تشخیص و درمان آرتروز مفصل مچ پا، تشخیص و درمان ساییدگی مفصل مچ پا

تشخیص و درمان آرتروز مفصل مچ پا یا تشخیص و درمان ساییدگی مفصل مچ پا و داروها و ورزش های موثر جهت تشخیص و درمان آرتروز مفصل مچ پا را در این مقاله بررسی کرده ایم. آرتریت به التهاب یک یا چند مفصل گفته می شود. این بیماری می تواند موجب درد و سفتی در هر مفصلی از بدن شود و در مفاصل کوچک پا و مچ پا شایع می باشد. حالات مختلفی از آرتریت وجود دارد که بسیاری از آنها بر مچ پا تاثیر می گذارند. تمام انواع آن می توانند راه رفتن و انجام فعالیت های لذت بخش را دشوار نمایند.گزینه های درمانی متعددی برای کند کردن پیشرفت بیماری و تسکین علائم آن وجود دارد.

 

تشخیص و درمان آرتروز مفصل مچ پا

با درمان مناسب، افراد زیادی که مبتلا به آرتروز مچ پا هستند می توانند درد خود را کنترل کنند، فعال بمانند و زندگی رضایت بخشی داشته باشند. در صورتی که درمان های دیگر برای آرتروز مچ پا کارساز نبود، در نهایت تعویض مفصل مچ تنها راه حل موجود است. در مرحله ی نهایی آرتروز مچ پا، تعویض مفصل مچ تنها راه حل موجود است. در کلینیک دکتر وریانی به شما کمک می شود تا آرتروز مچ پای خود را مدیریت کنید. دکتر وریانی در انجام عمل تعویض مفصل مچ پا و نیز مراقبت از هرگونه عوارضی که ممکن است رخ دهد، تجربه ی بالایی دارد.

 

تشخیص و درمان سائیدگی مفصل مچ پا

 

آناتومی آرتروز مفصل مچ پا

سه استخوان تشکیل دهنده ی مفصل مچ پا هستند که در درجه ی اول انجام حرکت به طرف بالا و پایین را ممکن می سازند. ۲۸ استخوان در ناحیه ی (قدم) پا وجود دارد و بیش از ۳۰ مفصل نیز در این قسمت دامنه ی حرکتی گسترده ای را فراهم می کنند.

در بسیاری از این مفاصل نواحی انتهایی استخوان ها در غضروف مفصلی – که یک ماده ی لغزنده است که به استخوان ها کمک می کند تا در حین حرکت به نرمی بر روی یک دیگر بلغزند – قرار دارند. مفاصل توسط یک پوشش نازک که سینوویم نام دارد، احاطه شده اند. سینوویم مایعی را تولید می کند که غضروف را روان کاری کرده و اصطکاک را کاهش می دهد.

نوارهای محکم بافت که رباط نامیده می شوند، استخوان ها را متصل می کنند و مفاصل را در جای خود نگه می دارند. عضلات و تاندون ها نیز به مفاصل کمک می کنند و نیروی کافی برای حرکت آنها را تامین می نمایند.

 

تشخیص آرتروز مفصل مچ پا

 

انواع آرتریت

آرتروز

آرتروز یک مشکل شایع برای بسیاری از افراد بعد از رسیدن به میانسالی است، اما ممکن است در افراد جوان تر نیز رخ دهد. در بیماری آرتروز، غضروف مفصل به تدریج دچار سایش می شود. با ساییده شدن غضروف، فرسوده و زبر می گردد و فضای محافظ بین استخوان ها کاهش پیدا می کند. این حالت می تواند منجر به ساییده شدن استخوان بر روی استخوان شده و سبب ایجاد اُستِئوفیت (خار استخوانی) دردناک گردد.

 

آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی)

آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن است که می تواند چندین مفصل را در سرتاسر بدن تحت تاثیر قرار دهد و اغلب در پا و مچ پا شروع می شود. این وضعیت بصورت قرینه است به این معنی که معمولاً مفصل یکسان در دو طرف بدن دچار آن می شوند.

 

درمان آرتروز مفصل مچ پا

 

آرتریت پس از تروما

آرتریت پس از تروما می تواند پس از آسیب به پا یا مچ پا ایجاد شود. دررفتگی و شکستگی ها – بویژه آنهایی که سطح مفصل را دچار آسیب می کنند – متداول ترین آسیب هایی هستند که منجر به این نوع آرتریت می گردد. آرتریت پس از تروما مانند آرتروز سبب ساییده شدن غضروف بین مفاصل می شود. این بیماری می تواند چندین سال پس از آسیب بروز پیدا کند.

 

تشخیص و درمان آرتروز مفصل مچ پا

 

علائم و نشانه های آرتروز مفصل مچ پا (ساییدگی مفصل مچ پا)

علائم آرتریت بسته به اینکه کدام مفصل دچار آن شده است متغیر است. در بسیاری از موارد، یک مفصل مبتلا به آرتریت دردناک و ملتهب خواهد بود. معمولاً درد به تدریج در طول زمان افزایش پیدا می کند، هرچند شروع ناگهانی آن نیز ممکن است. علائم دیگری نیز می تواند وجود داشته باشد از جمله:

درد در هنگام حرکت
دردی که با فعالیت شدید شعله ور می شود.
حساسیت به لمس زمانی که فشار به مفصل وارد می شود.
تورم، گرما و قرمزی مفصل
افزایش درد و تورم در صبح یا پس از نشستن و استراحت کردن
مشکل در راه رفتن به علت هر یک از علائم بالا

 

تشخیص آرتروز مفصل مچ پا (تشخیص ساییدگی مفصل مچ پا)

معاینه بدنی- وضعیت کلی سلامتی، سابقه ی پزشکی و علائم شما مورد بررسی قرار می گیرد و پا و مچ پا برای کنترل حساسیت به لمس و تورم معاینه می شود و سوالاتی نیز برای تشخیص بهتر پرسیده می شود.

بررسی نحوه راه رفتن- درد و سختی مفصل نحوه ی راه رفتن شما را تغییر می دهد. دکتر واریانی در طی این بررسی و تحلیل، چگونگی حرکت استخوان ها در پا و مچ پای شما را در هنگام راه رفتن ارزیابی می کند، گام بلند شما را اندازه می گیرد و قدرت پا و مچ پا را مورد آزمایش قرار می دهد.

آزمایش اشعه ایکس
اسکن استخوان
آزمایش سی تی اسکن
اسکن MRI
آزمایش های خون- برای تعیین اینکه مبتلا به چه نوعی از آرتریت هستید.

 

درمان آرتروز مفصل مچ پا (درمان ساییدگی مفصل مچ پا)

درمانی برای التهاب مفاصل وجود ندارد اما درمان متعددی هستند که می توانند به کم کردن درد و ناتوانی که در نتیجه ی آن ایجاد می شود، کمک کنند.

 

تغییر در شیوه ی زندگی

برخی تغییرات در زندگی روزانه ی شما می تواند به کم کردن درد آرتریت و کند کردن پیشرفت بیماری کمک کنند. این تغییرات عبارتند از:

به حداقل رساندن فعالیت هایی که موجب تشدید بیماری می شود.
تغییر دادن فعالیت های پرفشار (مانند دویدن یا تنیس) به فعالیت های کم فشار (مانند شنا یا دوچرخه سواری) برای کم کردن فشار بر روی پا و مچ پا.
کم کردن وزن برای کاهش فشار بر مفاصل که منجر به درد کمتر و افزایش عملکرد می گردد.

 

داروهای موثر آرتروز مفصل مچ پا

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی می توانند به کاهش تورم و درد کمک کنند. علاوه بر این، کورتیزون یک عامل ضد التهابی بسیار موثر است که می تواند به یک مفصل ملتهب تزریق شود اما اثرات آن موقت است.

 

ابزار کمکی درمان آرتروز مفصل مچ پا

استفاده از عصا یا بریس می تواند به بهبود حرکت کمک کند. علاوه بر آن، استفاده از کفی های طبی کفش (ارتز) یا کفش های مخصوص با کف سخت و گهواره ای می تواند به کم کردن فشار بر پا و کاهش درد کمک نماید. بعلاوه در صورتی که تغییر شکل وجود داشته باشد، کفی کفش می تواند مچ پا را به شکل اولیه برگرداند و در نتیجه درد کمتری در مفصل ایجاد شود.

 

تشخیص و درمان ساییدگی مفصل مچ پا

 

ورزش درمانی آرتروز (ساییدگی) مفصل مچ پا

ورزش های مخصوص می توانند به افزایش دامنه ی حرکتی و انعطاف پذیری و تقویت عضلات پا و مچ پا کمک کنند. پزشک یا فیزیوتراپیست می تواند یک برنامه ی ورزشی اختصاصی که متناسب با نیازها و شیوه ی زندگی شما است را ارائه نماید.

 

عمل جراحی آرتروز مفصل مچ پا

در صورتی که درد سبب ناتوانی شود و با درمان های غیر جراحی تسکین پیدا نکند، ممکن است پزشک شما عمل جراحی را توصیه کند. نوع جراحی بستگی به نوع و محل آرتریت و تاثیر بیماری بر مفاصل شما دارد. در برخی موارد، ممکن است پزشک بیش از یک نوع جراحی را توصیه نماید.

 

دبریدمان از طریق آنتروسکوپی

این جراحی ممکن است در مراحل اولیه ی آرتریت موثر باشد. دبریدمان (پاکسازی) روشی برای برداشتن غضروف سست، بافت سینوویال ملتهب و خارهای استخوانی از اطراف مفصل است.

دکتر واریانی در طی آنتروسکوپی یک دوربین کوچک که آرتروسکوپ نام دارد را به داخل پا یا مچ پای شما وارد می کند و از تصاویر آن به منظور هدایت ابزار جراحی بسیار ریز استفاده می نماید.

جراحی آرتروسکوپی زمانی که درد به علت تماس بین خارهای استخوانی ایجاد می شود و آرتریت هنوز موجب تنگ شدگی قابل توجه فضای مفصلی بین استخوان ها نشده است، بیشترین تاثیر را دارد.

 

آرترودز (فیوژن)

در آرترودز استخوان های مفصل کاملاً با هم ترکیب می شوند و یک استخوان پیوسته از دو یا چند استخوان ایجاد می شود. هدف این روش کاهش درد از طریق حذف حرکت در مفصل مبتلا به آرتریت است.

غضروف آسیب دیده برداشته می شود و سپس از پین، پیچ و پلاک یا میله هایی برای ترمیم مفصل در یک وضعیت دائمی استفاده می شود. در طول زمان، استخوان ها با هم ترکیب شده یا رشد می کنند درست مانند حالتی که دو انتهای یک استخوان شکسته همزمان با هم رشد می کنند و بهبودی حاصل می شود. با برداشتن مفصل، درد نیز از بین می رود.

 

تعویض کامل مفصل مچ پا (آنتروپلاستی)

به منظور تعویض کامل مچ پا، دکتر واریانی غضروف و استخوان آسیب دیده را جدا می کند و سپس سطوح مفصلی فلزی یا پلاستیکی جدید را در آن محل قرار می دهد تا عملکرد مفصل را بازیابی کند.

اگرچه تعویض کامل مفصل مچ پا مانند تعویض کامل مفصل ران یا زانو متداول نمی باشد، اما پیشرفت هایی در طرح ایمپلنت، آن را تبدیل به یک گزینه ی بادوام برای بسیاری از افراد کرده است.

 

تعویض مچ پا اغلب برای این دسته از بیماران توصیه می شود:

بیماران مبتلا به آرتروز پیشرفته ی مچ پا
بیماران مبتلا به آرتروزی که سطوح مفصلی مچ پا را از بین برده است.
بیماران دچار درد مچ پا که در فعالیت های روزانه ی آنها خلل ایجاد می کند.

 

تشخیص ساییدگی مفصل مچ پا

 

نویسنده: دکتر وریانی، متخصص ارتوپد وجراح زانو
منبع: doctorvariani.ir

 

 

 

 

تشخیص و درمان آرتروز مفصل مچ پا

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

تشخیص و درمان آرتروز مفصل مچ پا , تشخیص و درمان ساییدگی مفصل مچ پا , درمان قطعی آرتروز مچ پا , درمان گیاهی آرتروز مچ پا , درمان آرتروز مچ پا با ورزش , درمان آرتروز مچ پا با طب سنتی , درمان خشکی مفصل مچ پا , آرتروز کف پا , از بین رفتن غضروف مچ پا , آرتروز دست و پا , درمان قطعی آرتروز مچ پا , درمان گیاهی آرتروز مچ پا , درمان خشکی مفصل مچ پا , درمان آرتروز مچ پا با ورزش , درمان آرتروز مچ پا با طب سنتی , از بین رفتن غضروف مچ پا , آرتروز کف پا , چسبندگی مفصل مچ پا

تشخیص و درمان آرتروز مفصل مچ پا | تشخیص و درمان ساییدگی مفصل مچ پا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+