انواع تزریقات ستون فقرات، دیسک کمر و تنگی کانال نخاعی

انواع تزریقات ستون فقرات، دیسک کمر و تنگی کانال نخاعی به دو منظور انجام می شوند. اول: برای تشخیص منبع درد کمر، پا، گردن یا دست انجام می شوند (تشخیصی). دوم: تزریقات ستون فقرات می توانند بمنظور درمان و تسکین کمر درد انجام شوند (درمانی). در این مقاله از سایت تهران ارتوپدی به تزریقات ستون فقرات خواهیم پرداخت.

 

انواع تزریقات دیسک کمر

بیشتر تزریقات ستون فقرات به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی جامع تر انجام می شوند. درمان همزمان تقریبا همیشه شامل برنامه ورزشی برای بهبود و حفظ حرکت (حرکات کششی) و پایداری (ورزش های قدرتی) می شود.

جهت ویزیت و مشاوره با دکتر بابک میرزاشاهی فوق تخصص و جراح ستون فقرات با ما تماس بگیرید.

 

روند تزریق ستون فقرات

تزریقات ستون فقرات تحت راهنمایی عکس رادیولوژی که فلوروسکوپی نامیده می شود انجام می شود. این کار قرارگیری یا هدایت صحیح دارو را تاییده کرده و ایمنی را بهبود می بخشد.

برای این کار، یک کنتراست (رنگ) مایع قبل از دارو تزریق می گردد. اگر این کنتراست در محل صحیح جریان نیابد، سوزن دوباره جای گذاری شده و رنگ بیشتری تزریق می شود تا جریان صحیح به دست آید. دارو تا زمانی که جریان صحیح رنگ به دست نیاید، تزریق نمی شود.

ستون فقرات شما از سه بخش تشکیل شده است. وقتی از کنار نمایش داده شود، این بخش ها سه قوس طبیعی ایجاد می کنند.

 

روند تزریق ستون فقرات

 

انواع تزریقات ستون فقرات

تزریقات اپیدورال

تزریقات اپیدورال برای درمان دردهایی که در ستون فقرات آغاز شده و به دست یا پا انتشار می یابد استفاده می شود. درد دست یا پا غالبا وقتی رخ می دهد که عصب ملتهب شده یا تحت فشار است. (عصب در تنگنا)

 

تزریق اپیدورال در ستون فقرات

تزریقات اپیدورال شامل تزریق یک داروی بی حس کننده یا ضد التهاب مثل استروئید (کورتیزون) در نزدیک عصب متاثر است. سوزن در “فضای اپیدورال” که درست در خارج غشایی که از ستون فقرات محافظت می کند جای دارد، قرار داده می شود. دارو التهاب را کاهش داده و درد را کم کرده یا از بین می برد. این نوع تزریق اپیدورال، نوع درمانی است.

برای مقاصد تشخیصی، تزریق اپیدورال ستون فقرات می تواند در یک عصب مشخص و منفرد انجام شود تا مشخص کند که آن عصب به خصوص منبع درد است یا خیر. گاهی اوقات، تنها یک داروی بی حسی تزریق می گردد. پاسخ فوری به تزریق به طور دقیق تحت نظر قرار می گیرد. اگر درد به طور کامل یا تقریبا کامل تسکین یافت، آن عصب مشخص علت اولیه علامت درد است. اگر درد کمی تسکین یافت، پس منبع درد دیگری وجود دارد.

 

تزریق اپیدورال در ستون فقرات

 

تزریقات مفصل بین مهره ای پشتی

تزریقات مفصل بین مهره ای پشتی نیز می تواند برای هر دو منظور درمانی و تشخیصی انجام شود.

این مدل تزریقات در داخل و اطراف مفصل بین مهره ای پشتی که مفاصل کوچکی در بین مهره ها و در پشت ستون فقرات هستند، انجام می گردد. تزریقات مفصل بین مهره ای پشتی معمولا زمانی انجام می شوند که درد به علت بیماری های آرتریتی یا تخریبی یا آسیب ایجاد شده باشد. این تزریقات برای درمان درد گردن، میان کمر و پایین کمر استفاده می شود. از آنجاییکه مشکلات ستون فقرات می توانند باعث درد انتشاری به شانه ها، باسن یا بالای پا بشوند درد کمر نباید منحصر به ستون فقرات در خط وسط در نظر گرفته شوند.

 

تزریق مفصل بین مهره ای پشتی در ستون فقرات کمری

 

برای مقاصد تشخیصی، تزریقات مفصل بین مهره ای پشتی می تواند به دو طریق صورت بگیرد: تزریق مستقیم داروی بی حسی به داخل مفصل با بی حس کردن اعصاب حامل پیام درد از مفصل (شاخه های میانی عصب). اگر بخش عمده ای از درد با تزریق بی حسی به مفصل تسکین یافت، آنگاه یک تزریق درمانی استروئید ممکن است تسکین درد گردن یا کمر را برای طولانی مدت فراهم نماید.

