رسوب کلسیم در شانه , درمان رسوب کلسیم در تاندون شانه

رسوب کلسیم در شانه و درمان رسوب کلسیم در تاندون شانه را در این مقاله بررسی می کنیم. به طور کلی دردهای قسمت شانه و گردن بیشتر مربوط به آسیب تاندون های این قسمت هستند. یکی از این آسیب ها رسوب کلسیم در تاندون شانه یا تاندونیت کلسیفه می باشد که علت دقیق این بیماری هنوز ناشناخته است. اگر بخواهیم به طور دقیق این بیماری را تعریف کنیم باید بگوییم که همانطور که از اسم بیماری هم پیداست در بیماران مبتلا املاح کلسیم در تاندون های اطراف شانه رسوب می کند و بیمار متحمل درد زیادی می شود.

 

رسوب کلسیم در شانه , درمان رسوب کلسیم در تاندون شانه

اما مهمترین مسئله در مورد هر بیماری نحوه درمان و نگرانی هایی است که در خصوص انواع روش های درمانی پیش می آید. اینوه علائم اولیه بیماری چیست و اینکه درمان آن به چه صورت می باشد را در زیر مورد بررسی قرار می دهیم.

 

علت به وجود آمدن رسوب کلسیم در شانه

شاید تصور بیشتر افراد بر این باشد که بیماری رسوب کلسیم در تاندون شانه به دلیل مصرف بیش از اندازه کلسیم باشد. اما در اصل این عارضه هیچ تداخلی با مصرف کلسیم ندارد. زمانی که بافت تاندون شانه دچار تغییراتی می شود باعث می شود که فضا برای رسوب کلسیم فراهم شود و رفته رفته مقدار کلسیم در این ناحیه بیشتر می شود و منطقه درگیر شده سفت می شود .

حالت رسوب تقریبا مانند خمیر دندان است و ابعاد حدودی آن چیزی نزدیک به نیم تا یک و نیم سانتی متر دارد. دردهای که بیمار مبتلا به این عارضه دارند معمولا شدید هستند و این دردها برای فرد غیر قابل کنترل می شود. زمانی که شدت دردها افزایش پیدا کرد فرد متوجه وجود بیماری در این قسمت خواهد شد و به پزشک متخصص مراجعه می کند.

 

افراد در معرض بیماری رسوب کلسیم در شانه

گروهی از افراد بیشترین خطر ابتلا به رسوب کلسیم در تاندون شانه را دارند و طبق آمار هایی که در مبتلایان این عارضه وجود دارد اکثر افراد در سنین ۳۰ تا ۶۰ سالگی بیشتر درگیر این بیماری هستند و اغلب جنسیت این افراد زن است.

مورد بعدی افرادی هستند که دیابت و کم کاری تیروئید هستند. این افراد در مقایسه با افراد سالم جزء دسته های پر خطر هستند و ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به رسوب کلسیم باشند.

 

علائم رسوب کلسیم در شانه

بیماران مبتلا به رسوب کلسیم در تاندون شانه در ابتدای ابتلا به بیماری هیچ درد و علائمی ندارند و دردهای شدید زمانی رخ می دهد که بیماری پیشرفت می کند. در واقع زمانی پیشرفت درد دیده می شود که رسوب به قدری زیاد شده باشد که باعث ضخیم شدن تاندون شده باشد و همین موضوع باعث درد دردناک شود و بیمار به هیچ وجه قادر به انجام کارهای روزمره خود نیست و ورزش و حرکات معمولی با درد زیادی همراه است.

زمانی رسوب زیاد می شود شانه حرکت خود را از دست می دهد و همین محدودیت حرکتی موجب ایجاد صدای تق تق در شانه می شود.
علامت بعدی نسبتا رایج در این بیماری ضعف در عضلات شانه می باشد. هر چه بیماری پیشرفت پیدا می کند فرد شاهد دردهای بیشتری می شود به طوری که در حین خواب و استراحت هم فرد درد می کشد.

