جراحی بسته دیسک کمر ، جراحی لیزری دیسک کمر و ستون فقرات

جراحی بسته دیسک کمر ، جراحی لیزری دیسک کمر و ستون فقرات را در این مقاله بررسی می کنیم.

 

جراحی بسته دیسک کمر ، جراحی لیزری دیسک کمر و ستون فقرات

اصولا دیسک با سه مکانیزم باعث ایجاد درد می شود: ۱- به علت حجمی که توسط دیسک کمر به کانال نخاعی تحمیل می شود و در در واقع جا برای ریشه عصبی و امکان حرکت کردن ریشه عصبی کم می شود. زیرا همانطور که می دانید هنگامی که ما راه می رویم و قدم برمی داریم – ریشه های عصبی در داخل سوراخ های بین مهره حرکت می کنند. ۲- دیسکی که پاره می شود – فشار داخل دیسک را به ضعیف ترین نقطه یعنی به جایی که پاره شده است وارد می کند. دیگر فشار به طور مساوی به تمام کره دیسک کمر منتقل نمی شود. پس در واقع مکانیسم دوم که باعث ایجاد درد در پارگی دیسک می شود فشاری است که به ریشه عصبی وارد می شود.
۳- با پاره شدن دیسک کمر موادی آزاد می شود که باعث تحریک گلبولهای سفید و بیرون آمدن آنها از رگ ها و ایجاد التهاب و افزایش فشار دور ریشه عصبی می شود. به همین جهت است که بعضی از دیسک ها با اینکه بزرگ هستند باعث ایجاد درد کمی می شوند و بالعکس بعضی از دیسک ها با اینکه کوچک هستند باعث درد شدید می شود.

 

لیزر چیست؟

لیزر در واقع نورتقویت شده است که می تواند باعث بریده شدن جسمی شود. با پیدایش لیزر ، این تکنولوژی به سرعت در صنعت و پزشکی کاربرد پیدا کرد. همان طور که می دانید با کمک اشعه لیزر می توان موزاییک سنگ یا فلز را برید و بسیاری از کارهای ظریف که بر روی اجسام فلزی انجام می شود در واقع توسط لیزر انجام می شود به همین ترتیب لیزر در جراحی از جمله جراحی ستون مهره ها به سرعت رایج شد. از سال ۱۹۹۱ که سازندگان لیزر موفق به دریافت گواهینامه FDA برای درمان دیسک شدند – جراحان در آمریکا تاکنون بیش از یک میلیون نفر را با این روش مورد عمل جراحی قرار داده اند و عوارض خاصی برای آن گزارش نشده است.

 

عوارض استفاده از لیزر چیست؟

عارضه مهمی پس ازعمل جراحی دیسک با لیزر گزارش نشده است. در موارد نادری به علت ورود سوزن در فضای دیسکی عفونت دیسک و یا صدمه ریشه عصبی به علت برخورد سوزن به ریشه عصبی گزارش شده است. آیا فردی که یک بار تحت عمل جراحی دیسک با لیزر قرار گرفته است می تواند برای بارهای بعدی نیز از این روش استفاده کند؟ اگر کسی یک تا دو سال با عمل جراحی لیزری دیسک خوب بوده است و بار دیگر تمایل به انجام آن دارد منعی برای انجام آن وجود ندارد ولی اگر کسی مثلا بعد از شش ماه بعد از عمل جراحی لیزری دیسک کمر دوباره دچار دیسک کمر شده است لازم است که عمل جراحی باز برای وی انجام بگیرد.

 

درمان پارگی دیسک کمر با لیزر

عمل جراحی دیسک با لیزر در چه مواردی انجام میشود؟

عمل جراحی دیسک با لیزر در دیسک های خفیف تا متوسط انجام می شود و در دیسک های شدید قابل انجام نیست.

آیا عمل جراحی دیسک با لیزر از چاقوی جراحی استفاده می شود و پشت بیمار شکاف داده میشود؟

خیر، عمل جراحی دیسک با لیزر از شکاف جراحی استفاده نمی شود و در نتیجه عوارض کمتری دارد و دوران نقاهت کوتاه تر دارد. در واقع شاید لیزر با کمک یک سوزن و فیبر نوری وارد فضایی دیسک می شود.

