کمردرد مکانیکال | علل، علایم، تشخیص و درمان کمردرد مکانیکال

کمردرد مکانیکال:

وقتی از اصطلاح کمردرد مکانیکال استفاده می کنیم که بیماری زمینه ای خاصی باعث کمردرد نشده باشد. کمردرد ممکن است ناشی از دیسکوپاتی، ناهنجاریهای مهره ای، عفونت، تومور، روماتیسم و …..باشد. وقتی هیچکدام از موارد فوق برای کمردرد مطرح نباشد، کمردرد مکانیکال است.

علل کمردرد مکانیکال:

دلایل متعددی برای کمردرد مکانیکال مطرح می شود که مهمترین آنها عبارتند از: رعایت نکردن روشهای صحیح در انجام کارهای روزمره و شغلی، ضعف عضلات کمر و لگن، کم تحرکی، چاقی، اختلالات روانی (اضطراب، افسردگی، بد خوابی…) بیماریهای سیستمیک مثل کم کاری تیروئید و دیابت، سیگار،….

علائم کمردرد مکانیکال:

درد مزمن و متناوب کمر که به پاها تیر نمی کشد، علامت اصلی است. درد معمولا شدید نیست اما آزاردهنده است و ممکن است با زندگی و شغل بیمار تداخل پیدا کند و باعث غیبت از محل کار یا افت کیفیت انجام شغل گردد. کمردرد دومین علت شایع مراجعه به پزشک است (علت اول بیماریهای تنفسی ویروسی مثل سرماخوردگی است)، به نحوی که ۸۵ درصد مردم حداقل یکبار در طول عمر دچار کمردرد می شوند که باعث مراجعه آنان به کلینیکهای پزشکی میگردد.

تشخیص کمردرد مکانیکال:

معمولا بررسی های آزمایشگاهی و رادیولوژی در کمردرد مکانیکال نرمال است بنابراین ممکن است وقتی بعلت کمردرد به پزشک مراجعه کنید، هیچ آزمایش یا بررسی رادیولوژی درخواست نشود.

درمان کمردرد مکانیکال:

قدم اول درمان بررسی زمینه هایی است که ممکن است باعث کمردرد شده باشند مثل نوع فعالیتهای شغلی، ورزشی، تفریحی یا اختلالات ساختار آناتومیک بدن مثل صافی کف پا، افزایش گودی کمر، ضعف عضلانی، کم تحرکی و….
بنابراین اصلاح زمینه هایی که ممکن است منجر به کمردرد شده باشند و آموزش روشهای صحیح در فعالیتهای روزمره مثل رانندگی، اساس درمان کمردرد مکانیکال است.
درمانهای دستی (مانیپولاسیون) برای اصلاح وضعیت ساختاری ستون فقرات و کاهش درد بسیار کمک کننده است.
ورزشهای مناسب جهت تقویت عضلات ستون فقرات، شکم و لگن، بخش اساسی در درمان کمردرد مکانیکال است. ورزش در آب (آب درمانی)، پیاده روی و دویدن از ورزشهای مفید در کمردرد هستند.
برای کاهش درد بویژه در مراحل اولیه و حاد، از داروها، کمربند طبی و فیزیوتراپی استفاده می شود.

کمردرد مکانیکال

کمردرد مکانیکال , درمان خانگی کمر درد , علت کمردرد در مردان , درمان سریع کمردرد , کمردرد در زنان , انواع کمر درد , قرص کمر درد , کمر درد سیاتیک , ورزش کمر درد , کمردردهای مکانیکال