 

نحوه تشخیص رسوب کلسیم در شانه

رسوب کلسیم در تاندون شانه یک بیماری قابل درمان است و شما زمانی که پزشک متخصص کتف و شانه تشخیص این بیماری و سطح آن را تعیین کرد می توانید درمان را شروع کنید. اما مهمترین نکته در تشخیص این است که ابتدا وضعیت بالینی فرد مورد بررسی قرار می گیرد و با پرسیدن از وضعیت بیمار و سابقه بیماری پی به تشخیص می برند. اما در برخی موارد برای تشخیص دقیق تر نیاز به گرفتن عکس، CT و یا MRI است.

 

انواع درمان های موثر برای رسوب کلسیم در شانه

به طور معمول بیماری رسوب کلسیم در تاندون شانه به دو روش جراحی و غیرجراحی درمان می شود. انتخاب روش درمان کاملا مرتبط با وضعیت بیماری دارد و متخصص ابتدا کاملا پیشرفت بیماری را بررسی می کند و سپس درمان موثر را به کار می گیرد.

 

درمان غیر جراحی رسوب کلسیم در شانه

وقتی فرد در ابتدای ابتلا به تاندونیت کلسیفیه درمان های دارویی و غیر جراحی مانند حرکات ورزشی تخصصی و ویژه بیماری، فیزیوتراپی و … می تواند جوابگو باشد. معمولا حرکات ورزشی برای تقویت عضلات شانه آموزش داده می شوند و فرد باید از انجام حرکت های خودسرانه پیشگیری کند چون ممکن است وضعیت بیمار را بدتر کند. در این مرحله از داروهای کاهش درد و تزریقی مانند کورتون و … هم استفاده می شود. به طور کلی با توجه به وضعیت بیماری درمان های اختصاصی در نظر گرفته می شود.

 

درمان جراحی رسوب کلسیم تاندون

زمانی که بیماری رسوب کلسیم پیش رونده باشد و درمان های غیر جراحی قادر به کنترل و درمان بیماری نشود لازم است که حتما بیمار جراحی شود. در مواقعی که رسوب کلسیم زیاد باشد و یا اینکه سایز آن بزرگ باشد و یا در چند نقطه از شانه وجود داشته باشد دیگر ورزش و دارو جوابگو نیست و باید فرد روش جراحی در نظر گرفته شود. در اکثر مواقع شدت بیماری به حدی است که فرد قدرت حرکتی خود را از دست می دهد و الزام به جراحی وجود دارد تا بیمار بتواند به روال سابق زندگی ادامه دهد.

 

رسوب کلسیم در شانه

 

به طور معمول جراحی شامل سه بخش مختلف می باشد که شامل

تخلیه استخوان اضافه و تاندون آسیب دیده یا آرتروسکوپی به صورت بسته، جراحی باز و تخلیه با سوزن زدن می باشد. اینکه کدام روش جراحی بهتر است کاملا به وضعیت بیمار بستگی دارد. گاها وجود بیماری به قدری خفیف است که حتی یک پزشک متخصص عمومی هم می تواند تشخیص دهد. پس پیشرفت بیماری بعد از معاینه و تشخیص پزشک می باشد.

در صورت انجام جراحی مدت زمان نسبتا زیادی لازم است تا فرد نسبتا درمان شود. اما به طور کلی ۳ تا ۴ هفته زمان می برد تو فرد بعد جراحی بهبود پیدا کند بعد از جراحی برای مدت مشخصی دست باید بی حرکت باشد زمانی که دوره نقاهت تمام شد عملکردهای شانه بهتر خواهد شد.

 

منبع drfarahmandi.com

 

 

 

 

رسوب کلسیم در شانه

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر نجفی

در سایت دکتر نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

فلکه دوم صادقیه – بلوار فردوس – نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر نجفی

 

کلمات کلیدی:

رسوب کلسیم در شانه , درمان رسوب کلسیم در تاندون شانه , برای جلوگیری از رسوب کلسیم چه باید کرد , درمان رسوب کلسیم در شانه با طب فیزیکی , درمان رسوب کلسیم در بدن در طب فیزیکی , رسوب کلسیم چیست , رسوب کلسیم در شانه , رسوب کلسیم در پا , رسوب کلسیم در بازو , ورزش برای رسوب کلسیم در شانه

رسوب کلسیم در شانه , درمان رسوب کلسیم در تاندون شانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+