 

لیزر چگونه باعث کاهش فشار داخل دیسک می شود؟

اشعه لیزر در واقع یک حفره کوچک در داخل دیسک ایجاد می کند و مطالعات نشان دادند که اگر در داخل دیسک یک فرد ، حفره به اندازه یک میلی لیتر یعنی به اندازه یک میلیمتر در یک میلیمتر ایجاد شود ، فشار داخل دیسک ، ۳۱۲ کیلوپاسکال کاهش پیدا می کند. در واقع استفاده از اشعه لیزر فشار داخل دیسک را حدود نصف مقدار اولیه می کند.

 

آیا عمل جراحی دیسک با لیزر در مطب قابل انجام است؟

خیر، عمل جراحی دیسک با لیزر بهتر است در اتاق عمل انجام شود زیرا نیاز به دستگاه فلوروسکوپ دارد.

 

دستگاه فلوروسکوپی چیست؟

در واقع دستگاه فلوروسکوپی دستگاه رادیولوژی است که بدون اینکه نیاز به ظاهر کردن فیلم باشد در همان لحظه محل سوزان را مشخص می کند.

 

آیا در دیسک های پاره و زیاد بیرون زده می توان لیزراستفاده کرد؟

در دیسک هایی که زیاد برجسته هستند و در فتق دیسک هایی که باعث عدم توانایی در راه رفتن و یا بی اختیاری ادرار و مدفوع ایجاد کرده اند، عمل باز توصیه می شود و عمل جراحی با لیزر سودی برای بیمار ندارد.

 

مزایای عمل جراحی دیسک با لیزر نسبت به عمل جراحی باز چیست؟

عمل جراحی دیسک با لیزر نیاز به بیهوشی عمومی نیست و بیمار بی حسی موضعی یا با استفاده از داروهای خواب آور به خواب می رود و عمل جراحی انجام می گیرد.

 

آیا برای عمل جراحی دیسک با لیزر بیمار در بیمارستان بستری شود؟

معمولاً بیمار بستری می شود اما پس از چند ساعت مرخص می شود و تنها چند ساعت در بیمارستان باقی می ماند. زیرا که از چاقوی جراحی در اینگونه اعمال استفاده نمی شود و اشعه لیزر توسط یک سوزن به داخل فضای دیسکی وارد می شود.

 

چه مدت پس از انجام عمل جراحی دیسک با لیزر بیمار می تواند وظایف روزانه خود را انجام دهد به سر کار خود برگردد؟

بیمار معمولاً بلافاصله می تواند فعالیت های خود را از سر بگیرد اما برای اطمینان بیشتر معمولاً تا یک هفته توصیه می شود که بیمار فعالیت سنگین نداشته باشد.

 

عوارض عمل جراحی دیسک با لیزر چیست ؟

اصولا عوارض جراحی دیسک با لیزر کمتر از عوارض عمل جراحی باز است.

 

جدیدترین روش های جراحی دیسک کدام است؟

در واقع عمل جراحی دیسک با لیزر در حال حاضر جدیدترین نوع عمل جراحی است که در دنیا متداول شده است و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود.

 

آیا استفاده از لیزر برای اعمال بار دوم و سوم هم قابل انجام است ؟

بله ، دراعمال بار دوم و سوم نیز می توان از لیزر استفاده کرد به شرطی که پارگی دیسک زیاد نباشد و چسبندگی ایجاد نشده باشد.

 

آیا عمل جراحی دیسک با لیزر در مواردی که بیمار درد سیاتیک دارند قابل انجام است؟

بله ، درد سیاتیک معمولا در پارگی دیسک های L4-L5 و L5-S1 بوجود می آید و لیزر در این موارد نیز کمک کننده است.

 

آیا در کسانی که همزمان با دیسک تنگی کانال نخاعی دارند ، می توان از عمل جراحی با لیزر استفاده کرد ؟

بله در افرادی که تنگی کانال نخاعی دارند وقتی که دیسک شان کوچک می شود علائم تنگی نخاع نیز بهتر می شود.

