تنگی کانال نخاعی ، جراحی آری یا خیر؟

تنگی کانال نخاعی ، یکی از بیماری های شایع ستون فقرات است. نخاع یکی از قسمت های مهم و حساس بدن است که در کانال نخاعی ستون فقرات قرار دارد. یکی از عملکرد های مهم ستون فقرات حفاظت از نخاع است. اگر به هر دلیلی کانال نخاعی تنگ شود، به نخاع و ریشه های عصبی که از نخاع خارج شده و به دست ها و پاها میرود فشار وارد می کند. تنگی کانال نخاعی معمولا در ناحیه گردن یا کمر رخ میدهد. در بعضی افراد به صورت مادرزادی قطر کانال نخاعی کم است و اینها زودتر دچار تنگی کانال نخاعی میشوند.

تنگی کانال نخاعی

عوامل ایجاد بیماری تنگی کانال نخاعی:

عوامل اصلی تنگی کانال نخاعی شامل: آرتروز، بیرون زدگی دیسک، لغزنده گی یا سرخوردن مهره می باشد.

علائم تنگی کانال نخاعی:

تنگی کانال نخاعی کمر معمولاً به صورت کمردردی که به یک یا هر دو پا تیر میکشد بروز میکند، درد و خواب رفتن پاها بویژه هنگام راه رفتن از علایم دیگر است. این افراد در ابتدای راه رفتن مشکلی ندارند ولی بعد از طی مسافتی کوتاه درد شروع شده و باید بنشینند تا این درد کمتر شده و ادامه مسیر دهند.

تشخیص تنگی کانال نخاعی:

تشخیص و بررسی تنگی کانال نخاعی با معاینه بالینی، نوار عصب و عضله و ام آر آی است.

بعضی ورزشهای مفید در تنگی کانال نخاعی

درمان تنگی کانال نخاعی:

در مراحل خفیف و متوسط تنگی کانال نخاعی ، درمان غیر جراحی است مثل درمانهای دارویی، درمان دستی، فیزیوتراپی، آب درمانی، ورزش های مخصوص، تزریقات درمانی در ستون فقرات. اما اگر بیماری پیشرفته باشد علاوه بر درد ممکن است عوارضی نیز به همراه داشته باشد مثل عدم توانائی در کنترل ادار، ضعف پیشرونده در اندامهای فوقانی یا تحتانی، آسیب شدید به ریشه های عصبی دستها یا پاها( از جمله عصب سیاتیک ) و…که در اینصورت نیاز به جراحی خواهد بود. برای بررسی اینکه تا چه حد عصب سیاتیک توسط تنگی کانال نخاعی تحت فشار است از نوار عصب و عضله استفاده میکنیم. یکی از دلایل جراحی درد شدیدی است که به روشهای معمول پاسخ نداده و بر کیفیت زندگی و شغل بیمار تاثیر منفی داشته است.

پیشرفت سریع در سیر بیماری مهمترین فاکتور در تصمیم به جراحی است.

به هرحال درمان جراحی یا غیر جراحی تنگی کانال نخاعی ممکن است هم برای بیمار و خانواده اش و هم برای پزشک چالش برانگیز باشد.

