اختلاف طول پا | علل، علایم، تشخیص و درمان

Leg length difference Causes, symptoms, diagnosis and treatment

اختلاف طول پا از بیماری هایی است که در این مقاله علل، علایم، تشخیص و درمان آن را معرفی می کنیم. وقتی طول کل اندام فوقانی در دو طرف با یکدیگر متفاوت باشد و یا طول کل اندام تحتانی در دو طرف با یکدیگر متفاوت باشد به این وضعیت اختلاف طول اندام ها یا Limb Length Discrepancy میگویند.

 

اختلاف طول پا

 

اختلاف طول دو اندام فوقانی معمولا مشکل خاصی برای فرد به وجود نمیاورد ولی در اندام تحتانی این طور نیست. بقیه این بحث در مورد اختلاف طول در اندام های تحتانی است.

بسیاری اوقات در افراد عادی هم، طول اندام های تحتانی ( چیزی که در زبان مردم به آن پا گفته میشود- در ارتوپدی منظور از پا قسمتی از اندام تحتانی است که پایین تر از مچ قرار گرفته است) ممکن است حتی تا حد یک و نیم سانتیمتر هم با یکدیگر متفاوت باشند. اختلاف طول بیش از این حد نیاز به درمان دارد.

 

 

علل اختلاف طول پا (اندام) ها

شکستگی قبلی

اگر استخوان ران یا ساق شکسته شده در وضعیت نامناسب و کوتاه جوش بخورد طول اندامها غیز یکسان میشود. اگر بدنبال ضربه و یا شکستگی در دوران بچگی، صفحه رشد استخوان ران یا ساق آسیب ببیند، ممکن است آن استخوان خوب رشد نکند و کوتاه تر از استخوان طرف مقابل باقی بماند. گاهی در بچه ها استخوان ران بعد از شکستگی و جوش خوردن دچار افزایش رشد میشود که ممکن است نتیجه آن بلندتر شدن ران طرف آسیب دیده باشد.

 

شکستگی قبلی، عفونت استخوان

عفونت استخوانی و یا التهاب مفصلی در زمان کودکی ممکن است موجب اختلاف طول اندام ها در سنین بالاتر شود.

 

شکستگی قبلی، بیماری های مادرزادی

بعضی بیماراری های مادرزادی مانند نوروفیبروماتوز، اگزوستوز متعدد و یا بیماری اولیر میتواند موجب اختلاف طول اتدام ها شود.

 

شکستگی قبلی، بیماری های عصبی و عضلانی

بعضی بیماری های عصبی یا عضلانی مانند ابتلا قبلی به فلج اطفال میتواند موجب اختلاف طول اندام ها شود.

 

اختلاف طول پا

 

 

علایم اختلاف طول پا (اندام) ها

اختلافی در حدود ۴ سانتیمتر در یک فرد بالغ میتواند موجب لنگش و مصرف انرژی بیشتر در حین راه رفتن شود. ممکن است اختلاف طول اندام های تحتانی زمینه را برای کمردرد بیشتر کند.

 

 

تشخیص اختلاف طول پا (اندام) ها

پزشک معالج با اندازه گیری طول نقطه خاصی از لگن تا مچ پا و مقایسه این مقدار در دو طرف میتواند تا حدودی اختلاف طول اندام های تحتانی را متوجه شود. اندازه گیری دقیق تر این اختلاف طول با استفاده از نوع خاصی از رادیوگرافی به نان اسکنوگرام Scanogram است.

 

 

درمان اختلاف طول پا (اندام) های تحتانی چیست

اگر دو اندام طول متفاوتی داشته باشند چگونه درمان میشوند.

اگر اختلاف طول در حد یک اینچ یعنی ۲.۵ سانتیمتر باشد درمان بصورت اضافه کردن یک کفی به زیر پاشنه پا در داخل یا زیر کفش است. طول های بیشتر ممکن است نیاز به درمان جراحی داشته باشند.

