ورزشهای مناسب در ساییدگی دست و انگشتان، ورزشهای مناسب در آرتروز دست و انگشتان

ورزشهای مناسب در ساییدگی دست و انگشتان جهت بهبود و درمان ساییدگی یا آرتروز دست و انگشتان کمک می کنند در این مقاله ورزشهای مناسب در آرتروز دست و انگشتان را بررسی کرده ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران: آرتروز دست به دلیل تحلیل و از بین رفتن مفاصل ایجاد و سبب ورم مفاصل و التهاب بافت های اطراف آن می شود؛ افراد مبتلا به این عارضه درد شدید در مفاصل آسیب دیده و همچنین سفتی مفصل را تجربه می کنند و این موضوع هر باری که از عضو استفاده می کنند و کارهای تکراری را انجام می دهید شدید تر و بدتر می شود.

 

ورزشهای مناسب در ساییدگی دست و انگشتان

دست، پا، زانو، ران و ستون فقرات شایع ترین مفاصل برای بروز آرتروز هستند، افرادی که به آرتروز در ناحیه دست مبتلا هستند با فعالیت های ساده ای مانند تایپ کردن، کارهای روزمره نظیر آشپزی یا هر فعالیتی خاص دیگری احساس درد و ناراحتی می کنند؛ این افراد به تدریج قدرت خود را از دست می دهند و به دلیل ضعف در دست ها ممکن است به مرور زمان توانی برداشتن وسایل را هم نداشته باشند این موضوع مشکلات آنها را دو برابر می کند.

 

مهمترین نشانه بروز آرتروز یا ساییدگی دست و انگشتان

یکی از مهمترن علامت ها در آرتروز درد مفاصل است؛ درد ممکن است به صورت دائم وجود داشته باشد یا در هنگام فعالیت و استفاده از مفصل مورد نظر ظاهر و تشدید شود؛ این درد استفاده از عضو مورد نظر را با مشکل و محدودیت همراه می سازد؛ گاهی در مفصل مبتلا التهاب تشدید و باعث تورم و افزایش درد می شود؛ یکی از علائم مفاصل مبتلا به آرتروز خشکی صبحگاهی است به طور که پس از برخاستن از خواب و برای مدتی ( معمولا در حدود پنج تا ده دقیقه) در آن مفاصل احساس خشکی و محدودیت در حرکات وجود دارد؛ پدیدار شدن زواید استخوانی در پیرامون مفصل باعث به وجودآمدن برجستگی هایی در ناحیه مفصل شده و در زیر پوست مشاهده می شود. این زواید استخوانی ممکن است در جهاتی مانع حرکت مفصل شوند.

زواید استخوانی ، محدودیت در حرکات و تورم در مفاصل باعث تغییر شکل در دست مبتلا می شوند.

پزشک معالج با معاینه بالینی می تواند تشخیص آرتروز و ساییدگی مفصل را به راحتی مطرح کند اما برای قطعیت تشخیص از رادیوگرافی ساده استفاده می شود.

 

برای کنترل التهاب مفصلی یا همان آرتریت دست که سبب ایجاد درد، تورم و محدودیت حرکتی می شود در موارد خفیف مصرف برخی داروهای خوراکی توسط پزشک معالج تجویز می شود؛ در مواد شدیدتر برای کاهش التهاب های مفصلی، افراد به مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و حتی گاهی تزریق آمپول های نظیر کورتون به داخل مفصل روی می آورند.

روش های دیگری هم برای بهبود علائم وجود دارد، از این روش ها می توان به استفاده از رژیم غذایی غنی از کلسیم، فیزوتراپی و انجام تمرینات ورزشی استقامتی اشاره کرد.

انجام تمرینات ورزشی مناسب می تواند سبب کاهش درد و جلوگیری از پیشروی و افزایش آرتروز شود؛ در این روش آسان انعطاف پذیری رباط و تاندون دست افزایش می یابد و با تقویت عضلات اطراف مفصل به افراد کمک می کند تا در هنگام به کارگیری مفصل درد و ناراحتی کمتری احساس کند.

 

تمرینات پیشنهادی برای بهبود ساییدگی یا آرتروز دست و انگشتان

دست خود را مشت کنید؛ شما می توانید این تمرین آسان را در هر زمان و هر موقعیتی انجام دهید، انگشت شست خود را داخل نگه دارید و دست چپ خود را مشت کنید و تا ۳۰ ثانیه صبر کنید نیازی به فشار دادن انگشتان خود ندارید، بعد به آرامی دست خود را باز کنید تا انگشتان به حالت اولیه خود باز گردد و دوباره این را کار تکرار کنید. تمرین را ۱۰ بار برای دست چپ و ۱۰ بار بر روی دست راست خود انجام دهید.

 

ورزش مناسب ساییدگی دست و انگشتان

 

دست خود را صاف نگه دارید به طوری که انگشت شست شما رو به بالا قرار گرفته باشد، انگشتان دست خود را تک به تک به سمت کف دست جمع کنید و هر انگشت را چند ثانیه نگه دارید این حرکات را برای دست بعد نیز به همین ترتیب انجام دهید.

 

ورزشهای مناسب در آرتروز دست و انگشتان

 

دست چپ خود را صاف نگه دارید به طوری که انگشتان دستان مسقیم و صاف قرار گرفته باشد، انگشت شست خود را به سمت کف دستان خم کنید و تا انجا که می توانید بکشید و چند ثانیه نگه دارید سپس انگشت را به حالت اولیه خود باز گردانید این تمرین را ۱۰ بار برای هر دو دست خود تکرار کنید.

 

ورزشهای مناسب در آرتروز دست و انگشتان

 

دست چپ خود را باز کنید و سپس تمام انگشتان خود را به داخل خم کنید تا شبیه به حرف o انگلیسی شود، این حالت را تا چند ثانیه نگه دارید سپس انگشتان خود را باز کنید و تمرین را تکرار کنید؛ این تمرین را برای هر دو دست انجام دهید، شما می توانید این ورزش را تا زمانی که آستانه درد قرار نگرفته اید تکرار کنید.

 

ورزش مناسب آرتروز دست و انگشتان

 

دست خود را روی یک میز قرار دهید، انگشت شست خود را رو به بالا نگه دارید سپس چهار انگشت دست خود را به طور همزمان به طرف کف دست خود خم کنید و این وضعیت را تا چند ثانیه نگه دارید. این تمرین را ۱۰ بار برای هر دست خود تکرار کنید.

 

ورزشهای مناسب در ساییدگی دست و انگشتان

 

کف دست چپ خود را روی میز قرار دهید، سپس هر یک از انگشتان دستان را به آرامی بلند کنید و چند ثانیه نگه دارید این حرکت را یک الی دو بار بر روی انگشتان هر دست خود تکرار کنید.

 

ورزشهای مناسب در ساییدگی دست

 

این تمرین باعث تقویت مچ دست و تسکین درد در افراد می شود؛ دست چپ خود را صاف نگه دارید، دستان را از مچ خم کنید به طوری که کف دست رو به بدن قرار گیرد و به کمک دست راستان نگه دارید و به آرامی فشار دهید تا زمانی که در ناحیه مچ و بازوی خود احساس کشش کنید این تمرین را ۱۰ بار بر روی هر دست تکرار نمایید.

 

ورزشهای مناسب در ساییدگی دست و انگشتان

 

این حرکت باعث کاهش درد و بهبود حرکت دست ها می شود؛ ابتدا دست خود را روی یک سطح صاف مثل میز قرار دهید سپس کف دست خود را کاملا به سطح میز بچسبانید، بدون اینکه فشاری به مفاصل انگشتان وارد شود، یعنی نباید خیلی دست خود را فشار دهید تا درد بگیرد؛ ۳۰ تا ۶۰ ثانیه دست خود را در این حالت نگه دارید و سپس رها کنید؛ این حرکت را حداقل ۴ بار برای هر دست خود انجام دهید.

 

ورزشهای مناسب در ساییدگی دست و انگشتان 4

 

این حرکت، باز کردن دستگیره درب و نگه داشتن وسایل را در دست ها بدون اینکه بیفتند، آسان می کند.
یک توپ نرم پلاستیکی را در کف دست خود بگیرید و تا جایی که می توانید آن را فشار دهید؛ چند ثانیه در این حالت بمانید و سپس رها کنید؛ این حرکت را ۱۰ تا ۱۵ بار برای هر دست انجام دهید.
شما می توانید این حرکت را ۲ تا ۳ بار در هفته انجام دهید، اما بایستی ۴۸ ساعت بین هر جلسه تمرین فاصله زمانی وجود داشته باشد و اگر مفصل انگشت شست شما آسیب دیده است، این حرکت را نباید انجام دهید.