تنگی کانال نخاعی

موبایل کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

تنگی کانال نخاعی , ورزش برای تنگی کانال نخاعی , درمان گیاهی تنگی کانال نخاعی , تنگی کانال نخاعی گردن , عوارض جراحی تنگی کانال نخاعی , درمان تنگی کانال نخاعی با لیزر , فیلم جراحی تنگی کانال نخاعی , هزینه عمل جراحی تنگی کانال نخاعی , مراقبت بعد از عمل تنگی کانال نخاع , تنگی کانال نخاعی , تنگی کانال نخاعی+علائم , تنگی کانال نخاعی گردن , تنگی کانال نخاعی چیست , تنگی کانال نخاعی و درمان آن , تنگی کانال نخاعی کمر , تنگی کانال نخاعی ویکی پدیا , تنگی کانال نخاعی به انگلیسی , تنگی کانال نخاعی در گردن , تنگی کانال نخاعی , تنگی کانال نخاع از چیست , تنگی کانال نخاع بعد از عمل , تنگی کانال نخاع به انگلیسی , علت ایجاد تنگی کانال نخاعی , ایا تنگی کانال نخاعی درمان دارد , حرکات اصلاحی تنگی کانال نخاعی , درمان تنگی کانال نخاعی در اصفهان , اپارات تنگی کانال نخاعی , جلوگیری از تنگی کانال نخاعی , تنگی کانال نخاعی باید عمل شود , درمان تنگی کانال نخاع بدون جراحی , درمان تنگی کانال نخاع با ورزش , درمان تنگی کانال نخاع با طب سوزنی , عمل تنگی کانال نخاع با لیزر , تنگی کانال نخاع با لیزر , تنگی کانال نخاع با تصویر , تنگی کانال نخاع بدون جراحی , معافیت پزشکی تنگی کانال نخاعی , پیشگیری از تنگی کانال نخاعی , تنگی کانال نخاع تبیان , تنگی کانال نخاع تزریق , تصاویر تنگی کانال نخاعی , تصویر تنگی کانال نخاعی , ترمیم تنگی کانال نخاعی , تزریق برای تنگی کانال نخاعی , درمان تنگی کانال نخاعی با تزریق , روش تشخیص تنگی کانال نخاعی , تمرینات تنگی کانال نخاعی , تنگی کانال نخاع و جراحی , عوارض جراحی تنگی کانال نخاعی , جراحی تنگی کانال نخاعی , هزینه جراحی تنگی کانال نخاعی , عوارض جراحی تنگی کانال نخاعی گردن , درمان جراحی تنگی کانال نخاعی , عمل جراحی تنگی کانال نخاعی گردن , درمان تنگی کانال نخاعی با جراحی , درمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحی , تنگی کانال نخاعی چگونه درمان می شود , علت تنگی کانال نخاع چیست , درمان تنگی کانال نخاع چیست , تنگی کانال نخاع چگونه درمان میشود , علایم تنگی کانال نخاع چیست , تنگی کانال نخاع کمر چیست , علائم تنگی کانال نخاع چیست , تنگی کانال نخاع یعنی چه , برای تنگی کانال نخاع چه کنیم , حرکات ورزشی تنگی کانال نخاعی , جراحی تنگی کانال نخاع خطرناک است , درمان تنگی کانال نخاع خیراندیش , خطرات تنگی کانال نخاعی , درمان خانگی تنگی کانال نخاعی , تنگی کانال نخاعی درمان , تنگی کانال نخاعی در کمر , تنگی کانال نخاعی دیسک کمر , تنگی کانال نخاعی در طب سنتی , تنگی کانال نخاعی در بارداری , تنگی کانال نخاعی درمان دارد , تنگی کانال نخاعی دیسک , تنگی کانال نخاع+درمان , تنگی کانال نخاع در طب سنتی , در مورد تنگی کانال نخاع , تنگی کانال نخاع روازاده , راههای درمان تنگی کانال نخاعی , راه درمان تنگی کانال نخاعی کمر , راهای درمان تنگی کانال نخاعی , روش درمان تنگی کانال نخاعی , روشهای درمان تنگی کانال نخاعی , رفع تنگی کانال نخاعی , راههای درمان تنگی کانال نخاعی کمر , راه درمان تنگی کانال نخاعی , تنگی کانال نخاعی