 

 

روش های جراحی اختلاف طول پا (اندام) های تحتانی

از روش های جراحی گوناگونی برای اصلاح اختلاف طول اندام های تحتانی استفاده میشود که عبارتند از:

اپی فیزیودز

در این روش پزشک جراح صفحه رشد استخوان طرف سالم را تخریب میکند. نتیجه اینست که رشد طرف عمل شده کمتر از طرف کوتاه شده و بعد از مدتی طول هر دو اندام یکسان میشود.

در این روش باید به دقت محاسبه شود که عمل جراحی تخریب صفحه رشد، در چه سنی انجام شود تا وقتی که رشد قدی فرد در پایان دوران بلوغ پایان یافت طول هر دو اندام یکسان شود.

البته ممکن است با تمام دقتی که در محاسبه به عمل میاید طول اندام عمل شده کمی بلندتر بماند و یا حتی کوتاهتر شود. مشکل دیگر این نوع عمل جراحی اینست که طول طرف سالم را کم میکند و در واقع قد فرد را کمی کوتاه میکند.

 

کوتاه کردن استخوان دیگر

روش دیگر که معمولاً در بزرگسالان انجام میشود خارج کردن قسمتی از استخوان طرف سالم و در نتیجه کوتاه کردن طول طرف سالم است. در این روش هم در واقع قد فرد کمی کوتاهتر شده است. همچنین ممکن است عضلات طرف عمل شده قدری ضعیف تر شوند.

 

بلند کردن استخوان کوتاه شده

روش دیگر بلند کردن طول استخوان کوتاه است. بدین صورت که ابتدا قسمتی از استخوان را که قصد بلند کردن طول آن را دارند میشکنند. سپس به توسط دستگاهی به نام اکسترنال فیکساتور یا ایلیزاروف دو طرف استخوان شکسته شده را به آرامی از هم دور میکنند. حدود روزی یک میلیمتر یا ماهی یک اینچ.

به تدریج که استخوان ها از هم دور میشوند بین آنها غضروف ساخته میشود و به تدریج غضروف تبدیل به استخوان میشود. بعد از اینکه استخوان ها به اندازه لازم از هم دور شدند دستگاه تا مدت دیگری باقی میماند تا غضروف بوجود آمده کاملاً تبدیل به استخوانی سفت و محکم شود.

این مدت معمولا سه ماه به ازای هر یک سانتیمتر اضافه شدن طول است. بعد از سپری شدن این زمان دستگاه از پای بیمار خارج میشود. البته این زمان بستگی به عوامل متعددی مثل سن بیمار، وضعیت سلامتی عمومی وی و عدم مصرف سیگار دارد.

از عوارض مهم این عمل جراحی عفونت در اطراف محل عمل و خشکی و محدودیت حرکت مفاصل اطراف استخوان است. شرط لازم برای موفقیت این عمل جراحی، مراجعه منظم به پزشک معالج، تمیز کردن مرتب و دقیق اندام و دستگاه، تنظیم دقیق دستگاه روزی چند مرتبه و شرکت در یک برنامه بازپروری دقیق و منظم است.

 

 

 

 

اختلاف طول پا

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

 

 

Leg length difference is one of the diseases that in this article we describe the causes, symptoms, diagnosis and treatment of it. When the total length of the upper limb is different on either side or the length of the entire lower limb is different on both sides, this is called the Limb Length Discrepancy.

 

 

کلمات کلیدی:

اختلاف طول پا , اختلاف طول اندام , اختلاف طول اندام ها , اختلاف اندازه پا , اختلاف طول پاها , اختلاف طول دو پا , درمان اختلاف طول پاها , درمان اختلاف طول دو پا , روش تشخیص کوتاهی پا , تفاوت پای چپ و راست , درمان کوتاهی پا با ورزش , اندازه گیری طول اندام تحتانی , درمان اختلاف طول پاها , اختلاف اندازه پاها , کوتاه شدن پا در اثر شکستگی , سندروم پای کوتاه , اندازه گیری طول اندام تحتانی , روش تشخیص کوتاهی پا , اختلاف طول دو پا , درمان کوتاهی یکی از پاها , نحوه انجام اسکنوگرام , اندازه گیری طول واقعی اندام تحتانی , Leg length difference Causes, symptoms, diagnosis and treatment

اختلاف طول پا | علل، علایم، تشخیص و درمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+