ورزشهای روماتیسم ستون فقرات (اسپوندیلیت انکیلوزان). ورزش روماتیسم کمر

ورزشهای روماتیسم ستون فقرات (اسپوندیلیت انکیلوزان). ورزش روماتیسم کمر را در این مقاله بررسی می کنیم. ورزش های مفید برای درمان بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان | به منظور آغاز تمرینات برای شکست دادن این بیماری قسمتی از ۲۴ ساعت یک روز را انتخاب کنید تا بتوانید با این بیماری به مبارزه بپردازید.

 

ورزشهای روماتیسم ستون فقرات

برای آغاز تمرینات یک فضای ورزشی مناسب به همراه یک پوشش راحت تهیه کنید. با راحت ترین تمرین ها شروع کرده و به آرامی گرم کنید؛ حتما توجه داشته باشید که اگر انجام تمرینات سپپس ایجاد درد در بدن شما می گردد، تعداد و یا تکرار تمرین ها را کاهش دهید و حتی در برخی از موارد شاید لازم باشد تا برنامه ی تمرینی خود را تغییر دهید. همچنین در صورتی که تمرین ها سبب تشدید فشار بر بدن شما می گردد روال تمرینی خود را متوقف نموده و به پزشک خود این مورد را گزارش کنید.

 

نرمش های مفید برای درمان بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان

همیشه پیش از شروع یک برنامه ی ورزشی جدید با پزشک خود مشورت نمایید.

 

تمرینات حالت ایستاده

شما باید تمامی این تمرینات را در مقابل آینه انجام بدهید. با قرار دادن پاشنه ی خود در حدود ۴ اینچ از دیوار، آغاز نمایید. همچنین شانه ها و باسن خود را تا جایی که امکان دارد بدون کشش و نزدیک به دیوار نگاه دارید؛ اکنون این شرایط را باید برای ۵ ثانیه حفظ نمایید. وضعیت خود را در آینه روبرویتان چک کنید و درخصوص نحوه ی ایستادگی و ارتفاع خود فکر کنید و سپس ۱۰ بار این موضوع را تکرار نمایید.

 

تمرینات حالت خوابیده رو به جلو

شما باید این تمرین را بر روی یک سطح ثابت انجام بدهید. می توانید از نشک تخت خود استفاده نموده و یا بر روی کف اتاق این کار را انجام دهید. به اندازه ی ۱۵ الی ۲۰ دقیقه پیشانی خود را بر روی زمین قرار بدهید و در همین حال که سر شما رو به پایین است آن را به طرفین بچرخانید. احتمال دارد که نتوانید به مدت ۲۰ دقیقه این کار را انجام دهید؛ خب، شما تا اندازه ای که راحت هستید و فشاری وارد نمی شود این کار را تکرار کنید.

 

شنا کردن

التهابات ناشی از بیماری AS می تواند سبب کاهش حجم قفسه ی سینه و افزایش فشار گردد. سینه بندها می توانند به صورت اختصاصی سبب ایجاد و حفظ فشار داخل سینه گردند. شنا کردن اساسا به عنوان یک روش بسیار عالی برای افزایش انعطاف پذیری در ستون فقرات بدون تاثیرات نامطلوب می باشد و همچنین سبب افزایش میزان انعطاف پذیری در شانه ها، گردن و باسن افراد می گردد. در حالی که در استخر می توانید تمرینات هوازی ساده تری را انجام بدهید.

 

نفس عمیق

تنفس عمیق به شما کمک می کند تا ظرفیت ریه خود را افزایش داده و نگاه دارید و می تواند سبب شود تا قفسه ی سینه تان انعطاف پذیر گردد. برای شروع در حالت نشسته و یا خوابیده نفس کشیدن طبیعی خود را بررسی نمایید. یک نفس عمیق و آهسته بکشید و هوا را از طریق بینی وارد کرده و به سمت پایین شکم منتقل نمایید. اجازه دهید تا شکمتان به طور کامل باز شود. از راه دهان یا بینی به آرامی نفس بکشید. دست خود را بر روی شکمتان قرار دهید و در حالی که حس می کنید حجم شکمتان در حال افزایش می باشد شما در حال خارج کردن نفس هستید. این کار را چندین بار تکرار کنید.

 

یوگا

یوگا می تواند سبب کاهش درد و افزایش انعطاف پذری تان گردد. افراد زیادی به این نتیجه رسیده اند که یوگا می تواند سبب کاهش میزان استرس و تنش و همچنین ترویج خوابی آرام گردد. در صورتی که می خواهید به تازگی این ورزش را آغاز کنید، سعی کنید یک مربی داشته باشید. یک کلاس مبتدی آموزش یوگا پیدا کنید و در آن عضو شوید. گاهی اوقات احتمال دارد با افزایش میزان حرکات شما تصمیم داشته باشید تا در دوره های پیشرفته نیز شرکت داشته باشید.

 

پیاده روی

توجه داشته باشید که هدف از راه رفتن این است که بتوانید ستون فقرات خود را به صورت مستقیم، به شکل مربع و شانه بالا نگاه دارید. به عبار دیگر تصور کنید که در مقابل یک دیوار قرار گرفته اید و در این شرایط می توانید وضعیت خود را اصلاح کنید. حتما باید سر، شانه ها، باسن و پشت پاشنه ها به طور همزمان دیوار را لمس نمایند.

 

تمرینات حالت نشسته

در صورتی که شغل شما به صورتی است که باید در طول روز مدت زمان زیادی را بر روی یک صندلی بنشینید، قطعا ارزش دارد که برای خرید یک صندلی آرگونومیک هزینه کنید. در زمان خرید صندلی حتما توجه داشته باشید که نوع طراحی صندلی متناسب می باشد و حالت های خمیده ی بدن را شکل نمی دهد. درست مانند حالت ایستاده یا پیاده روی در تلاش باشید که ستون فقراتتان به همان اندازه صاف باشد. شانه های خود را به صورت مربعی شکل نگاه داشته و سرتان را بالا نگاه دارید. در طول روز حتما بررسی کنید که وضعیت بدنتان به درستی قرار گرفته باشد.

 

حالت خوابیده

در صورتی که برای شما امکان خوابیدن وجود دارد، در این شرایط نیز باید حالت ستون فقراتتان صحیح باشد که برای انجام این کار می توانید از یک تشک ثابت استفاده کنید. در صورتی که می خواهید بر روی شکم خود بخوابید هرگز از بالشت استفاده نکنید. در عوض شما می توانید به پشت خوابیده و از یک بالشت نازک و یا یک بالشت گردنی استفاده نمایید تا گردنتان در موقعیت مناسب قرار بگیرد. از خوابید با پاهای جمع شده و همچنین قرار گیری در حالت مچاله شده، خودداری نمایید.

 

اساسا انجام تمرینات ورزشی بخصوص تنها روش درمان برای جلوگیری از پیشرفت بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان می باشد که افراد می توانند با انجام آن ها از پیشروی بیماری جلوگری نمایند. به طورکلی همانطور که در مقالات پیشین مطالعه نموده اید، اسپوندیلیت آنکیلوزان یک نوع آرتریت التهابی می باشد که می تواند با پیشرفت خود سبب خاتمه ی زندگی افراد مبتلا گردد. این بیماری از سری بیماری های التهابی و دردناک می باشد که عمدتا بر روی ستون فقرات تاثیر گذاشته ولی می تواند بر مفاصل، تاندودن ها، رباط ها و حتی چشم و روده ی افراد نیز تاثیرگذار باشد. شرایط پیشروی آن تقریبا غیر قابل پیش بینی است و در بسیاری از موارد و حتی در موقعیت های مختلف می تواند برای افراد تاثیرگذار باشد.

 

گروه های حامی افراد مبتلا به این بیماری در مواردی اعلام نموده اند که داروهای شیمیایی به تنهایی برای درمان این بیماری کافی نیست. این افراد بر این باور هستند که ورزش به عنوان یک روش حیاتی برای درمان این بیماری می باشد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دو نشانه که در افراد مبتلا به وفور مشاهده می گردد سفتی عضلات و احساس درد می باشد، لذا قرارگیری در شرایط مناسب و انعطاف بدنی می تواند یکی از روش های کنترل بیماری باشد. از ویژگی های یک برنامه ی ورزشی می توان به توسعه و حفظ شرایط بدنی و بهبود انعطاف پذیری و کاهش درد اشاره داشت.

 

مزایای تمرینات ورزشی

ورزش می تواند یکی از روش های اساسی برای پیشگیری از پیشروی بیماری AS و همچنین افزایش انعطاف پذیری و بهبود درد باشد.

 

انجمن ملی اسپوندیلیت آنکیلوزان انگلیس در خصوص مزایای تمرینات ورزشی این گونه گفته است که:

تمرینات ورزشی سبب افزایش انعطاف پذیری در افراد می گردد، درست مانند قرارگیری جوراب در داخل کفش.
سبب افزایش تحرک می گردد و همچنین انجام کارهای روزمره را آسان تر می نماید.
ایجاد بهبود وضعیت که به نوبه ی خود سبب شکل گیری اعتماد به نفس و کاهش میزان خودآگاهی است.
از نظر فیزیکی خسته کننده می باشد ولی سبب بهبود کفیت خواب می گردد و به شما این اطمینان را می دهد زمانی که از خواب بیدار شدید حس خوبی دارید.
سفتی عضلات و میزان درد را کاهش می دهد و می تواند در افزایش کیفیت خواب تاثیرات مثبتی داشته باشد.
حرکات مفصلی، کنترل وضعیت، تعیین طول عضلات و میزان قدرت آن ها، ظرفیت ریه ها، تعادل و آمادگی شرایط قلبی و عروقی را نیز شامل می شود.

