دیسک گردن و کمر به زبان ساده ، بیرون زدگی دیسک کمر ، پارگی دیسک کمر ، فتق دیسک کمر

دیسک گردن و کمر به زبان ساده ، بیرون زدگی دیسک کمر ، پارگی دیسک کمر و فتق دیسک کمر را در این مقاله بررسی می کنیم. یکی از شایعترین بیماری هایی که بشر با آن دست به گریبان است، اختلالات سیستم حرکتی و قامتی می باشد.هر انسانی در طول زندگی خود حداقل یکی از بیماری های عضلانی اسکلتی (آرتروز، دیسکوپاتی، پوکی استخوان …) را تجربه میکند.

 

دیسک گردن و کمر به زبان ساده

دیسک گردن و کمر به زبان ساده

بغیر از تجربه درد و رنج بیماری،این بیماریها هزینه اقتصادی مستقیم و غیر مستقیم زیادی را به فرد و جامعه تحمیل میکنند. مثلاً کمردرد دومین علت شایع (بعد از سرماخوردگی) غیبت از محل کار می باشد.

دیسک یک بافت غضروفی ژلاتینی دایره ای شکل است که بین دو مهره در ستون فقرات قرار میگیرد که به میزان قابل توجهی از آب تشکیل شده است. قرار گرفتن مهره ها و دیسک ها بر روی هم کانالی در ستون فقرات ایجاد میکند که نخاع در آن قرار میگیرد. از نخاع ریشه های عصبی خارج میشود که تشکیل دهنده اعصاب دستها و پاها هستند، بزرگترین این عصبها، سیاتیک نام دارد.بیرون زدگی(فتق)دیسک میتواند باعث فشار بر کانال نخاعی،نخاع و ریشه های عصبی شود.

 

بیرون زدگی دیسک کمر

 

پارگی دیسک کمر

 

دیسک گردن و کمر به زبان ساده

 

فتق دیسک کمر

 

 

ممکن است به شما گفته شود: دیسک آب از دست داده یا خشک شده است!

همانطور که اشاره شد، بخش قابل توجهی از دیسک از آب تشکیل شده است که باعث انعطاف پذیری آن در حرکات مختلف ستون فقرات میشود. دیسک خونرسانی ضعیفی دارد، اگر به هر دلیلی محتوی آب آن کاهش یابد،سخت و غیر منعطف شده و مستعد بیرون زدگی و پارگی میشود.

 

سوال: آیا نوشیدن آب فراوان در پیشگیری و درمان دیسک موثر است؟

پاسخ: اگرچه نوشیدن آب و سایر مایعات به میزان کافی برای بدن ضروری ست اما تاثیری بر ترمیم و درمان دیسک ندارد.

 

سوال: به من گفته شده دیسک شما سیاه شده است، مفهوم این جمله چیست؟

پاسخ: هر بافتی که حاوی مایع(از جمله آب) باشد در ام آر آی سفید و اگر مایع کمی داشته باشد(مثل استخوان) سیاه دیده میشود پس دیسک سالم در ام آر آی سفید است اما وقتی آب از دست میدهد سیاه به نظر میرسد. در این ام آر آی دیسک آخر کمر که بیرون زدگی هم دارد سیاه اما دیسک های بالاتر که نرمال هستند کمی روشنتر دیده میشوند.

 

مکرراً بیمارانی را دیده ام که از شنیدن ” دیسک سیاه شده” وحشت زده اند.دقت کنید که اولین و خفیف ترین مرحله بیماری دیسک از دست دادن آب و سیاه دیدن شدن در ام آر آی است حتی بسیاری از این افراد علامتی ندارند بنابراین اگر شما علایم و نشانه های دیسکوپاتی شدید را ندارید نگران نباشید، اوضاع وخیم نیست.

 

سوال: من کمردرد دارم،پزشک بعد از دیدن ام آر آی گفت پارگی دیسک و پزشک دیگری بیرون زدگی دیسک را عنوان کرد.فرق این دو مورد چیست و چرا دو تفسیر متفاوت از یک ام آر آی ارائه شده؟

پاسخ: برای تعیین شدت بیماری دیسک کمر از معیارها یی استفاده می شود که یکی از آنها ام آر آی است.وقتی گزارش ام آر آی که توسط متخصص رادیولوژی(و همیشه به زبان انگلیسی) نوشته می شود را ببینیم فقط از چند کلمه استفاده شده است: bulging, protrusion, herniation, extrusion, sequestration که هیچکدام به معنای پارگی(tearing) نیست!

 

در کتب، مقالات و گزارشات پزشکی، کلمات فوق بکار می رود و اختلاف نظر وجود ندارد اما در ترجمه برای بیماران مکرراً از عبارت پارگی دیسک،سیاه شدن…. استفاده میشود که دقیق نیستند. من معمولا عبارت بیرون زدگی دیسک را بکار می برم و بیرون زدگی را به درجات خفیف،متوسط و شدید تقسیم بندی میکنم.
بهر حال هیچکدام از کلمات و عبارت های فوق به تنهایی بیانگر وضعیت شما نخواهد بود و باید از معاینه بالینی و سایر تست های تشخیصی در صورت لزوم استفاده شود.

 

سوال: بعلت کمردرد مزمن به پزشک مراجعه کردم،بعد از گرفتن عکس رادیولوژی، گفتند فاصله مهره کم شده است. مفهوم این جمله چیست؟

پاسخ: بین مهره های ستون فقرات دیسک قرار می گیرد تا مهره ها در فاصله ای طبیعی و مشخص نسبت به قرار بگیرند و مانع تماس و سایش مهره ها به هم شده،انعطاف پذیری و حرکت ستون فقرات در جهات مختلف تسهیل شود.اگر به هر دلیل از جمله بیرون زدگی و فرسایش، ارتفاع دیسک کمک شود دو مهره به هم نزدیک تر میشوند که گفته می شود فاصله مهره کم شده است.

 

 

 

 

دیسک گردن و کمر به زبان ساده ، بیرون زدگی دیسک کمر ، پارگی دیسک کمر ، فتق دیسک کمر

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر نجفی

در سایت دکتر نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

فلکه دوم صادقیه – بلوار فردوس – نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر نجفی

 

کلمات کلیدی:

دیسک گردن و کمر به زبان ساده , بیرون زدگی دیسک کمر , پارگی دیسک کمر , فتق دیسک کمر , ایا دیسک کمر به گردن هم میزند , درمان دیسک کمر و گردن , علائم دیسک گردن حاد , علائم دیسک کمر و گردن , ایا دیسک گردن به پا هم میزند , خطرات دیسک گردن , دیسک گردن و درد دست چپ , انواع دیسک گردن , جا انداختن فتق دیسک کمر , درمان خانگی فتق دیسک کمر , عمل فتق دیسک کمر , علائم فتق دیسک کمر , درمان فتق دیسک کمر با استراحت , ورزش فتق دیسک کمر , درمان قطعی فتق دیسک کمر

دیسک گردن و کمر به زبان ساده ، بیرون زدگی دیسک کمر ، پارگی دیسک کمر و فتق دیسک کمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+