آسیب عصب دست نوزاد موقع تولد (آسیب شبکه عصبی براکیال) فلج ارب

آسیب عصب دست نوزاد موقع تولد (آسیب شبکه عصبی براکیال) فلج ارب را در این مقاله بررسی می کنیم. شبکه بازویی (براکیال) یک شبکه از اعصاب است که حرکات و احساس های شانه، بازو و دست ها را تأمین می کند. عصب های پشتیبان بازو در ستون فقرات هستند و تا گردن بالا می آیند، آن هایی که دست و انگشتان را پشتیبانی می کنند در قسمت پایین گردن قرار دارند.

 

آسیب عصب دست نوزاد موقع تولد

این مجموعه عصبی از ۴ ریشه عصب گردنی (C۵-C۸) و اولین عصب صدری (T۱) تشکیل شده اند. این ریشه ها با هم ترکیب شده و سه تنه را ایجاد می کنند. C۵-C۶ از تنه بالایی، C۷ از تنه میانی ادامه می یابد و C۸-T۱ از تنه پایینی شکل می گیرد. هر تنه به چند شاخه تقسیم می شود. نیم شاخه ها معمولاً عضلات فلکسور (که بازو را بلند کرده و خم می کنند) تغذیه می کنند. بقیه عضلات اکستنسور (که بازو را صاف کرده و آن را پایین می آورند) را تغذیه می کنند.

 

شبکه براکیال پلی برای انتقال پیام عصبی از مغز به بازو

اعصاب شبکه بازویی از نخاع در زیر ترقوه خارج شده و وارد زیر بغل می شوند. از آنجا به عصب های تکی تقسیم می شوند که کنترل عضلات شانه، آرنج، مچ دست و دست را به عهده می گیرند.

زمانی که عصب ها در شبکه بازویی آسیب می بینند، سیگنال ها نمی توانند از مغز به سمت عضلات بازو انتقال یابند؛ بنابراین برخی یا همه عضلات بازوی کودک ممکن است از کار بیفتند. زمانی که این عارضه فقط عضلات شانه و آرنج را در برگیرد به آن فلج ارب گفته می شود و زمانی که این عارضه عضلات بازو، دست و مچ دست را تحت تأثیر قرار دهد به آن فلج کلی شبکه بازویی گفته می شود.

 

علل آسیب دیدگی شبکه بازویی

تصور بر این است که آسیب دیدگی شبکه براکیال در هنگام زایمان به علت آسیب دیدگی شبکه بازویی نوزاد در حین وضع حمل اتفاق می افتد. این آسیب دیدگی باعث می شود که عملکرد حرکتی و حسی بازو دچار اختلال شود.

آسیب دیدگی شبکه بازویی ممکن است به دلیل تصادفات رانندگی، تصادف با موتور سیکلت، آسیب دیدگی های ورزشی و… ایجاد شوند. شدت آسیب دیدگی عصبی متفاوت بوده و می تواند از کشیده شدن خفیف تا پارگی ریشه عصب و جدا شدن آن از نخاع باشد.

 

علائم آسیب دیدگی شبکه براکیال

  • الگوی ضعف و فلج عضلانی در اندام فوقانی به این که کدام یک از اعصاب شبکه بازویی آسیب دیده باشند بستگی دارد
  • کاهش احساس در اندام فوقانی
  • درد

 

انواع آسیب دیدگی های شبکه بازویی

جدا شدن: عصب از محل اتصال آن به نخاع پاره می شود؛ این شدیدترین نوع این عارضه است. افتادگی پلک ناشی از جدا شدن شبکه بازویی پایینی است (سندرم هورنر)

پاره شدن: عصب پاره می شود اما نه از محل نخاع

تومور عصب: بافت اسکار در اطراف قسمت آسیب دیده رشد می کند و باعث افزایش فشار بر عصب آسیب دیده شده و اجازه نمی دهد که سیگنال از عصب به عضلات منتقل شود.

نوراپراگزیما: عصب کشیده شده و آسیب می بیند ولی پاره نمی شود.

 

چگونه کودک دچار آسیب دیدگی شبکه بازویی می شود؟

شبکه بازویی نوزاد ممکن است به دو طریق دچار آسیب دیدگی شود:

در هنگام تولد: از هر ۱۰۰۰ نوزاد ۱.۵ نفر از آنها ممکن است دچار آسیب دیدگی شبکه بازویی شوند. غالباً این اتفاق زمانی می افتد که گردن نوزاد به یک شمت کشیده شده و وضع حمل او دشوار شود. این آسیب دیدگی باعث از دست رفتن کلی یا جزئی عملکردهای حرکتی و عصبی در بازو می شود.

