کاربرد تزریق بوتاکس در کودکان فلج مغزی و اسپاسم عضلات و پاسخ به سواالات مهم در این زمینه

کاربرد تزریق بوتاکس در کودکان فلج مغزی و اسپاسم عضلات را در این مقاله بررسی می کنیم. بوتاکس سم بوتولنیوم است که موجب مسمومیت غذایی می شود ،تزریق بوتاکس معمولاًکاربرد آرایشی دارد که موجب کاهش چین وچروک می شود.

 

کاربرد تزریق بوتاکس در کودکان فلج مغزی و اسپاسم عضلات

استفاده دیگر بوتاکس در کاهش اسپاسم عضلات و درمان کودکان فلج مغزی می باشد با تزریق موضعی این عضلات انجام می گردد. تزریق بوتاکس با استفاده از سوزنهای کوچکی انجام می گیرد،مقدار مصرف به وزن کودک بستگی دارد تزریق دردناک است ونیاز به بیهوشی نیست. استفاده از بوتاکس حدود ۱۰ سال است که آغاز شده و کمک شایان به کاهش اسپاسم عضلات این بیماران داشته است.

مکانیسم اثر بوتاکس ایجاد توقف سیگنال اعصاب به عضله می باشد. بوتاکس باعث می شود که درمانگر بتواند کشش عضلات را به سهولت بیشتری اعمال کند وهمچنین دامنه حرکتی مفاصل بیمار افزایش می یابد و مراحل رشدی حرکتی کودک تکمیل می شود. از ۲۵۰ کودک مورد مطالعه در ایالات متحده آمریکا که تزریق بوتاکس داشته اند ۸۶ درصدبهبود قابل توجهی را در راه رفتن نشان داده اند و اسپاسم عضلات آنها تا حدودی درمان شد.

بر اساس مطالعاتی که پژوهشگران در این زمینه داشتند در یافتند که بهترین دوره تزریق بوتاکس زیر سن ۶ سال می باشد به خصوص در کودکانی که انقباض و کوتاهی های تثبیت شده ای پیدا کرده اند. عوارض جانبی خفیفی مانند عوارض سرما خوردگی ضعف عمومی وموقت عضلانی در اندام دیده شده اثر تزریق وشلی اندام تا حدود چهار ماه باقی می ماند وپس از آن می توان بارها تزریق را تکرار کرد.

 

سوالات متداول و کلیدی در خصوص کاربرد تزریق بوتاکس در کودکان فلج مغزی و اسپاسم عضلات:

۱- بوتاکس برای چه کسی مفید است؟

بوتاکس برای از بین بردن اسپاسم در همه اشخاص مناسب نیست ومعمولاًدر برخی از بیماران که در راه رفتن وایستادن دچار اسپاسم هستند استفاده می شود. افرادی که دچار اسپاسم هستند با افزایش سن،عضلات آنها کوتاهتر می شود در حالیکه استخوانها بلندترمی شوند و در نتیجه دفورمیتی ها بوجود می آیند.

 

۲- بوتاکس در کودکان فلج مغزی چگونه عمل می کند؟

اهداف درمانی تزریق بوتاکس برای هر کودک متفاوت خواهد بود ،بوتاکس با تضعیف موقتی عضلات به آنها اجازه می دهد تا راحت کشیده شوند ،بنابراین دامنه حرکتی مفصل بهبود می یابد واحتمال ایجاد کوتاهیها را کاهش می دهد.

 

۳- آیا تمام بچه های فلج مغزی از درمان با بوتاکس سود خواهند برد؟

کودکان بین ۲ تا ۳ سال با (اسپاستی سیتی داینا میک )بهترین کاندیداها برای درمان با بوتاکس هستند.اینها کودکانی هستند که تون عضلانی شان همزمان با فعالیت وتحریک بیشتر می شود. کودکانی که در حال مصرف داروهایی مانند رقیق کنند های خون ویا نوع خاصی از آنتی بیوتیکهای هستند لازم است پیش از آن با دکتر مشورت کنند .کودکانی که بیماریهای نورولوژیک دیگری علاوه بر فلج مغزی دارند نیاز دارند از ابتدا مورد بررسی قرار گیرند.