 

ورزشهای مناسب در آرتروز دست و انگشتان

 

این حرکت ورزشی عضلات انگشتان دست شما را قوی می کند؛ یک توپ اسفنجی نرم را با سر انگشتان دست خود فشار دهید؛ ۳۰ تا ۶۰ ثانیه دست خود را در این حالت نگه دارید و سپس رها کنید؛ این حرکت را ۱۰ تا ۱۵ بار برای هر دست انجام دهید؛ می توانید این حرکت را ۲ تا ۳ بار در هفته انجام دهید، اما بایستی ۴۸ ساعت بین هر جلسه تمرین فاصله زمانی باشد و اگر مفصل انگشت شست شما آسیب دیده است، این حرکت را نباید انجام دهید.

 

ورزشهای مناسب در آرتروز دست و انگشتان

 

کف دست خود را روی سطح میز قرار دهید و مطابق تصویر یک کش پلاستیکی را دور دست خود بیندازید، طوری که از پایین انگشتان و پشت دست بگذرد سپس به آرامی انگشت شست خود را تا جایی که می توانید از سایر انگشتان دور کنید و دقت کنید که انگشتان دیگر در کنار هم باشند.
۳۰ تا ۶۰ ثانیه دست خود را در این حالت نگه دارید و سپس رها کنید؛ این حرکت را ۱۰ تا ۱۵ بار برای هر دست انجام دهید؛ شما می توانید این حرکت را ۲ تا ۳ بار در هفته انجام دهید، اما بایستی ۴۸ ساعت بین هر جلسه تمرین فاصله زمانی باشد.

 

ورزش های مناسب در آرتروز دست و انگشتان

 

برای ایجاد کشش، کف دست خود را صاف و به طور عمودی نگه دارید سپس انگشت شست خود را به طور صاف، به سمت داخل کف دست ببرید و بکشید، به طوری که فقط مفصل پایینی شست حرکت کند؛ دست خود را ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در این حالت نگه دارید و سپس رها کنید.

 

ورزش های مناسب در ساییدگی دست و انگشتان

 

توجه داشته باشید اگر احساس درد و خشکی در انگشتان دست خود می کنید، قبل از ورزش آنها را گرم کنید. این کار باعث می شود راحت تر حرکت و ورزش کنند.

برای گرم کردن دست ها، از یک پد گرماده استفاده کنید و یا این که ۱۰ دقیقه دست ها در ظرف حاوی آب گرم قرار دهید. برای گرم شدن بهتر دست ها می توانید کمی روغن به دست های خود بمالید. سپس یک جفت دستکش پلاستیکی بپوشید و دست های خود را چند دقیقه در آب گرم قرار دهید.

بازی کردن با گل رس یا بتونه نقاشی، دامنه حرکت انگشتان دست را افزایش می دهد و همزمان دست های شما را قوی می کند.

همچنین می توانید از خمیربازی کودکان برای این کار استفاده کنید. سعی کنید با استفاده از سر انگشتان دست، اشکال مختلفی با این خمیرها درست کنید.

 

ورزش های مناسب در ساییدگی دست و انگشتان

برای دستیابی به نتیجه مطلوب تمرینات را به طور روزانه انجام دهید، توجه داشته باشید در صورتی که با انجام این تمرینات احساس درد در شما افزایش یافت حتما از ادامه تمرینات خودداری کنید و در اولین فرصت با پزشک یا یک فیزیوتراپ صحبت کنید تا تمرینات خاص و یا روش های درمانی مناسب را برایتان تجویز کند.

 

 

 

 

ورزشهای مناسب در ساییدگی دست و انگشتان

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

ورزشهای مناسب در ساییدگی دست و انگشتان , ورزشهای مناسب در آرتروز دست و انگشتان , حرکات فیزیوتراپی انگشتان دست , ورزش برای لاغر شدن انگشتان دست , تمرینات قوی شدن انگشتان دست , برای لاغر شدن انگشتان دست چه کنیم , تقویت انگشتان دست , وسیله ای برای تقویت انگشتان دست , درمان درد بند انگشتان دست , درمان آرتروز انگشتان دست با طب سنتی , درمان گیاهی آرتروز انگشتان دست , آرتروز دست چیست , پیشگیری از آرتروز انگشت , ورزش برای لاغر شدن انگشتان دست , حرکات فیزیوتراپی انگشتان دست , درمان آرتروز انگشتان دست با طب سنتی , تمرینات قوی شدن انگشتان دست , درمان درد بند انگشتان دست

ورزشهای مناسب در ساییدگی دست و انگشتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+