تشک طبی مناسب کمردرد ، تشک طبی برای دیسک کمر

تشک طبی مناسب کمردرد و تشک طبی مناسب برای دیسک کمر را در این مقاله بررسی می کنیم. آیا به کمردرد مبتلا هستید و گمان می کنید باید روی سفت ترین تشک بخوابید؟ این گمان اشتباه است. البته عقل سلیم این گزینه را انتخاب می کند، اما تاکنون هیچ تحقیق قابل اطمینانی این ایده را ثابت نکرده است. پس بهترین تشک برای بهبود کمر درد چه ویژگی هایی دارد؟

 

تشک طبی مناسب کمردرد

این روزها متخصصان سلامتی معتقدند همه افراد، از جمله کسانی که به کمر درد مزمن مبتلا هستند، باید تشکی را انتخاب کنند که روی آن احساس راحتی داشته باشند. گاهی انتخاب تشک مناسب برای کمر درد سخت می شود. در بازار انواع واقسام تشک خواب به فروش می رسد. هنگام خرید باید به یک سری از موارد توجه کنید تا بتوانید تشک مناسب خود را بخرید.

 

عوامل مؤثر بر انتخاب تشک مناسب برای کمر درد

با توجه به موارد زیر می توانید تشک راحت و مناسب خود را بخرید:

۱. سفتی تشک

ممکن است به حالت قرارگرفتن بدنتان روی تشک خواب توجهی نداشته باشید؛ اما هنگام خواب، خیلی مهم است که بدن در بهترین حالت قرار بگیرد. وقتی در خواب هستید، باید ماهیچه ها و رباط های (بافت هایی که مفاصل را به هم متصل می کنند) موجود در کمر در وضعیت آرام و مناسبی قرار داشته باشند. تشک بسیار سفت ـ یا برعکس، بسیار نرم ـ نمی تواند ستون فقرات قسمت گردن و همین طور کمرتان را صاف و در یک راستا نگه دارد. همچنین همیشه تشک سفت نمی تواند فرم مناسب ستون فقراتتان را حفظ کند و موجب افزایش درد در کمرتان می شود.

از طرفی، میزان سفتی تشک از نظر هرکس متفاوت است؛ مثلا اگر لگن بزرگی داشته باشید، تشکی که سطح نرم تری دارد برایتان بهتر است. روی چنین تشکی، ستون فقراتتان صاف و در یک راستا قرار می گیرد؛ اما اگر لگن کوچک تری دارید، باید تشکی بخرید که سطح آن سفت تر باشد. محققان در یک بررسی، به بیش از ۳۰۰ داوطلب شرکت در آزمایش که به کمر درد مبتلا بودند تشک های جدیدی اختصاص دادند. تشک برخی از داوطلبان بسیار سفت بود و برخی دیگر سفتی متوسطی داشت. پس از ۹۰ روز استفاده از این تشک ها، مشخص شد افرادی که سفتی تشکشان در حد متوسط بود، در مقایسه با دیگران، درد و ناراحتی بسیار کمتری تحمل کردند.

 

۲. حالت بدن هنگام خواب

فرقی نمی کند روی پهلو، به پشت یا روی شکم بخوابید؛ تشکی که روی آن می خوابید باید بتواند حالت بدنتان را به خوبی حفظ کند. متخصصان روی ارتباط بین حالت خواب و کمر درد تأکید کرده و برای کاهش درد در هر حالت پیشنهادهایی دارند. اگر سفتی تشک ها را از ۱ تا ۱۰ در نظر بگیریم (۱۰، سفت ترین آنها)، با توجه به نوع حالت خوابتان باید یکی از انواع تشک های زیر را برای خود تهیه کنید:

اگر به پهلو می خوابید، باید تشکی را بخرید که کمی نرم تر است. سفتی تشکتان باید بین ۵٫۵ تا ۶٫۵ باشد؛
اگر به پشت می خوابید، سفتی تشک باید در حد متوسط باشد و بنابراین به دنبال تشکی با سفتی ۶ تا ۷ باشید؛
اگر به روی شکم می خوابید، تشکی با سفتی بین ۶٫۵ تا ۷٫۵ مناسبتان است.

