انواع زانوبند طبی، کاربرد زانوبند طبی، زانوبند طبی برای آرتروز، زانوبند طبی برای پارگی رباط صلیبی و مینیسک

انواع زانوبند طبی را در این مقاله بررسی می کنیم. زانوبندهای طبی (بریس و ارتز های زانو) یکی از رایج ترین وسایل حمایت کننده زانو هستند که با نگهداری از مفصل های زانو به هنگام کشش و تحرک باعث افزایش ثبات و پایداری زانو شده و به کاهش فشار و کشش روی قسمتهای آسیب دیده زانو، ایجاد گرما و فشردگی در زانو ، اصلاح راستای قرارگیری زانو ، کمک به عملکرد درست و محدود شدن برخی حرکات زانو که ممکن است باعث تشدید درد شوند، کمک می کنند.

 

انواع زانوبند طبی، کاربرد زانوبند طبی، زانوبند طبی برای آرتروز، زانوبند طبی برای پارگی رباط صلیبی و مینیسک

موارد لزوم استفاده از زانوبندهای طبی

تروما و آسیب های زانو: زانوبند در آسیب هایی مانند پارگی رباط ( رباط صلیبی قدامیACL ، رباط صلیبی خلفیPCL ، لیگامنت های جانبی یا میانی (پارگی های جزئی لیگامان ها ، دررفتگی زانو ، آسیب های منیسک و … مفید است. چنین آسیب هایی می تواند سبب خالی شدن زانو یا بی ثباتی آن شوند و در حین درمان نیاز به ابزار کمکی دارند.

استفاده از زانوبند پس از جراحی: در طول دوره پس از عمل یا در طی مرحله توانبخشی، توصیه می شود که از زانوبند استفاده شود تا بتوان زمان کافی برای بهبود بافت آسیب دیده و حمایت کافی برای مفصل را فراهم کرد و به توانبخشی مجدد آن کمک شایانی کرد.

بیماری های مفصلی مانند آرتروز زانو، استئوآرتریت، زانوی دوندگان یا هر بیماری که موجب درد زانو می شود ممکن است نیازمند استفاده از زانو بند باشند.
استفاده از زانوبند به عنوان یک اقدام پیشگیرانه ( زانوبند های پروفیلاکتیک ): به ویژه برای افرادی که در معرض خطر آسیب زانو قرار دارند مانند افرادی که دچار آسیب های قبلی زانو شده اند و یا در ورزشکاران (بسکتبال، وزنه برداری، والیبال ، اسکی و …) با هدف پشتیبانی و باعث کاهش شوک و ضربه ناشی از پریدن مکرر و خطر آسیب دیدگی شدید زانو توصیه شود.

 

میزان ناپایداری زانو مهم ترین عاملی است که در زمان انتخاب زانوبند طبی باید به آن توجه شود. حمایت کننده های زانو از نظر میزان حمایت کنندگی در سه دسته قرار می گیرند:

درجه ۱ : حمایت کننده های ساده دارای خاصیت کشسانی بدون بخش ثابت یا بند و بست اضافی. هر چند این زانوبندهای طبی کمترین حمایت را از مفصل زانو به عمل می آورند، ولی می توان به عنوان وسیله کمکی برای حفظ گرمای زانو و فشرده کردن زانو ها از آن ها استفاده کرد.
درجه ۲ : این نوع زانوبند ها حمایت کننده و پایدار کننده مفصل زانو هستند با بندهای پلاستیکی یا فلزی سبک در اطراف و گاهی بست های بیشتر برای حمایت مضاعف. این زانوبند طبی حمایت متوسطی از زانو به عمل می آورند و و در برابر چرخش و حرکت های ناگهانی از زانو محافظت می کنند.
درجه ۳ : زانوبندهای لولادار که در هر یک از دو طرف زانو دارای لولای ثابت پلاستیکی یا فلزی هستند که حرکت زانو را به شیوه ای مشابه حرکت طبیعی زانو با حداکثر حمایت، ممکن می سازند و تقریباً از تمام حرکت های چرخشی و جانبی زانو جلوگیری می کنند.

