ورزش ها، تمرین و درمان نقاط ماشه ای (گره های عضلانی، درد میوفاشیال، تریگر پوینت)

ورزش ها، تمرین و درمان نقاط ماشه ای یا گره های عضلانی، درد میوفاشیال، تریگر پوینت و همچنین علل، علائم، تشخیص نقاط ماشه ای (Trigger point یا تریگر پوینت، گره های عضلانی، درد میوفاشیال) را در این مقاله بررسی می کنیم. تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای، یک نوع سفتی عضلانی در نتیجه گره های انقباضی کوچک است که در عضله و بافت آن در هنگام آسیب دیدن یا فعالیت بیش از حد بوجود می آیند که می توانند باعث ایجاد درد موضعی و یا درد انتشاری در مناطقی دور از عضله درگیر که به نظر می رسد کاملا غیر مرتبط است، شوند.

 

ورزش ها، تمرین و درمان نقاط ماشه ای (گره های عضلانی، درد میوفاشیال، تریگر پوینت)

نقاط خاصی در عضلات بدن قرار دارند که می توانند به دلایل مختلف دچار گرفتگی شوند. معمولا گرفتگی های حاصل از نقاط ماشه ای بسیار شدید بوده و به دردهای مزمن تبدیل می شوند؛ به این معنی که با گذشت زمان درد مرتبا در نقاط مربوطه تقویت شده و حتی عضلات کناری را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

نقاط ماشه ای چیزی است که ممکن است خیلی از پزشکان آن را نادیده بگیرند. یک مشخصه نقاط ماشه ای “درد انتشاری” است. به این معنی که نقاط ماشه ای به طور معمول درد را به جای دیگری در بدن می فرستند، به همین دلیل است که درمان های معمول برای درد اغلب شکست می خورند.

 

در گذشته به این نوع درد التهاب بافت فیبروز گفته می شد، اما امروزه این نوع دردها، در دسته درد های میوفاسیال (دردهای مزمن عضلانی که در ارتباط با نقاط ماشه ای هستند) طبقه بندی می شوند. میو پیشوندی است که به عضله اشاره دارد و فاسیا لایه های بافت همبندی است که عضلات را احاطه می کنند.

درد نقاط ماشه ای به هیچ عنوان درد اسپاسم، کشیدگی و پارگی عضلات نیست. درد اسپاسم عضله شامل یک انقباض شدید در کل عضله است اما درد تریگر پوینت یک نقطه ی کوچک است که به شدت تیر می کشد. افراد مبتلا به نقاط ماشه ای عمدتا درد موضعی را گزارش می کنند که اغلب با محدودیت حرکتی در ناحیه آسیب دیده همراه است. با وجودی که نقاط ماشه می توانند در هر جایی از بدن اتفاق بیفتند، اما اغلب عضلاتی که مسوول حفظ وضعیت بدن هستند تحت تاثیر قرار می گیرند، به ویژه عضلات گردن، پشت، شانه ها و کمربند لگنی.

 

انواع نقاط ماشه ای

همه نقاط ماشه ای یکسان نیستند و علت، علایم بالینی و روش درمانی آنها می تواند بسته به نوع نقطه ماشه ای متفاوت باشد. دانش و توانایی شناسایی انواع نقاط ماشه ای می تواند به تسکین علائم درازمدت کمک کند.

 

انواع نقاط ماشه ای

 

انواع مختلف نقاط ماشه ای عبارتند از:

نقاط ماشه ای فعال: متداول ترین نوع نقطه ماشه ای می باشد. نقاط ماشه ای فعال ممکن است درد را به دیگر مناطق بدن انتشار دهند (به طور معمول باعث درد در حالت استراحت می شود، همیشه منحصر به فرد است، حرکات را محدود می کند و موجب ضعف عضلانی می شود).

نقاط ماشه ای نهفته: نقاط ماشه ای نهفته درد را منتشر نمی سازند، فقط در هنگام لمس شدن دردناک خواهند بود، در غیر این صورت ممکن است تمام ویژگی های بالینی یک نقطه فعال را داشته باشد.

نقاط ماشه ای اولیه: یک نقطه ماشه مرکزی است که به طور مستقیم توسط فشار حاد یا مزمن و یا حرکات تکراری بیش ازحد در عضلات فعال می شود.
نقاط ماشه ای همراه: این نقطه ماشه ای هم زمان با یک نقطه ماشه ای در عضله دیگر فعال می شود.
نقاط ماشه ای ضمیمه ای: در محل اتصال عضله ایجاد می شود و در اثر تنش حاصل از نقاط ماشه ای مرکزی به وجود می آید.
نقاط ماشه ای مرکزی: این نوع نقطه ماشه ای در نزدیکی مرکز فیبرهای عضلانی واقع شده است.
نقاط ماشه ای اصلی: مسئول فعال شدن یک یا چند نقطه ماشه ای اقماری است، زمانی که غیرفعال شود سایر نقاط ماشه ای اقماری آن نیز غیرفعال می شوند.
نقاط ماشه ای اقماری: نقطه ماشه ای مرکزی است که توسط نقطه ماشه ای اصلی فعال می شود.

 

 

علل ایجاد نقاط ماشه ای، گره های عضلانی، درد میوفاشیال، تریگر پوینت

آسیب عضلات و استفاده بیش از حد از آنان مهمترین دلایل ایجاد نقاط ماشه ای هستند.آسیب به بافت همبند و ماهیچه می تواند به روش های مختلفی بوجود آید از جمله:

صدمات ناشی از حرکات تکراری : مانند تایپ، باغبانی، ورزشهای خاص مانند تنیس و گلف و …
فشار طولانی مدت بر روی بدن: مانند حمل بار سنگین، حمل بچه ها، همراه داشتن کوله پشتی و …
وضعیت قرارگیری نادرست بدن : به عنوان مثال حالت سر رو به جلو
استرس ذهنی و احساسی: که باعث گره خوردن عضله می شود
آسیب دیدگی های مستقیم :مانند ضربه، کشیدگی، شکستگی، پیچ خوردن و یا پارگی در بافت اندام ها

عدم فعالیت طولانی مدت : به عنوان مثال استراحت در رختخواب، نشستن طولانی مدت و …
اختلالات خواب
زخم جراحی
جراحی نخاع و یا تعویض مفصل
کمبود ویتامین: کمبود ویتامین B1، B6، B12، اسید فولیک و ویتامین C
اختلالات مادرزادی: نظیر کوتاهی اندام ، بی ثباتی های مفصلی (مثلا هایپر موبیلیتی)

 

دانستن علت احتمالی اصلی نقاط ماشه ای برای جلوگیری از تکثیر و تکرار آنها و نیز حذف نقاط ماشه ای موجود مهم است.

 

علائم ایجاد نقاط ماشه ای، گره های عضلانی، درد میوفاشیال، تریگر پوینت

محدود شدن دامنه حرکتی، سر درد ضربه ا ی یا تنشی ، سوزش قلب و آریتمی قلبی، بی حسی و ضعف در عضله، تعریق غیرطبیعی، احساس عدم تعادل، سرگیجه، وزوز گوش و کاهش تحمل عضلات، دردهای اسکلتی- عضلانی مانند درد شانه ، درد زانو ، درد پا ، درد لگن، دردمفصل گردن، علائم چشمی ، اختلات خواب، افسردگی و علامت پرش که بسیار بروز می کند و شخص با درد شدید از جا می پرد و خود را عقب می کشد و یا به صورت غیر ارادی تکان می خورد. علامت پرش، نشان دهنده التهاب شدید نقاط ماشه ای است.

در تشخیص نقاط ماشه ای نکته حائز اهمیت تفکیک آن ها از دردهای اسکلتی عضلانی مزمن است. این دردها به طور معمول با لمس کردن باعث بروز التهاب می شوند اما بیمار خودش را عقب نمی کشد. به دلیل وجود شباهت زیاد بین علائم گرفتگی های عضلانی و نقاط ماشه ای تشخیص و افتراق این بیمار گاهی دشوار خواهد بود.

بسیاری از بیماران مبتلا به دردهای ناشی از نقاط ماشه ای با تصور این که دچار اسپاسم و گرفتگی عضلانی شده اند به خود درمانی می پردازند، این در حالی است که اسپاسم گرفتگی شدید کل عضله است و نقاط ماشه ای انقباض قسمتی از عضله.

 

تشخیص نقاط ماشه ای گره های عضلانی، درد میوفاشیال، تریگر پوینت

تشخیص نقاط ماشه ای تنها با تاریخچه دقیق (بررسی سابقه خانوادگی بیماری فیبرومیالژیا، عدم تحرک یا فعالیت بیش از حد عضلانی ، استرس روزانه، داروها و استفاده بیش از حد آن، اختلالات خواب و معاینه بالینی کامل توسط پزشک آشنا به بیماریهای عضلانی و اسکلتی امکان پذیر می باشد. در این روش پزشک با لمس موضع و ارزیابی دامنه حرکتی مفاصل محل دقیق ﺗﺮﯾﮕﺮ ها را مشخص کرده و به درمان آنها میپردازد. در برخی تکنیک سونوگرافی عضلانی میتواند به تشخیص دقیق کمک کند.انجام آزمایش خون، تصویر برداری و نوار عصب و عضله برای رد کردن سایر علل درد عضلانی و بررسی نقایص بایو مکانیک ، گاهی مورد نیاز هستند.

