آرتروز شست پا ، آرتروز انگشت پا ، درمان آرتروز شست پا

آرتروز شست پا ، آرتروز انگشت پا ، درمان آرتروز شست پا

آرتروز شست پا ، آرتروز انگشت پا ، درمان آرتروز شست پا را در این مقاله بررسی می کنیم. اثر ابتلا به آرتروز روی انگشت شست پا با اثر این عارضه در سایر مفاصل بدن تفاوت دارد و ابتلا به آرتروز شست پا یک مسئله بسیار مهم است.

 

آرتروز شست پا

برای برخی افراد، گام برداشتن و راه رفتن با انگشت شست پایی که دچار آرتروز شده است بسیار ناراحت کننده و آزاردهنده است. آسیب دیدگی مفصل در این قسمت از بدن می تواند توانایی های شما را در انجام حرکات ورزشی محدود کند و در صورتی که تشدید شود باعث می شود که راه رفتن هم برای شما مشکل شود. ابتلا به آرتروز انگشت شست باعث ایجاد تورم، خشک شدگی و گرفتگی و درد می شود که از علائم شایع این عارضه هستند. غالباً، اقدامات درمانی ساده در کنترل علائم آرتروز شست پا مؤثر واقع می شوند. به ندرت برای درمان این عارضه نیاز به مداخلات جراحی است ولی در صورتی که اقدامات درمانی اولیه در مدیریت علائم آرتروز انگشت شست پا مؤثر واقع نشوند، انجام عمل های جراحی مورد توجه قرار می گیرند.

 

اگر فکر کنید که به آرتروز انگشت شست پا مبتلا شده اید باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. آرتروز در مراحل اولیه بیماری راحت تر تحت درمان قرار می گیرد و پیشروی آن کندتر می شود. چشم انداز ابتلا به آرتروز در انگشت شست پا متفاوت بوده و به نوع آرتروز بستگی دارد. معمولاً علائم آرتروز در انگشت شست پا با انجام اقدامات درمانی ساده به راحتی قابل تحمل است. برخی اقدامات درمانی غیرتهاجمی عبارتند از مصروف دارو، تعدیل فعالیت ها و استفاده از کفی های طبی در کفش. با کمک این اقدامات می توان علائم ابتلا به آرتروز را با سختی و ناراحتی کمتری مدیریت کرد. متخصصین کلینیک چند تخصصی پا (پدورتیک) امید پس از تشخیص علت بیماری، بهترین روش درمانی را برای رفع مشکل شما پیشنهاد خواهند داد.

 

انواع آرتروز شست پا

انواع مختلف آرتروز ممکن است باعث بروز درد در انگشت شست پا شوند که برخی از آنها عبارتند از:

پوکی استخوان

پوکی استخوان یکی از شایع ترین انواع آرتروز است که باعث تحلیل غضروف های بین مفاصل می شود. این بیماری باعث می شود که استخوان ها روی یکدیگر ساییده شده و درد و ناراحتی ایجاد کنند.

زمانی که پوکی استخوان در انگشت شست پا اتفاق می افتد، غالباً باعث ایجاد هالوکس ریجیدوس می شود که کلمه ای است با ریشه لاتین که در آن هالوکس به معنای انگشت شست پا و ریجیدوس به معنای گرفتگی و خشک شدگی است. پوکی استخوان غالباً در مفصل کف انگشت شست پا که به آن مفصل متاتارسوفالاژیال گفته می شود اتفاق می افتد.

 

روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی یکی از شایع ترین انواع آرتروزهای التهابی است. حدود ۹۰ درصد افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی در پای خود مشکل دارند. این بیماری ممکن است به طور همزمان بر مفاصل کوچک متعددی در پا تأثیر بگذارد که یکی از آنها مفصل انگشت شست پا است.

روماتیسم مفصلی یک بیماری خودایمنی است که باعث ایجاد التهاب مزمن در مفاصل می شود و ممکن است منجر به تخریب بافت های طبیعی به دلیل واکنش های خودایمنی بدن شود.

 

نقرس

نقرس نوعی آرتروز است که زمانی اتفاق می افتد که کریستال های اسید اوریک در اطراف مفصل جمع می شوند. اسید اوریک یک ماده زائد در جریان خون است.

 

آرتروز پسوریاتیک

آرتروز پسوریاتیک نوعی آرتروز است که همراه با یک بیماری خودایمنی به نام پسوریازیس اتفاق می افتد. در بسیاری از موارد، مشکلات مفصلی پس از بیماری های پوستی رخ می دهد و گاهی اوقات نیز برعکس این اتفاق می افتد. آرتروز پسوریاتیک یکی از انواع آرتروزی است که ممکن است بر انگشت شست پا تأثیر بگذارد.

