تنگی کانال دست در بارداری , درمان سندرم تونل کارپال در بارداری , چسبندگی عصب دست و علت سندروم تونل کارپال

تنگی کانال دست در بارداری ، درمان سندرم تونل کارپال در بارداری ، چسبندگی عصب دست و علت سندروم تونل کارپال را بررسی می کنیم. سندرم تونل کارپال فشرده شدن عصب مدیان هنگام عبور آن به دست است. عصب مدیان در سمت کف دست شما قرار دارد به آن تونل کارپال نیز گفته می شود.

 

تنگی کانال دست در بارداری ، درمان سندرم تونل کارپال در بارداری

عصب میانی یا مدیان، حس (توانایی احساس) را به انگشت شست، انگشت اشاره، انگشت بلند و بخشی از انگشت حلقه ایجاد می کند. این عصب، پالس عصبی به عضله ای که به سمت شست می رود را تامین می کند. سندروم تونل کارپال ممکن است در یک یا هر دو دست شما رخ دهد. تورم داخل مچ دست شما باعث فشرده شدن در سندرم تونل کارپال می شود که این می تواند منجر به بی حسی، ضعف و گزگز در کنار دست شما در نزدیکی انگشت شست شود. در این مطلب از غفاری دایت، می خواهیم در ارتباط با درمان سندرم تونل کارپال در بارداری و شرایط دیگر و همچنین علت سندروم تونل کارپال صحبت کنیم.

 

علت سندروم تونل کارپال

درد در تونل کارپال شما، به دلیل فشار بیش از حد در مچ دست و روی عصب میانی است؛ التهاب می تواند باعث تورم شود. شایع ترین علت این التهاب یک بیماری زمینه ای است که باعث تورم در مچ دست و گاهی اوقات انسداد جریان خون می شود. برخی از شایع ترین شرایط مرتبط با سندرم تونل کارپال عبارتند از:

دیابت
اختلال عملکرد تیروئید
احتباس مایعات از بارداری یا یائسگی
فشار خون بالا
اختلالات خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید
شکستگی یا ضربه به مچ دست

 

اگر مچ دست به طور مکرر بیش از حد کشیده شود، سندرم تونل کارپال می تواند بدتر شود. حرکت مکرر مچ دست نیز به تورم و فشرده شدن عصب میانی کمک می کند. این ممکن است نتیجه موارد زیر باشد:

قرار دادن مچ دست هنگام استفاده از صفحه کلید یا ماوس
قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ارتعاشات ناشی از استفاده از ابزار دستی یا ابزار برقی
هر حرکت مکرری که مچ شما را بیش از حد دراز کند، مانند نواختن پیانو یا تایپ کردن

 

افراد با ریسک بالای ابتلا به سندروم تونل کارپال

زنان سه برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به سندرم تونل کارپال هستند. سندرم تونل کارپال اغلب در سنین ۳۰ تا ۶۰ سالگی تشخیص داده می شود. برخی شرایط خطر ابتلا به آن را افزایش می دهند، از جمله دیابت، فشار خون بالا و آرتریت. همچنین عوامل سبک زندگی که ممکن است خطر ابتلا به سندرم تونل کارپال را افزایش دهند؛ عبارتند از سیگار کشیدن، مصرف زیاد نمک، سبک زندگی کم تحرک و شاخص توده بدنی بالا (BMI).

 

مشاغلی که شامل حرکات مکرر مچ دست هستند نیز عبارتند از:

تولید
کار خط مونتاژ
مشاغل مرتبط با تایپ و صفحه کلید
کار ساخت و ساز

افراد شاغل در این مشاغل ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سندرم تونل کارپال باشند و به همین دلیل آن ها را مهم ترین علت سندروم تونل کارپال می دانند.

 

علائم سندروم تونل کارپال

علائم معمولاً در طول مسیر عصبی به دلیل فشرده شدن عصب میانی دیده می شود. دست شما ممکن است به طور مکرر به خواب رود و اشیاء را رها کند. علائم دیگر عبارتند از:

بی حسی، گزگز و درد در انگشت شست و سه انگشت اول دست
درد و سوزشی که به بالای بازوی شما می رسد
درد مچ دست در شب که خواب را مختل می کند
ضعف در عضلات دست

 

علائم سندروم تونل کارپال در بارداری

علائم شایع سندروم تونل کارپال در بارداری عبارتند از:

بی حسی و گزگز (تقریباً مانند احساس سوزن سوزن شدن) در انگشتان، مچ دست و دست ها، که ممکن است در شب بدتر شود.
احساس ضربان در دست، مچ دست و انگشتان
انگشتان متورم
مشکل در گرفتن اشیا و مشکلات در انجام مهارت های حرکتی ظریف، مانند بستن دکمه های پیراهن یا کار کردن بند روی گردنبند

 

یک یا هر دو دست ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که تقریباً ۵۰ درصد از شرکت کنندگان باردار مبتلا به سندروم تونل کارپال آن را در هر دو دست داشتند. علائم ممکن است با پیشرفت بارداری بدتر شود. یک مطالعه نشان داد که ۴۰ درصد منبع مورد اعتماد شرکت کنندگان شروع علائم سندروم تونل کارپال را پس از ۳۰ هفته بارداری گزارش کردند. این زمانی است که بیشترین افزایش وزن و احتباس مایعات رخ می دهد.

 

درمان سندروم تونل کارپال

درمان سندرم تونل کارپال بستگی به شدت درد و علائم شما و وجود ضعف دارد. در سال ۲۰۰۸ آکادمی جراحان ارتوپد دستورالعمل هایی را برای درمان سندرم تونل کارپال منتشر کرد. توصیه این بود که در صورت امکان، درد تونل کارپال را بدون جراحی و با درمان خانگی سندروم تونل کارپال مدیریت کنید. گزینه های غیرجراحی عبارتند از:

اجتناب از موقعیت هایی که در آن ها باید مچ دست خود را بکشید.
آتل های مچ دستی که دست شما را در حالت خنثی نگه می دارند، به خصوص در شب استفاده کنید.
داروهای ضددرد خفیف و داروهایی برای کاهش التهاب می تواند دارو برای سندروم تونل کارپال باشد که در صورت نیاز استفاده کنید.
درمان هرگونه بیماری زمینه ای که ممکن است داشته باشید، مانند دیابت یا آرتریت را انجام دهید.
تزریق استروئید در ناحیه تونل کارپال برای کاهش التهاب
خرید اسپلینت مچ دست

 

اگر آسیب شدیدی به عصب میانی شما وارد شده باشد، ممکن است جراحی لازم باشد. جراحی سندروم تونل کارپال شامل بریدن نوار بافتی در مچ دست است که از عصب میانی عبور می کند تا فشار روی عصب شما کاهش یابد. عواملی که موفقیت یا شکست را تعیین می کنند، شامل سن بیمار، طول مدت علائم، دیابت شیرین و وجود ضعف (که معمولاً علامت دیررس است) است. معمولا نتیجه جراحی سندروم تونل کارپال معمولا خوب است.

 

درمان سندرم تونل کارپال در بارداری

اکثر پزشکان درمان محافظه کارانه و بدون دارو برای سندروم تونل کارپال را در بارداری توصیه می کنند. این به این دلیل است که بسیاری از افراد در هفته ها و ماه های پس از زایمان تسکین می یابند. در یک مطالعه، تنها ۱ نفر از ۶ شرکت کننده که سندروم تونل کارپال در بارداری داشتند، ۱۲ ماه پس از زایمان همچنان علائم داشتند. اگر علائم سندرم تونل کارپال شما در اوایل بارداری شروع شده باشد یا اگر علائم شما شدید باشد، احتمال ادامه تجربه آن پس از زایمان وجود دارد.

درمان های زیر ممکن است به طور ایمن در دوران بارداری استفاده شوند:

از آتل استفاده کنید. به دنبال دست بند طبی باشید که مچ شما را در وضعیت خنثی (نه خمیده) نگه دارد. هنگامی که علائم بدتر می شوند، استفاده از دستبند طبی در شب ممکن است بسیار مفید باشد. اگر کاربردی است، می توانید آن را در طول روز نیز بپوشید.
فعالیت هایی که باعث خم شدن مچ دست شما می شود را کاهش دهید. این شامل تایپ روی صفحه کلید می شود.
از سرما درمانی استفاده کنید. یخ پیچیده شده در حوله را به مدت ۱۰ دقیقه، چند بار در روز روی مچ دست خود قرار دهید تا به کاهش تورم کمک کند. همچنین ممکن است چیزی را که “حمام کنتراست” نامیده می شود، امتحان کنید: مچ دست خود را حدود یک دقیقه در آب سرد خیس کنید و سپس یک دقیقه دیگر در آب گرم قرار دهید. به مدت پنج تا شش دقیقه به طور متناوب ادامه دهید. هر چند وقت یکبار تا حد عملی تکرار کنید.
استراحت. هر زمان که در مچ دست خود احساس درد یا خستگی کردید، کمی به آن استراحت دهید یا به فعالیت دیگری بپردازید؛ که اصلی ترین روش درمان خانگی سندروم تونل کارپال است.
هر زمان که می توانید مچ دست خود را بالا بیاورید. برای این کار می توانید از بالش استفاده کنید.
یوگا را تمرین کنید. نتایج یک مطالعه نشان داد که تمرین یوگا می تواند درد را کاهش دهد و قدرت گرفتن را در افراد مبتلا به سندروم تونل کارپال در بارداری افزایش دهد. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.
فیزیوتراپی کنید. درمان رهاسازی میوفاشیال ممکن است درد ناشی از سندروم تونل کارپال در بارداری را کاهش داده و عملکرد دست را افزایش دهد. این یک نوع ماساژ برای کاهش سفتی و کوتاهی رباط ها و عضلات است.
داروهای مسکن مصرف کنید. استفاده از استامینوفن (تیلنول) در هر مقطعی از بارداری به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، تا زمانی که شما بیش از ۳۰۰۰ میلی گرم در روز مصرف نکنید. اگر نگرانی دارید با پزشک خود صحبت کنید. از مصرف ایبوپروفن (Advil) در دوران بارداری خودداری کنید، مگر اینکه به طور خاص توسط پزشک استفاده شود. ایبوپروفن با کاهش مایع آمنیوتیک و تعدادی از شرایط دیگر مرتبط است.

 

پیشگیری از ایجاد سندروم تونل کارپال

شما می توانید با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی که عوامل خطر ابتلا به آن را کاهش می دهد، از سندرم تونل کارپال پیشگیری کنید. درمان بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون بالا و آرتریت خطر ابتلا به سندرم تونل کارپال را کاهش می دهد. در یک سبک زندگی سالم که به شما در پیشگیری و بهبود انواع بیماری ها کمک نماید، رژیم غذایی اهمیت زیادی دارد؛ به خصوص رژیم های غذایی هدف دار، همچون رژیم های لاغری و افزایش وزن و… که در آن ها نیازمند دستیابی به یک هدف خاص هستیم. بسیاری از رژیم ها، با محدودیت بالایی که ایجاد می کنند، اجازه نمی دهند که فرد رژیم غذایی سالمی داشته باشد و تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را جذب نماید. با این حال، رژیم های بهاره غفاری، بدون حذف مواد غذایی، نه تنها رژیم هایی اصولی هستند، بلکه به شما امکان می دهند سلامتی و تناسب اندام را در کنار یکدیگر داشته باشید.

 

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از healthline.com

منبع:ghafaridiet.com

 

 

 

 

تنگی کانال دست در بارداری , درمان سندرم تونل کارپال در بارداری , چسبندگی عصب دست و علت سندروم تونل کارپال

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر نجفی

در سایت دکتر نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

فلکه دوم صادقیه – بلوار فردوس – نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر نجفی

 

کلمات کلیدی:

تنگی کانال دست در بارداری , درمان سندرم تونل کارپال در بارداری , چسبندگی عصب دست , علت سندروم تونل کارپال , تزریق آمپول برای تنگی کانال دست , پیشگیری از سندروم تونل کارپال , ورم و درد دست در بارداری , درمان قطعی سندروم تونل کارپال , سندرم تونل کارپال در بارداری , دست درد در بارداری , داروی درمان سندروم تونل کارپال , ورزش برای سندرم تونل کارپال

تنگی کانال دست در بارداری ، درمان سندرم تونل کارپال در بارداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+