 

 

درمان نقاط ماشه ای گره های عضلانی، درد میوفاشیال، تریگر پوینت

برای درمان درد نقاط ماشه ای روشهای مختلفی وجود دارد که انتخاب روش بستگی به محل تریگر پوینت، میزان گرفتگی عضله، میزان درگیری اعضای کناری و نوع درد نقطه ماشه ای دارد. در درمان ﺗﺮﯾﮕﺮ ﭘﻮﯾﻨﺖ مهمترین و اصلی ترین قدم، شناخت عامل ایجاد کننده ی آن است. زیرا در صورتیکه مشکل اصلی بر طرف نگردد، ممکن است نقاط ماشه ای مقاوم به درمان شوند یا بعد از مدت کوتاهی مجددا عود نمایند. لذا معاینه ی دقیق و پیدا کردن مشکل اصلی کاری بسیار مهم است. درمان سندرم نقاط ماشه ای معمولاً شامل داروها، تزریقات به نقاط ماشه ای و فیزیوتراپی هستند.

 

 

داروی درمان نقاط ماشه ای گره های عضلانی، درد میوفاشیال، تریگر پوینت

داروهای مسکن می توانند درد را تسکین داده و باعث آرامش عضلات شوند، اما علت زمینه ای بیماری را درمان نمی کنند. اگر علت ایجاد نقاط ماشه ای التهاب نباشد و یا علت ایجاد التهاب به صورت ریشه ای حل نگردد، داروهای ضدالتهابی نیز در درمان شکست خواهند خورد.داروهایی که برای سندروم نقاط ماشه ای تجویز می شوند عبارت اند از:

مسکن ها: مسکن های بدون نیاز به نسخه پزشک مثل ایبوپروفن و ناپروکسن در برخی از افراد ممکن است مؤثر باشند.پزشک ممکن است مسکن های قوی تری را برای شما تجویز کند.
داروهای ضد افسردگی: بسیاری از انواع داروهای ضدافسردگی می توانند به رفع درد کمک کنند.
داروهای آرام بخش: کلونازپام کمک می کند تا عضلات تحت تأثیر سندرم نقاط ماشه ای ریلکس شوند. این دارو باید با دقت مصرف شود زیرا باعث خواب آلودگی می شود و ممکن است بیمار به آن عادت کند.

 

 

فیزیوتراپی نقاط ماشه ای گره های عضلانی، درد میوفاشیال، تریگر پوینت

فیزیوتراپی یکی از موثرترین درمانهای این اختلال میباشد که فیزیوتراپیست پس از معاینه ی دقیق و ارزیابی حالت بدنی شما و شناسایی نقاط خاص ماشه ای راههای مختلفی را می تواند برای درمان انتخاب کند از جمله:

اسپری و کشش: در ابتدا یک ماده ی خنک کننده را به روی پوست و در روی نقاط ماشه ای اسپری می کنند. این کار به شل شدن عضله کمک می کند. سپس آن عضله را می کشند. این درمان امروزه کمتر انجام می شود و به جای آن از روشهای درمانی دیگری استفاده می شوند.

کمپرس سرد و گرم: سرما به منقبض کردن رگ های خونی کمک می کند که به نوبه ی خود باعث کاهش التهاب می شود. گرما باعث افزایش جریان خون می شود که بهبودی را تقویت می نماید. همچنین گرما باعث ریلکس شدن و شل شدن عضلات گرفته شده و درد را تسکین می دهد. در روی محل درد از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید. یک کیسه ی پر از یخ که با حوله پوشیده شده و یا یک کیسه ی آب گرم می توانند برای مدت کوتاهی درد را از بین ببرند.

درمان دستی: این روش معمولاً با ماساژ درمانی ترکیب می شود. درمان دستی یک واژه ی کلی است که برای بسیاری از روش های منیپولاسیون بافت نرم و به منظور بهبود گردش خون، شل کردن عضلات، افزایش دامنه ی حرکتی و بالا بردن سطح اندورفین مورد استفاده قرار می گیرد.
تحریک الکتریکی عصب ها (TENS): در این روش سیگنال های الکتریکی که به درون بدن فرستاده می شوند باعث کاهش درد در نقاط ماشه ای خواهند شد.

ماساژدرمانی: ماساژ درمانی باعث افزایش گردش خون شده و جریان خون را بهبود می بخشد. این روش می تواند عملکرد عضله را بهتر کرده و به شل کردن آن کمک کند. این کار به تسکین درد و کم کردن سختی عضله کمک می کند اما معمولا باعث درمان نمیشود.

لیزردرمانی: لیزر درمانی برای هدف قرار دادن نقاط ماشه ای و تحریک بافت های عمیق مناسب است. لیزر تراپی مدت زمان بهبودی را کاهش داده، درد را از بین برده، گردش خون را تقویت کرده و باعث تسکین تورم می شود.

سوزن خشک: شاید به جرات بتوان سوزن خشک را بهترین و موثرترین روش درمان دردهای نقاط ماشه ای دانست. استفاده از سوزن خشک که در مواردی با تحریکات الکتریکی هم همراه می شود باعث تحریک عضله در محل اسپاسم و آزادسازی عضله می شود.

مگنت تراپی: مگنت تراپی یا مغناطیس درمانی یکی از روش های درمانی ایمن و کم عارضه مورد استفاده در فیزیوتراپی است که موجب تسکین درد و تسریع روند بهبودی بدن و ترمیم آسیب ها می شود.

اولتراسوند: اولتراسوند روش تحریک بافت زیر سطح پوست با استفاده از امواج صوتی است که سبب افزایش جریان خون می شود که این امر در تسکین درد و التهاب موثر است.

شاک ویو تراپی: امواج صوتی با انرژی زیاد که در شاک ویو تراپی مورد استفاده قرار می گیرند در بافت های بدن اثر کرده و موجب تسریع رشد سلولی، ترمیم بافتی، تسکین درد و بازیابی تحرک بدن می شود.

تمرینات کششی: انجام برنامه تمرینی مناسب تحت نظر فیزیوتراپیست به افزایش استحکام و استقامت عضلات کمک کرده و از این طریق در تسکین درد ناشی از نقاط ماشه ای موثر است. بدون شک کشش منظم باعث کسب نتیجه ی مطلوب در بسیاری از بیماران می شود. اگر بیمار متوجه شد که انجام حرکات کششی باعث تشدید درد و مشکل می شود، باید حرکات کششی را متوقف کرده و از دیگر روش های درمانی استفاده کند.

 

فیزیوتراپی نقاط ماشه ای

 

فیزیوتراپی نقاط ماشه ای

 

تزریق در نقاط ماشه ای گره های عضلانی، درد میوفاشیال، تریگر پوینت

تزریق مستقیما در نقاط ماشه ای و به منظور کاهش درد انجام می شود. تزریق ممکن است شامل یک داروی بی حسی موضعی همچون لیدوکائین (گزیلوکایین) یا بوپیواکائین (مارکائین)، ترکیبی از چند داروی بی حسی موضعی، یا فقط کورتیکو استروئید (داروی کورتیزون)، یا کورتیکو استروئید همراه با لیدوکائین باشد. تزریق به نقاط ماشه ای می تواند تأثیر مناسبی داشته باشد ولی تنها زمانی استفاده از این روش توصیه می شود که دیگر روش های درمانی اجرا شده باشند.

 

منبع: فیزیوتراپی هروی

 

 

 

 

ورزش ها، تمرین و درمان نقاط ماشه ای

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

ورزش ها، تمرین و درمان نقاط ماشه ای , ورزش ها، تمرین و درمان درد میوفاشیال , ورزش ها، تمرین و درمان گره های عضلانی , ورزش ها، تمرین و درمان تریگر پوینت , ورزش ها، تمرین و درمان Trigger point , علل، علائم، تشخیص نقاط ماشه ای , علل، علائم، تشخیص درد میوفاشیال , علل، علائم، تشخیص گره های عضلانی , علل، علائم، تشخیص تریگر پوینت , علل، علائم، تشخیص Trigger point , نقاط ماشه ای بدن کجاست , نقاط ماشه ای نی نی سایت , کتاب نقاط ماشه ای , تزریق در نقاط ماشه ای , درمان نقاط ماشه ای با ماساژ , نقاط ماشه ای لگن , درمان قطعی نقاط ماشه ای , نقاط ماشه ای دست

ورزش ها، تمرین و درمان نقاط ماشه ای (گره های عضلانی، درد میوفاشیال، تریگر پوینت)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+