انواع درد زانو ، روش های تشخیص و درمان درد زانو

انواع درد زانو و روش های تشخیص و درمان درد زانو را در این مقاله بررسی می کنیم. دردهای زانو شامل چیست و برای بیماری که به ما مراجعه می کند چه تشخیص افتراقی هایی می توانیم بگذاریم تا به آن تشخیص نهایی برسیم که در آن شخص درد زانو به چه دلیل است؟

 

انواع درد زانو ، تشخیص و درمان درد زانو

انواع دردهای زانو

برای بیماری که با درد زانو مراجعه می کند گزینه های مختلفی در فیلد کاری ارتوپدی قرار می گیرد . از آسیب هایی که به مفصل زانو می رسد اگر بیمار مسن باشد و علائمی از آرتروز یا تخریب دژنراتیو مفصل زانو داشته باشد که شاید ۸۰ درصد کار ارتوپدی به این قسمت قضیه برمی گردد . پارگی های مینیسک را می توانیم داشته باشیم. التهاب بافت سینوویوم را می توانیم در بیماران داشته باشیم.

زانو بر خلاف اندام ها و بافت های دیگر بدن یک مفصل مکانیکال است . یعنی علاوه بر آن دردی که دارد ، ممکن است منشاء درد کل بدن باشد . مثلاً بیمار آرتریت روماتوئید دارد. بنابراین در مفاصل و جاهای دیگر نیز درد دارد و این مفصل زانو نیز می تواند جزئی از اجزای بدن باشد.

بیمار نقرس دارد و می تواند آن رسوبات را داخل مفصل زانو نیز جمع شده باشد . علاوه بر این زانو مفصل مکانیکال بوده و می تواند دچار ضایعه و آسیب شود.
ساده ترین مثالی که می توان زد آوریوز شدن مفصل زانو است . یعنی طرف علاقه دارد هفته ای یک ، دو یا سه بار به صورت مرتب کوهنوردی کند ، ورزش سنگین انجام دهد ، از مفصلش به عنوان یک فوتبالیست یا به عنوان کسی که یک ورزش حرفه ای انجام می دهد به زانو فشار و آسیب می رساند ، بیشتر از حد نرمال استفاده می کند که می تواند عاملی بر درد باشد.

متاسفانه چون یک مفصل مکانیکال است و آن دردی که ایجاد می شود در کنارش به خاطر عدم استفاده از آن مفصل به خاطر درد ، باعث آتروفی عضلات خصوصا عضله کوادریسپس یا عضله چهار سر ران می شود و این ضمن آتروفی عضله ، باعث می شود مفصل بیشتر درد بگیرد.

درد بیشتر باعث می شود که استفاده ی کمتری از مفصل زانو شود و استفاده کم از مفصل زانو باعث آتروفی و تحلیل عضله می شود که باز این باعث تشدید درد در ناحیه زانو می شود. برای هر کدام از این ها ما تجویز جداگانه ای داریم.

حتی ممکن است بیمار درد سایکوسوماتیک داشته باشد. واقعا هیچ اثر و آثاری از یک مشکل پاتولوژیک در آن زانوی بیمار نبینیم . بیمار از نظر روحی ، روانی و عصبی دچار ناراحتی بوده و این درد را به زانو منتقل کرده است و ما هیچ ضایعه و آسیبی در زانو نمی توانیم شناسایی کنیم.

 

تشخیص افتراقی انواع درد های زانو

بیمارانی داریم که معمولاً در سنین میانسالی و بیشتر در افرادی که اضافه وزن دارند ، تحرک بیشتری دارند با درد هایی در ناحیه مچ پا ، کف پا یا پاشنه پا مراجعه می کنند .تشخیص افتراقی های متعددی را برای دردهای این ناحیه داریم.

اولین نکته ای که خودم همیشه سعی می کنم مد نظر قرار دهم، انحراف یا عدم طبیعی بودن آناتومیک آن ناحیه می باشد . یعنی ما در بیمارانی که لاکسیته لیگامانی دارند باعث پس پلانوس یا صافی کف پا می شود ، بیمارانی که انحراف دارند ، این انحراف باعث عدم توزین مناسب وزن یعنی گرانیگاه بدن به جای آن که در مهره S1 یا جای دیگری از بدن انتقال وزن را به صورت طبیعی بین دو تا پا تقسیم کند تا به یک نقطه از پا فشار وارد نشود. آن مکانیسم بیو مکانیک بدن به هم می ریزد و نقاطی از کف پا بیشتر در معرض انتقال وزن یا فشار می گیرد که ممکن است در طولانی مدت باعث استهلاک ، فرسایش ، آرتروز زودرس ایجاد کند و در کوتاه مدت دردهایی که بیمار از آن شاکی است و معمولاً این دردها در زمان تحرک بیشتر یا استفاده بیشتر از مفصل ، ایجاد شود.