 

۳. آزمایش تشک موردنظر

یکی از روش های خرید تشک مناسب، خوابیدن روی یکی از انواع تشک هاست. اگر شبی را در خانه یکی از دوستان خود یا در هتل گذراندید و خواب شبانه بسیار راحتی داشتید، مدل تشکی را که روی آن خوابیده بودید در ذهن داشته باشید یا شماره آن مدل را یادداشت کنید و سپس در بازار، نمونه ای از آن تشک را بخرید.

همچنین بهتر است از شرکتی تشک بخرید که امکان پس فرستادن داشته باشد. این روزها شرکت های بسیاری، که روزبه روز به تعدادشان هم اضافه می شود، به شما اجازه می دهند تشک خریداری شده را آزمایش کنید. می توانید پس از استفاده از تشک، اگر از آن راضی نبودید، تشک را پس بفرستید. فقط هنگام خرید به دوره تضمین کیفیت تشک توجه کنید.

 

۴. تشک های نو با قیمتی متوسط

محققان دانشگاه اوکلاهما با روش تصادفی، ۶۲ داوطلب انتخاب کردند و از آنها خواستند به مدت ۲۸ روز روی تشک های نویی بخوابند. نتیجه نشان داد که تقریبا همه داوطلبان راحت تر خوابیده بودند. البته این موضوع ربطی به مدل خاصی از تشک ها نداشت. مهم ترین چیزی که اینجا به چشم می خورد نو بودن تشک ها بود. متوسط عمر تشک های قدیمی داوطلبان شرکت کننده در تحقیق ۹٫۵ سال بود. محققان به این نتیجه رسیدند که کیفیت خواب ممکن است با تعویض به موقع تشک ها ارتباط مستقیم داشته باشد.

مورد دیگری که توجه محققان را به خود جلب کرد قیمت تشک ها بود. افرادی که روی ارزان ترین تشک ها خوابیده بودند در مقایسه با آنهایی که روی تشک هایی با قیمت متوسط یا گران تر خوابیده بودند کمر درد بیشتری داشتند. بنا بر نتایج بررسی فوق، اگر ۹ یا ۱۰ سال (یا بیشتر) روی یک تشک خوابیده اید، زمان آن رسیده که یک تشک جدید تهیه کنید. تشک های نو بسیار بهتر از تشک های قدیمی و کهنه هستند.

 

چه تشکی برای دیسک کمر مناسب است؟

تشک ها از جنس و مواد مختلفی (طبیعی یا مصنوعی) تولید می شوند. محبوب ترین نوع تشک تشک هایی اند که از موادی مانند مموری فوم، لاتکس، بادی، فنردار یا ترکیبی (که به هیبریدی هم معروف اند) ساخته شده اند. تمام این تشک ها برای افراد مبتلا به کمر درد عالی اند. البته برخی از این تشک ها ویژگی های بهتری برای کاهش دردهای کمر دارند.

 

تشک های مموری فوم (فوم حافظه دار) و لاتکس

تشک هایی که برای افراد مبتلا به کمر درد بیش از همه توصیه می شود مموری فوم و لاتکس هستند. تشک های مموری فوم و جایگزین طبیعی آنها، تشک های لاتکس، از بدن و فرم آن بهتر حمایت می کنند. این نوع تشک ها بدنتان را در خود نگه می دارد و تمام منحنی ها و فرم آن را حفظ می کنند. این تشک ها می توانند از فشار نقاطی مانند شانه ها و ناحیه لگن به خوبی بکاهند و موجب تسکین و درمان کمردرد شوند.

اگر می خواهید هنگام خواب شانه درد یا لگن درد یا کمر دردتان کمتر شود، تشک های مموری فوم و لاتکس بخرید. این تشک ها می توانند هنگام خواب، ستون فقراتتان را در یک راستا قرار دهند تا بخشی از بدنتان درون تشک فرو نرود. این ویژگی از تنش روی کمر می کاهد و موجب تخفیف دردهای مربوط به تمام نواحی کمرتان می شود.

