پی آر پی چیست و چه کاربردی دارد؟

پی آر پی (PRP) روش درمانی است که برای آرتروز زانوها، سایر مفاصل و تاندونها استفاده می شود. تزریق پی آر پی (PRP) که در ایران به نام پلاکت درمانی شناخته می شود،

 

پی آر پی

روش درمانی جدیدی است که به رشد سلول ها کمک می کند و از آن برای بهبود و درمان برخی از بیماری ها استفاده می شود. از پی آر پی برای درمان بیماری های مختلفی مانند : ریزش مو، آسیب دیدگی تاندون ها، آسیب های ورزشی حاد، ورم مفاصل و استخوان ها و… استفاده می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با موارد استفاده، مراحل انجام و عوارض جانبی احتمالی تزریق پی آر پی آشنا شوید.

 

پلاسمای غنی از پلاکت (Platelet-rich plasma) که به اختصار به آن پی آر پی (PRP) می گوییم، ماده ای است که تزریق آن موجب درمان برخی از صدمات و بیماری ها می شود. پژوهشگران با جدا کردن پلاسمای خون و غلیظ کردن آن پی آر پی را تولید کرده اند. پلاسما یکی از اجزاء تشکیل دهندهٔ خون است و در آن «فاکتورها» یا پروتئین های خاصی وجود دارد که در لخته شدن خون مؤثر هستند. در پلاسما پروتئین های دیگری نیز وجود دارد که به رشد سلول ها کمک می کنند. وجود همین فاکتورها و پروتئین هاست که موجب شده از پی آر پی برای درمان آسیب ها و بیماری های گوناگون استفاده شود.

 

تصور می شود که تزریق پی آر پی به بافت صدمه دیده، با تحریک بدن برای تولید سلول های جدید و سالم، موجب درمان و بهبود آسیب دیدگی می شود. از آنجا که غلظت عوامل رشد بافت موردنظر در داروی تزریقیِ آماده شده بیشتر است، پژوهشگران تصور می کنند که با تزریق پی آر پی بافت های بدن سریع تر بهبود می یابند.

 

البته هنوز کارایی این روش درمانی به طور قطعی اثبات نشده است و ادارهٔ موادغذایی و دارویی ایالات متحدهٔ آمریکا (FDA) نیز تزریق پی آر پی را به عنوان روشی درمانی تأیید نکرده است. ولی ورزشکاران مشهوری مانند تایگر وودز (Tiger Woods، گلف باز حرفه ای آمریکایی) و رافائل نادال (Rafael Nadal، تنیس باز حرفه ای اسپانیایی) برای درمان آسیب دیدگی خود از این روش استفاده کرده اند.

 

موارد تزریق پی آر پی چیست؟

پژوهشگران در حال آزمایش روش تزریق پی آر پی برای درمان موارد مختلفی هستند، از جمله:

ریزش مو: پزشکان از تزریق پی آر پی به پوست سر برای افزایش رویش و کاهش ریزش مو استفاده کرده اند. بر اساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۴ انجام شده، تزریق پی آر پی در درمان آلوپسی آندروژنیک (androgenic alopecia) که به آن طاسی با الگوی مردانه نیز می گویند، مؤثر است.

آسیب دیدگی تاندون ها: تاندون، بافتی به شکل نوار محکم و ضخیمی است که عضله را به استخوان متصل می کند. معمولا تاندون ها پس از آسیب دیدگی به کُندی بهبود می یابند. پزشکان برای درمان مشکلات مزمن تاندون مانند بیماری آرنج تنیس بازان (tennis elbow)، التهاب تاندون آشیل (Achilles tendonitis) در مچ پا، بیماری زانوی پرشکاران (jumper’s knee) یا درد تاندون پاتلار (patellar tendon) در زانو از تزریق پی آر پی استفاده کرده اند.

آسیب های حاد: پزشکان برای درمان صدمات شدید و حاد ورزشی مانند کشیدگی عضلات همسترینگ یا پیچ خوردگی زانو (knee sprain) از روش تزریق پی آر پی استفاده کرده اند.

بهبودی پس از جراحی: گاهی پزشکان پس از جراحی و برای بهبودی تاندون پاره شده (مانند تاندون کاف روتاتور در شانه) یا رباط ها (مانند رباط صلیبی قدامی یا ACL) از تزریق پی آر پی استفاده می کنند.

استئوآرتریت (Osteoarthritis، ورم مفاصل و استخوان ها): پزشکان برای درمان بیماران مبتلابه استئوآرتریت از روش تزریق پی آر پی به زانو استفاده کرده اند. مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد که در درمان استئوآرتریت، تزریق پی آر پی مؤثرتر از روش سنتی تزریق اسید هیالورونیک (hyaluronic acid) است. البته این آزمایش روی گروه کوچکی شامل ۱۶۰ نفر انجام شده و برای قطعی شدن نتیجهٔ به دست آمده، این آزمایش باید روی گروه های بزرگ تری انجام شود.
البته باید توجه داشته باشید که هیچ یک از این موارد استفاده از تزریق پی آر پی به طور قطعی اثبات نشده اند و نتایج آنها قطعی نیست.