اگر تزریقات بی حسی نشان دهدکه عصب منبع درد است، قدم بعدی بلوک پیام های درد به صورت دائمی تر است. این کار به صورت ریشه کنی با رادیوفرکانس یا با آسیب زدن به عصب های تامین کننده حس مفصل با تکنیک سوزاندن انجام می شود.

 

تزریق مفصل بین مهره ای پشتی در ستون فقرات کمری

 

تزریقات مفصل ساکروایلیاک

تزریقات مفصل ساکروایلیاک از بسیاری جهات مشابه تزریقات مفصل بین مهره ای پشتی است. مفاصل ساکروایلیاک بین استخوان های ایلیوم (لگن) و ساکروم (خاجی) قرار دارد.

دیده شده که مشکل مفصل ساکروایلیاک باعث بروز درد در کمر، باسن و پا می شود. به طور معمول مفصل یک سمت دردناک بوده و باعث ایجاد درد در اندام های تحتانی همان سمت بدن می شود. دردناک بودن مفصل ساکروایلیاک هر دو سمت به طور همزمان کمتر شایع است.

این مفصل نیز می تواند به هر دو صورت درمانی و تشخیصی مورد تزریق قرار بگیرد. بی حس کردن مفصل ساکروایلیاک با تزریق تحت راهنمایی تصویر رادیولوژی استاندارد طلایی تشخیص درد مفصل ساکروایلیاک در نظر گرفته می شود. یک تزریق تشخیصی مفصل ساکروایلیاک با بی حسی باید به طور واضحی میزان درد در نقطه مشخصی از کمر، باسن یا بالای پا را کاهش دهد.

یک تزریق درمانی به طور معمول شامل داروی استروئیدی با هدف تسکین درد طولانی مدت تر می شود.

 

تحریک دیسکوگرافی

تحریک دیسکوگرافی نوعی تزریق نخاعی است که تنها برای تشخیص درد انجام می شود. این کار هیچ اثر تسکین دهنده دردی ندارد. در واقع، این کار تلاش برای بازتولید درد معمول فرد طراحی شده است. این کار برای پیدا کردن منبع درد طولانی مدت کمر که با درمان جامع و محافظه کارانه بهبود نمی یابد ایجاد شده است. این کار می تواند به شدت درد کمر موجود را تحریک کند.

دیسکوگرافی به طور کمتر شایع نسبت به دیگر انواع تزریقات ستون فقرات که در بالا مرور شدند، انجام می شود. این کار غالبا تنها زمانی که درمان جراحی برای درد کمر در نظر گرفته شده باشد، انجام می شود. اطلاعات به دست آمده از دیسکوگرافی می تواند در برنامه ریزی جراحی کمک کننده باشد.

دیسکوگرافی شامل تحریک و فشار آوردن به دیسک بین مهره ای بمنظور تمیز دادن دیسک مشکل دار از دیسک بدون علامت با تزریق یک مایع به قسمت ژله ای مانند (هسته دیسک) چند دیسک می شود. شاخص هایی که برای مشخص کردن دیسک دردناک با استفاده از دیسکوگرافی دردناک استفاده می شود شامل محل و نوع درد و ظاهر دیسک در عکس رادیولوژی پس از تزریق است.

 

عوارض تزریقات ستون فقرات

تزریق ستون فقرات معمولا اقدامی ایمن است. اگر عوارض رخ دهد، آن عوارض معمولا خفیف و خود محدود شونده می باشند. خطرات تزریقات ستون فقرات شامل موارد زیر بوده اما محدود به این ها نمی شوند:

خونریزی
عفونت
آسیب عصبی
آراکنوئیدیت
فلج
نکروز آواسکولار
سردرد پس از بی حسی نخاعی
ضعف عضلات
افزایش درد

 

برخی از عوارض شایع استروئید شامل موارد زیر می شود:

گر گرفتن صورت
افزایش اشتها
بی نظمی قاعدگی
تهوع
اسهال

افزایش قند خون

 

برخی افراد گزینه خوبی برای تزریقات ستون فقرات نیستند. این افراد شامل موارد زیر هستند:

افراد دارای عفونت پوستی در محل ورود سوزن
افراد دارای اختلال خونریزی یا عدم لخته سازی
افراد دارای فشار خون بالای کنترل نشده یا دیابت
افراد دارای حساسیت به کنتراست، داروی بی حسی یا استروئید

 

منبع: تهران ارتوپدی

 

 

 

 

انواع تزریقات ستون فقرات

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

انواع تزریقات ستون فقرات , امپول اپیدورال برای دیسک کمر , عوارض تزریق ژل دیسک کمر , درمان جدید دیسک کمر , عوارض تزریق آمپول به کمر , دیسکوژل برای پارگی دیسک کمر , هزینه تزریق اپیدورال کمر , درمان دیسک کمر بدون جراحی در اصفهان , هزینه تزریق دیسکوژل کمر

انواع تزریقات ستون فقرات، دیسک کمر و تنگی کانال نخاعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+