 

آرتروز عفونی

آرتروز ممکن است باعث بروز عفونت در مفصل شود. این نوع از آرتروز به دلیل حرکت باکتری ها در جریان خون اتفاق میافتد، این بیماری ممکن است به دلیل حرکت ویروس ها یا قارچ ها در جریان خون نیز رخ دهد. مفاصل کوچک در پاها در این بیماری ممکن است آسیب ببینند.

 

نشانه های ابتلا به آرتروز شست پا

علائم شایع ابتلا به آرتروز در انگشتان شست پا به دلیل التهاب مزمن در اطراف مفصل کوچک دیده می شوند. این عارضه علائم زیادی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

درد

درد شایع ترین مشکل افراد مبتلا به آرتروز در انگشت شست پا است. معمولاً درد با انجام فعالیت یا انداختن وزن روی پا تشدید شده و در هنگام استراحت کردن کاهش می یابد. درد معمولاً در هنگام انجام فعالیت ها به طور پیشرونده تشدید می شود و ممکن است ساعت ها یا حتی روزها طول بکشد تا تسکین یابد.

 

تورم

تورم در اطراف مفصل انگشت شست پا ممکن است باعث متورم شدن مفصل شده و خم کردن آن را با مشکل روبرو کند. حتی مقادیر کم مایعات اضافی در این مفاصل کوچک ممکن است بعث بروز علائم شدید شود.

 

محدودیت در فعالیت ها

دامنه حرکتی مفاصل انگشتان شست پا ممکن است به دلیل متورم شدن یا آسیب دیدگی سطح غضروف مفصلی دچار محدودیت شود. غالباً ایجاد خارهای استخوانی در اطراف مفصل باعث ایجاد محدودیت های حرکتی می شوند. زمانی که انگشت شست پای افراد، دچار گرفتگی و خشک شدگی می شود، انجام فعالیت برای آنها دشوار می شود زیرا مکانیزم نرمال پاها به درستی عمل نمی کنند.

 

قرمزی

قرمزی یکی از علائم التهاب است که ممکن است به دلیل ابتلا به بسیاری از بیماری ها رخ دهد. به علاوه، افراد مبتلا به آرتروز انگشت شست پا به دلیل وجود ناهنجاری در اطراف این مفصل ممکن است دچار دردهای فشاری شوند که باعث قرمز شدن و حتی ایجاد پینه و تاول در انگشت آنها می شود.

 

بدشکلی ها

معمولاً افراد مبتلا به آرتروز انگشت شست پا دچار بدشکلی هایی در این انگشت خود می شوند. از آنجا که بافت نرم کمی در اطراف مفصل انگشت شست پا وجود دارد، حتی ناهنجاری های جزئی به راحتی قابل تشخیص هستند. خارهای استخوانی شایع ترین علل بروز بد شکلی در اطراف انگشت شست پای مبتلا به آرتروز هستند.

به علاوه، ممکن است مکانیزه های پای افراد مبتلا به آرتروز تغییر یابد و باعث ایجاد بدشکلی هایی نظیر بونیون، انگشت چکشی و سایر بدشکلی ها شود.

 

بیحسی شست پا

غالباً زمانی که تورم یا خارهای استخوانی در اطراف مفصل انگشت شست پا زیاد باشد، تحریک عصب ها ممکن است باعث بیحسی یا سوزش یا ایجاد احساس گزگز شود. زمانی که این عصب ها فشرده یا تحریک شوند، عملکردی غیرعادی و غیرطبیعی پیدا می کنند. معمولاً زمانی که فشار ناشی از تورم یا خارهای استخوانی از روی عصب برداشته شود، عملکرد عصب ها به حالت طبیعی و نرمال بازمی گردد.

 

تشخیص آرتروز شست پا

تشخیص ابتلا به آرتروز با بررسی سوابق پزشکی و معاینه پاها شروع می شود. پزشک با داشتن اطلاعات بیشتر در مورد سوابق پزشک شما می تواند نوع آرتروزی که احتمالاً باعث بروز علائم در بدن شما شده را تعیین کند. معاینه پا نیز به تعیین محل و گستردگی آرتروز کمک می کند.

بررسی مکانیزم کل پا از اهمیت زیادی برخوردار است و نباید صرفاً به انگشت پا محدود شود. قسمت های مختلف پا تأثیر زیادی در مکانیزم ها و حرکات پا در هنگام راه رفتن دارند.

