ورزشهای زانو پرانتزی ، تشخیص زانو پرانتزی و درمان زانو پرانتزی، ژنوواروم

ورزشهای زانو پرانتزی ، تشخیص و درمان زانو پرانتزی یا ژنوواروم را در این مقاله بررسی می کنیم. ژنوواروم یک اصطلاح لاتین است که برای توصیف زانوی پرانتزی و پای پرانتزی به کار می رود.

 

ورزشهای زانو پرانتزی

ورزشهای زانو پرانتزی

این وضعیت ممکن است از نوزادی تا بزرگسالی وجود داشته باشد و در اثر طیف گسترده ای از علل مختلف به وجود می آید. در حالات شدید بیمار ممکن است زانوی خود را حین راه رفتن به بیرون پرتاب کرده و دارای گام های کوتاه و لغزنده باشد. زانو و پای پرانتزی ممکن است همراه با چرخش خارجی پا و اثرات ثانویه بر روی ران و مچ پا باشد. این مشکل ممکن است یک طرفه همراه با اختلافات در عملکرد طول اندام، و یا دو طرفه باشد.

خانواده و سوابق پزشکی ممکن است شواهدی را در خصوص تداوم و یا پیشرفت بیماری نشان دهند. پا و زانوی پرانتزی می تواند در تمام گروه های سنی رخ دهد و دارای چندین علل مجزا می باشد. در برخی از افراد زانو و پای پرانتزی مشکلی است که نیاز به درمان داشته، ولی در دیگران ممکن است بخشی طبیعی از رشد باشد.

 

علائم زانو پرانتزی

معمولاً افرادی که دچار پا و زانوی پرانتزی هستند این مشکل تأثیر بسیار کم روی توانایی راه رفتن آن ها داشته یا به طور کل تاثیری ندارد. کودکان معمولاً علامتی ندارند، در حالی که بزرگسالان ممکن است میزانی از ناراحتی را در قسمت بیرونی زانوهای خود احساس کنند. اگر این مشکل بدون درمان رها شود، ممکن است، استرس و از کارافتادگی زانو باعث شروع زودرس آرتروز شود. از لحاظ ظاهری، پاهای کسانی که به پای پرانتزی مبتلا هستند به بیرون متمایل است.

 

علل ایجاد زانو و پای پرانتزی

زانو و پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان علل مختلفی دارد:

رشد طبیعی

به طور کلی، پا و زانوی پرانتزی در سنین کمتر از ۲ سال به عنوان یک فرایند طبیعی از اسکلت در حال رشد در نظر گرفته می شود. زاویه زانو در سن حدود ۱۸ ماه تمایل به رسیدن به حداکثر درجه خود را داشته و سپس به تدریج در سال بعد این درجه کاهش می یابد. تراز اسکلتی می تواند تغییر کرده و موجب ایجاد برخی از فرم های ظاهری غیرمعمول اندام در سنین خاص گردد.

 

بیماری بلانت

بیماری بلانت وضعیتی است که می تواند در دوران کودکی و نوجوانی رخ دهد. مشکل این افراد وجود یک صفحه رشد غیر طبیعی واقع در بالای استخوان قلم پا (درشت نی) است. در کودکان بسیار جوان، بیماری بلانت را به سختی می توان از نوع طبیعی رشد زانو تشخیص داد.

 

نرمی استخوان

شایع ترین علت نرمی استخوان کمبود تغذیه ای برخی از مواد مهم مغذی است که نقش برجسته ای در سلامت استخوان ایفاء می کنند. نرمی استخوان می تواند در اثر کمبود کلسیم، فسفر، یا ویتامینD ایجاد شود.

 

ترک استخوان پا

ترک های استخوان پا چنانچه بهبود نیابند، می توانند منجر به زانوی پرانتزی شوند به طوری که این ناهنجاری باقی بماند. ترک در واقع استخوان شکسته ای است که معمولا وقتی مقدار بیش از حدی نیرو یا فشار بر استخوان وارد می شود، اتفاق می افتد.

 

آرتروز زانو پرانتزی

در بزرگسالان، شایع ترین علت زانو و پای پرانتزی آرتروز یا آرتریت و پارگی زانو است. اگر فرسودگی به طور مساوی توزیع شود، تغییر شکل زانو انتظار نرفته، اما زمانی که سایش بیشتر در سمت داخلی زانو است، تغییر شکل پا و زانو اغلب پیشرفت خواهد کرد.

 

تومورهای استخوانی

تومورهای استخوانی نیز یک علت شایع دیگر پا و زانوی پرانتزی هستند. این تومورها گروهی از سلول های غیر طبیعی بوده که در داخل استخوان گسترش می یابند. گاهی اوقات این تومورها می توانند سرطانی باشد.

 

تشخیص زانو پرانتزی

به منظور تعیین علت مشکل زانو و پا، شما باید توسط یک پزشک معاینه شوید. پس از انجام معاینه، پزشک معالج ممکن است آزمون هایی مانند اشعه ایکس را درخواست نماید تا بتواند اطلاعات بیشتری در مورد تراز استخوانی و اختلالات احتمالی را کسب کند.

 

درمان زانوی پرانتزی

در کودکان خردسال زیر سن ۲ سال، پا و زانوی پرانتزی تقریباً همیشه قابل مشاهده است و با ادامه ی رشد و پیشرفت، این مشکل خود به خود برطرف خواهد شد. در صورت بر طرف نشدن، روش های درمانی زیر قابل استفاده هستند:

 

درمان بیماری های زمینه ای زانوی پرانتزی

چنان چه علت بیماری نرمی استخوان باشد، بیماری های زمینه ای زمانی درمان می شود که کودک هنوز راه نیفتاده است. ویتامینD برای درمان نرمی استخوان تجویز شده و در نتیجه مشکل خمیدگی پاها رفع می شود.

 

بریس و گچ گرفتن زانو پرانتزی

از آتل ها می توان در طول شب استفاده کرد. چنانچه با ادامه ی رشد و پیشرفت، این مشکل خود به خود برطرف نشود،بریس های ویژه ی پا، کفش، و یا قالب ها ممکن است برای درمان زانو و پای پرانتزی در کودکان خردسال استفاده شود. این وسایل زمانی استفاده می شوند که اختلال شدید وجود داشته یا کودک علاوه بر این مشکل، دچار بیماری دیگری در رابطه با زانو و پا است. بریس ها تا زمانی که استخوان ها صاف شوند توسط کودک استفاده خواهند شد.

 

فیزیوتراپی زانو پرانتزی

درمان فیزیوتراپی در اصلاح زانو و پای پرانتزی بسیار مؤثر است. تمرینات برای تقویت پا را از یک فیزیوتراپیست متخصص یاد بگیرید. برای درمان موفقیت آمیز این مشکل تمرینات را زیر نظر یک متخصص طب فیزیکی انجام دهید.

 

ماساژ زانو پرانتزی

ماساژ یک درمان طبیعی برای اصلاح زانو و پای پرانتزی است. ماساژ را با روغن نارگیل انجام دهید. بهتر است ماساژ را با زدن ضربه ها به سمت پایین انجام دهید. شما همچنین می توانید از یک فرد حرفه ای برای انجام ماساژ کمک بگیرید.

 

تمرینات پیلاتس

تمرینات پیلاتس با کشیدن ماهیچه های پا به درمان زانو و پای پرانتزی کمک می کند. این تمرین با دراز کشیدن روی تخت یا زمین انجام می شود. در حالی که زانوی خود را خم کرده اید، هر دو پا را با هم از روی زمین بلند کنید. پاها را به بالا و پایین حرکت دهید. این حرکت علاوه بر بهبود وضعیت موجب اصلاح ناهنجاری زانو و پای پرانتزی می شود.

 

تمرینات کششی و یوگا

تمرینات کششی را برای بهبود وضعیت پاها انجام دهید. این تمرینات عضلات پاها و ناحیه مرکزی را قوی می کند. همچنین تمرینات کششی وضعیت قرار گرفتن بدن شما را بهبود می بخشد. شما همچنین می توانید از تمرینات یوگا برای درمان زانو و پای پرانتزی استفاده کنید. این ورزش ها به ساختار اسکلتی در حمایت از بدن کمک خواهند کرد.

 

ورزش برای اصلاح زانو و پای پرانتزی

ناهنجاری زانو و پای پرانتزی می تواند پا، مچ پا، لگن، ستون فقرات، گردن و شانه ها را تحت تأثیر قرار دهد. چنانچه یک پا انحراف بیشتری نسبت به پای دیگر دارد، بقیه قسمت های بدن برای اصلاح عدم تعادل تمایل داشته، و این امر در اشخاص مبتلا منجر به قرار گرفتن بالاتر یک شانه نسبت به شانه ی دیگر شده یا موجب قرار دادن همیشگی لگن در یک زاویه می گردد. بنابراین، بهترین ورزش برای کسانی که دچار زانو و پای پرانتزی هستند اجرای آن تمریناتی است که بخشی از برنامه های ایجاد تعادل و تقویت در کل بدن هستند.

 

کشش آهسته مچ پا: عضلات ساق پا

هدف از انجام این تمرین تقویت و تحریک پاها جهت به دست آوردن مجدد تراز ساختاری مناسب بدن می باشد، پس بیایید با مچ پا شروع کنیم.

 

زانو : اسکوات آهسته

از آنجا که زانو برای شخص دچار زانو و پای پرانتزی نقطه صفر محسوب می شود، ضروری است هر تمرینی که زانوی شما را درگیر می کند با احتیاط زیاد و به جهت جلوگیری از فشار بیش از حد به آن ها انجام شود. هدف از انجام تمرین اسکوات اصلاح زانوها است بنابراین، در صورت بروز هر گونه نشانه ابتدایی از درد زانو در حین ورزش باید سریعاً تمرین را متوقف کرد!

 

لگن: بالا بردن آهسته پا از کنار

بالا بردن آهسته پا از کنار، یک تمرین ملایم است و هدف از انجام این تمرینات، تمرکز بر تشخیص و افزایش تدریجی و آهسته ی ظرفیت ها و از بین بردن محدودیت ها است. این گونه تمرینات جزئی از دوره بدنسازی محسوب نمی شوند.

 

تمرین برای عضلات اداکتور لگن

تمرین برای عضلات اداکتور لگن

ضعف در عضلات اداکتوری که در ناحیه لگن قرار گرفته اند یکی از علل احتمالی به وجود آمدن زانو و پای پرانتزی است. برای شروع تقویت عضلات اداکتور خود، پاها، مچ پا و زانوهای خود را به یکدیگر نزدیک کرده و نگه دارید. هر زمان که نشسته اید این تمرین را انجام دهید. عضلات اداکتور به تعادل لگن کمک کرده و از پاهای شما حمایت می کنند. تمریناتی که عضلات اداکتور را تقویت می کنند به عنوان حرکات ورزشی اصلاحی برای درمان زانو و پای پرانتزی نیز به شمار می آیند.

 

کل بدن: حرکت با صورت پایین

کل بدن، حرکت با صورت پایین

این حرکت آخر از پیچیده ترین تمرینات ذکر شده و در عین حال پرکاربردترین آن ها به حساب می آید. در این حرکت شما باید ران و بازوهای خود را به گونه ای عمودی بر زمین قرار دهید.

 

منبع: ghasrclinic.ir

 

 

 

 

ورزشهای زانو پرانتزی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر نجفی

در سایت دکتر نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

فلکه دوم صادقیه – بلوار فردوس – نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر نجفی

 

کلمات کلیدی:

ورزشهای زانو پرانتزی , تشخیص زانو پرانتزی , درمان زانو پرانتزی , ژنوواروم , ورزشهای زانوی پرانتزی , تشخیص زانوی پرانتزی , زانو پرانتزی , زانوی پرانتزی , درمان زانوی پرانتزی , فیلم درمان پای پرانتزی با ورزش , درمان پای پرانتزی چقدر طول میکشد , ورزش یوگا برای درمان پای پرانتزی , درمان پای پرانتزی با دستگاه , ورزش برای درمان پای پرانتزی در بزرگسالان , حرکات اصلاحی ساق پای پرانتزی , تمرینات خانگی درمان پای پرانتزی

ورزشهای زانو پرانتزی ، تشخیص و درمان زانو پرانتزی، ژنوواروم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+