ورزش و توانبخشی در پیچ خوردگی و آسیب رباط های مچ پا

ورزش و توانبخشی در پیچ خوردگی و آسیب رباط های مچ پا را در این مقاله بررسی می کنیم. پیچ خوردگی مچ پا آسیبی است که زمانی رخ می دهد که مچ پا به شکلی ناصحیح بچرخد، بپیچد یا بغلتد. این وضعیت باعث پارگی رباط می شود ، رباط ها یا همان نوارهای بافتی سفتی هستند که به استخوان های مچ پا کمک می کنند که در کنار هم بمانند.

 

ورزش و توانبخشی در پیچ خوردگی و آسیب رباط های مچ پا

رباط ها به پایداری مفاصل کمک کرده و مانع از حرکت بیش از اندازه آن ها می شوند. پیچ خوردگی مچ پا زمانی رخ می دهد که نیرویی بیش از دامنه حرکت طبیعی رباط ها به آن ها وارد شود. در اکثر پیچ خوردگی های مچ پا، آسیب به رباط های طرف بیرونی مچ پا وارد می شود.
نحوه درمان پیچ خوردگی و درد مچ پا به شدت آسیب بستگی دارد. اگر چه خوددرمانی و داروهای مسکن بدون نسخه می توانند در مراحل اولیه مفید باشند، اما برای تکمیل درمان و بهبودی کامل پارگی تاندون مچ پا استفاده از فیزیوتراپی ضروری است.

 

 

درجات شدت پیچ خوردگی و آسیب رباط های مچ پا

بعضی پیچ خوردگی های مچ پا آسیب هایی جزئی هستند که با درمان ناچیزی بهبود می یابند، البته موارد شدیدی هم وجود دارد. پیچ خوردگی های مچ پا سه درجه دارند، که بر مبنای میزان آسیب وارده به رباط ها تعیین می شوند، این درجات عبارتند از:

۱- درجه ۱: این نوع پیچ خوردن پا خفیف بوده و تنها باعث می شود رباط ها کمی کشیده شوند. فرد دچار شده به پیچ خوردگی درجه ۱ قدری احساس درد داشته و ممکن است کمی هم تورم داشته باشد.
۲- درجه ۲: در اینجا شدت پیچ خوردگی مچ پا متوسط بوده و بخشی از رباط ها پاره می شود، که باعث می شود بیمار احساس کنند مفصل مچ پایش شل شده است. مچ پا دردناک شده و تورم و التهاب تاندون مچ پا تا مدتی باقی می ماند. قرار دادن وزن بدن بر روی مچ پای آسیب دیده دشوار خواهد بود.
۳- درجه ۳: این شدیدترین نوع پیچ خوردگی است که در آن یک رباط مچ پا به طور کامل پاره می شود. مفصل مچ پا بسیار دردناک شده و به شدت ورم می کند. فرد احساس می کند که مچ پایش شل و ناپایدار شده و گاهی اوقات در اوائل آسیب دیدگی نمی تواند هیچ مقداری از وزن بدنش را بر روی مچ پای آسیب دیده قرار دهد.

 

ورزش و توانبخشی در پیچ خوردگی رباط های مچ پا

 

علائم و نشانه های پیچ خوردگی و آسیب رباط های مچ پا

• درد، خصوصاً هنگامی که وزن بدن را روی مچ پای درگیر قرار می دهید
• تورم و گاهی کبودی
• محدود شدن دامنه حرکت
بعضی از افراد در هنگام بروز آسیب یک صدا یا حالت «تق» را شنیده یا احساس می کنند.
اگر مچ پایتان درد و تورم داشته و احتمال می دهید که پیچ خورده است، به یک پزشک یا یک فیزیوتراپ مراجعه کنید. هر چند که ممکن است تنها به خوددرمانی نیاز داشته باشید، اما بهتر است با یک فیزیوتراپ صحبت کنید و ببینید که آیا نیاز است مچ پایتان ارزیابی شود. در صورت شدید بودن نشانه ها و علائمتان، امکان دارد که استخوانی از مچ یا ساق پایتان شکسته باشد.در صورتی که شما نیز از علائم علت پارگی تاندون مچ پا رنج می برید، احتمالاً باید به دنبال روش هایی برای درمان این مشکل خود باشید.

