خود مراقبتی در کرونا (درمان کرونا در منزل، درمان خانگی کرونا)

خود مراقبتی در کرونا (درمان کرونا در منزل، درمان خانگی کرونا) در این مقاله بررسی شده است، خلاصه ای از مقاله را در این مقاله آورده ایم برای دانلود مقاله کامل، ادامه مطلب را مشاهده نمایید. در خانه بمانیم که منزل کانون اصلی مراقبت از خود است.

 

خود مراقبتی در کرونا

** مقدمه مقاله خود مراقبتی در کرونا

بیماری و به تبع آن همه گیری ها در طول تاریخ حیات بشر با او همراه بوده است. همه گیری وقتی حالت پاندمیک (همه گیری جهانی) پیدا کند، فقط یک مشکل سلامتی نیست، بلکه یک چالش همه جانبه در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی و… در کل جهان و بشریت است. در حال حاضر بیماری کرونا یا کووید- ۱۹ چنین وضعیتی پیدا کرده و تمام ابعاد زندگی انسانی درجهان را به چالش کشیده و یک بحران سخت و سرکش را ایجاد کرده است.

این بیماری مثل هر بیماری ویروسی درمان یا علاج قطعی طبی و دارویی ندارد. تنها راه مقابله با این معضل، پیشگیری قبل از بروز بیماری، تقویت مقاومت و دفاع بدن در موقع ابتلاء به بیماری است. در این راستا یک اصل مسلم و توافق عمومی و جهانی، از بهترین راهبردهای مقابله و پیشگیری از بیماری “خود مراقبتی” است. خود مراقبتی یکی از معروف و ارزشمندترین رویکرد و یا مدل مراقبتی در سلامت خصوصا پرستاری است که در چند دهه اخیر راهبرد و مسیر پرستاران در ارایه مراقبت ها و انجام ایفای نقش حرفه ای آنهاست. در این راستا متن ذیل با استفاده از آخرین شواهد علمی و تجربیات، برای ترویج و گسترش خود مراقبتی در برابر بیماری کووید-۱۹ و کمک به عموم مردم برای خود مراقبتی با تاکید بر شناسایی و مدیریت علایم و عوارض بیماری تنظیم و ارایه گردید.

 

** اهداف مقاله خود مراقبتی در کرونا

هدف از این راهنمای عمل کمک به انتخاب بهترین تصمیم برای سلامت خود، خانواده و دوستان نزدیک در همه گیری جهانی بیماری ویروس کرونا می باشد. این دستورالعمل شما را قادر خواهد نمود که:
۱- بهترین شیوه را برای محافظت از خود یاد گرفته و انتخاب کنید.
۲- بتوانید از خودتان مراقبت کنید.
۳- مراقبت های اساسی برای خانواده و دوستان تان را یاد بگیرید.
۴- راهنمای عمل برای زمان و کسانی که نیاز به مشاوره و ارایه مراقبت دارند خواهد بود.

 

** خود مراقبتی یا “مراقبت از خود” چیست؟

یک تعریف مورد توافق و مشترک شامل، توانایی فرد در حفظ و ارتقاء سلامتی، جلوگیری از بیماری، کنار آمدن با بیماری و ناتوانی با یا بدون حمایت یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی، مراقبت از خود شناخته می شود.

با این تعریف، مردم هزاران سال است که “مراقبت از خود” را انجام می دهند. مراقبت از خود مفهوم جدیدی نیست بطوری که از ابتداء مردم لزوماً سلامت خود را مدیریت کرده اند. در طول تاریخ، بین مردم الگوی غالب مراقبت های بهداشتی، مراقبت از خود در داخل خانواده، جامعه و محله بوده است. مردم خود مسئول سلامتی خود و خانواده خود بوده اند، زیرا خوداتکایی، یک نیاز و تمایل و آرزوی تقریباً جهانی بوده و هست. علیرغم این، مفهوم خود مراقبتی در مراکز علمی در رشته های مختلف پزشکی، پرستاری، روان شناسی و جامعه شناسی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعات مختلف نشان می دهد مفاهیم مشابه مفهوم خودمراقبتی در مطالعات و رشته های دیگر به جای آن به کار برده شده اند؛ مفاهیمی مانند خودکارآمدی، خودپایشی، خودمدیریتی و مدیریت علایم از این دست هستند.

