بالش مناسب برای گردن درد ، روش درست خوابیدن برای گردن درد و معرفی انواع بالش

بالش مناسب برای گردن درد ، روش درست خوابیدن برای گردن درد و معرفی انواع بالش را بررسی می کنیم. داشتن بالش های مناسب، نه تنها باعث آرامش می شود؛ بلکه نقش مهمی در حفاظت از اندام های بدن، مانند سر، گردن، شانه ها، لگن و ستون فقرات، نیز دارد.

 

بالش مناسب برای گردن درد ، روش درست خوابیدن برای گردن درد

بالش ها باعث می شوند که بالاتنه در هنگام خواب، در یک راستا قرار بگیرد، همچنین فشار را در نقاط مختلف بدن کاهش داده و متعادل می کنند. بالش باید متناسب با شکل، قوس ها و وضعیت منحصر به فرد بدن هر کس در هنگام خواب انتخاب شود؛ تا نقاط فشار را کاهش دهد.

 

انتخاب بالش مناسب، برای رفع مشکلات ستون فقرات

برای افراد مبتلا به اختلالات ستون فقرات، انتخاب نوع مناسب بالش، می تواند به ویژه در استراحت و راحتی ستون فقرات مهم باشد. خواب کافی ، فرصتی برای بدن است که بتواند چالش های وضعیتی، جسمی و عصبی روزانه خود را بهبود بخشد.

مواد پرکننده بالش، از نظر سطح حفاظت از اندام های بدن، متفاوت هستند. بیشتر ِبالش های نرم یا پُر شده از پَر، در مقایسه با بالش هایی که با مواد سفت تری پُر شده اند، سطح حفاظت کمتری دارند.

 

یک مطالعه تحقیقاتی، میزان حفاظت را در ۳ نوع بالش مختلف، مقایسه کرد:

بالش ارتوپدی استوانه ای که از کپسول های پلی پروپیلن پُر شده بود
بالش فوم، با شکلی زاویه دار، ساخته شده از پلی اورتان
بالشی که ۱۰۰٪ از پَر ِغاز ساخته شده بود

 

با اینکه تحقیقات می توانند مفید باشند، راحتی و حفاظت منحصر به فرد هرکس، باید عامل تعیین کننده باشد. امتحان کردن یک بالش به مدت یک هفته، می تواند برای تصمیم گیری در مورد مناسب بودن آن، کافی باشد.

استفاده مناسب از بالش، می تواند به کاهش یا جلوگیری از ابتلا به بسیاری از انواع درد، مانند درد کمر، گردن، شانه، لگن و سایر دردهای مفصلی، کمک کند.

 

تنظیم ارتفاع بالش، با حالت خوابیدن و اندازه بدن

گردن انسان کمی به جلو قوس دارد (برای حفظ وزن سر در حالت ایستاده)، و حفظ این قوس، به هنگام استراحت، مهم است.

اگر ارتفاع بالش در هنگام خوابیدن به پهلو یا پشت، خیلی بلند باشد، گردن به طور غیر عادی به سمت جلو یا پهلو خم می شود و این امر سبب کشیدگی عضلات پشت گردن و شانه ها می گردد. این شرایط همچنین ممکن است باعث تنگی نای، و در نتیجه انسداد مسیر تنفس، و گاهی خروپف کردن گردد، که خود می تواند خواب را مختل کند. در مقابل، اگر ارتفاع بالش خیلی کم باشد، عضلات گردن می توانند کشیده شوند.

اندازه و فرم بدن، به احتمال زیاد روی اندازه مناسب بالش تأثیر می گذارد، اما معمولاً بالش باید ارتفاعی حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر داشته باشد تا بتواند از سر و گردن (و شانه ها در حالت خوابیده به پشت)، محافظت کند. یک مطالعه کوچک تحقیقاتی که سه ارتفاع مختلف بالش های فومی را بررسی میکرد؛ نشان داد که بالش هایی با ارتفاع حدودا ۱۰ سانتی متر، بهترین تراز ستون فقرات، بیشترین راحتی و کمترین فعالیت عضلانی را ایجاد میکنند.

 

بهترین بالش ها، برای وضعیت (پوزیشن) های مختلف خواب

وضعیت خواب، یک عامل کلیدی در انتخاب بهترین بالش برای راحتی و راستای مناسب بدن است. خوشبختانه، بسیاری از بالش ها برای وضعیت های خاص خواب، در دسترس مصرف کنندگان قرار دارند.

 

بالش مناسب برای خوابیدن به پشت

هنگام خوابیدن به پشت، یک بالش باید از انحنای طبیعی، یا لوردوز(lordosis)، ستون فقرات گردنی، سر، گردن، و شانه ها، به طور مناسب حفاظت کند. ارتفاع بالش در این حالت، باید کمتر از بالش های مورد استفاده در هنگام خوابیدن به پهلو باشد.

قرار دادن یک یا دو بالش دیگر در زیر زانوها، سبب کاهش هر گونه کشیدگی موجود در پشت می گردد.این بالش ها معمولا قوس کمر را صاف کرده و از این طریق، از فشار وارده بر مفصل های پشتی ستون فقرات، می کاهند.

خوابیدن به پشت، بهترین حالت برای کمک به استراحت کمر است و به نظر بسیاری از افراد، این حالت، تنها راه خوابیدن در هنگام ابتلا به کمر درد شدید یا پس از جراحی ستون فقرات می باشد.

 

بالش مناسب برای خوابیدن به پهلو

هنگام خوابیدن به پهلو، بالش باید سر و گردن را در حالتی مناسب قرار دهد؛ تا ستون فقرات، بتواند حالت خط صاف افقی و طبیعی خود را حفظ کند. برای خوابیدن به پهلو، به بالش ضخیم تری، نسبت به حالت خوابیدن به پشت، نیاز است.

خم کردن زانوها و قرار دادن یک بالش سفت دیگر بین آن ها، ستون فقرات را در حالتی مناسب قرار می دهد. هنگامی که هیچ تکیه گاهی بین پاها وجود نداشته باشد، پای بالایی به سمت پایین چرخیده، و سبب کشیدگی لگن می گردد؛ این امر می تواند خط طبیعی ستون فقرات را بهم بریزد.

تحقیقات محدودی در مورد بالش مناسب برای خوابیدن به پهلو، وجود دارد. یک مطالعه کوچک نشان داد که بالش لاتکس، در میان پنج نوع بالشت مورد بررسی (بالشت فومی زاویه دار، فومی معمولی، پلی استر، پَر و لاتکس استاندارد)، از سایرین مناسب تر است.

 

بالش مناسب برای خوابیدن روی شکم

خوابیدن روی شکم، استرس زا ترین حالت ممکن، برای پشت و گردن است. پزشکان به بیماران توصیه می کنند که در صورت ابتلا به برخی شرایط خاص، یا پس از جراحی ستون فقرات، از خوابیدن روی شکم خودداری کنند.

اگر خوابیدن یا استراحت روی شکم را ترجیح می دهید، باید از بالشی نسبتاً صاف استفاده نمایید یا اینکه سر را مستقیماً روی تشک قرار دهید؛ تا سر و گردن دچار کشیدگی نشوند. در این حالت، بهتر است یک بالش نسبتاً مسطح دیگر زیر شکم یا لگن خود بگذارید تا به حفظ تراز طبیعی کمر کمک کند.

 

بالش مناسب برای خوابیدن در حالت های ترکیبی

افرادی که در حالت های مختلفی به خواب می روند، باید از بالشی استفاده کنند، که دارای قسمت های بلندتر، برای خوابیدن به پهلو، و قسمت های کوتاه تر، برای خوابیدن به پشت باشد. بالشی با ترکیبی از مواد پرکننده مختلف یا یک بالش پوسته گندم سیاه نیز ممکن است مناسب باشد. اگر از یک بالش تک منظوره استفاده کنید، به احتمال زیاد برای خوابیدن به پشت، خیلی بلند و برای خوابیدن به پهلو، بیش از حد کوتاه خواهد بود.

 

انواع مختلف بالش

استفاده از بالش مناسب برای راحتی و حفاظت از اندام ها، می تواند در کاهش یا جلوگیری از ابتلا به کمردرد یا گردن درد، موثر بوده و همچنین خوابی خوب را برایتان به ارمغان بیاورد.

در مورد مواد مورد استفاده در بالش، گزینه های زیادی وجود دارد. ممکن است از بیش از یک نوع ماده، مانند لاتکس و فوم خرد شده، برای پر کردن آن ها استفاده شود.

 

این ها برخی از متداول ترین مواد پر کننده بالش هستند:

پشم شیشه یا پلی استر
لاتکس
مموری فوم (فوم خاطره ای)
آب
پوسته گندم سیاه

 

هیچ استاندارد رسمی برای اصطلاحات نرم، متوسط یا سفت، درمورد بالش، وجود ندارد. از آنجا که امتحان کردن بالش در فروشگاه ها دشوار است، لازم است که سیاست فروشگاه را در مورد بازگرداندن کالا، بررسی کنید.

 

منبع: mashreghnews.ir

 

 

 

 

بالش مناسب برای گردن درد ، روش درست خوابیدن برای گردن درد

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر نجفی

در سایت دکتر نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

فلکه دوم صادقیه – بلوار فردوس – نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر نجفی

 

کلمات کلیدی:

بالش مناسب برای گردن درد , روش درست خوابیدن برای گردن درد , بالش مناسب برای دیسک گردن , بالش ضد آرتروز , بالش طبی برای دیسک گردن دیجی کالا , بهترین مارک بالش طبی برای گردن درد , بالش طبی برای گردن درد دیجی کالا , بالش طبی چه مارکی خوبه , بالش طبی برای دیسک کمر دیجی کالا , متکای مناسب برای گردن درد , نحوه صحیح خوابیدن برای دیسک کمر , کسانی که دیسک گردن دارند , جلوگیری از گردن درد , شکل صحیح گردن , طرز خوابیدن بعد از عمل دیسک گردن , روش صحیح خوابیدن برای کمر درد , ورزش برای دیسک گردن , شکل صحیح ستون فقرات گردن

بالش مناسب برای گردن درد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+