 

علت ها و دلایل پیچ خوردگی و آسیب رباط های مچ پا

اکثر پیچ خوردگی مچ پا زمانی رخ می دهند که افراد سریع تر یا بیشتر از حد طبیعی چرخیده یا رو مچ پای خود می پیچند. در مواردی نیز مچ پا به سمت داخل می غلتد و روی پهلویش قرار می گیرد که این باعث می شود رباط های متصل کننده مچ به استخوان های ساق پا آسیب ببینند و علت درد مچ پا می باشد . برای آسیب دیدگی مچ پا، لزوماً نیازی نیست که در حال انجام بازی سخت و خشنی باشید، زیرا پیچ خوردگی مچ پا می تواند تنها با برداشتن یک قدم به شکلی ناشیانه یا به هم خوردن تعادل روی پله ها نیز اتفاق بیفتد.

شایع ترین نوع پیچ خوردگی مچ پا، پیچ خوردگی به طرف داخل یا پیچ خوردگی رباط خارجی نام دارد. در این نوع پیچ خوردگی، مچ پا طوری می چرخد که کف پا رو به داخل قرار می گیرد، و باعث می شود که رباط های طرف بیرونی مچ پا دچار کشیدگی شده و شاید هم آسیب ببینند.

به نوعی از پیچ خوردگی که در آن مچ پا به طرف مخالف می چرخد، یعنی طوری که کف پا رو به بیرون قرار می گیرد، پیچ خوردگی رباط میانی گفته می شود. در این وضعیت رباط های قرار گرفته در طرف داخلی مچ پای فرد آسیب می بینند. پیچ خوردگی های رباط میانی نسبتاً به ندرت رخ می دهند.

اگر مچ یک پایتان مکرراً دچار پیچ خوردگی می شود یا اینکه درد مچ پایتان بیش از ۴ تا ۶ هفته طول بکشد، امکان دارد به عارضه پیچ خوردگی مزمن دچار شده باشید. این نوع پیچ خوردگی دائمی با انجام فعالیت هایی که نیازمند پیچاندن یا چرخاندن مچ پا هستند، مانند دویدن، رقصیدن یا ورزش کردن، بدتر شده و شدت می یابد.

 

راه ها و روش های درمان پیچ خوردگی و آسیب رباط های مچ پا

نحوه درمان پیچ خوردگی مچ پا به شدت آسیب بستگی دارد.

 

کنترل پیچ خوردگی مچ پا در خانه

استراحت: مفصلتان را استراحت دهید تا بهبود پیدا کند. به شکل و ترتیبی که به شما آموزش داده می شود فعالیت های عادی تان را از سر بگیرید.
یخ: یخ به کاهش درد و تورم کمک می کند. یخ همچنین می تواند از آسیب رسیدن به بافت جلوگیری کند. از یک کیسه یخ استفاده کرده یا تکه های یخ خورد شده را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. کیسه یخ را در یک حوله قرار دهید و آن را هر ساعت به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی رباط آسیب دیده قرار دهید. تا زمانی که برای شما تعیین شده از یخ استفاده کنید.
کمپرس: از فیزیوتراپ بپرسید که آیا نیاز هست که دور رباط آسیب دیده تان یک بانداژ الاستیک یا قوزک بند طبی ببندید. زیرا یک بانداژ الاستیک از ناحیه آسیب دیده محافظت کرده و همچنین با کم کردن تورم و حرکت به بهبود مفصلتان کمک می کند. از بانداژ تا زمانی که به شما گفته شده استفاده کنید.
بالا بردن: در هر فرصتی که توانستید مچ پای آسیب دیده را بالاتر از سطح قلبتان نگه دارید. این کار به کاهش یا محدود کردن تورم کمک می کند. برای بالا بردن مچ پایتان آن را روی چند بالش قرار دهید.

 

کنترل پیچ خوردگی و آسیب رباط های مچ پا با دارو

در اکثر موارد داروهای مسکن بدون نسخه (مانند ایبوپروفن (آدویل، مورتین آل بی و غیره)، ناپروکسن (آلوِ یا غیره) یا استامینوفن (تایلنول یا غیره)) برای کنترل درد پیچ خوردگی مچ پا کافی هستند.

 

ابزارها

معمولاً از آنجا که راه رفتن با یک مچ پای پیچ خورده می تواند دردناک باشد، تا زمانی که درد فروکش کند به استفاده از چوب زیر بغل نیاز خواهید داشت. همچنین ممکن است فیزیوتراپ به شما توصیه کند که از یک ابزار پلاستیکی متحرک مانند یک اسپلینت استفاده کنید.

 

فیزیوتراپی پیچ خوردگی رباط های مچ پا

در کل، هدف فیزیوتراپ برگرداندن شما به نقش هایی است که پیش از آسیب دیدگی در خانه، محل کار و اجتماع به عهده داشتید. بدون توان بخشی کافی و مناسب امکان بروز مشکلاتی جدی (مانند کاهش دامنه حرکت، درد و تورم مزمن، و ناپایداری مفصل) وجود دارد که می توانند توانایی شما برای انجام فعالیت های عادی تان را به شدت کاهش دهند.

پس از کاهش ورم، می بایست به یک فیزیوتراپ مراجعه کنید. او می تواند با استفاده از برخی مدالیته های خاص درد و ورمتان را کم کرده و سپس با ارائه تمریناتی به بازیابی دامنه حرکت، قدرت، انعطاف پذیری و تعادل مچ پایتان کمک کند.

می توان با استفاده از تمرینات پایداری و تعادل مجدداً به عضلات مچ پا آموزش داد که در کنار یکدیگر از مفصل مچ پا حمایت کنند. این تمرینات می توانند شامل درجات مختلفی از چالش های تعادلی، مانند ایستادن روی یک پا، باشند.

 

مدالیته های مورد استفاده برای کاهش درد و ورم

• یخ و بلافاصله حمام آب گرم
• تحریک الکتریکی (اینترفرنشیال یا گالوانیک با ولتاژ بالا)
• اولتراسوند
• ماساژ اصطکاکی متقاطع
• ارتزهای نرم با گوه خارجی ۵/۰ تا ۳ میلی متری، در صورت نیاز برای درمان پیچ خوردگی مچ پا.
• درمان پیچ خوردگی با لیزر پرقدرت
• درمان با امواجی از هوا

 

اولتراسوند معمولاً با هدف گرم کردن عمقی ساختارهای بدن مورد استفاده قرار می گیرد. گرم کردن عمقی تاندون ها، عضلات یا رباط ها باعث افزایش گردش خون شده که تصور می شود این کار بتواند فرایند بهبودی طبیعی بدن را تسریع کند. افزایش دمای بافت ها با استفاده از اولتراسوند می تواند به منظور تسکین درد نیز مورد استفاده قرار گیرد. گرم کردن عمقی بافت ها را می توان برای افزایش خاصیت “کشسانی” عضلات و تاندون هایی که سفت شده اند مورد استفاده قرار داد. در صورتی که به خشکی زانو مبتلا شده اید، متخصص طب فیزیکی شما می تواند قبل از انجام ورزش های دامنه ی حرکتی از التراسوند برای کمک به افزایش توسعه پذیری بافت های اطراف زانو کمک بگیرد. این کار می تواند توانایی زانوی شما برای خم شدن را افزایش دهد.

