درد پاشنه کودکان ، بیماری سیور، درد پا در کودکان

درد پاشنه کودکان ، بیماری سیور، درد پا در کودکان را در این مقاله بررسی می کنیم. درد پاشنه در کودکان بسیار شایع است. اگرچه معمولاً خیلی جدی نیست، اما تشخیص مناسب و درمان سریع توصیه می شود. اگر کودک از درد پاشنه پا، حساسیت به لمس در ناحیه پشت یا مچ پا شکایت دارد، می لنگد یا روی پنجه پا راه می رود، ممکن است دچار آسیب دیدگی هایی چون التهاب تاندون آشیل یا بیماری سیور شده باشد. بیماری سیور یا سِوِر آسیبی در پاشنه پا است که در کودکان فعال رخ می دهد. این بیماری که باعث درد موقتی می شود، اما هیچ آسیبی در دراز مدت ندارد. در ادامه این مطلب برای شما شرح می دهیم که درد پاشنه پا در کودکان نشانه چیست و چه زمانی برای برطرف کردن علت درد پاشنه پا در کودکان باید به پزشک مراجعه کنید.

 

درد پاشنه کودکان ، بیماری سیور، درد پا در کودکان

درد پاشنه کودکان ، بیماری سیور، درد پا در کودکان

بسیاری از کودکان برای حضور در ورزشهای مسابقه ای با برنامه ای سخت تمرین می کنند. آسیب های پاشنه و کف پا با گذشت زمان و به تدریج و معمولاً در نتیجه فشار وارد کردن به پا ایجاد می شود. آسیب های ناشی از فشار متداول هستند اما معمولاً با استراحت و مراقبت برطرف می شوند.درمان به هنگام اهمیت زیادی دارد، نادیده گرفتن علائم می تواند منجر به آسیب شدیدتر و درد مزمن شود. در اینجا به دلایل درد پاشنه پا در کودکان و اینکه چگونه می توانید به فرزندتان کمک کنید، اشاره شده است:

بیماری سویر یا آپوفیزیت پاشنه

ممکن است درد پاشنه پا کودکان بیماری سویر که به آن آپوفیزیت کالکانه نیز می گویند باشد که در ورزشکاران ۵ تا ۱۱ ساله است. این آسیب ناشی از فشار شدید است که در اثر ضربه های کوچک مکرر حین ورزش یا فعالیت هایی مانند دویدن رخ می دهد. تصور می شود کشیده شدن تاندون آشیل در استخوان پاشنۀ در حال رشد این آسیب را ایجاد می کند. دویدن یا پریدن که معمولاً در ورزش بسکتبال، فوتبال و دو میدانی انجام می شود، از علت های این آسیب است. دختران جوانی که طناب بازی می کنند، در معرض خطر آپوفیزیت کالکانه قرار دارند. این مشکل با علائم درد در پشت پاشنه و حساسیت به لمس هنگام فشار دادن پشت پا بروز می کند. گرمی و تورم نیز ممکن است رخ دهد.

برای برطرف کردن درد کف پا در کودکان در اثر این عارضه، کمپرس یخ، کشش عضلات ساق پا و داروهای ضد درد مانند استامینوفن یا ایبوپروفن درمان این مشکل است. برای کمک به تسکین موقت درد نیز می توان از کفی یا پاشنه طبی استفاده کرد. علائم معمولاً طی دو هفته برطرف می شوند و کودک می تواند طی سه تا شش هفته به ورزش بازگردد.

 

التهاب تاندون آشیل

التهاب تاندون آشیل اغلب در کودکان پس از افزایش ناگهانی فعالیت می تواند رخ دهد. ممکن است چند هفته بعد از یک دوره جدید ورزشی و با علائم درد پاشنه یا پشت پا بروز کند. تاندون آشیل دو عضله ساق پا را به استخوان پاشنه متصل و به فرد کمک می کند تا هنگام راه رفتن و دویدن پا را جلو بنهد. التهاب این تاندون با درد، تورم، گرما و دشواری راه رفتن همراه است. علائم می تواند با گذشت زمان کمتر یا بدتر شود. کودکانی که مانند بازیکنان بسکتبال و رقصنده ها فعالیت های تکراری مانند دویدن ، پریدن یا چرخش را انجام می دهند، بیشتر دچار التهاب تاندون آشیل می شوند.

 

درد پاشنه پا در کودکان در اثر التهاب تاندون آشیل چه درمانی دارد؟

استراحت، کمپرس یخ و نگهداشتن پا بالاتر از سطح بدن از جمله روشهای درمانی هستند. می توانید در اوایل التهاب از یک پارچه یا نوارکشی برای کاهش تورم و حمایت از تاندون استفاده کنید. داروهای ضدالتهاب مانند ایبوپروفن نیز به کاهش درد و تورم کمک کنند. تمرینات کششی برای عضلات مچ پا و ساق پا نیز ممکن است به بهبودی کمک کرده و می تواند آسیب دیدگی مجدد را به حداقل برساند.

 

استفاده از کفش مناسب که پا را به خوبی ساپورت کند و فشار اضافی به پا وارد نشود، برای کودکان بسیار مهم است. درمان بهنگام و پرهیز از فعالیتهای تشدیدکننده تا زمانی که درد کاملا برطرف شود، بهترین اقدام درمانی است. بدون درمان، التهاب تاندون آشیل به یک بیماری مزمن تبدیل شده و حتی در طول فعالیت های روزمره مانند راه رفتن نیز درد ایجاد کند.

 

خار پاشنه

نیام کف پایی یا فاشیای پلانتار یک بافت همبند بلند و ضخیم است که درست زیر پوست کف پا قرار می گیرد و قوس پاشنه را به جلوی پا وصل می کند. خار پاشنه نوعی آسیب در اثر استفاده بیش از حد از عضو است که در آن نیام کف پا تحریک پذیر می شود. این بیماری می تواند در هر سنی از جمله کودکان رخ دهد و شامل علائم زیر است:

• درد در قسمت پایین کف پا نزدیک به پاشنه

• مشکل در راه رفتن

• حساسیت یا گرفتگی در امتداد قوس پا

 

این درد معمولاً صبح شدیدتر است و در طول روز بهتر می شود. در خار پاشنه مانند التهاب تاندون آشیل علائم با شدت متوسط شروع و به تدریج بدتر می شود. موارد خطر عبارتند از:

• افزایش ناگهانی فعالیت

• ورزشهایی که شامل دویدن یا پریدن است

• پوشیدن کفشهای فرسوده با ساپورت ضعیف

• فعالیتهایی که مدت زمان زیادی نیاز به ایستادن دارد

 

درد پاشنه پا در کودکان در اثر خار پاشنه چگونه انجام می شود؟

استراحت، کمپرس یخ، ماساژ و قرار دادن پا بالاتر از سطح بدن برای درمان خار پاشنه استفاده می شود. هنگام بروز علائم، کودکان باید از انجام فعالیت هایی مانند دویدن یا پریدن خودداری کنند و از پیاده روی و ایستادن طولانی مدت بپرهیزند. کمپرس یخ التهاب را کاهش داده و داروهای ضدالتهاب درد را تسکین می دهد. غلتاندن یک توپ تنیس زیر قوس پا ناحیه مورد نظر را ماساژ می دهد و به افزایش گردش خون کمک می کند و منجر به بهبود سریعتر می شود.بعضی اوقات برای جلوگیری از عود ناراحتی، کفش های اصلاحی موسوم به ارتز توصیه می شود.

 

درد پاشنه پا در کودکان در اثر شکستگی

از دیگر دلایل درد کف پا در کودکان شکستگی است. کودکانی که بازی های سخت یا ورزشهای پرتحرک انجام می دهند، ممکن است دچار شکستگی پاشنه پا یا کف پا شوند. اگرچه به ندرت رخ می دهد اما شکستگی پاشنه پا می تواند در اثر سقوط یا ضربه ناگهانی رخ دهد. علائم آن عبارتند از:

• درد شدید

• تورم

• کبودی

• ناتوانی در قرار دادن وزن بدن بر روی پای آسیب دیده

 

در مقاله ای که به بررسی اثرات طولانی مدت شکستگی پاشنه در کودکان پرداخته است، گزارش گردید که مراقبت محتاطانه از تقریباً همه اشکال شکستگی پاشنه در کودکان نتایج مثبت طولانی مدت به همراه دارد.

 

درمان درد پاشنه کودکان ، بیماری سیور، درد پاشنه در کودکان

کمپرس یخ، استراحت، بی حرکتی با استفاده از گچ یا آتل و داروهای ضد درد، نمونه ای از درمانهای محتاطانه برای شکستگی است. کودکان باید تا زمان بهبودی کامل استخوان از شرکت در فعالیت های پرتحرک یا ورزش پرهیز کنند.

فیزیوتراپی به فرآیند بهبودی کمک کرده و بعد از آن نیز بیمار را یاری می کند تا تدریجاً به فعالیت های سابق خود بازگردد. به یاد داشته باشید تشخیص شکستگی یا علت درد بر عهده پزشک است. احتمال دارد شکستگی های پیچیده، جراحی لازم باشد که این در مورد کودکان به ندرت اتفاق می افتد.

 

هشدارها درمورد درد پاشنه کودکان ، بیماری سیور، درد پا در کودکان

همیشه در مورد درد پاشنه کودک با پزشک مشورت کنید. اگرچه بیشتر دردهای پاشنه پا با احتیاط و مراقبت مانند استراحت، گذاشتن یخ، کمپرس و بالا نگهداشتن پا بهبود می یابند، اما درد طولانی مدت در پاشنه پا نشان از بروز مشکلات جدی تر دارد.

درد غیرمرتبط با فعالیت ممکن است در اثر تومورها، عفونت یا مشکلات مادرزادی باشد. کودک خود را تشویق کنید تا برای جلوگیری از درد پاشنه اقدامات پیشگیرانه زیر را انجام دهد:

• همیشه کفش مناسب بپوشد.

• هرگز از نرمشهای گرم کردن و خنک کردن را ترک نکند.

• تمرینات کششی و تقویت کننده عضلات ساق پا را انجام دهید.

• در تمام طول سال تناسب اندام خود را حفظ کنید تا از آسیب دیدگی بیش از حد در ابتدای یک فصل ورزشی پیشگیری شود.

 

درد پاشنه پا در کودکان بعد از معاینه توسط پزشک متخصص، در منزل به راحتی درمان می شود. کودکان در هنگام رشد ممکن است با درد و فشارهای مختلفی روبرو شوند. والدین باید آنها را به استراحت و بهبودی تشویق کنند. اگرچه ورزش و فعالیت بدنی فواید مثبت بسیاری دارد، اما ممکن است آسیب هایی ایجاد کند. مدارا با درد همیشه بهترین راه حل نیست به خصوص اگر ناشی از آسیب های پاشنه باشد.

 

منبع: سایت نی نی پلاس

 

 

 

 

درد پاشنه کودکان ، بیماری سیور، درد پا در کودکان

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر نجفی

در سایت دکتر نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

فلکه دوم صادقیه – بلوار فردوس – نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر نجفی

 

کلمات کلیدی:

درد پاشنه کودکان ، بیماری سیور، درد پا در کودکان , درمان خانگی پا درد در کودکان , علت پا درد در کودکان زیر دو سال , علت پا درد در کودکان ۵ سال , درمان درد پا در کودکان , تب و درد پا در کودکان , درمان گرفتگی عضلات ران پا در کودکان , درمان بیماری سیور , بیماری سیور چیست , درمان بیماری سیور در کودکان , آپوفیزیت چیست , آپوفیز استخوان , درد پاشنه پا سمت چپ , درد پاشنه پا و کمبود ویتامین , علت درد پاشنه پا هنگام بلند شدن از خواب , درد پشت پاشنه پا نشانه چیست؟ , درمان گیاهی درد پاشنه پا , علت درد پاشنه پا و کمر , درد پاشنه پا نشانه چیست , درمان قطعی درد پاشنه پا , علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن

درد پاشنه کودکان ، بیماری سیور، درد پا در کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+