همیشه ماسک بزنید غیر از موقع ورزش توصیح کارشناسان و پزشکان به ورزشکاران

همیشه ماسک بزنید غیر از موقع ورزش ، این توصیه ای است که کارشناسان و پزشکان به همه توصیه می کنند که همیشه در مکان های عمومی ماسک بزنند اما یک استثنا برای این کار وجود دارد؛ هنگام ورزش کردن.

 

همیشه ماسک بزنید غیر از موقع ورزش

حالا دیگر مدتی است ماسک هم به بخشی از پوشش روزانه مردم در سراسر جهان تبدیل شده است. حتی در بسیاری از کشورها استفاده نکردن از ماسک، جریمه مالی هم به دنبال دارد. بسیاری از طراحان و تولیدکنندگان لباس هم به طراحی مدل های مختلف ماسک روی آورده اند تا از نمد همه گیری ویروس کرونا، کلاهی برای تجارت خود فراهم کنند.

اما تکلیف ما هنگام ورزش کردن چیست؟ باید همچنان ماسک داشته باشیم یا این کار به بدن آسیب می زند؟ این پرسش از همان روزهای آغازین گسترش ویروس کرونا در کشورهای مختلف، برای کارشناسان و صاحب نظران پیش آمد. پزشکان به همه توصیه می کنند که همیشه در هر مکان عمومی که حضور دارید ماسک بزنید اما نه در زمان ورزش.

همه ما بارها درباره فواید ورزش خوانده و شنیده ایم اما اگر ورزش با شیوه درست و علمی انجام نشود، می تواند به بدن آسیب بزند. گروه ورزشی ایرنا برای رسیدن به یک پاسخ علمی برای پرسش «آیا هنگام ورزش کردن باید ماسک بزنیم؟» به سراغ صاحب نظران این حوزه رفته است.

متخصص پزشکی ورزشی: پوشیدن ماسک هنگام ورزش، باعث کمبود اکسیژن می شود

شاهین صالحی متخصص پزشکی ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره این موضوع گفت: ماسک ها به چند دسته تقسیم می شوند. یکی ماسک های جراحی است به رنگ های آبی یا سفید با سه یا پنج لایه تولید می شوند و تا حد زیادی برای مقابله با کرونا موثر هستند. دسته دوم ماسک های N95 هستند که تا ۸۵ درصد مقابل آلودگی ایستادگی کنند. ماسک های N99 هم تا ۹۹ درصد مقابل آلودگی ها موثر است.

وی افزود: مردم برای کارهای عادی روزانه حتما از ماسک استفاده کنند اما برای ورزش کردن شرایط کاملا متفاوت است زیرا هنگام ورزش میزان تنفس ما به شدت بالا می رود و چون حالت رطوبتی ایجاد می شود، بدن به اکسیژن بیشتر نیاز دارد.

این متخصص پزشکی ورزشی افزود: زمانی که رطوبت ایجاد شود، ماسک های جراحی کیفیت خود را از دست می دهند. این اتفاق برای سایر ماسک ها هم ممکن است رخ دهد.

وی ادامه داد: استفاده از ماسک در زمان ورزش، مقابل حجم هوایی را که انسان به آن نیاز دارد می گیرد و در نتیجه آن میزان اکسیژنی که به بدن می رسد با کمبود روبرو می شود. این موضوع می تواند ضربان قلب را بالا ببرد و فشار خون را افزایش دهد و همچنین باعث تنگی نفس و کاهش اکسیژن بافت ها هم می شود.

صالحی گفت: استفاده از ماسک در ورزش برای افرادی که مشکلات ریوی، قلبی و بیماری های زمینه ای دارند بسیار خطرناک است. اگر در محلی ورزش می کنید که هوای آزاد وجود دارد و جمعیت آنجا کم است و فاصله ها حفظ می شود به هیچ وجه از ماسک استفاده نکنید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از ماسک در پیاده روی عادی هم خطرناک است؟ گفت: در پیاده روی عادی می توان از ماسک جراحی استفاده کرد.

مدیر مرکز پزشکی آکادمی ملی المپیک: به جای ورزش های گروهی، انفرادی ورزش کنید

سید شمس الدین تقوی مدیر مرکز پزشکی آکادمی ملی المپیک نیز استفاده از ماسک هنگام ورزش را رد می کند. به گفته او استفاده از ماسک به عنوان یک فیلتر در ورزش مضر است و در میزان هوای ورودی به بدن تاثیر منفی می گذارد.

تقوی درباره این موضوع گفت: هنگام ورزش حجم قابل توجهی از هوا جابجا می شود و رطوبتی که در این بین وجود دارد ماسک را ناکارآمد می کند. حتی استفاده از ماسک شاید تاثیرات منفی داشته باشد.

وی ادامه داد: ورزشکاران باید در محیط امن و با فاصله مجاز ورزش کنند. اگر در فضای بسته ورزش می شود باید تهویه مناسب وجود داشته باشد. برای ورزش همگانی هم باید فضاهای خلوت را انتخاب کنید.

مدیر مرکز پزشکی آکادمی ملی المپیک خاطرنشان کرد: هرقدر فضا شلوغ تر باشد، ورزش خطرناک تر است. در ورزش همگانی باید از ورزش هایی که خیلی اجتماعی است دوری و به جای آن در ساعت های خلوت و به صورت انفرادی ورزش کنید.

دانشیار دانشگاه آزاد: استفاده از ماسک در زمان ورزش خطرناک است

فرشاد غزالیان دانشیار گروه فیزیولوژی ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران گفت: برای ورزشکاران حرفه ای تمرینی داریم به نام تمرین با ماسک. ماسک های مخصوصی وجود دارد که به صورت مصنوعی برای افراد کمبود اکسیژن ایجاد می کند که البته در کوتاه مدت انجام می شود. این تمرین به بدن شوک وارد می کند اما این کار طبق اصول و در یک یا ۲ دقیقه انجام می شود. اثرات این تمرین هم هنوز به صورت دقیق اثبات نشده است.

وی ادامه داد: اما اینکه به صورت دائم با ماسک ورزش کنیم یا با آن پیاده روی سریع انجام دهیم به طور قطع غلط است. در ورزش، عملکرد ریه و تخلیه هوای بدن به طور کامل با شرایط عادی تفاوت دارد. ماسک در این شرایط نه تنها کمکی به ما نمی کند بلکه مزاحمت های فیزیولوژی ایجاد می کند.

غزالیان گفت: مردم در فضای امن و با حفظ پروتکل ها ورزش کنند تا نیاز به استفاده از ماسک وجود نداشته باشد. ورزش کردن با ماسک خطرناک است و در تهویه تنفس، ما را دچار مشکل می کند. ضربان قلب نیز بالاتر از حد استاندارد خواهد رفت.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد گفت: استفاده از ماسک در ورزش خطرات زیادی دارد و اگر فرد، بیماری زمینه ای هم داشته باشد بسیار خطرناک خواهد بود. بهتر است کسانی که در این شرایط به دنبال ورزش هستند از متخصصان ورزشی کمک بگیرند.

منبع: ایرنا

 

 

 

 

همیشه ماسک بزنید غیر از موقع ورزش

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

همیشه ماسک بزنید غیر از موقع ورزش , کرونا , ویروس کرونا , طب فیزیکی و توانبخشی , coronavirus , corona virus , corona

همیشه ماسک بزنید غیر از موقع ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+