جراحی دیسک کمر و بایدها و نبایدها در رابطه با انجام یا عدم انجام جراحی دیسک کمر

جراحی دیسک کمر ازجمله مواردی است که برخی افراد پیشنهاد می کنند اما معمولا ۹۹ درصد موارد دیسک کمر نیاز به عمل جراحی ندارد.

جراحی دیسک کمر

یک متخصص طب فیزیکی با بیان اینکه درمان های دارویی و نیز فیزیکی برای مبتلایان به دیسک کمر توصیه می شود، گفت: ۹۹ درصد موارد دیسک کمر نیاز به جراحی ندارند.

دکتر کامبیز خاموشیان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا منطقه کرمانشاه، با اشاره به تقسیم کمر دردها به دو دسته حاد و مزمن، خاطرنشان کرد: کمتر از ۱۰ درصد کمردردهای حاد به کمردردهای دیسکی اختصاص دارد و این در حالی است که بخش عمده کمردردهای مزمن را کمردردهای دیسکی تشکیل می دهند.

خاموشیان دیسک کمر را بیماری افرادی عنوان کرد که از نظر شغلی فعال بوده و فشار بر روی کمر آنها بسیار است و تصریح کرد: این بیماری عموما در سنین جوانی و میانسالی خود را نشان می دهد.

وی با اشاره به وجود یک صفحه دیسک در میان هر دو مهره کمری ستون فقرات، گفت: دیسک خاصیت الاستیکی داشته و موجب انعطاف بخشیدن به مهره های کمر شده و زمینه خم شدن ستون مهره ها را فراهم می کند.

به گفته این متخصص طب فیزیکی، چنانچه فشار بر روی ستون فقرات پایینی کمر بصورت مزمن و طولانی وجود داشته باشد به تدریج دیسک ها دچار یکسری تغییرات شیمیایی و مکانیکی شده و خاصیت الاستیکی خود را از دست می دهند.

وی تصریح کرد: با ایجاد این تغییرات در دیسک امکان در رفتن دیسک از جای خود و بیرون زدن آن با یک فعالیت ناگهانی مانند برداشتن یک جسم سنگین و یا زور زدن وجود دارد که در این حالت گفته می شود فرد دچار دیسک کمر شده است.

به گفته این متخصص طب فیزیکی، در صورت شدت بیرون زدگی، دیسک به ریشه های عصبی بیرون زده از ستون فقرات فشار آورده و آنها علائم دیسک از جمله درد شدید در ناحیه کمر را ایجاد می کنند، به طوری که در موارد شدید این درد حتی در پاها نیز منتشر می شود.

وی همچنین احساس درد در ناحیه کمر را در نشستن های طولانی و راه رفتن های طولانی و نیز داشتن درد کمر بعد از پنج تا ۱۰ دقیقه ایستادن را از جمله علائم دیسک کمر عنوان کرد.

به گفته خاموشیان در مراحل اولیه بیرون زدگی دیسک درمانهای مراقبتی و کنترلی مانند اصلاح ارگونومی بدن به هنگام کار کردن تجویز می شود که با انجام این اقدامات ستون فقرات انعطاف اولیه را پیدا کرده و فرد می تواند زندگی عادی داشته باشد.

این متخصص طب فیزیکی یادآور شد: ۹۹ درصد موارد دیسک کمر با درمانهای مراقبتی و فیزیکی مانند انجام فیزیوتراپی و نیز ورزش های هوازی مانند ایروبیک و نیز ورزشهای آبی بهبود می یابد و فرد می تواند بدون احساس درد کمر به زندگی عادی برگردد.

وی یادآور شد: تنها در یک درصد موارد دیسک کمر، انجام عمل جراحی توصیه می شود که آن هم مواردی است که درد به اندام تحتانی منتقل شده و فرد با دو تا چهار هفته درمان دارویی و فیزکی بهبود پیدا نکرده و اندام تحتانی او دچار ضعف شده باشند.

خاموشیان تصریح کرد: همچنین در مواردی که در آن فرد دچار اختلال در دفع مدفوع و ادرار شده و انگشتان پا شل شده اند و فرد موقع راه رفتن دچار مشکل می شود انجام عمل جراحی دیسک کمر توصیه می شود.

به گفته این متخصص طب فیزیکی، عمل جراحی دیسک کمر موجب بهبودی آن نمی شود و تنها فشار مکانیکی بر روی ریشه های عصبی اطراف ستون فقرات برداشته می شود.

منبع: ایسنا

جراحی دیسک کمر

جراحی دیسک کمر , جراحی دیسک کمر با پلاتین , هزینه جراحی دیسک کمر , مراقبتهای بعد از جراحی دیسک کمر , عوارض جراحی دیسک کمر , نحوه خوابیدن بعد از جراحی دیسک کمر , بهترین جراح دیسک کمر در ایران , آیا عمل دیسک کمر خطرناک است , زمان جراحی دیسک کمر

question