ورزشهای هالوکس والگوس ، تمرینات کجی انگشت شست پا ، انحراف انگشت شست پا

ورزشهای هالوکس والگوس ، تمرینات کجی انگشت شست پا ، انحراف انگشت شست پا را در این مقاله بررسی می کنیم. ورزش برای کجی انگشت شست پا، تمریناتی برای رفع و کمک به درمان انحراف انگشت شست به سمت خارج است.

 

ورزشهای هالوکس والگوس

کجی انگشت شست پا یا هالوکس والگوس یا بونیون در زمره شایع‌‎ترین عارضه‌های اسکلتی-عضلانی مرتبط با فرم غیرطبیعی انگشت شست پا محسوب می‌شود. در این مقاله از مجله پزشکی سیوطب سعی بر آن داریم تا پرکاربردترین انواع ورزش برای کجی انگشت شست پا را به شما معرفی کنیم. کجی انگشت شست پا انحراف شست پا یا هالوکس والگوس (Hallux valgus) یا بونیون (bunion)، یک برآمدگی استخوانی در مفصل پایه‌ انگشت بزرگ پا است. انحراف شست پا وقتی بروز می‌کند که انگشت بزرگ پا به انگشت کناری فشار وارد می‌کند.

 

ورزش برای کجی انگشت شست پا تمرینات ساده، مانند کشش انگشتان پا، می‌تواند به تسکین درد پا مرتبط با بونیون کمک کند. در اینجا حرکات آسان برای ورزش هر روز وجود دارد. همان‌طور که گفتیم هالوکس والگوس زمانی اتفاق می‌افتد که بافت پایه انگشت شست پا متورم می‌شود و یک برآمدگی بزرگ در کنار پای شما ایجاد می‌کند. انحراف شست پا می‌تواند باعث درد شدید پا شده و در نهایت منجر به آرتریت (التهاب مفاصل) شود. خوشبختانه بونیون در اغلب مواقع بدون جراحی قابل درمان و مدیریت است. با ورزش برای کجی انگشت شست پا از شر هالوکس والگوس خلاص نمی‌شوید، زیرا بونیون یک تغییر شکل بیومکانیکی است؛ اما ورزش درمانی می‌تواند علائم را تسکین و انعطاف‌پذیری را افزایش دهد. بیشتر بخوانید: انواع ورزش ها براساس نوع شخصیت فردی استراتژی‌های غیرجراحی، مانند تمرینات فیزیوتراپی می‌توانند به کند کردن پیشرفت انحراف شست پا کمک کنند. همه ما همیشه ترجیح می‌دهیم با درمان محافظه‌کارانه شروع کنیم و هرگز نمی‌خواهیم به سراغ جراحی برویم. تمرینات پا و کشش انگشتان برای بونیون می‌تواند به حرکت مفصل بین انگشت شست پا و بقیه قسمت‌های پا کمک کند، انعطاف‌پذیری را حفظ کرده و عضلاتی که شست پا را کنترل می‌کنند، تقویت ‌کند. در اینجا تمریناتی وجود دارد که شاید برای افراد مبتلا به هالوکس والگوس مفید باشد:

 

۱-کشش انگشت پا

۱-کشش انگشت پا

 

کشش انگشتان پا می‌تواند به حفظ ساختار آن‌ها و کاهش درد پا کمک کند.

برای کشش انگشتان پا، انگشتان را به مدت ۵ ثانیه به سمت بالا بگیرید و سپس آن‌ها را به مدت ۵ ثانیه به سمت پایین بچرخانید این حرکات کششی را ۱۰ بار تکرار کنید این تمرینات می‌تواند برای انحراف شست پا، انگشت چکشی یا خمیدگی مزمن پا نیز مفید باشد

۲-خم شدن و انقباض انگشتان پا

 

۲-خم شدن و انقباض انگشتان پا

در حالت زانو‌زده بنشینید انگشتان پا را روی یک سطح سخت مانند زمین فشار دهید تا آن‌ها را خم کنید این وضعیت را به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید و سه تا چهار بار تکرار کنید سپس انگشتان پا را در جهت مخالف خم کنید این وضعیت را به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید و سه تا چهار بار تکرار کنید

 

۳- کشش انگشت شست پا

 

۳-کشش انگشت شست پا

استفاده از انگشتان دست برای کشیدن آرام انگشت شست پا به سمت بدن هم می‌تواند مفید باشد. توسط انگشتان دست، شست پای خود را به سمت بیرون بکشید پنجه پای خود را به مدت ۱۰ ثانیه در این وضعیت نگه دارید ۴ بار این ورزش برای کجی انگشت شست پا را تکرار کنید

۴- تمرینات مقاومتی برای ورزش برای کجی انگشت شست پا

یک حوله یا کمربند را به دور انگشتان شست پا بپیچید و از مقاومت آن برای کشیدن انگشتان شست پا به سمت بیرون استفاده کنید همان‌طور که این کار را انجام می‌دهید، همزمان با انگشت شست پا هم به حوله فشار بیاورید

۵- Ball roll

برای ماساژ کف پای خود، بنشینید یک توپ گلف را روی زمین زیر پای خود قرار دهید توپ را به مدت دو دقیقه زیر پای خود بچرخانید. این امر می‌تواند به کاهش فشار و گرفتگی پا کمک کند

۶-جمع کردن حوله با انگشتان پا

یک حوله را روی زمین پهن کنید سعی کنید با انگشتان پا، حوله را روی زمین جمع کنید ۵ مرتبه این ورزش برای کجی انگشت شست پا را تکرار کنید گرفتن اشیا با انگشتان پا می‌تواند به انعطاف‌پذیری پای شما کمک کند

۷-برداشتن توپ کوچک یا تیله با انگشتان پا

۲۰ تیله را روی زمین در مقابل خود قرار دهید با پای خود تیله‌ها را یکی یکی جمع کرده و در یک کاسه بیندازید

 

۸-پیاده‌روی روی شن و ماسه

در صورت امکان، زمانی را صرف راه رفتن روی شن و ماسه با پای پیاده کنید. این امر می‌تواند به پای شما یک ماساژ ملایم بدهد و همچنین به تقویت انگشتان پا کمک کند. این ورزش برای کجی انگشت شست پا به ویژه برای افرادی که آرتریت مرتبط با بونیون دارند مفید است. بیشتر بخوانید: ۶ ورزش قوز کمر؛ آیا انحنای کمر درمان شدنی است؟

 

۹- کشش انگشتان پا به شکل نشسته روی صندلی

روی صندلی بنشینید پای خود را حدود از زمین بلند کنید و به صورت افقی رو پای دیگر قرار دهید (ساق پا به موازات زمین باشد) انگشتان پا را با دست مخالف بگیرید و به به عقب بکشید این کار را برای ۲۰ تکرار در ۲ تا ۳ ست انجام دهید بیشتر بخوانید: ورزش پای پرانتزی؛ تمرینات موثر برای بهبودی ظاهر پاها ۱۰- بلند کردن پاشنه و قرار دادن پا روی پنجه در حالت نشسته روی صندلی بنشینید، پای خود را صاف روی زمین قرار دهید پاشنه پای خود را بلند کنید و بیشتر وزن را به سمت قسمت پنجه پای خود قرار دهید ۵ ثانیه نگه دارید و سپس پاشنه را روی زمین بگذارید این ورزش برای کجی انگشت شست پا را ۱۰ بار روی هر پا تکرار کنید

ورزش پس از جراحی کجی انگشت شست پا پیروی از دستورالعمل‌های پزشک برای مراقبت ضروری است. هرگونه تمرین توانبخشی را که پزشکان توصیه می‌کنند در طول دوره نقاهت انجام دهید. این امر مهم است زیرا همه جراحی‌های بونیون یکسان نیستند. برخی جراحی‌های هالوکس والگوس شامل اصلاح بافت نرم، استخوان یا هر دو هستند و دوره نقاهت بعد از عمل و توانبخشی به نوع جراحی و ترجیح جراح بستگی دارد. جمع کردن حوله روی زمین با استفاده از خم کردن انگشتان پا و برداشتن تیله، گاهی در جلسات فیزیوتراپی انجام می‌شود.

علاوه بر این، یک درمانگر حرکت بافت نرم و کشش دامنه حرکتی را انجام می‌دهد. مدت زمان تمرینات بعد از جراحی از شش تا هشت هفته متغیر است. بیشتر بخوانید: ورزش دیسک کمر جایگزین جراحی است؟ سایر درمان‌ها همراه ورزش برای کجی انگشت شست پا یا جایگزین آن برای بسیاری از افراد، جراحی برای کجی انگشت شست پا ضروری نیست. با این حال یافتن تسکین در درمان‌های خانگی مهم است. خبر خوب این خواهد بود که چندین محصول بدون نسخه (OTC) وجود دارد و می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید. همچنین اصلاحات سبک زندگی را برای تسکین علائم بونیون دنبال کنید.

تسکین درد با مسکن‌های بدون نسخه، اولین خط دفاعی برای بسیاری از افراد شامل استفاده از یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی OTC مانند ایبوپروفن است که به مدیریت درد نیز کمک می‌کند. انتخاب و پوشیدن کفش مناسب هم تاثیرگذار است. یعنی کفش‌هایی که فضای کافی برای پای شما دارند و به پا فشار نمی‌آورند. کفش‌هایی مناسب هستند که در ناحیه پنجه پهن هستند و پاشنه بلندی ندارند. اگر زیاد روی پاهای خود ایستاده‌اید یا التهاب و تحریک بونیون را تجربه می‌کنید، گذاشتن کمپرس یخ می‌تواند به تسکین درد کمک کند. در پایان یک روز طولانی، پاهای خود را با آب گرم و نمک اپسوم (منیزیم سولفات) خیس کنید. این کار می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟ اگر با داروهای خانگی تسکین پیدا نکردید، شاید زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا تصمیم بگیرید که آیا جراحی یک گزینه است یا خیر، به خصوص اگر درمان‌های غیرجراحی کارساز نیستند. هدف اصلی جراحی، تسکین درد است. هدف گزینه‌های جراحی همچنین بازگرداندن عملکرد طبیعی انگشت پا بوده تا بتوانید به فعالیت‌های مورد علاقه خود بازگردید و احتمال عود را به حداقل برسانید. پزشکان گزینه‌های جراحی مختلفی برای بازگرداندن انگشت پا به موقعیت طبیعی خود دارند.

آن‌ها معمولا تصمیم خود را بر اساس شدت کجی انگشت شست پا قرار می‌دهند. برجستگی استخوان و درد گاهی به معنای نیاز به جراحی است. از آنجایی که عوامل زیادی در انتخاب روش مناسب دخیل هستند، همیشه باید با پزشک مشورت کنید. بیشتر بخوانید: ورزش برای تنگی کانال نخاعی، به راحتی آب خوردن بونیونکتومی برای مواردی که حاد نباشند، انجمن پزشکی پا آمریکا عمل بونیونکتومی را توصیه می‌کند که برجستگی استخوان را از بین می‌برد. استئوتومی موقعیت‌های پیچیده‌تر شاید به پزشک نیاز داشته باشد که استخوان را برش دهد و مفصل را دوباره تنظیم کند که به آن استئوتومی گفته می‌شود. بیشتر بخوانید: ۵ راه تقویت عضلات چهار سر ران؛ از اکستنشن ترمینال زانو تا اسکات آرترودزیس اگر آرتریت شدید همراه با بونیون سرسخت دارید، پزشک شاید آرترودز را انجام دهد.

در طی این روش، سطوح مفصلی که دچار آرتروز هستند برداشته می‌شوند. سپس پزشک پیچ‌ها، سیم‌ها یا صفحاتی را وارد می‌کند تا همه چیز را در طول فرآیند بهبودی در جای خود نگه دارد. بیشتر بخوانید: ماساژ درمانی برای مفاصل، بی‌رقیب و اثربخش یادداشت پایانی در ارتباط با ورزش برای کجی انگشت شست پا بیش از ۶۴ میلیون نفر در جهان، کجی انگشت شست پا را تجربه خواهند کرد. اگر جزئی از این گروه هستید، پس به خوبی می‌دانید که یافتن راه‌هایی برای کاهش درد و جلوگیری از ایجاد بونیون در آینده یک اولویت است.

با برخی اصلاحات اساسی در سبک زندگی مانند پوشیدن کفش‌های مناسب و چند ورزش برای کجی انگشت شست پا، می‌توانید درد را تسکین دهید، پیشرفت بونیون خود را متوقف سازید و از ابتلای مجدد یا عود کردن دوباره هالوکس والگوس، پیشگیری کنید. هر روز ورزش را انجام دهید، حالت ایده‌آل انجام ورزش برای کجی انگشت شست پا، صبح و شب است. ورزش برای کجی انگشت شست پا را می‌توانید در زمان‌هایی مثل استراحت یا تماشای تلویزیون انجام دهید. هنگامی که به ورزش برای کجی انگشت شست پا عادت کردید، انجام آن‌ها به طور منظم آسان خواهد بود.

 

منبع: sevteb.com

 

 

 

 

ورزشهای هالوکس والگوس

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر نجفی

در سایت دکتر نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

فلکه دوم صادقیه – بلوار فردوس – نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر نجفی

 

کلمات کلیدی:

ورزشهای هالوکس والگوس , تمرینات کجی انگشت شست پا ، انحراف انگشت شست پا

ورزشهای هالوکس والگوس ، تمرینات کجی انگشت شست پا ، انحراف انگشت شست پا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+