 

آیا عمل جراحی دیسک با لیزر باعث چسبندگی میشود؟

معمولاً وقتی که لیزر توسط فیبر نوری از طریق یک سوزن وارد فضای دیسکی می شود و معمولاً چسبندگی ایجاد نمی کند زیرا در اطراف ریشه عصبی جای بریده نمی شود.

 

آیا بعد از عمل لیزر میتوان برای بیمار عمل جراحی باز انجام داد؟

بله یک هفته بعد از عمل جراحی دیسک با لیزر ، می توان برای بیمار عمل جراحی بازی انجام داد.

 

عوارض عمل جراحی دیسکو لیزر چیست؟

مهمترین و شایعترین عارضه پس ازعمل جراحی دیسک با لیزرعفونت محل دیسک است که اصطلاحاً دیسکیت نامیده می شود.

 

هزینه عمل جراحی دیسک با لیزر چگونه است ؟

هزینه عمل جراحی دیسک با لیزر کمی کمتر از عمل جراحی باز است زیرا تهیه فیبر نوری لیزرگران است.

 

آیا در عمل جراحی دیسک با لیزر محدودیت زمانی وجود دارد ؟

بعد از جراحی دیسک با لیزر محدودیت زمانی وجود ندارد . سالها پس از کمردرد ، بیمار می توان تحت عمل جراحی قرار گیرد.

 

آیا عمل جراحی لیزری دیسک کمر دردناک است ؟

خیر ، در اتاق عمل داروهایی از طریق وریدی به بیمار داده می شود که اصطلاحاً روش سدیشن sedation نامیده می شود و بیمار در واقع یک حالت بی دردی دارد و جراح نیز قبل از ورود سوزن به داخل دیسک با استفاده از موادی مانند گزیلوکایین محل ورود سوزن را بی حس می کند. درست مانند کارهای دندانی که دندانپزشک عصب های اطراف دندان شما را بی حس می کند.

 

میزان موفقیت عمل جراحی دیسک کمر با لیزر چقدر است؟

به طور کلی در حدود ۶۰ درصد از بیمارانی که با این روش درمان می شوند به طور دائم خوب می شود اما ۴۰ درصد بقیه دوباره دچار درد می شوند و ممکن است در آینده نیاز به عمل جراحی لیزری بعدی یا در نهایت عمل جراحی باز داشته باشند.

 

قبل از انجام لیزر چه کارهایی باید برای بیمار انجام شود؟

توجه داشته باشیم که عمل جراحی دیسک کمر با لیزر هم مانند عمل جراحی باز باید با دقت کافی و تشخیص درست انجام شود. این روش در اتاق های عمل انجام می گیرد و دقیقاً مانند یک جراحی باید بیمار ام آر آی – سی تی اسکن – رادیوگرافی های دینامیک ستون فقرات – آزمایش خون مبنی بر این که بیمار دچار تب مالت – روماتیسم و عفونت نیست و نیز مشاوره قلب و در صورتی که بیمار دیابت داشته باشد مشاوره دیابت قبل از عمل برای بیمار انجام می شود.

 

چه مدت بعد از جراحی دیسک با لیزر درد بیمار از بین می رود؟

درد پا و کمر بیمار معمولاً چند ساعت بعد از انجام لیزر کم می شود و به تدریج این کاهش درد ادامه پیدا می کند و در طول هفته اول به بیشترین اثر خود می رسد. یعنی یک هفته پس از انجام عمل جراحی دیسک کمر با لیزر تقریباً صد در صد درد بیمار از بین می رود اما در عده ای از افراد بیمار تا یک ماه بعد درد بیمار خوب می شود. اگر درد بیمار تا یک ماه از بین نرود یعنی عمل جراحی دیسک با لیزر در آن بیمار ناموفق بوده است و بیمار باید تحت عمل جراحی باز قرار گیرد.

 

آیا پس از عمل جراحی لیزری دیسک کمر نیاز به انجام فیزیوتراپی و روش های دیگر هست؟

معمولاً پس از انجام عمل لیزری دیسک بیمار نیاز به فیزیوتراپی ندارد اما در صورتی که درد بیمار بهبود نیابد صلاح است که یک دوره ۱۰ جلسه ای فیزیوتراپی برای بیمار انجام شود.