رایج ترین تست برای تشخیص ابتلا به آرتروز در انگشت شست پا، عکس برداری به وسیله اشعه ایکس از پا است. اشعه ایکس در تعیین گستردگی آسیب دیدگی مفصلی و همچنین تعیین تراز بودن استخوان ها در پا به کار برده می شود. گاهی اوقات، انواع مختلف عکس برداری به وسیله اشعه ایکس (شامل ایستادن در هنگام عکس برداری به وسیله اشعه ایکس برای بررسی تأثیر وزن بدن روی انگشت شست پا) برای درک بهتر میزان تراز بودن پا به کار برده می شود.

به ندرت به انجام مطالعات تصویری پیشرفته تر مانند سی آ تی اسکن و ام آر آی نیز نیاز است. اگر احتمال ابتلا به آرتروزهای التهابی مانند روماتیسم مفصلی یا نقرس وجود داشته باشد با انجام آزمایش خون می توان ابتلا به این بیماری ها را تشخیص داد.

 

راه های درمان آرتروز شست پا

درمان آرتروز انگشت شست پا در غالب اوقات با انجام اقدامات ساده شروع می شود. به ندرت نیاز به انجام اقدامات درمانی تهاجمی در مراحل اولیه درمان است. همیشه قبل از انجام عمل های جراحی ترمیمی، به کارگیری برخی اقدامات درمانی ساده توصیه می شود.

 

تغییرات در کفش

شاید رایج ترین روش برای کاهش فشار بر مفاصل انگشت شست پا ایجاد تغییرات ساده در کفش باشد. استفاده از کفش هایی که فشار را از روی مفاصل انگشت شست پا برمی دارند یکی از ساده ترین روش ها برای کاهش فشار ناشی از ابتلا به آرتروز در انگشت شست پا است.

استفاده از کفش هایی که کفی سخت تری دارند نیز به جلوگیری از اعمال فشار مضاعف و نیروی خمشی بر مفاصل انگشت شست پا کمک می کند. معمولاً استفاده از کفش هایی که پنجه پهن و کفی سخت دارند به کاهش فشار وارده بر مفاصل انگشت شست پا کمک می کند.

 

مصرف داروهای ضدالتهابی

داروهای خوراکی غیر التهابی می توانند به کاهش تورم و ناراحتی ناشی از ابتلا به آرتروز انگشت شست پا کمک کنند. برخی افراد این داروها را به طور مرتب مصرف می کنند و برخی دیگر نیز از این داروها هنگامی که بیماری آنها شعله ور شده و عود می کند استفاده می کنند. همیشه قبل از مصرف داروهای جدید با پزشک خود مشورت کنید زیرا داروهای ضدالتهابی، عوارض جانبی دارند.

 

استفاده از یخ و گرما

گاهی اوقات زمانی که التهاب شدید باشد، استفاده از یخ مفید واقع می شود اما بیشتر مردم دوست ندارند که بسته یخ روی انگشت شست پای خود قرار دهند. استفاده از گرما قبل از انجام فعالیت ها می تواند باعث شل شدن مفاصل شده و کمک کند که این عضلات را بتوان بدون درد، خم کرد.

 

تزریق کورتیزون

پزشک با تزریق کورتیزون، یک داروهای ضدالتهابی قوی را مستقیماً در محل التهاب تزریق می کند. با این که گاهی اوقات تزریق کورتیزون در اطراف انگشت شست پا ناراحت کننده است اما به سرعت باعث تسکین درد می شود. نتایج حاصل از تزریق کورتیزون دائمی نیست اما غالباً اگر شما درد شدیدی داشته باشید که با روش های درمانی که در بالا توضیح داده شد تسکین نیابد، تزریق کورتیزون اثری چشمگیر خواهد داشت.

 

ارتوز و کفی های طبی

اگر اقدامات ساده درمانی در تسکین علائم مؤثر واقع نشدند، معمولاً استفاده از ارتوز و کفی های طبی در مرحله بعدی درمان مورد توجه قرار می گیرد. کفی های بسیار متنوعی در بازار وجود دارند که برای بیماری ها و بدشکلی های مختلف انگشت شست پا طراحی شده اند. غالباً برای تعیین این که کدام کفی برای شما مناسب است باید به یک متخصص ارتوپدی و عارضه های مچ پا مراجعه کنید.