 

برنامه تمرینی

تمرینات دامنه حرکتی: تورم و درد می توانند باعث محدودیت دامنه حرکتی مچ پا شوند. یک فیزیوتراپ نحوه انجام بی خطر و مؤثر تمرینات مفید برای بازیابی کامل دامنه حرکت به مچ پا را به شما آموزش می دهد.
تمرینات تقویت عضله: فیزیوتراپ، بر مبنای شدت آسیب دیدگی و مرحله ای از بهبودی که در آن قرار دارید تعیین می کند که کدام تمرینات تقویت عضله برایتان مناسب هستند.
آموزش آگاهی بدنی و تعادل: تمرینات آموزشی تخصصی به عضلاتتان کمک می کنند تا یاد بگیرید به تغییرات صورت گرفته در محیط، مانند سطوح ناهموار یا ناپایدار، پاسخ بدهید. هنگامی که توانستید بدون هیچ دردی تمامی وزن تان را روی مچ پایتان قرار دهید، فیزیوتراپ این تمرینات را برای کمک به شما جهت برگشتن به فعالیت های عادی تان تجویز می کند.
آموزش های عملکردی: وقتی توانستید بدون درد و آزادانه راه بروید، فیزیوتراپ با اضافه کردن فعالیت هایی که پیش از آسیب دیدگی انجام می دادید برنامه درمانی تان را یک مرحله جلو می برد. این برنامه بر مبنای نتیجه معاینه مچ پایتان توسط فیزیوتراپ، نتیجه ای که از درمان می خواهید، و همچنین برمبنای سطح فعالیت و سلامت عمومی تان تهیه می شود.
آموزش های مرتبط با فعالیت های بیمار: ممکن است بسته به نیازهای شغلی تان یا نوع ورزشی که انجام می دهید، به برخی برنامه های توان بخشی اضافی نیاز داشته باشید؛ این برنامه های اضافی متناسب با شغل یا رشته ورزشی تان و همچنین توانایی هایی که مچ پایتان می بایست برای انجام آن ها داشته باشد، طراحی می شوند. فیزیوتراپ می تواند برنامه ای طراحی کند که تمامی این نیازها (و همچنین نوع و شرایط آسیب دیدگی تان) در آن لحاظ شده باشند.

فیزیوتراپ های ما تجربیات بالینی بسیار زیادی در زمینه درمان پیچ خوردگی مچ پا دارند. ما درد پایتان را به صورت تخصصی درمان کرده و تمریناتی جهت درمان و تقویت مچ پایتان به شما ارائه می دهیم که راه حلی بلند مدت برای کنترل هرگونه ضعفی در مچ پا و اندام های تحتانی تان فراهم می سازند.

 

ورزش و حرکات اصلاحی

می بایست از اطلاعات و توضیحاتی که برای تمرین های زیر ارائه شده است، به عنوان راهنمایی برای دوره بهبودی پس از یک پیچ خوردگی مچ پا استفاده شود. لازم به ذکر است که استفاده از ین تمرینات تمامی مشکلات مچ پا را درمان نمی کند. بهتر است بعد از مراجعه به یک پزشک یا یک فیزیوتراپ و تشخیص پیچ خوردگی مچ پایتان، اقدام به انجام این تمرینات کنید. در صورت داشتن هرگونه نگرانی در این زمینه باید آن را فیزیوتراپ خود در میان بگذارید.
تمرینات
۱- دامنه حرکت: کشش عضلات پشت ساق پا

کشش عضلات پشت ساق پا

(الف) حوله ای را دور سینه پای آسیب دیده تان قرار داده و به آرامی حوله را به سمت خودتان بکشید تا جایی که در عضلات پشت ساق پایتان احساس کشش کنید. این حرکت را باید ۱۰ تا ۲۰ ثانیه نگه دارید (در صورت نیاز با زمان های کوتاه تری شروع کنید و به تدریج زمان را افزایش دهید) و پس از مدتی تعداد انجام آن را تا دو ست ۱۰ تا ۲۰تایی افزایش دهید.