و زایمان طبیعی , تنگی کانال نخاعی مادر زادی , تشخیص تنگی کانال نخاعی مادر زاد , تنگی کانال نخاعی ستون فقرات , تنگی کانال نخاع ستون فقرات , تنگی کانال نخاع طب سنتی , تنگی کانال نخاع درطب سنتی , درمان سنتی تنگی کانال نخاعی , درمان تنگی کانال نخاعی درطب سنتی , تنگی کانال نخاعی طب سنتی , درمان تنگی کانال نخاعی باطب سنتی , طب سوزنی تنگی کانال نخاعی , تنگی شدید کانال نخاعی , درمان تنگی کانال نخاع طب سنتی , تنگی کانال نخاعی علت , تنگی کانال نخاع علایم , عکس تنگی کانال نخاعی , عوارض عمل تنگی کانال نخاعی , علاج تنگی کانال نخاعی , عمل تنگی کانال نخاعی گردن , علایم بیماری تنگی کانال نخاعی , عوارض تنگی کانال نخاعی کمر , علل تنگی کانال نخاعی , علل تنگی کانال نخاعی گردن , علل بروز تنگی کانال نخاعی , درمان غیرجراحی تنگی کانال نخاعی , تنگی کانال نخاع فیلم , فیلم عمل تنگی کانال نخاعی , فیلم جراحی تنگی کانال نخاعی , فیزیوتراپی در تنگی کانال نخاعی , فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی , تنگی کانال نخاعی و فیزیوتراپی , درمان تنگی کانال نخاعی باطب فیزیکی , قرص تنگی کانال نخاعی , درمان قطعی تنگی کانال نخاعی , تنگی کانال نخاعی کمری , تنگی کانال نخاع کمر , تنگی کانال نخاع کمری , درمان تنگی کانال نخاع کمر , عمل تنگی کانال نخاع کمر , تنگی کانال نخاع ودیسک کمر , تنگی کانال نخاع کمردرد , جراحی تنگی کانال نخاع کمری , تنگی کانال نخاع گردن , تنگی کانال نخاع گردنی , تنگی کانال نخاع گردن , تنگی کانال نخاع گردن درمان , درمان تنگی کانال نخاعی گردن , علائم تنگی کانال نخاعی گردن , درمان تنگی کانال نخاعی گردن بدون جراحی , جراحی تنگی کانال نخاعی گردن , عوارض تنگی کانال نخاعی گردن , عمل تنگی کانال نخاعی با لیزر , لیزر درمانی تنگی کانال نخاعی , جراحی تنگی کانال نخاعی با لیزر , تنگی کانال نخاعی مادرزادی , تنگی کانال نخاعی معافیت , تنگی کانال نخاعی مچ دست , تنگی کانال نخاع معافیت , تنگی کانال نخاع مادرزادی , متخصص تنگی کانال نخاعی , مشکلات تنگی کانال نخاعی , در مورد تنگی کانال نخاعی , ورزشهای مخصوص تنگی کانال نخاعی , نرمشهای تنگی کانال نخاعی , نرمش تنگی کانال نخاعی , نرمش برای تنگی کانال نخاعی , نشانه تنگی کانال نخاعی , تنگی در کانال نخاعی در ناحیه کمر , نشانه های تنگی کانال نخاعی , نحوه درمان تنگی کانال نخاعی , نحوه جراحی تنگی کانال نخاعی , تنگی کانال نخاعی و معافیت سربازی , تنگی کانال نخاعی و بارداری , تنگی کانال نخاعی و طب سنتی , تنگی کانال نخاعی ویکی , تنگی کانال نخاعی و ورزش , تنگی کانال نخاعی ودرمان , دیسک و تنگی کانال نخاع , طب سوزنی و تنگی کانال نخاعی , دیسک و تنگی کانال نخاعی , کمر درد و تنگی کانال نخاعی , دیسک کمر و تنگی کانال نخاعی , یوگا و تنگی کانال نخاعی , تنگی کانال نخاعی و درمان , نرمش های تنگی کانال نخاعی , عکس های تنگی کانال نخاعی , ورزش های تنگی کانال نخاعی , هزینه عمل تنگی کانال نخاعی , تنگی کانال نخاعی و دیسک کمر , تنگی کانال نخاعی , تنگی کانال نخاع+درمان , تنگی کانال نخاع گردن

تنگی کانال نخاعى، درمان تنگی کانال نخاعی، ورزشهای تنگی کانال نخاعی، جراحی تنگی کانال نخاعی