“متاتارسالژیا”؛ شایع ترین علت درد جلوی پا ، جراحی، خط پایان درمان

درد جلوی پا، درد زیر انگشتان پا، متاتارسالژیا ، یکی از شایع ترین علل درد جلو پا، “متاتارسالژیا” است، به گونه ای که در این حالت درد و حساس شدن در سر متاتارس دیده می شود.

درد جلوی پا، درد زیر انگشتان پا، متاتارسالژیا

متخصص طب فیزیکی و الکترودیاگنوز در خصوص بیماری متاتارسالژیا به خبرنگار ایمنا گفت: در این بیماری اعصاب بین انگشتی (plantar digital) درگیر می شوند و علت بروز آن مشکلات بیومکانیک و فشارهای غیرمعمول در محل است که به مرور زمان ممکن است باعث پینه بستن محل شود.

دکتر علیرضا مقتدری در ادامه بیان داشت: علل محتمل و تشدید کننده شامل چرخش شدید پا به خارج (pronation)، صافی کف پا (pes planus)، پوشیدن کفش های پاشنه بلند (high-heeled) ، نوک تیز (pointed) و یا با کفی سفت (poor padding) و چاقی است.

این متخصص طب فیزیکی افزود: از علل دیگر بیماری می توان علل مادرزادی، علل ثانویه جراحی های پا، نقرس، آرتریت روماتوئید (RA)، سزاموئیدیت یا التهاب استخوان زیر مفصل MTP، تروما (ضربه) و شکستگی استرس (نوعی شکستگی به مرور ایجاد شونده در اثر فشارهای زیاد و مکرر) را نام برد.

وی در خصوص علائم بیماری گفت: درد بیمار معمولا به شکل شروعی تدریجی و در ادامه شدید در جلو و کف پا است و با راه رفتن یا ایستادن تشدید می شود. همچنین درد بعضا با احساس وجود “شن ریزه” یا “سنگ” در کفش همراه است.

مقتدری تشخیص بیماری را بر اساس شرح حال دقیق و معاینه کامل فیزیکی بیمار دانست و افزود: تمامی اختلالات بیومکانیک شامل مشکلات ستون فقران مانند اسکولیوز، چرخش استخوان لگن، ران و مچ، کوتاهی اندام و بدشکلی مفاصل، همگی باید توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بررسی شوند تا علاوه بر درمان متاتارسالژیا، درمان علت زمینه ای نیز برطرف شود.

وی در مورد شیوه درمان بیماری بیان داشت: در ابتدا درمان های طب فیزیکی و غیرجراحی توصیه می شود. اما اصل درمان، اصلاح عامل زمینه ای و کاهش فشار از روی محل (کفش و کفی طبی و ارتوز پا) است.

وی در ادامه افزود: ویژگی های کفش طبی در این بیماری شامل افزایش پهنایمحل پنچه، سایز مناسب طولی برای کاهش فشار کمتر، کف کفش انعطاف پذیرتر برای تقویت خاصیت ضربه گیری، افزایش ارتفاع محل قرارگیری انگشتان و پاشنه کوتاهتر است.

این متخصص طب فیزیکی درمان های دیگر را شامل دارودرمانی، ماساژ، فیزیوتراپی و ورزش درمانی به خصوص تمرینات کششی و تقویتی دانست و به بیماران توصیه کرد: در صورت عدم پاسخ مناسب، تزریق های تخصصی استروئید ممکن است کمک کننده باشد.

وی در پایان یادآور شد: خط آخر درمان جراحی است که معمولا درصد کمی از بیماران ممکن است ختم به جراحی شوند.

به گزارش ایمنا در این بیماری درد در قسمت های جلو و کف پا احساس می شود که می تواند حاد یا مزمن باشد. محل درد زیر سر استخوان متاتارس، یعنی تقریبا برجستگی زیر انگشتان پا است.

منبع: ایمنا

درد جلوی پا، درد زیر انگشتان پا، متاتارسالژیا

درد جلوی پا، درد زیر انگشتان پا، متاتارسالژیا , درد جلوی پا , درد زیر انگشتان پا , متاتارسالژیا , علت درد قسمت جلویی کف پا , علت درد کف پا و انگشتان , درمان درد پنجه پا در طب سنتی , درد زیر انگشتان پا نشانه چیست , ورزش برای درد پنجه پا , سوزش کف پا زیر انگشتان , درد پنجه پا نی نی سایت , درمان خانگی متاتارسالژی

question