آیا عمل جراحی دیسک با لیزر نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد ؟

عمل جراحی دیسک کمر با لیزر در اتاق عمل انجام می گیرد و بیمار معمولاً چند ساعت در بیمارستان تحت نظر است و سپس می تواند به منزل خود مراجعه کند بنابراین نیاز به بستری شدن ندارد.

چه مدت طول می کشد تا عمل جراحی دیسک کمر با لیزر انجام بگیرد؟

معمولاً برای هر سطح عمل جراحی دیسک با لیزر در حدود نیم ساعت وقت گذاشته می شود. اما در موارد مشکلی که سوزن وارد فضای دیسکی نمی شود و جراح ممکن است چندین بار سعی کند تا سوزن را وارد فضای دیسک کند ممکن است تا ۲ ساعت هم طول بکشد.

آیا عمل جراحی دیسک با لیزر نیاز به بیهوشی دارد؟

خیر ، عمل جراحی دیسک با لیزر نیاز به بیهوشی ندارد زیرا چند سوزن وارد بدن بیمار می شود و جایی از بدن بریده نمی شود. این روش زیاد دردناک نیست. علاوه بر آن قبل از انجام عمل جراحی دیسک با لیزر برای بیمار دیسکوگرافی انجام می شود. به عبارت دیگر فشار داخل دیسک بالا برده می شود و بیمار باید بیدار باشد تا بتواند پاسخ دهد که آیا با بالا بردن فشار داخل دیسک برای بیمار درد ایجاد می شود یا خیر.

آیا عمل جراحی دیسک کمر با لیزر همان است که در فیزیوتراپی ها انجام می شود؟

خیر ، در فیزیوتراپی ها اشعه لیزر بر روی پوست قرار داده می شود و تا عمق چند سانتیمتری پوست را گرم می کند اما در عمل جراحی دیسک کمر با لیزر اولا نوع لیزر آن متفاوت است و اکثراً از لیزر پلاسما استفاده می شود. ثانیاً اشعه لیزر با کمک فیبر نوری وارد فضای دیسکی می شود و باعث برش و ایجاد حفره می شود.

آیا اشعه لیزر همان دیسکوژل است؟

خیر اشعه دیسکوژل یک الکل جامد است اما لیزری اشعه است که توسط دستگاه تولید می شود و توسط یک فیبر نوری به داخل دیسک وارد می شود.

اشعه لیزر چگونه وارد دیسک کمر می شود؟

پس از گذاشتن سوزن در داخل دیسک کمر و انجام دیسکوگرافی و مطمئن شدن جراح از اینکه دیسک بیمار را یافته است – با کمک دستگاه رادیولوژی که اصطلاحاً فلوروسکوپی آیا اشعه ایکس نامیده می شود. اشعه لیزر توسط فشردن یک پدال به صورت پالس وارد بدن بیمار می شود یعنی هر بار که جراح پدال را فشار می دهد معمولاً۱۰ وات انرژی وارد فضای دیسکی می شود. حال اگر بیمار احساس درد کند جراح می تواند میزان کمتری انرژی وارده را کم کند مثلاً با هر بار فشردن پدال ۵ وات انرژی وارد فضای دیسکی شود.

در مجموع چه مقدار انرژی وارد فضای دیسکی می شود؟

به طور تجربی نشان داده شده است که تقریباً ۱۳۰۰ وات انرژی برای انجام عمل جراحی در یک دیسک متوسط کافی است. ولی بر حسب نوع دیسک جراح می تواند مقدار بیشتر یا کمتر انرژی وارد فضای دیسکی کند.

مزیت عمل جراحی دیسک با لیزر نسبت به دیسکوژل چیست؟

دیسکوژل جراح پس از تزریق دیسکوژل در داخل فضای دیسکی دیگر کنترلی بر روی آن ندارد اما در روش لیزری از آنجا که همه اشعه لیزر یکباره وارد بدن نمی شود جراح کنترل بر روی ورود اشعه لیزر کنترل دارد . هرگاه که بیمار درد شدید دارد جراح می تواند ورود اشعه را به داخل دیسک قطع کند .

آیا پس از عمل جراحی لیزری دیسک بیمار نیاز به استراحت دارد؟

از لحاظ تئوریک روز بعد ازعمل بیمار میتواند به سر کار خود برگردد ولی برای اطمینان توصیه می شود که به دنبال آن تا یک هفته از کار معاف باشند و استراحت نمایند .

به عنوان یک جراح ستون فقرات از من اغلب توسط بیماران پرسیده می شود که آیا لیزر دیسک کمر می تواند همان کار

جراحی رفع فشار دیسک را انجام دهد؟

عموم مردم معتقدند که لیزر یک وسیله مدرن و لوکس است. در واقع لیزر یک پرتو متمرکز از نور است که می تواند برای برش بافت نرم استفاده شود. با ورود اشعه لیزر در جراحی چشم تحولات وسیعی در درمان عیب های انکساری بیماریهای شبکیه و به طور کلی باعث شد که چشم پزشکی وارد عرصه جدیدی از درمان شود. همین امر باعث شده که جراحان دیسک کمر و ستون فقرات فکر کنند آیا می شود از این تکنولوژی در درمان بیماری های ستون فقرات از جمله پارگی دیسک کمر استفاده کرد یا خیر؟ بالاخره دانشمندان پس از سالها تلاش و تحقیق درآزمایشگاه های ستون فقرات به این نتیجه رسیدند که می توان از این تکنولوژی جدید در درمان بیماری های ستون مهره ها استفاده کرد.

از سالها قبل برای درمان و برش بافت های نرم در جراحی ستون فقرات از الکتروکوتر استفاده می شود.اما اشکال الکتروکوتر این است که آن را نمی توان از راه پوست وارد دیسک کرد. حرارت ایجاد شده توسط الکتروکوتر قابل کنترل نیست در صورتی که حرارت ایجاد شده توسط لیزر قابل کنترل است.علاوه برآن الکتروکوتررا نمی توان از سطح پوست به داخل دیسک هدایت کرد در صورتی که اشعه لیزر را می توان با کمک فیبرهای نوری از سطح بدن به دخل دیسک هدایت کرد. بنابراین اشعه لیزر یک فناوری قابل اعتماد و خوب برای بریدن نسوج داخل بدن از طریق پوست است بدون اینکه شکافی در داخل پوست داده شود.بنابراین در روش عمل جراحی دیسک از طریق لیزر به جای اینکه قطعه خراب شده دیسک برداشته شود مرکز دیسک حرارت داده می شود و دیسک خود را جمع می کند و در نتیجه از عصب فاصله می گیرد و درد بیمار خوب می شود. درواقع عمل جراحی دیسک با کمک لیزریک عمل کم تهاجمی است. درمان دیسک کمر با لیزر در تهران تیز در سالهای اخیر رواج یافته است. هزینه درمان دیسک کمر با لیزر کمتر از عمل جراحی باز می باشد. این روش در بعضی موارد درمان غیر جراحی دیسک کمر ، عمل جراحی بسته کمر یا عمل کم تهاجمی دیسک کمر نامیده می شود.

 

منبع: kamargardan.com

 

 

 

جراحی بسته دیسک کمر

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر نجفی

در سایت دکتر نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

فلکه دوم صادقیه – بلوار فردوس – نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر نجفی

 

کلمات کلیدی:

جراحی بسته دیسک کمر , جراحی لیزری دیسک کمر , جراحی بسته ستون فقرات , جراحی لیزری ستون فقرات , هزینه جراحی دیسک کمر , هزینه عمل بسته دیسک کمر , آیا عمل دیسک کمر خطرناک است , مراقبت های بعد از عمل لیزری دیسک کمر , عکس عمل دیسک کمر , جراحی دیسک کمر بسته بهتر است یا باز , عوارض جراحی لیزر دیسک کمر , نظرات در مورد عمل دیسک کمر با لیزر

جراحی بسته دیسک کمر ، جراحی لیزری دیسک کمر و ستون فقرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+