 

ویژگی های زانوبند مناسب

سایز مناسب
قابلیت تنظیم میزان فشار بر روی زانو
آزادی در حرکت
عدم لغزش
میزان کشش و سختی
وزن و جنس مناسب
قابلیت استفاده در آب

 

مواردی که باید هنگام استفاده از زانوبند طبی مورد توجه قرار گیرند:

در هنگام انتخاب بریس ها باید با پزشک مشورت کنید:

باید به این نکته مهم توجه داشت که زانوبند نامناسب یا استفاده نادرست از زانوبند می تواند روند بهبودی را به تاخیر انداخته و یا باعث مشکلات بیشتری شود. بریس انتخابی نباید در عملکرد طبیعی زانو اختلال ایجاد کند، باعث افزایش درد یا تشدید علائم شود، احتمال آسیب دیدن بخش های دیگر پایین تنه را افزایش دهد یا به دیگر بازیکنان در حین فعالیت های ورزشی صدمه بزند.

چنانچه نوع اشتباهی از بریس های زانو را انتخاب کنید یا آن را به طور اشتباه بپوشید ممکن است باعث افزایش درد شود. بنابراین بهتر است پس از مشورت با پزشک متخصص مناسب ترین نوع زانوبند، متناسب با وضعیت بیمار و مشکل وی انتخاب و یا طراحی و ساخته شود. معاینه دقیق بیمار و تجویز زانوبند مناسب توسط پزشک می تواند در بهبود نحوه راه رفتن، تحرک و قدرت پاها و زانوها کمک کند. علاوه بر این نحوه صحیح بستن آن نیز باید به بیماران آموزش داده شود تا حداکثر اثربخشی را به همراه داشته باشد.

 

اندازه و مناسب بودن زانوبند:

سفت تر بودن بریس همیشه به معنی بهتر بودن آن نیست و هیچ موقع نباید زانوبندها را خیلی محکم ببندید زیرا ممکن است در گردش خون پا اختلال ایجاد کرده و یا باعث گیر افتادن اعصاب پا شود. اگر هم خیلی شل باشد ، به سمت پایین پا سر می خورد و پشتیبانی کافی برای زانوی را فراهم نخواهد کرد.

بریس ها را فقط در مواقع نیاز بپوشید زیرا استفاده از بریس در هنگام استراحت برای زانودردهای خفیف باعث ضعیف شدن تدریجی عضلات اطراف زانو می شود و این ضعف در نهایت باعث بروز مشکلات بیشتری خواهد شد بنابراین باید زمانی که به بریس نیاز ندارید آنها را درآورید.

استفاده از زانوبند طبی در هنگام ورزش، باید طبق دستور پزشک انجام شود.

در هنگامی که در حال فعالیت هستید مرتبا وضعیت زانو بند خود را چک کنید تا مطمئن شوید که در جای درست قرار دارد و از جای خود حرکت نکرده است. در صورتی که زانوبند در جای درست روی زانو قرار نگیرد، ممکن است به جای کمک کردن، موجب آسیب رساندن به زانو شود.

پزشک به شما خواهد گفت که چه زمانی می توانید استفاده از زانوبند را کنار بگذارید.

 

انواع بریس ها و زانوبند طبی

طیف گسترده ای از بریس ها با ویژگی ها و طراحی ها و کارکردهای متفاوت مختلف وجود دارند. هر نوع بریس برای کمک به آسیب دیدگی یا عارضه ای خاص در زانو طراحی شده است.

 

انواع مختلف زانوبندهای طبی عبارتند از:

زانوبندهای فشاری

زانوبندهای فشاری پرکاربردترین نوع بریس ها هستند زیرا برای طیف گسترده ای از عوارض و آسیب دیدگی های زانو ، بیماران در انتظار جراحی تعویض مفصل و یا با اهداف پیشگیرانه می توان از آنها استفاده کرد. از مزایای این بریس ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

توزیع فشار وارد شده بر زانو ( ایستادن، راه رفتن یا خم شدن روی زانو بر مفصل زانو و بافت های اطراف آن فشار وارد می آورد، با استفاده از بریس فشاری این فشار به استخوان های بلندتر و قوی تر و بافت های عضلانی منتقل می شود و باعث کاهش فشار مستقیم وارد شده بر زانو می شود)

ایجاد گرما و فشار ملایمی برای زانو که در تسکین درد مفصل مؤثر است

ابزاری برای پیشگیری از آسیب دیدگی

 

بریس های لولایی (توانبخشی):

این نوع بریس ها برای بیمارانی که دچار آسیب دیدگی های جدی نظیر پارگی رباط صلیبی قدامی، رباط صلیبی خلفی و پارگی رباط های جانبی شده اند استفاده می شوند. همچنین برای تأمین حفاظت و ثبات زانو پس از انجام عمل های جراحی زانو مناسب هستند.