با شروع قرن نوزدهم و ادامه قرن بیستم، با کشف های علمی و پزشکی، پیشرفتهای فناوری در تشخیص، جراحی و داروها و توسعه مشاغل بهداشتی، انقلابی در مراقبت های بهداشتی ایجاد شد. در سال های اخیر محققان رشته های پزشکی اجتماعی، جامعه شناسی پزشکی، داروسازی اجتماعی و اقتصاد، مراقبت از خود را مورد تحقیق قرار داده اند. الگوی درمان محوری که در آن مردم امور درمانی و مراقبتی را به تیم های پزشکی واگذار می کرده اند، تامین کننده هدف پیشگیری نبوده و نیست. رویکرد درمان محوری با توجه به تغییر ماهیت بیماری ها و جمعیت سالمند در بعضی کشورها رویکردی با هزینه بالا است و با توجه به ارتقاء سطح تحصیلات، مردم تمایل به کنترل وضعیت بهداشتی خود دارند. یعنی با خودمراقبتی می توانند از بیماری های مزمن و نوپدید پیشگیری کنند.

رویکرد قدیمی سیستم های بهداشتی که تمرکز بر ارائه خدمات درمانی دارند، کمتر با چالش ها و نیازهای بهداشتی قرن حاضر سازگار هستند؛ در نتیجه، در طول ۴۰ سال گذشته به دنبال بازگشت از مدل درمان محوری، تمایل بیشتری به سمت رویکرد مراقبت از خود نشان داده شده و می شود.

 

چرا مداخلات مراقبت از خود در طی همه گیری مانند کرونا مهم هستند؟

گسترش وسیع، سریع و جهانی بیماری کرونا، کارآمدی و عملکرد جاری سیستم های بهداشتی کشورها را به چالش جدی کشانده است. در چالش مداخلات خودمراقبتی مبتنی بر شواهد علمی و با کیفیت می تواند جایگزین مهمی برای مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی باشد. از سوی دیگر برای این بیماری مثل هر بیماری ویروسی تاکنون درمان دارویی برای درمان آن کشف نشده و وجود ندارد. همچنین واکسن ها در آغاز راه هستند علیرغم تاثیر ارزشمند و قابل توجه در کاهش مرگ و میر، شواهد نشان می دهد در بروز و گسترش بروز و شیوع بیماری با توجه به تکرار موج های بیماری در جهان، تاثیر مورد انتظار را در ریشه کنی بیماری ایجاد نکرده است. مبتلایان به این بیماری دچار علایم و عوارض خفیف تا شدید می شوند که نیاز به بستری داشته و گاها همراه با وضعیت شدید و وخیم نارسایی تنفسی و مرگ مواجه می شوند. لذا پیشگیری اولیه برای اینکه گسترش و همه گیری بیماری کنترل و مدیریت شود و پیشگیری ثانویه در هنگام مراحل اولیه بروز بیماری و در وضعیت های خفیف و متوسط ابتلای به بیماری برای کاهش بار بستری و وخیم تر شدن شرایط بیماران و حتی کاهش مرگ و میر، بسیار ضروری و حیاتی است. لذا “خودمراقبتی” یک استاندارد طلایی و یک الزام است که می تواند جزء ارزشمند از یک سیستم بهداشتی و درمانی باشد که به خوبی عمل کند و به ویژه هنگامی که اقدامات و محدودیت های رفت و آمد و قرنطینه، دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و دارویی را دشوارتر می کند، می تواند مفیدتر باشد.

 

برای دانلود مقاله کامل روی دانلود مقاله خود مراقبتی در کرونا ۱۴۰۰ کلیک کنید.

 

منبع: گروه پرستاری دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس

تهیه و تنظیم: دکتر فضل اله احمدی، دکتر عیسی محمدی، دکتر افسانه صدوقی اصل و صفیه فغانی – مرداد ۱۴۰۰

 

 

 

 

خود مراقبتی در کرونا

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

خود مراقبتی در کرونا , خودمراقبتی در کرونا , طب فیزیکی , توانبخشی , تزریق کورتون , کورتون

خود مراقبتی در کرونا (درمان کرونا در منزل، درمان خانگی کرونا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+