نقاط ماشه ای( گره های عضلانی) ، بیماری شایعی که افراد ۳۰ تا ۵۰ سال را درگیر می کند

photo_2016-05-26_11-34-14

نقاط ماشه ای : یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بیماری نقاط ماشه ای را از جمله بیماری های شایع عضلانی در افراد ۳۰ تا ۵۰ ساله عنوان کرد.

دکتر شریف نجفی در گفت وگویی که با خبرنگار سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) انجام داد گفت: یکی از شایع ترین بیماری هایی که افراد برای درمان آن به مراکز درمانی مراجعه می کنند بیماری نقاط ماشه ای در عضلات و یا سندرم میوفاشیال است که همراه با درد عضلات است.

وی ادامه داد: درد در یک منطقه با فشار روی یک عضله اسکلتی آغاز می شود که فشار آن باعث ایجاد درد انتشاری در نواحی مجاور و یا دوردست می شود.

وی درد را به عنوان اصلی ترین علامت این بیماری مطرح کرد و گفت: البته نوع و کیفیت درد در این بیماری بسیار متنوع است و ممکن است درد مبهم، عمقی، ثابت و گاهی سوزن مانند و سطحی باشد.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به متغیر بودن شدت درد در بیماری نقاط ماشه ای اشاره کرد و گفت: شدت درد از یک ناراحتی خفیف تا یک درد غیرقابل تحمل متفاوت است و به دلیل حالت انتشاری ممکن است درد در عضله ذوزنقه ای شانه باعث سردرد یا درد تیز کشنده در ناحیه آرنج شود.

دکتر نجفی تعریق غیرطبیعی، احساس عدم تعادل، سرگیجه، وزوز گوش و کاهش تحمل به کار در عضلات را از علائم شایع این بیماری عنوان کرد و افزود: محدودیت حرکت، اختلال خواب، علائم پوستی و زیرجلدی نیز به عنوان ویژگی های این بیماری شناخته شده است.

دکتر نجفی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: این بیماری در زنان بیش از مردان شایع است و سن بروز آن از ۳۱ تا ۵۰ سالگی یعنی سالهای کارآمدی افراد را دربر می گیرد.

این متخصص طب فیزیکی در رابطه تشخیص بیماری نقاط ماشه ای، گفت: تست های روتین آزمایشگاهی، رادیوگرافی و نوار عصب و عضله در بیماران مبتلا به نقاط ماشه ای معمولا طبیعی است و تشخیص بوسیله معاینه توسط پزشک که یک باند محکم به صورت طنابی با قطر یک تا چهار میلیمتر را در طول باند عضلانی لمس می کند مسجل می شود.

وی ادامه داد: ممکن است درد انتشاری در بیماری نقطه ماشه ای با سایر بیماری ها از جمله میگرن و دیسک کمر یا دیسک گردن اشتباه شود.

وی برای درمان بیماری نقاط ماشه ای دارو درمانی را نسبتا بی تاثیر دانست و افزود: اصلاح عملکردهای بیمار مثل وضعیت نشستن، کار کردن و تغذیه مناسب مفیدتر است، دارو درمانی به جز جبران کمبود تغذیه و تسکین درد برای درمان بیماری عملکرد مثبتی نخواهد داشت.

دکتر نجفی در ادامه اظهار کرد: تزریق نقطه ماشه ای توسط پزشک و برخی روش های فیزیوتراپی مانند تحریک الکتریکی از سایر روش های درمانی رایج است که توسط بیماران استفاده می شود.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، ماساژ و کشش را مناسبترین روش درمانی بیماری نقاط ماشه ای دانست و گفت: کشش عضلات درگیر باید توسط پزشک یا فیزیوتراپیست به بیماران آموزش داده شده و برای تاثیر بیشتر از اسپری سرد کننده در کنار کشش عضلات استفاده شود.

نقاط ماشه ای

نقاط ماشه ای , بیماری شایعی که افراد ۳۰ تا ۵۰ سال را درگیر می کند , درمان قطعی نقاط ماشه ای , دردهای نقطه ای , نقاط ماشه ای چیست , نقاط ماشه ای ساق پا , درد نقطه ای پشت کتف , ماساژ تریگر پوینت , درد یک نقطه از کمر , تریگر پوینت تراپی دکتر نجفی , نقاط ماشه ای بدن , نقاط ماشه ای در بدن , نقاط ماشه ایی , درمان نقاط ماشه ای , درد نقاط ماشه ای , نقاط ماشه ای میوفاشیال , نقاط ماشه ای در عضله , نقاط ماشه ای گردن , نقاط ماشه ای چیست , نقاط ماشه ای پا , نقاط ماشه ای سر , بیماری نقاط ماشه ای , تزریق در نقاط ماشه ای , تشخیص نقاط ماشه ای , جراحی نقاط ماشه ای , درمان قطعی نقاط ماشه ای , درمان درد نقاط ماشه ای , درمان نقاط ماشه ای گردن , سندرم نقاط ماشه ای , نقاط ماشه ای شانه , ماساژ نقاط ماشه ای , ورزشهای نقاط ماشه ای , ورزش های نقاط ماشه ای

نقاط ماشه ای ، بیماری شایعی که افراد ۳۰ تا ۵۰ سال را درگیر می‌کند

2 دیدگاه در “نقاط ماشه ای ، بیماری شایعی که افراد ۳۰ تا ۵۰ سال را درگیر می‌کند

• سلام و درود
    متاسفانه حدود ۴ ماه پیش به مدت یک هفته پشتم به صورت نقطه ای ضربه ای حس می کردم، طوری که انگار شخصی پشت من ایستاده و با شست انگشتت محکم ضربه میزنه در حدی که تمام بدنم به سمت جلو حرکت میکرد، حالت برق گرفتگی و قلقک خفیفی داشت، بعد از یک هفته جای اون ضربه ها تبدیل شده به سوزش! و گاهی احساس می کنم زیر پوست اون اطراف چیزی در حال حرکته و بعضی مواقع با همون حالت قلقلک و برق گرفتگی به صورت نقطه ای اتفاق میوفته انگار که یه چیزی وارد بدنم میشه یا خارج میشه !
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید، اگر مربوط به حوزه کاری شما هست حضورا مزاحمتون بشم، طبق توضیحاتتون شب ها هم موقع خواب یا گوشم سوت میکشه یا صداهای عجیب می شنوم !

1. با سلام. اختمال اینکه مشکل شما نقطه ماشه ای باشه کم است. چون در بیماری نقاط ماشه ای شنیدن صداهای غیر معمول یا سوت کشیدن گوش وجود ندارد بلکه یک درد مزمن موضعی هست. بهتر است شما ابتدا به متخصص اعصاب و روان( روانپزشک ) مراجعه نمایید.