تمام این ها را به صورت یک به یک تفکیک می کنیم. یعنی بیماری ممکن است با یک بیماری سیستماتیک مراجعه کند که این بیماری می تواند نقرس یا گوت ، دردهای روماتیسمی ، دیابت ، افزایش تری گلیسیرید خون ، دیفنیشنسی یا کاهش بعضی از مواد معدنی در بدن مانند منیزیم ، ویتامین A ، ویتامین D باشد ، تمام اینها باید تفکیک شوند.

بیماری که تروما به آن وارد شده است ، بیماری که انحراف یا دفورمیتی دارد، صافی کف پا دارد ، حتی در کنار این درد ها ممکن است ، نیم نگاهی هم به خار پاشنه داشته باشیم . یعنی بیماری به ما مراجعه کند که دردی در ناحیه داخلی پا دارد و این درد معمولاً در طول روز شب ها او را اذیت نمی کند ، اما روزها در ساعات ابتدایی روز که بیمار از خواب بیدار می شود در چند ساعت ابتدایی اذیت بیشتری را برای بیمار ایجاد می کند.

 

دردهای روماتیسمی نیز می باشند که آنها هم ممکن است باعث درد خصوصاً در مفصل مچ پا شوند . چون در پا مفاصل متعدد ، ارگان ها ، اندام ها ، تاندون ، عضلات و اجزایی است که به خاطر نزدیک بودن ساختمان های مکانیکی شان به همدیگر ، خود بیمار نتواند تشخیص درستی در محل درد برای خودش بگذارد که آیا مفصل است یا استخوان کجای پا مشکل دارد؟

کیست های متعددی نیز می تواند داخل استخوانی وجود داشته باشد ، آوریوز مفصل هست. یعنی کسی که سالم است و هیچ مشکلی ندارد اما از مفصل به دلیل ورزشکار بودن ، کوهنوردی طولانی مدت ، وجود پله های زیاد در محل کار یا منزل استفاده زیاد کرده باشد. آن مسائل هم می تواند باعث درد در ناحیه بعضی از مفاصل پا شود که با تشخیص صحیح و درست و با کمک وسایلی که پاراکلینیک محسوب می شوند مانند آزمایش خون ، گرافی از مفاصل به درد واقعی بیمار و با سورس اصلی درد بیمار می رسیم و درمان مناسب را برای بیمار انجام می دهیم.

 

درمان دردهای زانو

برای درمان این افراد هر کدام راه های مختلفی وجود دارد. آسیب را باید بررسی نمود . ممکن است نیاز باشد که با آرتروسکوپی به عنوان تشخیصی با دوربین آرتروسکوپی وارد زانو شویم و داخل مفصل زانو را ببینیم.
ممکن است بیمار آسیب دژنراتیو یا استئوآرتریت داشته باشد و آن بحث آرتروز را داشته باشد و غضروف مفصل تخریب شده باشد.
با توجه به سن، تصمیماتی گرفته می شود که در سن مناسب و تخریب گسترده بهترین تصمیم به جراحی و آرتروپلاستی یا تعویض مفصل زانو این پروسه ختم شود.

در هر صورت در هر مریض ابتدا سعی می کنیم با داروهای ضد التهاب ، فیزیوتراپی در کنار استراحتی که بیمار به مفصل می دهد ، باعث افزایش ‏فورس و توان عضله می شود و اگر مفصل آوریوز کرده باشد ، سطح فعالیت مفصل باید کاهش یابد و به تدریج سعی می کنیم مشکل بیمار حل شود و این مشکل باید رفع شود. یعنی یکی از حسن های خلقت و چیزهایی که انسان از آن استفاده می برد تحرک است و اگر با درد و ناراحتی برای بیمار همراه باشد، باعث مختل شدن زندگی روزانه می شود و در نهایت ما به هر طریق ممکن باید سعی کنیم که این درد را در بیمار صد در درصد از بین ببریم.

 

نویسنده: دکتر یاسر نژادی متخصص ارتوپدی

 

 

 

 

انواع درد زانو ، تشخیص و درمان درد زانو

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

انواع درد زانو ، روش های تشخیص درد زانو , درد زانو , روش های درمان درد زانو , علت زانو درد در زنان جوان , درمان درد زانو هنگام نشست و برخاست , علت درد زانو چپ , علت زانو درد در سی سالگی , پماد برای درد زانو , تسکین درد زانو آرتروز , علت درد کنار زانو , علت درد زانو هنگام راه رفتن

انواع درد زانو و روش های تشخیص و درمان درد زانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+