 

زانوبندهای طبی پوشیدنی

این نوع از زانوبندها در موارد آسیب دیدگی های خفیف تا متوسط مفصل و عضلات اطراف زانو به کار برده می شوند و برای بیماران مبتلا به آرتروز یا درد مزمن زانو بسیار مناسبند. این زانوبندهای طبی، نسبت به بریس های لولایی سبک ترند و حرکات زانو را مانند بریس های لولایی محدود نمی کنند ، بنابراین بیمار قادر خواهد بود بدون کاهش دامنه حرکتی، حفاظت مضاعفی را برای زانوی خود تأمین کند. همچنین ، این نوع بریس ها برای ورزشکارانی که می خواهند بدون محدود شدن دامنه حرکتی زانو به فعالیتهای ورزشی بازگردند مناسب هستند.

 

بریس های کشکک باز وکشکک بسته

این نوع از بریس ها در موارد بی ثباتی، دررفتگی کشکک زانو و درد خفیف تا متوسط زانو به کار برده می شوند.

این بریس ها علاوه بر کمک به تثبیت کشکک زانو و حفظ آن در محل خود به برداشت فشار از روی زانو نیز کمک کرده و باعث حرکت روان تر استخوان کشکک می شوند.

زانوبند طبی با کشکک باز به تثبیت کشکک زانو در محل درست آن کمک کرده و از جابجا شدن آن جلوگیری می کند و باعث کاهش فشار روی کشکک زانو شده و برای کاهش درد ناحیه کشکک مفید است.

زانوبند طبی با کشکک بسته برای زانوهای آسیب دیده به کار برده می شوند و اثر چندانی بر کشکک زانو ندارند و بیشتر برای افرادی مناسب است که می خواهند کشکک زانو حمایت و فشردگی یکسان با بقیه زانو دریافت کند.

 

بریس های بندی و نواری

این بریس ها در موارد ابتلا به تاندونیت کشکک زانو که یکی از مشکلات شایع بین ورزشکاران جوان نیز می باشد، مناسبند. در افراد دچار تاندونیت پاتلار ، بند پاتلار برای وارد آوردن یک فشار حمایتی روی سطح بین کشکک زانو و زانو طراحی شده است ، تنش وارده بر تاندون را کاهش داده و باعث می شود که درد زانو در هنگام خم و راست کردن پا کاهش یابد.

 

بریس های تثبیت کننده زانو

بریس های تثبیت کننده زانو سخت ترین بریس ها هستند و مانند گچ عمل می کنند و زانو را کاملا ثابت در جای خود نگه می دارند. این بریس ها در بیمارانی به کار می روند که پس از آسیب دیدگی های جدی نیازی به گچ گرفتن زانو به منظور تثبیت زانو ندارند. بر خلاف گچ، بریس های تثبیت کننده را می توان برای درمان های موقتی، شستشو و تسکین خارش درآورد. این بریس ها بسیار سبک هستند و از پارچه و فوم نئوپرن تولید شده اند. وجود باندهای فلزی موجود در این زانوبندها باعث بی تحرکی و سختی آن ها و عدم حرکت زانو در دوران بهبودی می شود.

 

زانوبندهای طبی پددار

در مواردی که درد زانو ناشی از زانو زدن طولانی ( فعالیت هایی نظیر باغبانی، تعمیرات منزل و ..) باشد، استفاده از بریس های پددار راه حل مناسبی است.

 

بریس های سفارشی زانو

بریس های سفارشی زانو، بریس هایی هستند که مطابق زانوی بیمار قالب گیری شده ، مناسب ترین سایز و ساختار که حداکثر حفاظت و تثبیت زانو را ایجاد می کنند و مختص آسیب دیدگی خاص فرد طراحی می شوند.

 

نویسنده: دکتر مهران سلیمانها فوق تخصص ارتوپدی زانو

 

 

 

 

انواع زانوبند طبی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر نجفی

در سایت دکتر نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ودانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

فلکه دوم صادقیه – بلوار فردوس – نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر نجفی

 

کلمات کلیدی:

انواع زانوبند طبی، کاربرد زانوبند طبی، زانوبند طبی برای آرتروز، زانوبند طبی برای پارگی رباط صلیبی و مینیسک , زانو بند طبی برای آرتروز , زانوبند ورزشی , زانو بند طبی اپو , عوارض زانو بند طبی , زانو بند طبی برای پای پرانتزی , ساخت زانو بند طبی

انواع زانوبند طبی، کاربرد زانوبند طبی، زانوبند طبی برای آرتروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+