البته از معایب تشک مموری فوم می توان به حفظ گرما و وجود مواد شیمیایی در آن اشاره کرد. اما اگر فقط نگران کمر درد تان هستید، تشک های مموری فوم بهترین اند.

 

تشک های فنردار

تشک های فنردار تشک های قدیمی و رایج اند. درون این تشک ها، فنرهای فلزی کار گذاشته می شود و سپس با یک لایه فوم روی آن پوشانده می شود. این نوع تشک حدود یک قرن است که تولید می شود. البته در سال های اخیر نوع دیگری از تشک های فنردار هم ساخته می شود. به آنها پاکت اسپرینگ یا فنری منفصل می گویند.

در این نوع تشک های فنردار، به جای فنرهای متصل، فنرها به شکل سیم پیچ درون پاکت هایی کنار هم قرار می گیرند. این روش چیدن فنرها می تواند از کمر و ستون فقرات بهتر پشتیبانی کند؛ اما در هر حال تشک های فنردار نمی توانند کاملا از کمر محافظت کنند و از درد های آن بکاهند؛ بنابراین بهتر است به جای خرید تشک های فنردار، به دنبال تشک های مموری فوم باشید.

 

تشک های بادی

این نوع تشک از چند دهه به این طرف از محبوبیت بسیاری برخوردار شدند و در بازار از این نوع تشک، مدل های باکیفیت تری ساخته می شود. این نوع تشک نمی تواند مانند تشک های مموری فوم و لاتکس، فرم بدن را حفظ کند؛ اما انواعی از تشک های بادی در بازار وجود دارد که حاوی محفظه های بادی اند و می توان آنها را به طور مکانیکی کم باد یا پرباد کرد. بدین ترتیب می توان به نوع سفتی دلخواه تشک دست یافت. در واقع با این کار می توانید تشکتان را مطابق خواست خودتان تنظیم کنید و این سفارشی سازی یکی از بهترین ویژگی های این نوع تشک است. با این حساب می توانید از کمر درد یا دردهای عضلات بین کتف و همچنین شانه هایتان بکاهید.

 

تشک های هیبریدی

رایج ترین تشک های هیبریدی از فنر یا هوا ساخته می شوند که قسمت رویی آنها لایه ای از مموری فوم یا لاتکس است. ترکیب فنر یا هوا با مموری فوم یا لاتکس می تواند از کمر درد بکاهد و موجب خواب خوب شبانه شود.

هنگام خرید تشک هیبریدی، تشکی بخرید که لایه مموری فوم باکیفیتی دارد یا به جای فقط یک لایه فوم در بخش رویی، از چند لایه فوم تشکیل شده است.

 

انتخاب بالش مناسب

تشک مناسب تنها موردی نیست که می توانید روی آن برای کنترل کمر دردتان حساب باز کنید. حالت بدنتان هنگام خواب، نوع بالش های مورداستفاده و جایی که آنها را قرار می دهید هم مهم اند؛ بنابراین در انتخاب بالشتان هم دقت کنید.

با استفاده از رختخواب و تشک مناسب برای کمر درد می توانید بخش زیادی از کمر دردتان را بهبود ببخشید.

 

منبع: www.chetor.com

 

 

 

 

تشک طبی مناسب کمردرد

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر نجفی

در سایت دکتر نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

فلکه دوم صادقیه – بلوار فردوس – نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر نجفی

 

کلمات کلیدی:

تشک طبی مناسب کمردرد , تشک طبی برای دیسک کمر , تشک طبی برای دیسک کمر , تشک طبی مخصوص دیسک کمر , تشک طبی لاتکس , تشک طبی فنری برای دیسک کمر , بهترین مارک تشک طبی , خرید تشک طبی برای دیسک کمر , نظرات درمورد تشک برای دیسک کمر , تشک برقی برای دیسک کمر

تشک طبی مناسب کمردرد ، تشک طبی مناسب برای دیسک کمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+