ساده ترین نوع کفی ها، کفی های راحتی هستند که لزوماً برای ترمیم و اصلاح بدشکلی ها طراحی نشده اند اما به کاهش فشار وارد بر پا و ناراحتی های ناشی از آن کمک می کنند. این کفی ها، ضربه گیرهایی دارند که فشار را از روی ناحیه ای که ناراحت است برمی دارند. یکی از انواع کفی هایی که استفاده از آنها قویاً توصیه می شود، کفی های ژله ای هستند که باعث افزایش راحتی و کاهش فشار بر قسمت ناراحت پا می شود.

این انواع کفی ها، بدشکلی های مکانیکی پا را اصلاح نمی کنند اما با خاصیت ضربه گیری که دارند باعث می شوند که بتوان فعالیت های عادی را با راحتی بیشتری انجام داد.

 

کفی های سفارشی

اگر استفاده از کفی های راحتی کافی نبود می توان از کفی های نیمه سخت و سخت که بدفرمی ها را اصلاح می کند، وزن را بازتوزیع می کند و مکانیزم های پا را اصلاح می کند استفاده کرد. برای درمان این انواع آرتروز معمولاً باید کفی هایی طراحی و ساخته شود که با آناتومی پای بیمار سازگار باشد.

مزیت استفاده از کفی های طبی سفارشی این است که باعث ترمیم مفاصل مشکل دار شده و کمک می کنند که فرد بتواند حرکات طبیعی و نرمال بیشتری را انجام دهد. برای افراد مبتلا به آرتروز شدید که در انجام کارهای روزمره خود با مشکلاتی مواجه هستند می توان از کفی هایی که حالت گهواره ای دارند استفاده کرد که به افزایش حرکات نرمال در هنگام راه رفتن کمک می کنند.

 

عمل جراحی

در عمل جراحی می توان استخوان ها را در مفصل تراشید، تغییر شکل داد یا تعویض کرد. سه نوع عمل جراحی اصلی وجود دارد که به فرد مبتلا به آرتروز انگشت شست پا کمک می کند. این عمل های جراحی عبارتند از:

شیلکتومی

شیلکتومی غالباً زمانی انجام می شد که آسیب دیدگی انگشت شست پا خفیف تا متوسط باشد. یک شکاف ایجاد می شود و بخش هایی از استخوان برداشته می شوند تا انگشت شست پا بتواند آزادانه تر حرکت کند.

انگشت شست پا ممکن است تا چندین ماه متورم بماند اما بیشتر افراد در بلند مدت، درد و ناراحتی کمتری خواهند داشت.

بهبودی در ۷۵ درصد افراد، دائمی خواهد بود. در برخی موارد ممکن است آرتروز فرد تشدید شود و نیاز به انجام یک عمل جراحی دیگر باشد.

 

آرترودزیس

که به آن فیوژن نیز گفته می شود برای جوش دادن استخوان ها به هم و در یک وضعیت ثابت انجام می شود و برای انجامان از پین، پیچ و یا یک پلیت استفاده می شود.

پس از انجام این عمل، انگشت شست پا حرکت نخواهد کرد اما این عمل یک روش مطمئن برای درمان درد شدید است و نرخ موفقت در آن حدود ۹۵ درصد است.

 

آرتروپلاستی

در آرتروپلاستی، سطح مفصل برداشته شده و با یک مفصل مصنوعی عوض می شود. این عمل بیشتر برای افراد مسن که به اندازه افراد جوان فعالیت ندارند انجام می شود

 

پیشگیری

با این که نمی توان از ابتلا به آرتروز انگشت شست پا جلوگیری کرد اما می توان با برخی تغییرات در سبک زندگی، احتمال ابتلا به این عارضه را کاهش داد. برخی از این تغییرات عبارتند از:

ورزش کردن به طور مستمر و منظم
استفاده از کفش های راحت و مناسب

 

منبع:footmed.ir

 

 

 

 

آرتروز شست پا

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر نجفی

در سایت دکتر نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

فلکه دوم صادقیه – بلوار فردوس – نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر نجفی

 

کلمات کلیدی:

آرتروز شست پا , آرتروز انگشت پا , درمان آرتروز شست پا , ورزش برای آرتروز انگشت پا , درمان آرتروز انگشت شست پا , جراحی آرتروز انگشت پا , درمان آرتروز انگشت شست پا , کشیدگی تاندون شست پا , تیر کشیدن شست پای چپ , قرص برای درمان آرتروز , درمان آرتروز شست پا با طب سنتی , درمان آرتروز لگن در طب سنتی , استخوان انگشت شست پا , ورزش برای آرتروز انگشت پا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question