ضربه: آسیب دیدگی ضربه ای شبکه بازویی به دلیل تصادف با وسایل نقلیه، موتور سیکلت، آسیب دیدگی های ورزشی یا ضربات چاقو یا برخورد گلوله رخ می دهند. شدت آسیب دیدگی های ضربه ای متفاوت بوده و ممکن است از کشیدگی خفیف ریشه عصب تا پاره شدن و جدا شدن آن از نخاع متغیر باشد.

 

وضعیت های مرتبط با آسیب دیدگی شبکه بازویی

فلج ارب

C۵, C۶ و گاهی اوقات عصب C۷ درگیر مشوند.
غالباً با صاف شدن کامل دست و خم شدن کامل مچ دست نشان داده می شود.
ممکن است عملکرد دست خوب باشد اما حرکات بازو به طور کامل انجام نشوند
ممکن است باعث بی ثباتی مفصل شانه شود.
غالباً با ضعف در عضلات دوسر و دلتوئید همراه است (قادر به خم کردن آرنج یا بلند کردن بازو از شانه نیست)
۷۵ درصد از آسیب دیدگی های شبکه بازویی را در برمی گیرد.

 

فلج کامل

همه ۵ عصب شبکه بازویی درگیر می شوند (C۵-T۱)
شانه، بازو یا دست قادر به حرکت نیستند.
ممکن است هیچ حسی در بازو وجود نداشته باشد.

 

سندرم هورنر

آسیب دیدگی عصب بر چشم ها تأثیر گذاشته باعث تنگ شدن مردمک چشم (مایوز) و افتادگی چشم (پتوز) می شود.

 

آسیب شبکه عصبی براکیال فلج ارب

 

بهبودی طبیعی

مبداء عصب های شبکه بازویی، گردن و ستون فقرات گردنی است. عصب ها دوباره از گردن به سمت بازوها می روند. این فرایند به اندازه ۱ میلی متر در روز یا یک اینچ در ماه پیش می رود.

ممکن است در صورتی که عصب ها به طور کامل به مبدأ حرکتی و عصبی خود متصل نشوند بهبودی ناقص اتفاق بیفتد. بهبودی کامل زمانی حاصل می شود که فیبرهای حسی به اهداف انتهایی و فیبرهای حرکتی به عضلات هدف برسند.

توانایی خم کردن آرنج (عملکرد عضلات دو سر) در سومین ماه عمر نشان دهنده بهبودی کامل است. به علاوه عملکرد عضلات دو سر، حرکات فعال مچ دست در حرکات رو به بالا و صاف کردن انگشتان دست و شست نشانه ای قوی از بهبودی طبیعی کامل است. تمرینات ملایم دامنه حرکتی باید به وسیله والدین به همراه معاینات مکرر پزشک باید انجام شوند. انجام این کارها برای والدینی که نشانه های قوی بهبودی را می بینند نیز ضروری است.

حدود دوسوم کودکان مبتلا به فلج شبکه بازویی با اقدامات درمانی جزئی خود به خود بهبود می یابند. باقیمانده بیماران ممکن است محدودیت هایی متناسب با آسیب دیدگی شبکه بازویی که بهبود نیافته است داشته باشند. محدودیت ها ممکن است شامل ناقص بودن دامنه حرکتی در یک یا چند حرکت، ضعف عضلانی یا کاهش احساس در بازو باشد. تلاش های درمانی ما بر بهبودی این نوزادان متمرکز می شود.

 

عمل جراحی برای درمان آسیب دیدگی های شبکه بازویی

مدت زمان انجام عمل جراحی ترمیمی یک فاکتور مهم در دروان بهبود است. در ۱۸ ماهگی، عضلاتی که هنوز به عصب وصل نشده اند ممکن است ضعیف تر شوند.

برای آسیب دیدگی هایی از نوع جدا شدن و پارگی، امکان بهبودی کامل وجود ندارد مگر این که جراحی ترمیمی در زمان مقتضی انجام شود. برای آسیب دیدگی هایی از نوع تومور عصب و نوراپراگزیا، احتمال بهبودی متفاوت است. بیشتر بیمارانی که دچار نوراپراگزیا شده اند پیش آگهی نسبتاً خوبی نسبت بهبودی خود به خودی نشان می دهند و ۹۰ تا ۱۰۰ درصد عملکرد آنها بازمی گردد.

