تمرینات ورزشی برای کنترل بیماری ام اس و تاثیر آن بر MS

Sports exercises to control MS disease

تمرینات ورزشی برای کنترل بیماری ام اس یکی از مهمترین کارها در کنترل و درمان بیماری MS می باشد که در این مقاله به معرفی و بررسی آنها می پردازیم. تمرینات ورزشی برای تناسب اندام و سلامت بدن مفید است اما سه نوع تمرین ورزشی وجود دارد که با انجام آن ها می توان علائم و نشانه های ام اس را کنترل کرد.

 

تمرینات ورزشی برای کنترل بیماری ام اس

تمرینات ورزشی و تأثیر آن بر بیماری ام اس

ام اس (MS) بیماری ای مزمن و ناتوان کننده سیستم عصبی است که با التهاب در هر مکانی از نخاع و مغز مشخص می شود. شیوع بیماری در زنان ۳ برابر مردان است. اغلب افراد تصور می کنند ابتلا به ام اس به معنای ناتوانی کامل است و تصویری که از این بیماری در ذهنشان نقش می بندد، فردی روی صندلی چرخدار است که توانایی حرکت ندارد درحالی که بسیاری از بیماران ام اس می توانند زندگی عادی خود را بدون هیچ مشکلی ادامه و با فعالیت های ورزشی توان بدنی شان را افزایش دهند.

سه نوع اصلی از تمرینات ورزشی که برای بهبود سلامت کلی و سطح تناسب اندام مفید است، می تواند علائم و نشانه های ام اس را نیز کنترل کند که در این مقاله بررسی کرده ایم.

 

تاثیر ورزش بر کنترل بیماری ام اس

اختلال ام اس ( MS ) با عوارض متعددی از خفیف تا شدید همراه است. از جمله عوارض ام اس، بی حسی، خستگی، مشکلات مثانه، مشکل در تحرک، اختلال حافظه و همچنین مشکلات کلی در کیفیت زندگی است. این در حالی است که داشتن تحرک فیزیکی نه تنها سیر علائم بیماری را کاهش می دهد، حتی برخی مطالعات این ادعا را دارند که ورزش حتی می تواند جلوی پیشرفت ام اس را نیز بگیرد. به طوری که در مطالعات مختلف بر روی مغز مبتلایانی که ورزش می کردند، نشان داد آسیب های کمتری در برخی نواحی مغز، مرتبط با بیماری ام اس بود.

در مبتلایان به ام اس، ورزش می تواند از یک راه رفتن ساده روی تردمیل شروع شود. یوگا، دوچرخه سواری و شنا نیز مفیدند. ولی مطالعات نشان داده که پیاده روی بیشتر از سایر ورزش ها جلوی آسیب های مرتبط با حافظه را می گیرد.

 

کنترل بیماری ام اس

 

بهترین تمرینات ورزشی برای کنترل بیماری ام اس

سه نوع اصلی از تمرینات ورزشی که برای بهبود سلامت کلی و سطح تناسب اندام مفید است، می تواند علائم و نشانه های ام اس را نیز کنترل کند و منجر به بهبود عملکرد عضلانی نیز شود، که عبارتند از:

ورزش های هوازی برای کنترل بیماری ام اس

پیاده روی سریع، آهسته دویدن، راه رفتن در آب و … ضربان قلب را افزایش می دهد و برای هر کسی از جمله مبتلایان به ام اس مفید است. یک گزینه دیگر نیز وجود دارد و آن این که اگر فرد مبتلا دچار عدم تعادل است و یا قادر به راه رفتن نیست، می تواند از دستگاه های دوچرخه ثابت استفاده کند. ورزش در آب نیز یک محیط شناور و بی خطر برای این دسته از افراد ایجاد می کند. آب گرم ۸۰ تا ۸۴ درجه فارنهایت (۳۰ تا ۳۱ درجه سانتی گراد) از سفتی عضلات می کاهد و این اجازه حرکت آسان تر را به بیمار می دهد. کار کردن در محیطی که آب تا سینه باشد، باعث می شود که به علت شناوری، بدن وزن کمتری را متحمل شود و این موضوع باعث کاهش سفتی در ساق پاها گردیده و به راه رفتن کمک می کند.

 

ورزش های کششی برای کنترل بیماری ام اس

کشش در ورزش برای بیماران بسیار مهم است، زیرا منجربه انعطاف پذیری بدن می شود و طیف وسیعی از حرکات را ممکن می کند. ضمن این که منجر به حفظ تعادل بیمار می شود. یوگا و تای چی از گزینه های مفید ورزش های کششی برای مبتلایان به ام اس محسوب می شوند.

 

ورزش های بی هوازی (آموزش قدرت یا مقاومت)

این ورزش ها برای داشتن ماهیچه های قوی در بیماران مفیدند. ضمن این که ضعف عضلانی بیمار را که منجر به بی تحرکی و کاهش کیفیت زندگی می شود، کاهش می دهند. انجام ورزش های مقاومتی و استفاده از وزنه، برای بهبود راه رفتن و حفظ تعادل در کنار یک درمان گر فیزیکی یا فیزیوتراپ مهم است.

 

 

بیماران مبتلا به بیماری ام اس باید این نکات را هنگام ورزش کردن رعایت کنند:

– همیشه قبل از شروع ورزش با نرمش مناسب بدن را گرم کنید و پس از ورزش نیز با نرمش آرام بدن را سرد کنید.

– به آرامی پیش بروید. مثلا اگر قرار است که ۳۰ دقیقه ورزش کنید، با جلسات ۱۰ دقیقه ای شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید.

– در یک محیط امن ورزش کنید. از ورزش در سطوح لغزنده اجتناب کنید، در نور کم ورزش نکنید، قالیچه ها را کنار بگذارید و هر چیزی که ممکن است خطری در حین ورزش برای شما ایجاد کند، را دور کنید.

– اگر در تعادل مشکل دارید، هنگام ورزش به یک نرده یا تکیه گاه تکیه کنید.

– هر زمانی که احساس کردید حالتان خوب نیست و یا ممکن است آسیب بببینید، ورزش را متوقف کنید.

– فعالیتی را انتخاب کنید که برای شما جالب باشد و از انجام آن لذت ببرید.

 

 

 

 

تمرینات ورزشی برای کنترل بیماری ام اس

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

تمرینات ورزشی برای کنترل بیماری ام اس , حرکات یوگا برای بیماری ام اس , تمرینات تعادلی برای بیماران ام اس , مقاله ورزش و بیماری ام اس , تمرینات ورزشی برای کنترل بیماری ام اس , رابطه ورزش و بیماری ام اس , ام اس و تغذیه , کاردرمانی بیماران ام اس , استخر برای بیماران ام اس , چگونگی کنترل بیماری ام اس , تمرینات ورزشی برای کنترل بیماری ام اس , راه کنترل بیماری ام اس , راه های کنترل بیماری ام اس , روش های کنترل بیماری ام اس , کنترل ادرار در بیماران ام اس , بیماری ام اس کنترل شده , بیماری ام اس قابل کنترل است , راههای کنترل بیماری ام اس , Sports exercises to control MS disease

تمرینات ورزشی برای کنترل بیماری ام اس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+