تزریقات ستون فقرات ، تزریق نخاعی

تزریقات ستون فقرات ، تزریق نخاعی ، تزریق اپیدورال، تزریق دیسک کمر و سیاتیک، تزریق تنگی کانال نخاعی، جراحی بسته دیسک کمر

تزریقات ستون فقرات ، تزریق نخاعی، تزریق اپیدورال، تزریق دیسک کمر و سیاتیک، تزریق تنگی کانال نخاعی، جراحی بسته دیسک کمر را در این مقاله بررسی می کنیم.

در روش جراحی بسته کمر از تکنولوژی های پیشرفته و تکنیک های خلاقانه مانند جراحی بسته دیسک کمر با هدایت سونوگرافی برای درمان کمر درد و گردن درد ناشی از اختلالات ستون فقرات استفاده می شود. به طور کلی هدف از این جراحی بازیابی ثبات مهره ها و مفاصل ستون فقرات و برطرف کردن فشار وارده به شاخه های عصبی در ستون فقرات است (معمولا فشار به شاخه های عصبی بر اثر بی ثباتی مهره ها و مفاصل ، زائده های استخوانی، بیرون زدگی دیسک کمر ، انحراف ستون فقرات یا تومور است).

 

تزریقات ستون فقرات ، تزریق نخاعی ، تزریق اپیدورال، تزریق دیسک کمر و سیاتیک

عمل جراحی بسته دیسک کمر چیست؟

در عمل جراحی بسته دیسک کمر که توصیه می شود توسط متخصص ستون فقرات انجام شود، پزشک از تکنیک های مختلف که آسیب کمتری را به بدن در مقایسه با جراحی باز ایجاد می کنند، استفاده می نماید. بطور کلی، عمل جراحی بسته دیسک کمر ایمن تر از جراحی باز است و امکان ریکاوری در این روش سریع تر می باشد و بیمار با درد بعد از جراحی کمر به طور شدید مواجه نمی شود. جراح می تواند عمل جراحی بسته دیسک کمر با هدایت سونوگرافی را انجام دهد که می تواند نتایج مطلوبی داشته باشد. عمل بسته دیسک کمر معمولاً به صورت سرپایی بر روی بیمار انجام می شود یا فقط به یک مدت زمان کوتاه بستری شدن در بیمارستان نیاز دارد.

 

مزایای جراحی های بسته

مزایای بالقوه جراحی بسته عبارت اند از:

به دلیل کوچک بودن برش های ایجادشده نتایج بهتری ازنظر ظاهر منطقه مورد جراحی به دست می آید (بعضی وقت ها برش ها فقط به اندازه دو سانتی متر هستند).
خون کمتری در حین عمل از دست می رود.
به دلیل آنکه احتیاجی به برش دادن عضلات نیست، احتمال آسیب رسیدن به عضلات کاهش می یابد.
ریسک ایجاد عفونت و دردهای بعد از عمل از بین می رود.
بهبودی بعد از عمل سریع تر است و تجدید قوای کمتری بعد از عمل نیاز است.
نیاز به استفاده از داروهای مسکن درد بعد از عمل کاهش می یابد.

به علاوه اینکه بعضی از جراحی های بسته دیسک کمر به عنوان روش های جراحی سرپایی محسوب می شوند و فقط به نقطه ای که مورد جراحی قرار می گیرد ماده بی حسی زده می شود. بنابراین خطر کمتری برای واکنش های جانبی به بی هوشی عمومی وجود دارد.

 

شرایط استفاده از روش جراحی بسته دیسک کمر

بیماری های فرساینده دیسک کمر
دیسک کمر
تنگی کانال نخاعی
تغییر شکل ستون فقرات مانند اسکولیوز (انحنای غیرطبیعی ستون فقرات)
عفونت ستون فقرات
بی ثباتی ستون فقرات
تومور نخاعی
کاهش درد سیاتیک
همه انواع دردهای کمر

 

روش درمان دیسک کمر بدون جراحی با هدایت سونوگرافی

در این روش عمل بسته دیسک کمر بدون بیهوشی با تزریق دارو آرامبخش صورت می گیرد و پس از بی حسی موضعی در ناحیه پوست کمر پس از چند دقیقه انتظار با وارد کردن یک سوزن به فضای اپیدورال وارد می شویم. درمان دیسک کمر با این روش درمانی یک باره درمان نمی شود، برای از بین بردن التهاب های موجود در کمر دو هفته بعد از این عمل این کار انجام می شود که این کار با بهره گیری از سه تزریق اپیدورال برنامه ریزی می شود.

تزریق دارو به این روش در مدت شش هفته موجب از بین رفتن علائم کمردرد و بیماری می شود بسیاری از بیمارانی در این دسته هستند که به علت بیرون زدگی دیسک کمر حتی از رفتن به محل کار منع شده اند اما بهره گیری از این روش موجب می شود تا افراد به زندگی عادی خود بازگردند اما از انجام حرکات غیرعادی و ایستادن طولانی خودداری کنند. استفاده از روش اپیدورال موجب پیشگیری از دیسک کمر و درمان آن تا ۹۰ درصد است. با آغاز عمل بسته دیسک کمر و تزریق در مرحله نخست افرادی که دچار دیسک کمر مزمن هستند به مدت یک تا دو روز استراحت کرده و پس از آن به زندگی عادی خود ادامه دهند اما توجه کنند که در حین کار فشار زیاد و ناگهانی به ستون فقرات خود وارد نکنند. کاهش عوارض عمل دیسک کمر شدید و در نهایت کاهش هزینه های عمل جراحی مهمترین ویژگی این طب است، این روش درمانی به صورت سرپایی انجام شده و بیمار با عوارضی در حین درمان روبرو نیست.

 

تزریق تحت هدایت سونوگرافی

با پیشرفت تکنولوژی استفاده از اولتراسوئد در تزریق مفاصل و بافت نرم افزایش یافته است. امتیاز منحصر به فرد سونوگرافی در مقایسه با سایر انواع تصویربرداری آن است که یک تصویرسازی دینامیک ایجاد می کند.
در این روش عمل بسته دیسک کمر از امواج صوتی استفاده می شود که در مقایسه با فلوروسکوپی که از رادیاسیون استفاده می شود بی خطرتر است. از طرفی دقت بافتی که در سونوگرافی وجود دارد در شرایطی حتی بهتر از MRI می باشد و به همین جهت در ساختمان هایی که نزدیک عروق و اعصاب می باشند مورد استفاده قرار می گردد.
با استفاده از داپلر نه تنها می توان عروق نرمال را مشاهده کرد بلکه می توان نئوواسکولاریزاسیون ناشی از تاندینوپاتی را نیز مشاهده کرد و تخریب این عروق جدید تحت هدایت سونوگرافی باعث بهبود بالینی ومورفولوژی خواهد شد.
بزرگ ترین اشکال سونوگرافی و عمل بسته دیسک آن است که به مقدار زیادی وابسته به کسی است که از دستگاه استفاده می کند.
یک گام مهم در تشخیص ساختمان ها آن است که پروب مناسب انتخاب شود. به عنوان مثال پروب های دارای فرکانس بالا(۱۲-۵ مگاهرتز) و خطی در تشخیص ساختمان های سطحی تر کاربرد دارند.

توصیه می شود قبل از تزریق تحت هدایت سونوگرافی یک جستجو اولیه از اندام هدف انجام شود. به این ترتیب عروق و اعصابی که در آن ناحیه هستند مورد توجه قرار گرفته و مشخصات آن ناحیه بهتر نمایان می شود.
هر تزریق تحت هدایت سونوگرافی نوعی عمل بسته دیسک کمر بوده و به روشهای مختلفی انجام می شود که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند
سونوگرافی می تواند از سوزن تزریق در صفحات طولی و عرضی تصویربرداری کند. وقتی سوزن به صورت طولی مشاهده می شود، پروب موازی با سوزن روی سطح بدن قرار دارد و سوزن و پروب در یک صفحه قرار دارند و زمانی که سوزن به صورت عرضی مشاهده می شود پروب عمود بر سوزن روی سطح بدن قرار دارد و در یک صفحه نیستند. بهتر است زمان تزریق سوزن به صورت طولی قرار گرفته باشد. چون در این صورت بدنه و نوک سوزن به خوبی نمایان است. زمانی که پروب و سوزن در یک صفحه نیستند، نوک سوزن به خوبی نمایان نمی باشد.

گاهی اوقات با اندکی چرخاندن یا تکان دادن نوک سوزن می توان آن را به خوبی مشاهده کرد. بازکردن بافت با تزریق نیز می تواند در رویت نوک سون کمک کننده باشد. در این روش مقدار کمی سالین استریل یا بی حس کننده موضعی به داخل فضا تزریق می شود. چون این مایع اکو کمی دارد، زمینه را تیره تر می کند و سوزن که اکو بالایی دارد بهتر نمایان می شود.

موارد دیگری نیز در شفافیت سوزن در عمل دیسک کمر نقش دارند، مثل عمق سوزن و اریب بودن آن ولی قطر سوزن ارزش کمتری دارد. هنگامی که پرتوهای سونوگرافی به صورت ۹۰ درجه به سوزن برخورد نمی کنند، سوزن با شفافیت کمتر و هیپواکو به نظر می رسد. بنابراین برای بهتر دیدن سوزن باید پرتوهای سونوگرافی به صورت عمود به آن تابیده شود. وارد کردن سوزن در بافت های عمیق تر باعث می شود سوزن به صورت مایل قرار گرفته و در نتیجه مشاهده آن مشکل تر می شود.

برای بهتر مشاهده کردن سوزن بهتر است پرتوهای سونوگرافی به صورت عمود بر سوزن تابیده شود. این موضوع بسیار مهم تر از قطر سوزن است. به عنوان مثال یک سوزن با قطر ۲۷ به خوبی سوزن با قطرهای بزرگ تر مشاهده می شود.

 

منبع: painacademy.ir

 

 

 

 

تزریقات ستون فقرات ، تزریق نخاعی ، تزریق اپیدورال، تزریق دیسک کمر و سیاتیک

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر نجفی

در سایت دکتر نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

فلکه دوم صادقیه – بلوار فردوس – نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر نجفی

 

کلمات کلیدی:

تزریقات ستون فقرات , تزریق نخاعی , تزریق اپیدورال , تزریق دیسک کمر و سیاتیک , تزریق تنگی کانال نخاعی , جراحی بسته دیسک کمر , آمپول زدن به کمر , تزریق آمپول تریامسینولون در کمر , تزریق دیسکوژل , آمپول کورتون برای دیسک کمر , قرص ژلوفن برای کمر درد , آمپول تریام هگزال برای دیسک کمر , داروی اپیدورال چیست , درمان پارگی دیسک با تزریق

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question