 

در صورت نیاز به انجام عمل جراحی، ترمیم عصب به روش میکروسرجری ممکن است تا سن ۳ ماهگی مورد ملاحظه قرار گیرد. ترمیم اولیه عصب معمولاً بین ۳ تا ۶ ماهگی نوزاد انجام می شود. این عمل به شرح زیر انجام می شود:

نورولیز: برداشتن بافت اسکار محدودکننده اطراف عصب

بریدن تومور عصب: زمانی که تومور عصب بزرگ شود باید آن را برداشت و عصب را دوباره به هم متصل کرد یا پیوند عصب را انجام داد.

پیوند عصب: زمانی که فاصله بین انتهای عصب زیاد می شود، احتمال ایجاد تنش افزایش یافته و باید با استفاده از روش “انتها به انتها” یا پیوند عصب این عارضه را رفع کرد.

جراحی قطع عصب: معمولاً این عمل در مواردی که جداسازی اتفاق افتاده است انجام می شود. عصب های اهداکننده برای ترمیم مورد استفاده قرار می گیرند. قسمتی از ریشه که هنوز به نخاع متصل است می تواند برای ترمیم عصب جدا شده مورد استفاده قرار گیرد.

 

انتقال عصب جداشده

  • انتقال عصب جداشده ممکن است در سنین ۱۲ تا ۱۸ ماهگی انجام شود.
  • عصب سالم مجاور که به عضلات هدف نزدیک تر است به عصب آسیب دیده متصل می شود.

 

عمل های دیگری نیز برای بهبود کلی عملکرد اندامی که تحت تأثیر آسیب دیدگی های عصبی قرار دارند انجام می شود که برخی از آنها عبارتند از:

  • عمل جراحی آرتروسکوپی و روش های کم تهاجمی دیگر
  • انتقال تاندون
  • انتقال عضله
  • بازسازی شانه
  • استئوتومی چرخشی
  • بازسازی آرنج
  • بوتاکس

 

روش های درمانی غیر جراحی برای درمان آسیب دیدگی های شبکه بازویی

به کارگیری روش های غیرجراحی نیز بخش مهمی از فرایند درمان آسیب دیدگی های شبکه بازویی هستند.

غالباً به کارگیری روش های درمانی فیزیکی و شغلی توصیه می شوند که عبارتند از تمرینات بهبوددهنده دامنه حرکتی و تقویتی، تحریک الکتریکی عصبی عضلانی، باندپیچی کینزیو، تحرک مفصل، آب درمانی و استفاده از ارتوز و وسایل کمکی

از آنجا که ممکن است کودک شما قادر به حرکت دادن بازوی آسیب دیده خود نباشد، شما باید به طور فعال به خم کردن مفاصل او کمک کنید. آسیب دیدگی شبکه بازویی یک بیماری مادام العمر است. مدیریت این بیماری غالباً بر پیشگیری یا کاهش نقص ها و به حداکثر رساندن ظرفیت کودک در منزل و در جامعه متمرکز است.

یادآوری این نکته مهم است که نوزاد شما بسیار سازگار است. حامی و تشویق کننده باشید؛ بر آنچه کودک می تواند انجام دهد تمرکز کنید. حمایت مثبت به کودک کمک می کند که حس سالم بودن خود را تقویت کرده و اعتماد به نفس او افزایش یافته و مستقل تر شود.

 

نویسنده: دکتر فهیم باغبان

 

 

 

 

آسیب عصب دست نوزاد موقع تولد

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

آسیب عصب دست نوزاد موقع تولد , کلامپکه , آسیب شبکه عصبی براکیال , فلج ارب , درمان فلج ارب در بزرگسالی , ایا فلج ارب درمان میشود , آسیب شبکه بازویی , ورزشهای مخصوص فلج ارب , متخصص فلج ارب , درمان فلج ارب با طب سوزنی , کاردرمانی فلج ارب , براکیال چیست , انواع آسیب های شبکه براکیال , آسیب اعصاب بازو , بلاک شبکه بازویی , آناتومی شبکه بازویی , درمان فلج ارب در بزرگسالی , متخصص فلج ارب , فلج ارب در بزرگسالی , کاردرمانی فلج ارب , فیلم فلج ارب , ارب چیست , تمرینات کاردرمانی برای فلج ارب

آسیب عصب دست نوزاد موقع تولد (آسیب شبکه عصبی براکیال) فلج ارب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+