال نخاعی است.

ورزشهای مناسب برای تنگی کانال نخاعی کمر و ستون فقرات

دکتر احمد باقری مقدم متخصص پزشکی ورزشی و رییس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان در گفت وگو با ایسنا: تمرین های هوازی شامل پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا سه روز در هفته به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه سبب کاهش دردهای ناشی از تنگی کانال نخاعی می شود. البته ورزشکاران این نوع بیماری باید توجه کنند که از دویدن و پریدن اجتناب کنند.

وی گفت: ورزش های هوازی علاوه بر اینکه یکی از ورزش های خاص این بیماران هستند، تناسب اندام را نیز حفظ می کند. همچنین تمرین های ثبات مرکزی ستون فقرات بعد از آموزش به وسیله کارشناسان به صورت انقباض همزمان عضلات عرضی ناحیه تحتانی شکم و عضلات عمقی ستون فقرات انجام شود و تمرین های مکنزی به صورت راست شدن و خم شدن به عقب در ناحیه کمر که شامل چند تمرین است، توصیه می شود. ضمن این که سعی کنید هر روز تمرینات انعطاف پذیری را به صورت کشش عضلات کمر، شکم، لگن و عضلات ران و ساق در برنامه روزانه خود داشته باشید.

رییس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان تصریح کرد: بسیاری از ورزش های مناسب برای تنگی کانال نخاعی بر تقویت عضلات شکم و کمر تاکید دارند، این ورزش های کششی روی عضلاتی که انعطاف پذیر نیستند و سفت هستند، صورت می گیرد. البته اگر ورزش های قدرتی و کششی انجام دهید، زودتر می توانید این درد را درمان کنید. ضمن این که تغییراتی را در شیوه زندگی مانند نحوه مناسب نشستن، اجابت مزاج، بلند کردن وزنه و… داشته باشید و در تغییر جهت به سمت طرفین نیز باید اصلاحاتی صورت بگیرد.

دکتر باقری مقدم خاطرنشان کرد: ممکن است این درد کمر ناشی از فتق دیسک یا درگیری عصب سیاتیک باشد و انجام ورزش نادرست می تواند درد ناشی از تنگی کانال نخاعی را بدتر کند. بنابراین قبل از هر برنامه ورزشی، برای تشخیص علت درد، باید نزد پزشک بروید.

این متخصص پزشکی ورزشی در پایان افزود: تقویت عضلات گردن در ناحیه گردن به چهار سمت (جلو، عقب و طرفین)، انقباض عضلات در برابر مقاومت (مانند استفاده از دست) همراه با کشش عضلات گردن (خم کردن گردن توسط دست) توصیه می شود. البته اگر ورزش را درست انجام ندهید، تمرینهای ورزشی بی اثر خواهد بود و ممکن است منجر به درد یا بدتر شدن آن شود. پس بهتر است از متخصصین و کارشناسان طرز صحیح ورزش کردن را یاد بگیرید.

منبع: ایسنا

ورزشهای مناسب برای تنگی کانال نخاعی کمر و ستون فقرات

ورزشهای مناسب برای تنگی کانال نخاعی کمر و ستون فقرات , ورزش برای تقویت نخاع , آیا پیاده روی برای تنگی کانال نخاعی خوب است , آب درمانی برای تنگی کانال نخاعی , ورزش برای دیسک کمر , درمان تنگی کانال نخاعی با داروی گیاهی , درمان تنگی کانال نخاعی با لیزر , زالو درمانی برای تنگی کانال نخاع , درمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحی