ورزش دیسک گردن ، ورزش آرتروز گردن ، ورزش گردن درد

ورزش دیسک گردن ، ورزش آرتروز گردن ، ورزش گردن درد را در این مقاله بررسی می کنیم. فتق و بیرون زدگی دیسک گردن ازجمله مشکلات دردناکی است که می تواند برای این ناحیه از بدن رخ دهد.

 

ورزش دیسک گردن ، ورزش آرتروز گردن ، ورزش گردن درد

بیرون زدگی دیسک گردن بیشتر در بزرگ سالان در رده های سنی میان سالی دیده می شود. زمانی که فشار زیادی بر ستون فقرات سالم وارد می شود، احتمال بروز بیماری ها و مشکلات ناحیه گردن هم افزایش می یابد. ستون فقرات از مهر ه های متعددی تشکیل شده است که با ماده ای ژله مانند به نام دیسک از هم جدا می شوند. وجود دیسک بین مهره ها باعث می شود مهره ها در جای خود قرار گیرند و امکان حرکت دادن ستون مهره ها هم وجود داشته باشد.

دیسک زمانی آسیب می بیند که این ماده ژله مانند دچار پارگی شود و از بین مهره ها بیرون بزند. در این صورت، اعصاب مجاور آن آسیب می بینند و دردناک می شوند. خروج دیسک از میان مهره ها معمولا در زمان خم شدن، انجام دادن حرکات پیچیده و بلندکردن یا کشیدن اشیا رخ می دهد. حالات نامناسب نشست وبرخاست و رعایت نکردن اصول ارگونومی در محل کار و… هم می تواند به آسیب دیدگی دیسک بینجامد. زمانی که دیسک در ناحیه ای خاص از ستون فقرات آسیب ببیند، در نواحی دیگر بدن که تحت تأثیر اعصاب ناحیه آسیب دیده هستند ضعف و درد به وجود می آید. ورزش دیسک گردن باید با مشورت پزشک صورت گیرد

 

رادیکولوپاتی گردن

اگر دیسک در ناحیه بالای ستون فقرات یا گردن دچار بیرون زدگی شود، دردی را به سمت شانه ها، بازو و دست ها تحمیل خواهد کرد. به این درد رادیکولوپاتی گردن می گویند. درواقع، رادیکولوپاتی همان تیرکشیدن و تحت فشار قرارگرفتن اعصاب بدن است. انجمن جراحان ارتوپدی آمریکا معتقدند که این درد می تواند موجب احساس سوزش، ضعف و مورمور شدن دست، بازو و شانه شود. در موارد حاد، امکان بی حسی و فلج هم وجود دارد.

 

درمان دیسک گردن

درمان های مختلفی برای مشکلات دیسک گردن وجود دارد. بیشتر پزشکان، قبل از اینکه به سراغ عمل جراحی بروند، به راهکارهایی نظیر درمان دارویی، استراحت، فیزیوتراپی و دیگر روش ها فکر می کنند زیرا این راهکارها خطر کمتری نسبت به جراحی دارند و محافظه کارانه تر از آن هستند. انواع مختلفی از ورزش دیسک گردن هم وجود دارد. انجام دادن آنها بنا به صلاحدید پزشک می تواند به بهبود این مشکل کمک شایانی کند.

 

هدف از انجام دادن ورزش دیسک گردن برای افراد مبتلا به این مشکل بازگرداندن دیسک به سر جای خود است. با بازگشت دیسک به جای خود، فشار از روی ریشه اعصاب نواحی دیسک هم برداشته می شود. بازهم تأکید می کنیم که بدون مشورت با پزشک، اصلاوابدا، این ورزش ها را انجام ندهید.

 

اهمیت ورزش دیسک گردن برای بهبودی

متخصصان بر این باورند که ورزش می تواند به بهبودی مشکلات دیسک گردن کمک کند. ورزش و تحرک باعث بهبود بیرون زدگی دیسک گردن است. با انجام دادن ورزش های مناسب، در خلال ابتلا به این مشکل بازهم بدن تان فعال و شاداب باقی خواهد ماند. ورزش های مناسب از بازگشت مشکل بیرون زدگی دیسکی که درمان شده است هم جلوگیری می کند. اما چطور می توان بدون آسیب زدن به خود و بیشترنکردن درد گردن به ورزش مشغول شد؟

 

بهبود مشکلات دیسک با ورزش

بسیاری از افراد از اثرگذاری ورزش های مناسب در هنگام ابتلا به بیرون زدگی دیسک گردن تعجب می کنند و شگفت زده می شوند. اگر انواع ورزش های دیسک گردن، که در این مقاله معرفی شوند، ازنظر پزشک معالج تان مانعی ندارد، از آنها استفاده کنید و بدانید که به بهبود سریع تان کمک می کنند و برای کسانی که درمان شده اند هم امکان بازگشت بیماری را کاهش می دهند. زمانی که دیسک به سر جای خود بازگردد یا از علائم دردناک آن کاسته شود، باید با دیگر ورزش ها سلامت را حفظ کرد و از بازگشت مشکلات جلوگیری به عمل آورد.

 

انتخاب ورزش دیسک گردن

انتخاب ورزش دیسک گردن بسیار مهم است. زیرا اگر ورزش درستی را انتخاب نکنید، وضعیت تان بدتر می شود. یکی از نشانه های بدترشدن مشکلات دیسک گردن با ورزش تسری یافتن درد به دیگر نقاط بدن، از سمت گردن به طرف شانه ها و بازو، است. چنین دردی می تواند با اجرای حرکات ورزشی یا انجام دادن طولانی مدت فعالیت هایی مانند رانندگی، مطالعه یا کارکردن با رایانه رخ دهد.

از سوی دیگر، امکان دارد ورزش دیسک گردن به بهترشدن اوضاع بدن در نقاط مختلف هم بینجامد؛ مثلا حرکات دست ها و شانه ها در تناسب بیشتری با گردن قرار بگیرند و احساس راحت تری در آنها به وجود آید. در این حالت، فرد بیمار به تدریج بهبود می یابد و علائم دردناکی که در بدن خود احساس می کند به تدریج کمتر می شوند.

درواقع، با اجرای برخی از انواع ورزش دیسک گردن، دردی که از گردن به دیگر نقاط بدن سرایت کرده است (مانند دست ها و شانه) به سمت گردن بازمی گردد و در همان جا متمرکز می شود. در این صورت، با تداوم ورزش کردن، درد کاهش پیدا می کند و به مرور ناپدید می شود.

 

بررسی اثرگذاری ورزش دیسک گردن

اگر درد فقط در ناحیه گردن تان باشد، بازهم اجرای ورزش های مناسب می تواند به ازبین رفتن آن کمک کند. بی حسی و مورمورشدن هم با ورزش دیسک گردن از بین خواهد رفت، اما شاید بهبود این علائم به زمان بیشتری نیاز دارد. در هنگام ورزش باید به علائم و تغییراتی که در بدن تان رخ می دهد به دقت توجه کنید.

ببینید که درد یا علائمی چون مورمورشدن چه تغییراتی می کنند. بررسی کنید که درد به سمت گردن متمرکز می شود، کاهش پیدا می کند یا تغییری در آن به وجود نمی آید. باید از اجرا و ادامه ورزش هایی که درد را تشدید می کنند به جد بپرهیزید.

 

۱. کشش گردن

به پشت روی تخت دراز بکشید و پایین گردن تان را هم راستا با لبه تخت قرار دهید؛
آرام آرام، سرتان را به سمت عقب حرکت دهید، به طوری که حالت آویزان پیدا کند. اگر درد بیشتری به شما وارد شد یا درد به سمت دست ها جریان پیدا کرد، دیگر ورزش را ادامه ندهید؛
این حالت را به مدت یک دقیقه حفظ کنید، یک دقیقه استراحت کنید و ورزش را ۵ تا ۱۵ بار دیگر تکرار کنید.

۱. کشش گردن

 

۲. کشش گردن با بلندکردن سر

روی شکم دراز بکشید و دست های تان را به موازات بدن در طرفین خود قرار دهید. سرتان را هم از تخت بلند کنید و به شکل معلق نگه دارید؛
به آرامی و با ملایمت سرتان را بالا بیاورید و گردن تان را برخلاف جاذبه بکشید؛
این حالت را به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه حفظ نمایید. این حرکت را ۱۵ تا ۲۰ بار تکرار کنید.

 

۲. کشش گردن با بلندکردن سر

 

۳. انقباض گردن

به پشت بخوابید. سرتان روی رختخواب باشد و دست های تان را به موازات بدن در طرفین خود قرار دهید؛
چانه تان را به سمت سینه خود ببرید، به طوری که انگار غبغب درآورده اید؛
این حالت را به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه حفظ کنید و ۱۵ تا ۲۰ بار اجرا کنید.

 

۳. انقباض گردن

 

۴. انقباض شانه ها

درحالی که دستان تان را در طرفین بدن تان قرار داده اید، بنشینید یا به یک دیوار تکیه دهید؛
آرنج تان را با زاویه ۹۰ درجه خم کنید؛
شانه های تان را به سمت عقب و پایین بیاورید و بازوها را به سمت دیوار ببرید. حالا کتف ها را به هم نزدیک کنید.

 

۴. انقباض شانه ها

 

۵. حفظ ایزومتریک (هولد ایزومتریک)

راست و قائم بنشینید و شانه ها را راحت و شل بگیرید. دست ها را روی پیشانی بگذارید؛
بدون تکان دادن سر آن را به دست ها فشار دهید؛
این حالت را ۵ تا ۱۵ ثانیه حفظ کنید و تا ۱۵ بار آن را اجرا کنید.

 

۵. حفظ ایزومتریک (هولد ایزومتریک)

 

ورزش دیسک گردن با حرکات کششی

ورزش ها و حرکات کششی برای کسانی مناسب است که دچار برآمدگی و بیرون زدگی دیسک گردن شده اند و، در ناحیه درد، ماهیچه های شان سفت شده است. گاهی کشش درد را وخیم تر و فرایند بهبودی را کُند می کند. به محض اینکه دردتان با حرکات کششی بیشتر شد یا به سمت نواحی بیرون ستون فقرات تسری پیدا کرد باید ورزش را متوقف کنید. برای مثال، اگر کشش باعث شد درد به سمت شانه یا بازو جریان پیدا کند، حتما ورزش را متوقف کنید. هدف از اجرای حرکات کششی بهبود و درمان است نه افزایش درد.

۱. خم شدن به طرفین

راست و قائم بنشینید و شانه ها را شل و راحت بگیرید؛
به آرامی سرتان را به یک سمت از بدن کج کنید، به طوری که انگار می خواهید گوش تان را به شانه های تان بچسبانید؛
این حالت را به مدت ۳۰ ثانیه نگه دارید و بعد استراحت کنید. اجرای این ورزش ۳ تا ۵ بار در طول روز به شما توصیه می شود.

 

۲. کشش ماهیچه های نردبانی

راست و قائم بنشینید و شانه ها را شل و راحت بگیرید؛
یکی از دست های تان را پشت سرتان بگذارید. به آرامی و با ملایمت، سرتان را به سمت زیر بغل با زاویه ۴۵ درجه کج کنید؛
این حالت را به مدت ۳۰ ثانیه حفظ کنید و در طول روز ۳ تا ۵ بار آن را تکرار کنید.

 

۲. کشش ماهیچه های نردبانی

 

۳. چرخش گردن

راست و قائم بنشینید و شانه ها را شل و راحت بگیرید؛
به آرامی سرتان را به یک سمت بدن کج کنید. از بیش ازحد چرخاندن سر به سمت عقب خودداری کنید و نگذارید که گردن تان بپیچد؛
به آرامی سرتان را به سمت دیگر کج کنید؛
هر حالت را ۳۰ ثانیه حفظ کنید و در طول روز این تمرین را ۳ تا ۵ بار انجام دهید.

 

۳. چرخش گردن

 

حالت های مناسب بدن برای بهبود وضعیت دیسک گردن

بعضی از حالات عادی بدن هم باید در طول روز با دقت بیشتری همراه شوند تا مشکلات دیسک گردن تان بهبود یابد. در ادامه تعدادی از حالات بدنی مناسب برای بهبود دردهای گردن ذکر شده است:

صاف راه رفتن با گردن افراشته و حالت سر عادی

سعی کنید صاف و افراشته راه بروید، یعنی سینه را به سمت جلو نگه دارید و شانه ها را به طرف عقب. حالت سرتان باید خنثی باشد، به این معنا که وقتی از طرفین به شما نگاه می شود، گوش های تان دقیقا به موازات شانه های تان باشند. یادتان باشد که هیچ گاه عادت نکنید که سرتان را نسبت به بدن تان جلوتر نگه دارید. این کار باعث می شود گردن تان درد بگیرد و دیرتر بهبود یابید. شاید رعایت این حالت از بدن در ابتدا برای تان سخت باشد اما به مرورزمان عادت خواهید کرد.

 

صاف راه رفتن با گردن افراشته و حالت سر عادی

 

حالت سر خنثی

این حالت به شما کمک می کند، بدون زحمت و دردسر، سرتان را در هنگام استراحت، بدون هیچ تلاشی، به شکل خنثی و عادی نگه دارید. برای این کار باید دراز بکشید و زیر سرتان بالشی نازک بگذارید یا اصلا چیزی زیر سرتان نگذارید. بگذارید سرتان طوری روی زمین قرار گیرد که گوش های تان تا جایی که برای تان راحت است به موازات شانه ها و باسن قرار گیرند. این کار را به مدت ۱۰ دقیقه انجام دهید. اگر لازم بود این حرکت را چندین بار در طول روز تکرار کنید. چنین تمرینی باعث کاهش گردن درد و بهبود آن می شود؛ ضمن اینکه به مرور، حالت قرارگیری سرتان هم متعادل تر و مناسب تر می شود.

 

حالت سر خنثی

 

نشستن و انقباض گردن

این ورزش دیسک گردن اغلب با کاهش یا ازبین بردن درد با عقب نگه داشتن سر همراه است. انگشتان تان را روی چانه بگذارید و به کمک آنها تا جایی که می توانید سرتان را به سمت عقب هل دهید. صورت تان هم باید به سمت روبه رو باشد. در این حالت، احساس کشیدگی در پشت گردن و فشرده شدن گلو و ایجاد غبغب در شما به وجود خواهد آمد.

این حالت انقباضی را به مدت یک تا دو ثانیه نگه دارید و سپس بدن تان را از آن وضعیت خارج کنید و سرتان را به حالت خنثی نگه دارید. این تمرین دیسک گردن را ۳ تا ۴ بار در روز و ۸ تا ۱۰ مرتبه تکرار کنید. اگر احساس کردید که تمرین برای تان مفید است، حتما آن را در طول روز تکرار کنید. اغلب با کاهش درد گردن، انقباض سر به سمت عقب بیشتر و بیشتر می شود. در این صورت، اثرگذاری تمرین ورزشی مذکور بیشتر هم خواهد بود.

حتی اگر مشکل درد گردن تان برطرف شد، بازهم به مدت دو هفته این تمرین را روزی سه تا چهار بار ادامه دهید. با این کار از بازگشت درد گردن جلوگیری خواهید کرد. حتی اگر درد بازگشت، با اجرای مجدد تمرین انقباض گردن به بهبودی آن کمک خواهید کرد.

 

نشستن و انقباض گردن

 

حالت خنثی سر در زمان نشستن

حالت مناسب سر یعنی طوری بنشینید و حالت سرتان را به گونه ای حفظ کنید که در حالت خنثی باشد و زمانی که از طرفین به شما نگاه می شود، گوش های تان در راستای شانه قرار گیرند. شاید در آغاز و زمانی که به حفظ این حالت عادت ندارید به سختی بتوانید آن را حفظ کنید، اما باید بدانید که این حالت باعث می شود وزن سرتان به طور مستقیم روی ستون فقرات تان قرار گیرد؛ مانند توپ گلفی که روی پایه اش (golf tee) می نشیند.

این حالت سر فشاری که بر دیسک ها وارد می شود را به حداقل می رساند و از رباط های گردن محافظت می کند. بهتر است حالت بدنی ای که در هنگام راه رفتن و قدم زدن دارید در هنگام نشستن هم حفظ کنید. استفاده از پشتی در صندلی ها باعث می شود صاف نشستن روی صندلی ساده تر شود. صندلی های نرم و گود هم به راست و صاف نشستن کمک می کنند.

 

حالت خنثی سر در زمان نشستن

 

در ابتدا، عادت دادن خود به حفظ این حالت بدنی شبیه ورزش کردن است. تمرین این حالت باعث می شود، برای حفظ بدن در چنین حالتی، استقامت لازم را در خود به وجود آورید و به مدت طولانی تری بتوانید به این شکل بمانید. حفظ سر به حالت خنثی در حالت خوابیدن، یعنی زمانی که به پشت دراز کشیده اید و زیر سرتان یک بالش نازک است یا حتی هیچ چیزی وجود ندارد، باعث می شود درد گردن تان کاهش یابد.

عادت کردن به حالت خنثی سر در ابتدا کمی دشوار است. اما کلید موفقیت در کاهش درد و جلوگیری از بازگشت درد گردن خواهد بود. در خلال اجرای این حرکت، سعی کنید به درد گردن تان توجه کنید. ببینید آیا اثری در کاهش درد، بهبود آن یا متمرکزشدن درد در یک نقطه دارد یا خیر. اگر هیچ حرکت، تمرین ورزشی یا حالت بدنی به بهبود و کم شدن دردتان کمک نمی کند، باید به دنبال گزینه های درمانی دیگر باشید.

 

بلندکردن سر در حالت دمر

روی یک سطح سفت و صاف به حالت دمر بخوابید. با تکیه بر آرنج تان، سر، شانه ها و سینه را بلند کنید. سرتان را به سمت پایین بیندازید، به طوری که چانه نزدیک سینه تان قرار گیرد. سرتان را به سمت بالا بگیرید و آن را به حالت خنثی درآورید و به طرف عقب بکشید. این کار را تکرار کنید؛ یعنی سرتان را به سمت پایین و بالا ببرید. در هر بار که سر را به بالا و پایین می برید، پنج ثانیه در همان حالت نگه دارید. این کار را دو بار در روز و هر بار به اندازه پنج مرتبه انجام دهید.

 

بلندکردن سر در حالت دمر

 

شروع تمرینات ورزشی بعد از کاهش درد گردن

در بیشتر افراد، فقط یک یا دو روز طول می کشد که تمرینات مناسب دیسک گردن به بهبود دردها یا ازبین رفتن آنها بینجامد. زمانی که درد گردن تان کاهش یافت یا از بین رفت، به آرامی و بادقت به سراغ فعالیت هایی بروید که به طور موقت قطع کرده بودید و ورزش کردن را شروع کنید. تا زمانی که علائم درد گردن دوباره بازنگشته، بدتر نشده یا از سمت گردن به بخش های دیگر بدن نرفته است به ورزش کردن ادامه دهید. عادت صاف و راست نشستن و قراردادن سر در حالت خنثی را در خودتان تقویت کنید. سر را در همین حالت نگه دارید و خودتان را عادت دهید.

 

تمرینات ورزشی تقویتی

بیشتر کسانی که دچار درد گردن هستند در این ناحیه عضلاتی ضعیف دارند. با تقویت و کشیدن ماهیچه های گردن، خون بیشتری به این قسمت ها وارد می شود و گردش و جریان خون به ترمیم آسیب دیدگی کمک می کند. درنتیجه، امکان انجام دادن فعالیت های جسمانی روزانه به شکل سابق هم بیشتر می شود. ماهیچه های قوی تر به ثبات بیشتر گردن کمک می کنند. درضمن، باعث به وجودآمدن حالت های مناسب در بدن می شوند و به بهبود حرکات بدن می انجامند.

تقویت عضلات بدن از بروز مشکلات آینده هم جلوگیری می کند. تمرینات تقویتی مناسب گردن به سالم ماندن این ناحیه از بدن و کاهش درد، در صورت وجود، کمک می کند. پس تا زمانی که درد گردن بازنگشته، بدتر نشده یا در ناحیه مشخصی از گردن متمرکز نشده است، تمرینات ورزشی تقویتی عضلات گردن را ادامه دهید. استفاده از تجهیزات و رفتن به باشگاه هم می تواند در اجرای تمرینات ورزشی مؤثر باشد. اما روش های ساده و ارزانی هم وجود دارند که می توانید در منزل تان به کار گیرید.

 

ورزش های نامناسب برای بیرون زدگی دیسک گردن

متخصصان معتقدند که انجام هرگونه ورزش شدید، در حین درمان بیرون زدگی دیسک گردن، اشتباه است. ورزش هایی مانند دویدن، پریدن، وزنه برداری یا هر ورزش دیگر که با حرکات تند و ناگهانی توأم باشد به روند بهبودی آسیب وارد می کند و آن را کند می سازد؛ ضمن اینکه درد گردن را هم افزایش خواهد داد. وقوع مشکلاتی مادام العمر هم از احتمالاتی است که ورزش های نام برده می توانند برای تان به وجود آورند.

باوجود درد و مشکل دیسک گردن، هنوز هم می توانید به فعالیت های روزانه تان رسیدگی کنید، اما باید حرکات چالش برانگیزی را که به گردن تان فشار می آورند تا حد زیادی تعدیل کنید و گردن تان را در حالاتی نگه دارید که درد به آن وارد نمی شود. ورزش های آرام و ملایم به روند بهبود کمک می کنند، زیرا، با جریان یافتن خون در ستون فقرات، از فشار روی آن کاسته می شود و قوی تر باقی خواهد ماند.

 

حالت های بدنی نامناسب

حرکت سر به سمت جلو

اگر در زمان نشستن درد گردن تان بیشتر می شود یا به سمت شانه و پایین بازوها می رود، احتمالا باید دلیل این مشکل را در طرز نشستن تان جست وجو کنید. بیشتر ما عادت داریم سرمان را به سمت جلو متمایل کنیم و شانه های مان حالتی افتاده داشته باشند. اگر این حالت به مدت طولانی ادامه پیدا کند، وقوع دردهایی در گردن دور از انتظار نخواهد بود. این حالت دقیقا شبیه حالت خم کردن کمر و صاف ننشستن است که باعث می شود ناحیه پایینی کمر درد بگیرد.

 

در ژورنال پزشکی بریتانیا، اثربخشی درمان فعال (فیزیوتراپی و اجرای ورزش های خانگی) و درمان منفعل (استفاده از گردن بند طبی و استراحت) واکاوی شده است. درواقع، در این بررسی، دو رویکرد صبرکردن برای بهبود خودبه خودی و استفاده از راهکارهای مختلف درمانی برای درمان افراد مقایسه شده اند. در شش هفته ای که این تحقیق انجام شده، اثرات محسوس درمان های فعال و غیرفعال در مقایسه با درمان نکردن مشکل عینا دیده شده است.

ورزش کردن گروه تحت کنترل در این پژوهش نشان می دهد که ورزش دیسک گردن می تواند درزمینه بهبود مشکلات این ناحیه از بدن نقشی مهم داشته باشد. دوباره تأکید می کنیم که این ورزش ها و تمرینات را هرگز بدون مشاوره با پزشک انجام ندهید.

 

نویسنده: نیلوفر شهدوست

 

 

 

 

ورزش دیسک گردن

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

ورزش دیسک گردن , ورزش های مضر برای دیسک گردن , درمان دیسک گردن , ورزش گردن , ورزش دیسک گردن مهره ۵ و ۶ , ورزش های دیسک کمر و گردن , خطرات دیسک گردن , ورزش آرتروز گردن , ورزش گردن درد

ورزش دیسک گردن ، ورزش آرتروز گردن ، ورزش گردن درد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+