 

در برخی از موارد میزان تحرک مناسب با استفاده از ورزش و مراجعه به پزشک می تواند به طور کامل بهبود یابد. انجمن حمایت از بیماران اسپوندیلیت آنکیلوزان در آمریکا اعلام نموده است که ” بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری بعد از ورزش کردن اعلام نموده اند که احساس بهتری پیدا کرده اند.” احتمال دارد که نتوانید زمانی برای انجام ورزش ها پیدا کنید ولی باید این کار را حداقل برای ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در طول روز انجام دهید.

 

تمرینات پیشنهادی

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در انجمن آرتروز انگلستان، انجام تمرینات تنفسی زیر به منظور تقویت دیافراگم توصیه می گردد:

 

به پشت بخوابید، زانوهای خود را خم کنید و پاهای خود را بر روی زمین نگاه دارید.
دست های خود را بر روی دندهای خود از اطراف قرار دهید، با بینی یک نفس عمیق بکشید و دندان هایتان را هماهنگ با دستتان بفشارید، سپس تا جایی که می توانید نفس خود را از دهانتان خارج کنید. این تمرین را بار تکرار کنید.
همان روش بالا را دوباره تکرار کنید ولی این بار دست های خود را در قسمت بالا و جلوی قفسه سینه قرار بدهید. توجه داشته باشید، به همان اندازه که هوا را وارد شش های خود کردید به همان اندازه نیز تخلیه کنید. شما می توانید کار را در حالت نشسته و یا خوابیده انجام دهید.

 

تمرینات زیر برای تقویت نواحی پشتی بدن کاربرد دارند:

با دستان خود بر روی سینه بخوابید و به سر خود را به طرفیت بچرخانید. برای راحتی کار می توانید یک بالش در زیر سینه ی خود نیز قرار بدهید.
یک دست خود را بلند کنید و همچنین پاهای خود را در جهت مخالف بدون خم شدن پا از زانو بلند کنید. برای هر پا حدود ۵ بار این کار را انجام دهید.
بازوهایتان را از سر و شانه تان بالاتر نگاه دارید. (۱۰ بار)

 

همچنین تمرینات زیر را نیز توصیه کرده اند:

پاشنه ها و باسن خئد را به دیوار تکیه دهید، سر خود را مستقیم نگاه دارید و آن را به آرامی به سمت دیوار بفشارید. این شرایط را به مدت ۵ ثانیه حفظ کنید. سعی کنید این کار را ۱۰ بار انجام دهید.
پاهای خود را باز کرده و دست هایتان را بروی کمرتان قرار دهید.زانو و همچنین پای خود را در یک محل رو به جلو از کمر ثابت نگاه دارید و به پشت سر نگاه کنید. این وضعیت را برای ۵ ثانیه حفظ کنید.
بر روی پنجه های خود بایستید، یک دست و یک پای مخالف را در یک راستا نگاه داشته و ۱۰ ثانیه این حالت را حفظ کنید. هیمن کار را با دست و پای مخالف انجام دهید و این تمرین را ۵ بار تکرار کنید.

 

چه زمان هایی ورزش کنیم؟

یکی از ساده ترین روش ها برای افرادی که زندگی پر مشغله ای دارند، این است که تمرینات را هر روز و در هر زمان و موقعیت ممکن انجام دهند. برخی از افراد ممکن است ترجیح دهند که تمرینات را هر روز صبح انجام دهند ولی برخی نیز تمایل دارند ظهر و یا بعد از ظهر به انجام این تمرینات بپردازند.

 

منبع: zoomtech.org

 

 

 

 

ورزشهای روماتیسم ستون فقرات

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر نجفی

در سایت دکتر نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

فلکه دوم صادقیه – بلوار فردوس – نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر نجفی

 

کلمات کلیدی:

ورزشهای روماتیسم ستون فقرات , درمان قطعی روماتیسم ستون فقرات , حرکات یوگا برای روماتیسم , تفاوت دیسک کمر با روماتیسم ستون فقرات , درمان روماتیسم ستون فقرات , درمان گیاهی روماتیسم ستون فقرات , ورزش برای درد مفاصل , برای روماتیسم چی خوبه , علائم بیماری ستون فقرات چیست

ورزشهای روماتیسم ستون فقرات (اسپوندیلیت انکیلوزان). ورزش روماتیسم کمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+