کشش عضلات پشت ساق پا

(ب) هنگامی که توانستید وزنتان را بدون ناراحتی بر روی مچ پای آسیب دیده قرار دهید، رو به دیوار بایستید. پای آسیب دیده را یک قدم عقب ببرید، طوری که پنجه پایتان رو به دیوار باشد. به آرامی باسنتان را آن قدر به جلو هل بدهید تا اینکه در عضلات پشت ساق احساس کشیدگی کنید. حالت کشش را ۲۰ ثانیه حفظ کنید؛ این حرکت را روزانه در دو ست ۱۰تایی انجام بدهید. بسته به فرایند بهبودی، ممکن است نیاز باشد که به تدریج به این تعداد برسید.

 

۲- دامنه حرکت: نوشتن الفبا

نوشتن الفبا

در حالت نشسته، با استفاده از انگشت شست و تنها با حرکت دادن مچ پایتان حروف الفبا را بنویسید.

 

۳- تقویت عضلات

تقویت عضلات

تقویت عضلاتی که مچ پا را به طرف بیرون می چرخانند مهم است. برای انجام این حرکت، با یک سر یک باند کشی بدنسازی یک حلقه بسازید و سر دیگر را آن را به پایه یک میز یا پای دیگرتان ببندید.

پای آسیب دیده را درون حلقه قرار دهید. پاشنه پایتان را ثابت روی زمین نگه دارید و بر خلاف نیروی مقاومت باند، پنجه پایتان را به بیرون بچرخانید. به آرامی مچ پایتان را به وضعیت اولیه برگردانید. تعداد انجام این حرکت را تا دو بار در روز و هر بار ۳ ست ۱۰تایی افزایش دهید.

 

۴- آموزش تعادل

آموزش تعادل

 

این مهمترین بخش توان بخشی برای پیشگیری از بروز پیچ خوردگی ها در آینده است.

با استفاده از یک جسم پایدار مانند پیشخوان آشپزخانه به عنوان تکیه گاه، سعی کنید تعادلتان را تنها با ایستادن روی پایه آسیب دیده حفظ کنید. تا جایی که می توانید زمان نگه داشتن این حرکت را افزایش دهید؛ تلاش کنید دست کم روزی دو بار و در هر بار طی ۳ ست یک دقیقه ای آن را انجام دهید. به علاوه، در هر فرصتی که توانستید ایستادن روی یک پا را تمرین کنید، زیرا با تبدیل کردن این کار به یک فعالیت روزانه با سرعت بیشتری در انجام آن مهارت پیدا خواهید کرد.

وقتی احساس کردید که در این حرکت مهارت پیدا کرده اید، با ایستادن روی یک بالش، انجام آن را سخت تر کنید. زمان انجام این حرکت را به تدریج افزایش دهید. وقتی توانستید به راحتی تعادل خود را روی بالش حفظ کنید، و در صورت داشتن اعتماد به نفس کافی می توانید همان تمرین ایستادن روی زمین را این بار با چشمان بسته انجام دهید.

 

منبع: کلینیک فیزیوتراپی شمیم

 

 

 

 

ورزش و توانبخشی در پیچ خوردگی و آسیب رباط های مچ پا

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

ورزش و توانبخشی در پیچ خوردگی و آسیب رباط های مچ پا , ورزش برای پیچ خوردگی مچ پا , اقدامات بعد از پیچ خوردگی مچ پا , پماد برای پیچ خوردگی مچ پا , جلوگیری از پیچ خوردگی مچ پا , درمان پیچ خوردگی مچ پا در طب اسلامی , درمان پارگی رباط مچ پا در طب سنتی , ورزش برای تقویت تاندون مچ پا , درمان پیچ خوردگی مچ پا خیراندیش

ورزش و توانبخشی در پیچ خوردگی و آسیب رباط های مچ پا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+