 

۴- روش درمان بوتاکس (تزریق بوتاکس) چیست؟

بوتاکس می بایست داخل عضله در گیر تزریق گردد.عضلات مورد نظر ابتدا با کرم بی حس کننده موضعی (EMLA)برای کاهش ناراحتی (درد ) ناشی از سوزن بی حس
می شوند.بسته به اندازه کودک ممکن ۱ تا ۴ تزریق لازم باشد .برای عضلات کوچکتر خصوصاً عضلات اندام فوقانی ،ممکن پزشکان دستگاه E.M.G برای تعیین محل
محل صحیح عضله استفاده کند .پس از تزریق هیچ محدودیتی برای فعالیتهای کودک وجود ندارد . بسته به اهداف درمان ،ممکن گچ گیری یا اسپیلنت هم استفاده شود.

 

۵- آیا بوتاکس عوارض جانبی دارد؟

عوارض جانبی درمان بوتاکس معمولاً کم وموقتی هستند.عوارض جانبی احتمالی شامل علائم شبه آنفلوآنزا ،خارش یا عفونت در محل تزریق ،جوش پوستی یا مشکلات کنترل مثانه باشد .گاهی اوقات، یک ضعف عمومی در عضلات بدن علاوه در عضلاتی که تزریق شده اند ممکن است رخ دهد .اگر عضلات تنفسی یا بلع ضعیف شدند می بایست کودک به نزدیکترین مرکز درمانی انتقال داده شود که خوشبختانه این این پیشنهامد خیلی شایع نیست ،همچنین اگر چندین تزریق در یک دوره زمانی کوتاه انجام شود خطر احتمالی واکنش آنتی بادیها علیه سم وجود دارد.

 

۶- بوتاکس چگونه عمل می کند؟

مغز شما پیامهای الکتریکی را به عضلاتتان می فرستد بطوریکه آنها می توانند منقبض شوند وحرکت کنند .پیامهای الکتریکی بوسیله ماده ای بنام استیل کولین به عضله منتقل می شود .بوتاکس با سد کردن ازاد کنندهای استیل کولین عمل می کند و در نتیجه پیام برا یانقباض به عضله نمی رسد واین بدان معناست که اسپاسم های عضله متوقف می شوند یا یا کاهش می یابد.

 

۷- اثر بوتاکس از چه مدت پس از تزریق شروع می شود؟

در حقیقت اکثر بیماران می توانند نتایج اثر بوتاکس را در اوایل هفته دوم پس از تزریق ببینند.

 

۸- چه مدت اثر بوتاکس در بدن باقی می ماند (طول می کشد)؟

معمولاً کاهش اسپاستی سیتی ناشی از تزریق بوتاکس در عضلات برای بیش از ۳ ماه (هفته ۱۴-۱۲) باقی می ماند .پس از آن بیماران بتدریج متوجه کمرنگ شدن اثرات
آن پس از چند هفته می شوند . در این زمان پزشک می تواند درمان دیگری بدهد.

درمان با بوتاکس ممکن است ۳ تا ۴ بار در سال لازم شود وبیش از آن توصیه نمی گردد .از آنجا که فلج مغزی هرکز در ۲ کودک یکسان نیست و شدت علائم آنها متفاوت خواهد بود در نتیجه میزان کاهش اسپاستی سیتی در عضلات ومدت زمان اثر تزریق بوتاکس در هر کودک فرق خواهد کرد.

 

۹- تا چند وقت بوتاکس در درمان فلج مغزی می تواند استفاده شود؟

سلامت بیماران مصرف کننده بوتاکس برای سالها ی زیادی ثابت شده است .پس از اولین تزریق بهبود قابل توجهی در عملکرد برخی کودکان مشاهده می شود ،تزریق دوم بیشتر کمک میکند که کودک پیشرفت حاصله را از دست ندهد ،بنابراین بیماران نباید انتظار داشته باشند که تغییرات قابل توجهی را پس از تزریق دوم ببینند.

 

منبع: خلاصه مقالات سمینار بوتاکس دکتر richard beauchamp ، ترجمه جواد یگانه کارشناس کاردرمانی

 

 

 

 

کاربرد تزریق بوتاکس در کودکان فلج مغزی و اسپاسم عضلات

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

کاربرد تزریق بوتاکس در کودکان فلج مغزی و اسپاسم عضلات , تزریق بوتاکس در کودکان فلج مغزی و اسپاسم عضلات , تزریق بوتاکس در کودکان فلج مغزی , کاربرد تزریق بوتاکس در کودکان فلج مغزی , کاربرد تزریق بوتاکس , تزریق بوتاکس در کودکان , تزریق بوتاکس در اسپاسم عضلات کاربرد تزریق بوتاکس در اسپاسم عضلات

کاربرد تزریق بوتاکس در کودکان فلج مغزی و اسپاسم عضلات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+