 

برای آمادگی پیش از تزریق پی آر پی باید چه کارهایی را انجام بدهیم؟

به طور کلی، برای آماده شدن پیش از تزریق پی آر پی باید کارهای اندکی انجام دهیم. البته تزریق پی آر پی به روش های مختلفی انجام می شود. برای نمونه، گاهی پیش از تزریق پی آر پی در پوست سر از محلول بی حس کنندهٔ موضعیِ لیدوکائین (lidocaine) استفاده می شود. بنابراین باید برای استفاده از این محلول و بی حس کردن پوست سر، زودتر به جلسهٔ درمانی برسید.

گاهی نیز بی حس کنندهٔ موضعی با پی آر پی مخلوط می شود تا احساس ناخوشایند ناشی از تزریق پی آر پی کاهش پیدا کند. در برخی موارد نیز پزشک، تزریق پی آر پی را در طول عمل جراحی انجام می دهد. در این حالت، آماده شدن برای تزریق پی آر پی مستلزم رعایت توصیه های جراح پیش از عمل جراحی است.

 

تزریق پی آر پی چگونه انجام می شود؟

به طور کلی فرآیند تزریق پی آر پی شامل مراحل زیر است:

نمونه ای از خون شما گرفته می شود. مقدار این نمونهٔ خون به این بستگی دارد که پی آر پی به کدام قسمت بدن تزریق می شود. برای نمونه، مقدار خون گرفته شده برای تزریق به پوست سر در مطالعه ای ۲۰ میلی لیتر بود، یعنی کمی بیشتر از یک قاشق چای خوری.

خون گرفته شده در دستگاه سانتریفیوژ قرار داده می شود. سانتریفیوژ دستگاهی است که به سرعت می چرخد و اجزاء تشکیل دهندهٔ خون را از یکدیگر جدا می کند. فرایند جداسازی اجزاء خون حدود ۱۵ دقیقه زمان می برد.

تکنسین پلاسمای جداشده را برای تزریق به قسمت آسیب دیدهٔ موردنظر آماده می کند. پزشکان معمولا برای تعیین محل دقیق تزریق پی آر پی (مانند تاندون) از روش های تصویربرداری مانند سونوگرافی استفاده می کنند. سپس پزشک پی آر پی را به قسمت آسیب دیده تزریق می کند. معمولا کل این فرایند حدود ۱ ساعت طول می کشد.

 

عوارض جانبی پی آر پی چیست؟

از آنجا که در پی آر پی ماده ای به درون پوست تزریق می شود، این روش بدون عوارض جانبی نیست. البته پی آر پی روشی اتولوگوس (autologous) است، یعنی در آن از موادی استفاده می شود که مستقیما از بدن بیمار به دست آمده است. این مسئله احتمال بروز واکنش های آلرژیکی را (که گاهی در نتیجهٔ تزریق داروهای دیگری مانند کورتیزون یا اسید هیالورونیک رخ دهد) کاهش می دهد. ولی با این وجود خود عمل تزریق نیز خطراتی دارد، مانند:

عفونت؛
آسیب رسیدن به اعصاب؛
درد در محل تزریق؛
آسیب بافتی.
باید درمورد این خطرات بالقوه و اقداماتی که می توان برای به حداقل رساندن آنها انجام داد، با پزشک خود صحبت کنید.

 

بهبودی پس از تزریق پی آر پی چقدر طول می کشد؟

وقتی پی آر پی برای درمان آسیب دیدگی تزریق می شود، معمولا پزشک به شما توصیه می کند که برای مدتی به قسمت آسیب دیده استراحت بدهید. البته این توصیه ها بیشتر به خود آسیب دیدگی مربوط است و ارتباط چندانی با تزریق پی آر پی ندارد. بیشتر افراد می توانند پس از تزریق پی آر پی به فعالیت های روزانهٔ خود ادامه دهند.

از آنجا که تزریق پی آر پی به منظور بهبود آسیب دیدگی یا رشد سلول های جدید انجام می شود، پس از تزریق فورا تفاوتی را احساس نخواهید کرد. ولی پس از چند هفته یا ماه مشاهده می کنید که قسمت آسیب دیده، سریع تر بهبود می یابد یا رویش موهای شما (نسبت به زمانی که از روش درمانی پی آر پی استفاده نکرده بودید) افزایش یافته است.

نویسنده: فاطمه زنگنه

 

 

 

 

پی آر پی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

پی آر پی , PRP , هزینه پی آر پی , پی آر پی زانو , پی آر پی مو چیست , پی آر پی پوست , هزینه پی آر پی صورت , پی آر پی نی نی سایت , عوارض پی آر پی صورت , عوارض پی آر پی مو

پی آر پی (PRP) برای آرتروز زانوها، سایر مفاصل و تاندونها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+