درمان چسبندگی کانال نخاع بعد از جراحی دیسک کمر به گفته دکتر مجید حیدریان

درمان چسبندگی کانال نخاع بعد از جراحی دیسک کمر سوالی است که در این مقاله به بررسی آن پرداخته ایم. دکتر مجید حیدریان، فوق تخصص درد گفت: وجود درد، بی حسی، سوزش و گزگز پس از جراحی کمر در اغلب موارد می‌تواند مربوط به ایجاد چسبندگی داخل کانال نخاعی باشد.

درمان چسبندگی کانال نخاع بعد از جراحی دیسک کمر

یک فوق تخصص درد گفت: وجود درد، بی حسی، سوزش و گزگز پس از جراحی کمر در اغلب موارد می‌تواند مربوط به ایجاد چسبندگی داخل کانال نخاعی باشد.

دکتر مجید حیدریان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه کمر درد بیماری شایع جامعه امروزی است، گفت: در گروهی از این بیماران درد و مشکلات حرکتی سبب می‌شود تا تن به تیغ جراح سپارند و تحت عمل جراحی باز کمر قرار گیرند.

وی افزود: اغلب بیماران انتظار دارند تا پس از عمل، زندگی بدون دردی را تجربه کنند ولی در گروهی از افرادی که به علت دیسک کمر یا سایر بیماری‌های ستون فقرات مانند لغزندگی و سرخوردگی مهره‌ها، تنگی کانال، شکستگی مهره و تومورهای نخاعی تحت جراحی کمر قرار می گیرند، مشکلاتی مانند درد، بی حسی و محدودیت حرکتی باز هم ذهن بیمار را درگیر و وی را مجبور می‌کند تا جهت ادامه درمان به پزشک مراجعه کند.

حیدریان گفت: وجود درد، بی‌حسی، سوزش و گزگز پس از جراحی کمر در اغلب موارد می‌تواند مربوط به ایجاد چسبندگی داخل کانال نخاعی باشد که در فاصله زمانی بلافاصله پس از عمل تا چند ماه و حتی سال‌ها پس از جراحی کمر خود را نشان دهد. به طور معمول ایجاد چسبندگی سیر پیشرونده دارد و علایم ایجاد شده با گذشت زمان شدت می‌یابد به نحوی که محدودیت زیادی را برای بیمار به همراه می‌آورد.

حیدریان با اشاره به اینکه چسبندگی یا اصطلاحا فیبروز قسمتی از مسیر ترمیم بافت‌های داخل کانال نخاع است، گفت: پس از ایجاد برش بر روی هر قسمت از بدن، مکانیسم ترمیم در آن منطقه فعال می‌شود که در نهایت سبب بهبود زخم می‌شود.

وی اضافه کرد: در برخی بیماران روند ترمیم سبب ایجاد بافت‌های سلولی اضافی در محل جراحی می‌شود که به آن بافت اسکار می‌گویند. این توده سلولی در داخل کانال نخاع مانند شبکه تار عنکبوت کلافی را ایجاد می‌کند که به آن چسبندگی می‌گویند.

این فوق تخصص درد تاکید کرد: در بهترین مراکز جراحی در ۳۰ تا ۴۰ درصد عمل‌های ستون فقرات چسبندگی بعد از عمل اتفاق می‌افتد. وقوع این حالت را نمی‌توان به عنوان عارضه کار جراح دانست و بیشتر به خصوصیات فردی بیمار و نوع عمل وابسته است. در افرادی که چندین بار تحت عمل جراحی کمر قرار می‌گیرند، شیوع این حالت بیشتر است.

حیدریان گفت: با توجه به اینکه علت ایجاد این حالت، جراحی باز است؛ برای درمان آن باید سعی شود تا حد امکان جراحی باز انجام نشود. وجود کلینیک‌های فوق تخصصی درد توانسته در درمان این بیماران نقش موثری را ایفا کند. در این کلینیک‌ها بیماران به دقت معاینه و کاندید انجام اینترونشن می‌شوند.

وی اضافه کرد: عمل‌های اینترونشن روشی است که در اتاق عمل بدون نیاز به بیهوشی و به صورت سرپایی انجام می‌شود. در این اعمال پوست بدن باز نمی‌شود و نیاز به برش چاقوی جراحی نیست.

این فوق تخصص درد گفت: وسیله‌ای شبیه یک سوزن باریک و بلند پس از بی‌حس کردن پوست در حالی که با فلورسکوپ تصویر زنده‌ای از ستون فقرات دیده می‌شود وارد فضای کانال در محل چسبندگی شده و در آن محل ترکیب دارویی خاصی که حاوی آنزیم مخصوص باز کردن چسبندگی است، تزریق می‌شود.

حیدریان تاکید کرد: این کار به دقت بالایی نیاز دارد و باید توسط فوق تخصص درد در شرایط کاملا استریل انجام شود. بیمار یک ساعت پس از عمل ترخیص و فعالیت‌های روزانه را چند روز بعد شروع می‌کند. این روش در بیش از ۷۰ درصد بیماران مبتلا به چسبندگی سبب درمان می‌شود.

این فوق تخصص درد در پایان یادآور شد: انجام فعالیت‌های حمایتی آب درمانی و ورزش‌های پیشنهاد شده توسط پزشک می‌تواند بروز چسبندگی را کمتر کند. انجام عمل‌های بسته روی دیسک کمر به جای جراحی باز با استفاده از ازن یا لیزر که در کلینیک‌های درد پیشنهاد می‌شود، تعداد زیادی از بیماران مبتلا به دیسک کمر را از جراحی باز بی‌نیاز می‌کند.

 

منبع: ایسنا

 

 

 

 

درمان چسبندگی کانال نخاع بعد از جراحی دیسک کمر

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

درمان چسبندگی کانال نخاع بعد از جراحی دیسک کمر , درمان چسبندگی دیسک , درد پا بعد از عمل دیسک کمر , چسبندگی نخاع چیست , ورزش چسبندگی مهره کمر , علت عود دیسک کمر بعد از عمل جراحی , درمان چسبندگی عصب پا , دلیل بی حسی پا بعد از عمل دیسک کمر , درمان چسبندگی مهره های گردن

درمان چسبندگی کانال نخاع بعد از جراحی دیسک کمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+