زانو درد بچه ها، اسگود شلاتر

زانو درد بچه ها، اسگود شلاتر ، درد زانو کودکان ، دلایل، علل و درمان

زانو درد بچه ها، اسگود شلاتر ، درد زانو کودکان از بیماری هایی است که برای کودکان بوجود می آید در ادامه به بررسی زانو درد بچه ها، اسگود شلاتر، درد زانو کودکان و دلایل و عوامل بروز زانو درد بچه ها، اسگود شلاتر، درد زانو کودکان می پردازیم.

بیماری اسگود شلاتر چیست؟

بیماری اسگود شلاتر وضعیتی است که باعث درد و تورم در زیر مفصل زانو می شود، جایی که تاندون کشکک به بالای استخوان ساق پا (درشت نی) می چسبد، نقطه ای به نام توبروزیته تیبیا. همچنین ممکن است التهاب تاندون کشکک که روی کاسه زانو کشیده می شود، وجود داشته باشد. بیماری ازگود-شلاتر بیشتر در ورزشکاران جوانی دیده می شود که ورزش هایی انجام می دهند که به پریدن و/یا دویدن زیاد نیاز دارند.

چه چیزی باعث بیماری اسگود-شلاتر می شود؟

بیماری اسگود-شلاتر در اثر تحریک صفحه رشد استخوان ایجاد می شود. استخوان ها در وسط رشد نمی کنند، بلکه در انتهای نزدیک مفصل، در ناحیه ای به نام صفحه رشد، رشد می کنند. در حالی که کودک هنوز در حال رشد است، این نواحی رشد به جای استخوان از غضروف ساخته شده است. غضروف هرگز به اندازه استخوان قوی نیست، بنابراین فشار زیاد می تواند باعث شود صفحه رشد شروع به درد و تورم کند.
تاندون کاسه زانو (کشکک) به صفحه رشد در جلوی استخوان ساق پا (درشت نی) متصل می شود. ماهیچه های ران (چهارسر ران) به کشکک می چسبند و وقتی کشکک را می کشند، در نتیجه تاندون کشکک، استخوان درشت نی را در ناحیه صفحه رشد می کشد. هر حرکتی که باعث کشیدگی مکرر ساق شود می‌تواند منجر به حساسیت در نقطه‌ای که تاندون کشکک به بالای استخوان درشت نی می‌چسبد، شود. فعالیت‌هایی که به زانو فشار وارد می‌کنند – به‌ویژه چمباتمه زدن، خم شدن یا دویدن در سربالایی (یا پله‌های ورزشگاه) – باعث می‌شوند بافت اطراف صفحه رشد آسیب ببیند و متورم شود. همچنین ضربه زدن به ناحیه حساس دردناک است. زانو زدن می تواند بسیار دردناک باشد.

زانو درد بچه ها، اسگود شلاتر، درد زانو کودکان

بیماری اسگود-شلاتر چگونه درمان می شود؟

بیماری اسگود-شلاتر معمولاً با گذشت زمان و استراحت از بین می رود. فعالیت های ورزشی که نیاز به دویدن، پریدن یا خم شدن عمیق زانو دارند باید تا زمانی که حساسیت و تورم کاهش یابد محدود شود. ورزشکارانی که در ورزش هایی که ممکن است زانو با سطح بازی یا سایر بازیکنان تماس پیدا کند، می توانند از زانوبند استفاده کنند. برخی از ورزشکاران متوجه می شوند که بستن بریس تاندون کشکک در زیر کاسه زانو می تواند به کاهش کشش روی استخوان درشت نی کمک کند. کمپرس یخ بعد از فعالیت مفید است و در صورت لزوم می توان یخ را دو تا سه بار در روز، هر بار ۲۰ تا ۳۰ دقیقه استفاده کرد. زمان مناسب برای بازگشت به ورزش، زمانی است که درد و تورم تا حد قابل توجههی کم شده باشد.
همچنین ممکن است پزشک تمرینات کششی را برای افزایش انعطاف پذیری در جلو و پشت ران (عضلات چهارسر ران و همسترینگ) توصیه کند. این را می توان از طریق تمرینات خانگی یا فیزیوتراپی نیز به دست آورد. داروهایی مانند استامینوفن یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) – مانند ایبوپروفن می توانند برای کمک به کنترل درد استفاده شوند. اگر کودک شما روزانه به دوزهای متعدد دارو نیاز دارد و درد بر فعالیت های روزانه او تأثیر می گذارد، باید مدتی ورزش را کنار بگذارد.

آیا بیماری اسگود-شلاتر به جراحی نیاز دارد؟

تقریباً هیچگاه نیازی به جراحی نیست. این به این دلیل است که صفحه رشد غضروف در نهایت رشد خود را متوقف می کند و با توقف رشد کودک با استخوان پر می شود. استخوان قوی تر از غضروف است و کمتر مستعد تحریک است. درد و تورم از بین می رود زیرا صفحه رشد جدیدی برای آسیب دیدگی وجود ندارد. درد مرتبط با بیماری اسگود-شلاتر تقریباً همیشه زمانی پایان می یابد که رشد نوجوان متوقف شود. در موارد نادر، درد پس از توقف رشد استخوان ها ادامه می یابد. جراحی تنها در صورت وجود قطعات استخوانی که بهبود نیافته اند توصیه می شود. جراحی هرگز روی یک ورزشکار در حال رشد انجام نمی شود، زیرا صفحه رشد ممکن است آسیب ببیند. اگر با وجود درمان درد و تورم ادامه داشت، ورزشکار باید مرتباً توسط پزشک معاینه شود. اگر تورم همچنان افزایش یابد، بیمار باید مجدداً ارزیابی شود.

منبع: دانشگاه جان هاپکینز

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر نجفی

در سایت دکتر نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

فلکه دوم صادقیه – بلوار فردوس – نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

موبایل دکتر نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی